Kalamiehiä?

  • 498 975
  • 2 979

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Tänään tuli käytyä Haminassa Summanjoella kuhapilkillä. Lapsenomaista iloa koin, kun sain ensimmäiset kuhat jään läpi pilkittyä. Kyllähän tuota sai vuosikaudet yrittääkin. Tietyllätapaa yksi kalastuksellisista tavoitteistani tuli täytettyä.

Ihmetyttää kyllä suuresti, että tästä lappeen edustalta en ole koskaan noita talvella saanut, vaikka kesällä uistelemalla ja venepilkillä noita hyvin tuleekin.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Tänään tuli käytyä uittamassa siimoja Lemillä. Kyllä siinä oli miljoonaveljet ihmeissään, kun 60minuutin paineella lyötiin morria naaman eteen. Erityisesti morrivavalla suoritettu backhand forehand boom boom liike herätti unisimmatkin veljet syönnille.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kevät se sieltä lähenee ja kalastuskausi siinä samalla. Harrastan lähinnä kevyttä kuhan/ahvenen uistelua ja satunnaista heittokalastelua. Nyt kun vihdoin sain myös oman veneen hankittua pitäisi pari vapatelinettä tähän tarkoitukseen hommata. Kyseessä lasikuituinen pienehkö perämootorivene.

Kysynkin paremmin tietäviltä, onko tämä Patriot-QuickLock--vapateline mistään kotoisin tähän tarkoitukseen vai onko liian heiveröinen kun ei ole ruuvikiinnitystä?
 
Viimeksi muokattu:

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
-
Kysynkin paremmin tietäviltä, onko tämä Patriot-QuickLock--vapateline mistään kotoisin tähän tarkoitukseen vai onko liian heiveröinen kun ei ole ruuvikiinnitystä?

Mulla on toisessa veneessä tuollaiset. Ison kalan tärpissä tuntuu heiluvan, mutta pysyy kuitenkin kiinni.

Asiansa ajaa, mutta aion nyt tälle kaudelle laittaa soutupaattiin erilaiset telineet.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Täällä Etelä-Savossa oli launtaina kovat ahvenen kemut niillä jotka kalasti. Puruvedessä ja Saimaalla oli porukkaa ja hyvin oli purassut. 200-600g kaloja aika mehevästi.
Ite olin pienessä putamassa haukia jahtaamassa ootto-ongilla ja 7 sainkin, mutta olisin saanut varmaan 20 jos oli iskukoukut. En ymmärrä mikä niitä vaivasi. Annoin uidakin syötti suussa metritolkulla ennen tartutuksia, mutta monta kertaa ne sylkäisi kalan suustaan kun otti siimasta kiinni.
Iltapäivän puolella vähän siinä sivussa pimplasinkin 165 ahventa joissa oli kymmenisen kpl 100-200g ja loput aika pientä silppua.

Sunnuntaina käytiin muksujen kanssa pilkillä ja särki söi kiivaasti, pieniä ahvenia ja muutama päälle ~150g ja yksi 435g ahven.

Onneksi pääsi töihin lepäämään, pääsiäisen pyhinä pistetään taas kalat ahtaalle.
 
Viimeksi muokattu:

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulla on toisessa veneessä tuollaiset. Ison kalan tärpissä tuntuu heiluvan, mutta pysyy kuitenkin kiinni.

Asiansa ajaa, mutta aion nyt tälle kaudelle laittaa soutupaattiin erilaiset telineet.
Ok, kiitoksia!

Stealth olisi toinen vaihtoehto, jos haluaisi tukevamman setin, mutta toi kiinnitys vähän epäilyttää. Saako sen järkevästi ruuveilla johonkin asennettua.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ok, kiitoksia!

Stealth olisi toinen vaihtoehto, jos haluaisi tukevamman setin, mutta toi kiinnitys vähän epäilyttää. Saako sen järkevästi ruuveilla johonkin asennettua.

Tuommoista olen kerran kokeillut enkä tykännyt. Tosin vika saattoi olla minussa :D

Itse ajattelin laittaa nuo perus Patriotin vapatelineet, hintakin on edullinen 9,99e. Ruuveilla laitaan kiinnike ja vapatelineen saa otettua irti tarvittaessa.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuommoista olen kerran kokeillut enkä tykännyt. Tosin vika saattoi olla minussa :D

Itse ajattelin laittaa nuo perus Patriotin vapatelineet, hintakin on edullinen 9,99e. Ruuveilla laitaan kiinnike ja vapatelineen saa otettua irti tarvittaessa.
Toi Patriot vaikuttaa kyllä aika hyvältä vaihtoehdolta, kiitos vinkistä!
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täällä Etelä-Savossa oli launtaina kovat ahvenen kemut niillä jotaka kalasti. Puruvedessä ja Saimaalla oli porukkaa ja hyvin oli purassut. 200-600g kaloja aika mehevästi.
Ite olin pienessä putamassa haukia jahtaamassa ootto-ongilla ja 7 sainkin, mutta olisin saanut varmaan 20 jos oli iskukoukut. En ymmärrä mikä niitä vaivasi. Annoin uidakin syötti suussa metkitolkulla ennen tartutuksia, mutta monta kertaa ne sylkäisi kalan suustaan kun otti siimasta kiinni.
Iltapäivän puolella vähän siinä sivussa pimpalinkin 165 ahventa joissa oli kymmenisen kpl 100-200g ja loput aika pientä silppua.

Sunnuntaina käytiin muksujen kanssa pilkillä ja särki söi kiivaasti, pieniä ahvenia ja muutama päälle ~150g ja yksi 435g ahven.

Onneksi pääsi töihin lepäämään, pääsiäisen pyhinä pistetään taas kalat ahtaalle.

Täällä porkkanapöksyjen kylässä alkaisi olemaan avovesikauden avaus melko lähellä jo pääsiäisenä, varmuudella muutama virtapaikka on jo riittävän auki hauen kumihommiin. Semmonen perinteinen alotus eli eka kuukausi pelkkää haukea ja ahvenen kautta kuhalle kesäkuussa.

Nopealla laskutoimituksella ilman mahdottomia takaiskuja olisi mahdollista veneen lasku parin viikon päästä, en kyllä muiden kiireiden takia varmaan ekaan vetoon ennätä mutta eiköhän sitä vapulle jo saa alas.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Itellä on avovesikauden avaus ollu aina ahvenhommaa. Joskin parina vuotena jäät on lähtenyt niin aikaisin että en ole keksinyt missä ne luuraa. Toukokuun puolivälissä alkaa katiskat täristä.
Yleensä MM kisareissun aikaan alkaa meno himmentyä. Tänä vuonna kun ei taaskaan MM kisoihin pääse niin ehtii vetää järväriä/taimenta ainakin toukokuun lopun, ennen kesärauhoitusta. Eväleikatutkin lohet on siis rauhoitettu kesä-elokuun.
Semmonen harminryökäle vaan että raksisyötit on melko finaalissa.
No eipä tässä hätä. Jäitä on vielä hyvin ja vaikka lämmintä lupaa niin pääsee varmaan vielä 2-3 viikkoa jään päältä kalastamaan. Pääsiäinen pilkillä ja seuraavana viikonloppuna kummipojan kanssa haukia jahtailemaan. Vasta viime keväänä keksin tuon ootto-onkihomman ja on se ihan lystiä. Kun kolme lippua pomppaa kerrasta pystyyn niin tulee hyvin säpinää jäälle.
Lauantaina sain semmoisen 2,5-3 kiloisen, pari ihan pientä ja muut väliin 1,5-2kg.
Mutta tossa kaveri riipoi vasta 8kg möllinkin niin onhan se pilkkisiimassa aika jännää touhua.
 

Eetska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tarkoituksena tänä vuonna panostaa enemmän kuhan pohjalinjajigaukseen. Aiemmin touhu painottunut ahvenen jigaukseen (pohjalinja ja dropshot). Kuitenkin sivuosumina tullut mittakuhaa ja n.3kg toutain haukien lisäksi. Oli aika työmaa saada toutain haavattua köykäsellä ahvenen kalastukseen kohdistetulla dropshotvavalla.

Kalastus tulee tapahtumaan kelluntarenkaasta ja myös veneestä kun kaverin kyytiin pääsee.

Olisiko teillä antaa vinkkiä hintalaatusuhteeltaan hyvään kuhakeppiin jossa viehepainot maksimissaan pyörii nipinnapin 20gr yläpuolella?

Tuhottomasti euroja en keppiin haluaisi laittaa kun perhohommat syö ison osan joka kesä. Ahventa tulee jigailtua noin reilun 100e setillä ja on mainiosti riittänyt meikäläisen tarpeisiin.

Nöyrä kiitos!
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tarkoituksena tänä vuonna panostaa enemmän kuhan pohjalinjajigaukseen. Aiemmin touhu painottunut ahvenen jigaukseen (pohjalinja ja dropshot). Kuitenkin sivuosumina tullut mittakuhaa ja n.3kg toutain haukien lisäksi. Oli aika työmaa saada toutain haavattua köykäsellä ahvenen kalastukseen kohdistetulla dropshotvavalla.

Kalastus tulee tapahtumaan kelluntarenkaasta ja myös veneestä kun kaverin kyytiin pääsee.

Olisiko teillä antaa vinkkiä hintalaatusuhteeltaan hyvään kuhakeppiin jossa viehepainot maksimissaan pyörii nipinnapin 20gr yläpuolella?

Tuhottomasti euroja en keppiin haluaisi laittaa kun perhohommat syö ison osan joka kesä. Ahventa tulee jigailtua noin reilun 100e setillä ja on mainiosti riittänyt meikäläisen tarpeisiin.

Nöyrä kiitos!
Kössi vavalle vahva suositus. On hintaisekseen todella laadukas ja tunnokas keppi juuri kuhan jigittelyyn. Löytyy 50 eurolla lähes jokaisesta liikkeestä.

 

lebak

Jäsen
...
No eipä tässä hätä. Jäitä on vielä hyvin ja vaikka lämmintä lupaa niin pääsee varmaan vielä 2-3 viikkoa jään päältä kalastamaan. Pääsiäinen pilkillä ja seuraavana viikonloppuna kummipojan kanssa haukia jahtailemaan. Vasta viime keväänä keksin tuon ootto-onkihomman ja on se ihan lystiä. Kun kolme lippua pomppaa kerrasta pystyyn niin tulee hyvin säpinää jäälle.
Lauantaina sain semmoisen 2,5-3 kiloisen, pari ihan pientä ja muut väliin 1,5-2kg.
Mutta tossa kaveri riipoi vasta 8kg möllinkin niin onhan se pilkkisiimassa aika jännää touhua.
Mua kiinnostaa hiukan, että mitä olet laittanut hauen ootto-onginnassa tapsiin? Itse olen joskus harrastanut pohjaongintaa kirren ja siian toivossa, mutta haukia en ole päässyt koskaan kokeilemaan. Eli järeämpien tarvikkeiden lisäksi tapsiin syöttikala? Vai miten tuo toimii?
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Mua kiinnostaa hiukan, että mitä olet laittanut hauen ootto-onginnassa tapsiin? Itse olen joskus harrastanut pohjaongintaa kirren ja siian toivossa, mutta haukia en ole päässyt koskaan kokeilemaan. Eli järeämpien tarvikkeiden lisäksi tapsiin syöttikala? Vai miten tuo toimii?

Jees, minulla on jonkun verran Venäjän tuontina noita settejä ja niissä on ohut perukkeet kiinni. Itse ostin Kivikankaan settejä ja pidän niistä enemmän, niihin tein tapsit itse puristusholkeilla ja tapsivaijerilla ~ 15cm. Siinä on kolmihaarakoukku. 4 koko on vähän pieni omaan makuun mutta siihen löytynee oma näkemys kokeilemalla. Itellä on sekä yhtä että kahta kokoa isompia. Särki on paras syötti ja sen laitan about selkäevän kohdalta aika ylhäältä niin että kaksi koukkua täkyyn sisälle.

Jos teet itse nuo setit niin muista käyttää liukuvaa painoa, joku 15g luotijigin puntti on hyvä siinä.

Homma on muuten hauskaa, onget veteen, sitten voi pilkkiä lusikalla tms haukia tai pilkillä ahvenia tai istua tulilla joipottelemassa olutta ja syömässä makkaraa.
 

JusuPlus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KeuPa HT, Kiekko-Espoo
Mua kiinnostaa hiukan, että mitä olet laittanut hauen ootto-onginnassa tapsiin? Itse olen joskus harrastanut pohjaongintaa kirren ja siian toivossa, mutta haukia en ole päässyt koskaan kokeilemaan. Eli järeämpien tarvikkeiden lisäksi tapsiin syöttikala? Vai miten tuo toimii?

Itse olen onkinut kesällä särkiä ja lahnoja pakkaseen, kolmihaarakoukku vaan selkäevän alta ja jään alle. Elävät syötit toimivat hauelle aina huomattavasti paremmin, niitä saa suht helposti esim. sateenvarjokatiskalla jos vaan jaksaa touhuta.

Tämä talvi ollut itselle hankala ismete hommissa, allekirjoittaneelle vaan yksi metrin ylitys. Kaverilla kulkenut vähän paremmin, viisi merin ylitystä joista isoin 114cm ja 10,2kg.
Tuo isoin hauki tuli myös narulle, linkki youtubeen:

 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Melkoisen muikeat ovat lähiajat olleet kalantulon suhteen.

Viime viikon keskiviikkona Lappeenrannasta morrilla kunnon läjä paistikokoista ahventa erään matalikon yläpuolelta.

Lauantaina Savitaipaleelta 3 siikaa ja ahven. Sunnuntaina samoilta mestoilta vielä 4 siikaa ja pari kunnon ahvenen köllikkää. Isoin painoi verestettynä 885g. Morrilla kaikki. Ensimmäistä kertaa sen suuremmin olen nyt pilkkinyt pelkällä morrilla ja noiden teho on kyllä yllättänyt täysin Siiat olivat kyllä suuri yllätys, kun noita en ole noin montaa saanut koko aiemman elämäni aikanakaan.

Tänän sitten kurvailin Imatralle, lähinnä kirjolohen pilkintä mielessä. Pari ukkoa vain nökötti jäällä, olisiko ollut venäläisiä särkipilkillä? Selkeä merkki kuitenkin siintä, ettei kirjosatsia ole jään alle mulautettu. Toki virppavehkeet olivat mukana, joten virran puolelle sitten koittamaan. Neljännellä heitolla 54cm taimen. Vajaa tunti edellisestä ja 60cm taimen taas haaviin. Joskus näemmä vaan napsuu paremmin.
 

JusuPlus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KeuPa HT, Kiekko-Espoo
Olisiko teillä antaa vinkkiä hintalaatusuhteeltaan hyvään kuhakeppiin jossa viehepainot maksimissaan pyörii nipinnapin 20gr yläpuolella?

Tuhottomasti euroja en keppiin haluaisi laittaa kun perhohommat syö ison osan joka kesä. Ahventa tulee jigailtua noin reilun 100e setillä ja on mainiosti riittänyt meikäläisen tarpeisiin.

Nöyrä kiitos!

Itseltä löytyy kuhakepeissä tällä hetkellä Okuman Helios ja Patriot Levitation G2, molemmat ovat erittäin kevyitä ja tunnokkaita. Vahva suositus jommalle kummalle näistä, jos menevät budjettiin. Levitationin hinta on satasen pinnassa, Helios muutaman kympin kalliimpi.
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Kevät se sieltä lähenee ja kalastuskausi siinä samalla. Harrastan lähinnä kevyttä kuhan/ahvenen uistelua ja satunnaista heittokalastelua. Nyt kun vihdoin sain myös oman veneen hankittua pitäisi pari vapatelinettä tähän tarkoitukseen hommata. Kyseessä lasikuituinen pienehkö perämootorivene.

Kysynkin paremmin tietäviltä, onko tämä Patriot-QuickLock--vapateline mistään kotoisin tähän tarkoitukseen vai onko liian heiveröinen kun ei ole ruuvikiinnitystä?
Vapatelinehommaan sen verran että itse tuli kokeiltua kaiken maailman vaihtoehdot läpi ennen kuin sitten hommasin Patriot Fighter vapateline | Motonet Oy (tosin itsellä rapalan vastaavat) ja näihin olen ollut tosi tyytyväinen.
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Tarkoituksena tänä vuonna panostaa enemmän kuhan pohjalinjajigaukseen. Aiemmin touhu painottunut ahvenen jigaukseen (pohjalinja ja dropshot). Kuitenkin sivuosumina tullut mittakuhaa ja n.3kg toutain haukien lisäksi. Oli aika työmaa saada toutain haavattua köykäsellä ahvenen kalastukseen kohdistetulla dropshotvavalla.

Kalastus tulee tapahtumaan kelluntarenkaasta ja myös veneestä kun kaverin kyytiin pääsee.

Olisiko teillä antaa vinkkiä hintalaatusuhteeltaan hyvään kuhakeppiin jossa viehepainot maksimissaan pyörii nipinnapin 20gr yläpuolella?

Tuhottomasti euroja en keppiin haluaisi laittaa kun perhohommat syö ison osan joka kesä. Ahventa tulee jigailtua noin reilun 100e setillä ja on mainiosti riittänyt meikäläisen tarpeisiin.

Nöyrä kiitos!
Täältä ääni Okuma Beater Tournament avokelavapa | Motonet Oy , ollut kaksi kautta käytössä ja todella hyvä yleisvapa. Tämän kaverina minulla penn fierce 2 avokela eikä muita heittosettejä käytössä ole tällä hetkellä. Vertsutteluun sitten tietty eri kalut.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Olisiko teillä antaa vinkkiä hintalaatusuhteeltaan hyvään kuhakeppiin jossa viehepainot maksimissaan pyörii nipinnapin 20gr yläpuolella?

Itse olen jigivehkeet hankkinut aina niukalla budjetilla ja tuoltakin löytyy kelpovälineitä. Kuhavapana mulla on Patriot Perfect Jig (198cm 5-25g). Ajaa asiansa loistavasti. Tunnokkuus riittää ja kuhat jää hyvin kiinni, sekä pysyy kiinni. Hinta/laatu kohtaa!

Nyt nappasin mukaan tulevaan kauteen ahvenille Savage Gearin XLNT3 213cm 2-10g. Myymälätuntumalla ei yhtään pöllömpi 69€ vavaksi. Saapa nähdä sitten käytännössä. Kalastajan kanavan Aapo olisi lähtenyt testiin mutta en jäänyt odottelemaan, kun saatavuus heikkoa.

Edellinen kesä meni vesillä Savage Gearin High Rider kajakilla. Koukutti niin pahasti, että pistin kiertoon ja ostin oikean kalastuskajakin. Tuota nyt varustellaan ja avovesikautta odotellaan suurella innolla. Ahvenet on järvellä kohteena ja kuhaa toisinaan. Perhokalastus tulee rinnalla ja ollut se minun pääharrastus liki 30 vuotta. Perhotouhutkin vaan alkaa mulla siirtyä tuonne järvien puolelle siikojen pariin, kun ei vaan jaksa koskiruuhkia ja liian lämpimiä jokia enää. Muutenkin kun ikää alkaa tulla, niin kivikoissa rämpiminen ei oikein hotsita. Sen verran rakas laji kuitenkin, että muuttaa vaan muotoaan ja perhoja sidotaan suurella intohimolla edelleen!
 

JusuPlus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KeuPa HT, Kiekko-Espoo
Täältä ääni Okuma Beater Tournament avokelavapa | Motonet Oy , ollut kaksi kautta käytössä ja todella hyvä yleisvapa. Tämän kaverina minulla penn fierce 2 avokela eikä muita heittosettejä käytössä ole tällä hetkellä. Vertsutteluun sitten tietty eri kalut.

Hintaisekseen kyllä ihan hyvä keppi tämäkin, itseltä löytyy kyseinen vapa mökiltä, kun ei noita yksiosaisia viitsi aina mukana kuljetella.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Täältä ääni Okuma Beater Tournament avokelavapa | Motonet Oy , ollut kaksi kautta käytössä ja todella hyvä yleisvapa.

Itselläni on ollut tämä kolme vuotta käytössä ja on ollut suorastaan loistava vapa! Nimenomaan yleisvapana erinomainen jigauspuuhissa. Ehkä ei ihan pienimmille ahvenille sopivin ainakaan oma Okuma Beater, mutta sanotaan näin, että jo yli 200g ahvenet tulevat ylös hyvällä prosentilla ja tällä vavalla kalastaa myös kuhia mielellään.
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
@Walkin ei tosiaan pienen ahvenen kalastukseen ihan paras vapa, tosi tarkkaan saa vapaa tunnustella ettei mene pienemmät tärpit ohi. Mutta sitten kun kalan koko hieman isompi niin loistava keppi, tällä naarasin viime kesänä mm. 84cm kuhan veneeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös