Kaikkien aikojen kymmenen parasta elokuvaa

  • 19 511
  • 95

Peteliuz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs & Syracuse Bulldogs
Äärimmäisen vaikea valinta, lista muotoutui lopulta seuraavaksi:


1. Hyvät, pahat ja rumat

2. Pako Alcatrazista

3. Suuri Pakoretki

4. Rita Hayworth - Avain pakoon (The Shawshank Redemption)

5. Ace Venturat

6. Pelastakaa sotamies Ryan

7. LOTR-trilogia

8. Terminator 2

9. Rocky (1,2,4)

10. Life of Brian
 
Viimeksi muokattu:

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Oliko tuttuja näyttelemässä?

Ja ketjun otsikko oli kaikkien aikojen kymmenen parasta elokuvaa. Mitä seuraavaksi? Visa Mäkinen?

Noh, ei pidä närkästyä toisten mielipiteistä. Otsikko on todellakin kaikien aikojen kymmenen parasta elokuvaa, ja luettelin ne elokuvat, jotka ovat kolahtaneet minulle. Ei kai tässä vääriä vastauksia ole? Ja ei ollut tuttuja näyttelemässä, tuttuja maisemia oli jonniverran.
Manaaja tuli mieleeni lähinnä siksi, että katsoin sen aika nuorena. Muistaakseni uni ei meinannut tulla moneen yöhön elokuvan katsomisen jälkeen, pelotti niin kovasti. Eli elokuva oli vaikuttava.
Elämän Vonkamiehen katsoin Rovaniemellä. Ja ikinä en ole nähnyt kerralla niin monen miehen itkevän.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Noh, ei pidä närkästyä toisten mielipiteistä. Otsikko on todellakin kaikien aikojen kymmenen parasta elokuvaa, ja luettelin ne elokuvat, jotka ovat kolahtaneet minulle. Ei kai tässä vääriä vastauksia ole?

Närkästyksen sijaan todellakin löytyy aito ihmetys. Että kaikista maailmankaikkeuden leffoista kymmenen kärkeen tämä Mikko Niskasen tekele. Ei siinä mitään, onpa kerran kuultu maailman parhaita ruokia listattaessa Bic Macin ylistyspuhekin. Eli vastaus ei ole väärä, mutta erittäin huonoa makua paljastava...
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Eli vastaus ei ole väärä, mutta erittäin huonoa makua paljastava...

Juu, mutta maku on oma ja aito, ei muiden perässä hiihtelyä. Ja jos tykkää Mikko Niskasen "tekeleestä", pitää ymmärtää siinä kuvattuja ihmisiä ja ankeita aikoja. Kaikilla ei tälläista ymmärrystä ole ja ei siinä mitään. Ja vaikeahan noita hyviä elokuvia on listata, niitä on niin paljon.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Laitetaanpas. Ei missään erityisessä paremmuusjärjestyksessä:

- Requiem for a Dream (Darren Aronofsky)
- A Clockwork Orange (Stanley Kubrick)
- Blade Runner (Ridley Scott)
- Star Wars Episode V: Empire Strikes Back (Irvin Kershner)
- The Fountain (Darren Aronofsky)
- The Good, the Bad and the Ugly (Sergio Leone)
- Conan the Barbarian (John Milius)
- 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick)
- Taxi Driver (Martin Scorsese)
- Kauas pilvet karkaavat (Aki Kaurismäki)

Noin, toki moni loistava elokuva rajautuu pois ja toisessa tilanteessa voisi korvata joitain listalla ja ihan kaikki upeat elokuvat ei juuri nyt putkahda mieleenkään. Tuossa kuitenkin melko eri lajityypeissä mielestäni loistavia elokuvia ja osa tietysti myös vahvan nostalgian pohjalta listalla.

Nyt kun katselin niin puolet leffoista tuossa listalla voi määritellä enemmän tai vähemmän sci-fiksi. Fantasiaelokuvia sen sijaan on 1-3 hiukan määritelmästä johtuen. Jännää sinänsä, koska olen mielestäni perinteisesti ollut enemmän fantasiamiehiä kuin sci-fi. Ehkä tässä iän myötä on painotus siirtynyt tuonne tieteistarinoiden suuntamaille.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Juu, mutta maku on oma ja aito, ei muiden perässä hiihtelyä.

Siitä saat toki pisteet.

Ja jos tykkää Mikko Niskasen "tekeleestä", pitää ymmärtää siinä kuvattuja ihmisiä ja ankeita aikoja. Kaikilla ei tälläista ymmärrystä ole ja ei siinä mitään.

Usko pois, ymmärrystä kyllä löytyy, kun sukujuuretkin sinne päätaloon asti ulottuvat ja tuli asusteltuakin äijän naapurustossa Tampereen vuosina. Mutta kyse on myös elokuvallisista ansioista ja ne jää tässä episodikudelmassa tosi heikoikis. Kyllähän Niskaselta löytyy paljon parempiakin ja jonkun Surmanluotien kohdalla voisi perustellustikin väitellä jo maailmanluokan teoksesta. Taisipa tässä ei niin kauan sitten jokin taho maailmalla sitä nostaakin korkealle.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kivahan näitä on listata...

1. Pianisti
2. Das Boot
3. Pulp Fiction
4. Snatch
5. Tuntematon sotilas (vanha)
6. Rita Hayworth - Avain pakoon
7. Lämäri
8. Gladiaattori
9. Forrest Gump
10. Braveheart

Ei mitään kovin persoonallista. Eikä Lämäri ollut vitsi.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Siitä saat toki pisteet.

Usko pois, ymmärrystä kyllä löytyy, kun sukujuuretkin sinne päätaloon asti ulottuvat.

Kiitos pisteistä. Sinä saatatkin olla minun kauan kadoksissa ollut kaksoisveli :-)

Todella hyviä elokuvia tänne on listattu, sellaisiakin jotka ovat jo unohtuneet muistini syövereihin. Kiitoksia kaikille vinkeistä, pitää katella muutama elokuva joululomalla. Esim. Luken mainitsema Das Boot on uudelleen katsomisen arvoinen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
1. Pianisti...

Pianisti on ehdottomasti huikea elokuva, mutta jos tätä genreä mietitään, niin eikö Schindlerin lista kuitenkin ole SE elokuva?

Ja sitten jos vähän laajennetaan ja mietitään toiseen maailmansotaan liittyviä elokuvia (kuitenkin pelkät toiminta- ja sotaleffat poissulkien) niin kyllähän Perikato ehdottomasti kuuluu listalle.

Olen Perikadon kohdalla usein miettinyt, että luojan kiitos Hollywood ei tehnyt tätä elokuvaa. Bruno Ganz Hitlerinä on yksi huikeimmista roolisuorituksista, mitä olen nähnyt. Ja ensiarvoisen tärkeä elementti on se, että leffassa puhutaan saksaa!
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Tässä on totuus:

1. Rita Hayworth - avain pakoon
2. Kummisetä
3. Huuliharppukostaja
4. Kummisetä II
5. Vihollinen porteilla
6. Hyvät, pahat ja rumat
7. Mafiaveljet
8. Scarface
9. Brianin elämä
10.Die Hard
 

Kippe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Schindlerin lista
suihkukohtaus ehkä mestarillisin ikinä
Wall-E - Upea tarina ja mieletöntä söpöilyä.
Kuninkaan puhe - Juuri missään ei ole niin mahtavaa ja samalla niin vähäeleistä kliimaksia
Hotelli Ruanda - Mitä voi sanoa, tykkään ranteenviiltelystä
Tulikärpästen hauta - Edelleen viiltelyä
Leijonakuningas - Disney on kyllä tullut 90-luvulta alas ja kovaa.
Forrest Gump - Tämä tuli katsottua ihan liian nuorena että olisi osannut arvostaa kaikkia viittauksia ja nyansseja)
Pelastakaa sotamies Ryan - Tämän ja FMJ:n väliltä valitessa upea avauskohtaus käänsi Spielbergin eduksi. Ei sillä etteikö FMJ:n kessu olisi ollut todella viihdyttävä.
Matrix - Luonnollisesti vain 1. osa. Perusidea aivan upea, harmi ettei kantanut koko trilogiaa.
Das Boot - Tämä pitää katsoa pienessä ja pimeässä huoneessa tunnelmaan pääsemiseksi.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pianisti on ehdottomasti huikea elokuva, mutta jos tätä genreä mietitään, niin eikö Schindlerin lista kuitenkin ole SE elokuva?

Ja sitten jos vähän laajennetaan ja mietitään toiseen maailmansotaan liittyviä elokuvia (kuitenkin pelkät toiminta- ja sotaleffat poissulkien) niin kyllähän Perikato ehdottomasti kuuluu listalle.
Näitä on vaikea listata, joskus päivän fiilis ratkaisee. Schindlerin lista voisi olla mukana, Perikato ihan ehdottomasti myös.

Lähellä on myös Mystic river - Menneisyyden ote. Sean Penn on kuitenkin Al Pacinon lisäksi itselleni SE näyttelijä. Myös Scarface on kova, kuten niin monet monet muutkin... Kuten Good will hunting.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Ilman absoluuttista paremmuusjärjestystä kymmenen parasta ovat:

Gladiaattori
Halloween-Naamioiden Yö
Bad Taste
Star Wars
LOTR
Ruoska, High Plains Drifter
Pan's Labyrinth
Outlander
Avatar
Evil Dead tai Evil Dead 2 (mahdoton päättää)

Suomalaisia jos listalle ajattelee, niin ensimmäisinä tulevat Kuutamosonaatti, Hirttämättömät ja Tuntematon Sotilas...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Alla olevat elokuvat ovat listallani ne kymmenen parasta elokuvaa mutta mietin tässä kerran jos toisenkin millainen lista olisi jollen saisi ottaa mukaan allaolevia elokuvia - olkoot seuraava listani siis seuraavat kymmenen parasta elokuvaa.

1. Seitsemän samuraita, Akira Kurosawa:

2. Das Boot, Wolfgan Petersen:

3. Kunnian polut, Stanley Kubric:


Nykyaika, Charlie Chaplin:

Huuliharppu kostaja, Sergio Leone:

Psyko, Alfred Hitchcock:

Yksi lensi yli käenpesän, Milos Forman:

Veteen piirretty viiva, Terrence Malick:

Come and see (Idi i smotri), Elem Klimov:

Alien - kahdeksan matkustaja, Ridley Scott:

Tässä siis tulevat numeroimattomassa järjestyksessä minun seuraavat kymmenen parasta elokuvaa mutta kuitenkin siten rajoitettuna ettei yhdeltäkään ohjaajalta pääse listalle kuin yksi elokuva.

Akira Kurosawa: Dersu Uzala.

Tämä lämminhenkinen draama eri kulttuureita tulevien ihmisten kohtaamisesta ja lopulta hyvin syvästä ystävyydestä on eräs genrensä parhaimmista elokuvista ja minuun Dersu Uzalan humaanius on tehnyt suuren vaikutuksen. Elokuva on kuvattu 1975 neuvostoliittolais-japanilaisin-voimin. Muistan kuinka näin leffan ensimmäisen kerran joskus 80-luvulla teininä ja jo tuolloin se teki minuun todella suuren vaikutuksen, suuremman kuin kovinkaan moni muu elokuva ennen sitä ja sen jälkeen.

Charlie Chaplin: Chaplinin Poika.

Kenties koskettavin Chaplinin elokuvista ja minusta ehdottomasti myös eräs niistä parhaimmista. Tämänkin leffan näin ensimmäisen kerran joskus esi-teini-iässä ja jotenkin muistelen, että tuolloin itkin elokuvan kosketettua minua emotionaalisesti niin kovin. Olen edelleen sitä mieltä, että Chaplin kuuluu alansa nerojen joukkoon.

Stanley Kubric: Full metal jacket.

Mietin, että nostaako listalle joku toinen sotaleffa, vaikkapa Stonen Platoon, mutta lopulta päädyin Kubricin hienoon ja erityisesti leffan alkupuoliskon osalta epäinhimillisen brutaaliin Full metal jacketiin. Vuosi vuoden jälkeen olen oppinut arvostamaan Kubricia enemmän ja enemmän ja on pakko tunnustaa, että hän kuuluu elokuvahistorian mestareiden joukkoon. Ja kaikkihan tietävä full metal jacketin kaksoimerkityksen, eikö niin? Sen ohella, että se tarkoittaa täys(metalli)vaippaluotia tarkoittaa samainen termi myös sinkkiarkkua.

Sergio Leone: Vain muutaman dollarin tähden.

Moni on varmasti valmis nostamaan parhaimmaksi lwesterniksi Leonen Hyvät, pahat ja rumat mutta minun listallani Leonen Vain muutaman dollarin tähden on se toiseksi paras lännenelokuva. Kyseinen läkkäri kiethoi minua jo siitä pitäen kun näin sen ensimmäisen kerran ja tässäkin filmissä Leonen onnistuu osoittaa mestarillisuutensa. Mikäli pitäisi luetella kymmenen parasta läkkäriä kautta-aikojen niin eiköhän Leonella olisi huomattava edustus listalla.

Quentin Tarantino: Reservoir Dogs.

Kyllä, minusta Tarantinon Reservoir dogs on eräs elokuvataivaan parhaimmista elokuvista ja minun listallani se on edelleen Tarantinon paras elokuva, jonka jäljessä tulevat Jackie Brown (josta pidän todella paljon) ja Pulp fiction. Mutta Reservoir dogsissa on jotain viipyilevää maagisuutta mikä vetoaa minuun, ja on toki tunnustettava, että väkivallan ystävänä elokuva on tehty minulle.

Isao Takahata: Tulikärpästen hauta.

Minun on oikeastaan pakko nostaa tämä japanilainen animaatio tälle listalle, koska Takahatan elokuva on yksinkertaisesti genressään loistava ja samalla - minusta - sotaleffojen genressä eräs niistä parhaimmista, ja Kubricin Kunnian polut -leffan kanssa eräs niistä pasifistisimmista elokuvista mitä on koskaan tehty. Jos joku arkailee tutustua animaatioihin ja erityisesti japanilaisiin animaatioihin niin rohkaisen häntä etsimään käsiin Takahatan hienon teoksen.

Clint Eastwood: Armoton.

Toinen western listallani, mikä on sikäli ihme koska en ole westernien suurimpia ystäviä mutta tässä westernissä Eastwood riisuu viimeisetkin kunnianrippeet lännen harteilta ja paljastaa sen karuuden ynnä armottomuuden. Sergio Leono aloitti tämän tien minun silmissäni ja lopulta Clint Eastwood - Leonen luottonäyttelijä monessä leffassa - päätti tämän tien ja riisui länneltä ne loputkin arvostettavat rippeet harteiltaan. Hieno teos!

Martin Scorsese: Kuin raivo härkä.

Listallani Scorsesen paras elokuva mutta samalla myös Robert De Niron paras elokuva, jossa hän oli maaninen ja samalla kertaa ihailtava että myös raivostuttava persoona ja kenties juuri tämä teki elokuvasta niin suuren ja loistavan. De Niro on näytellyt useissa hienoissa elokuvissa, kuten Kauriinmetsästäjät ja Taksikuski mutta omalla listallani nostaisin Kuin raivo härän kenties jopa parhaimmaksi. Parhaimmillaan niin ohjaaja kuin näyttelijä ovat loistavia, mutta toisaalta kehnoimmillaan jälki ei ole parasta mahdollista.

Andrei Tarkovsky: Stalker.

Tämä elokuva pohjautuu Stanislaw Lemin hienoon teokseen, erääseen genrensä klassikkoon ja minusta Tarkovski tavoittaa teoksen hengen hienolla tavalla. Ohjaajana Tarkovski kuuluu suosikkeihini ja häneltä olisi helppoa valita useampikin teos listoille mutta nyt ohitetaan Solaris ynnä Ei paluuta (Ivanovo detstvo), jälkimmäisen ollessa eräs parhaimmista toista maailmansotaa käsittelevistä teoksista.

Tälle listalle nostan jälleen kerran yhden kenties enemmänkin keskustelua herättävän teoksen, mutta haluan kunnioittaa Steven Spielbergiä yhdellä merkkiteoksella - eikä se on liikuttava Schindlerin lista tai vladia teininä koskettanut E.T. vaan Spielberiltä nostan listalle genrensä merkkiteoksen Tappajahain. Edelleen tässä elokuvassa kaikki on kohdallaan ja se pitää sisällään voimatekijöitä joita harva tämän ajan leffa pitää. Peter Benchleyn teos oli hieno mutta niin oli ja on edelleenkin Spielbergin leffa.

vlad.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Numeroimattomassa järjestyksessä.

Armoton maa
Olen katsellut tämän leffan armottomana länkkärien ystävänä ehkä jo liiankin monta kertaa. Kevin Costner on cool, say no more..

Armoton
Clint Itämetsä on myös cool ja elokuva myös. Varsinkin loppukohtaus siellä saluunassa. En muista olisinko koskaan katsellut yhtään huonoa elokuvaa jossa tällä miehellä on sormensa pelissä ohjaajana tai näyttelijänä.

Hohto
Jack Nicholson tekee tässä elokuvassa sellaisen roolisuorituksen ettei siihen kukaan kauhuelokuvien kategoriassa ole koskaan pystynyt ja tuskin tulee koskaan pystymäänkään. Ainoa himmentävä tekijähän tässä on jos on lukenut Stephen Kingin kirjan se kun on astetta jotain muuta. Niinkuin kirjat aika poikkeuksetta ovat.

Tuntematon Sotilas

Molemmat versiot kelpaavat, joka vuosi vähintään kerran tulee katseltua. Väinö Linnan mestariteos on tullut luettua kymmenkunta kertaa.

Patriootti
Ja kyllähän Mel Gibson täytyy huomioida mainioista toimintaelokuvistaan joiden parissa on tullut viihdyttyä lukuisia iltoja kotisohvalla sipsejä ja ehkä joskus oluttakin nauttien. Nostettakoon nyt tämä elokuva esille ehken parhaimpana häneltä.

Perhosvaikutus
Sci-fi/draama -genren parhaimpia. Kestää useamman katselukerran.

Jatkan listaani paremmalla aikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kymmenen selkeää mitä tulee mieleen. Laitan omaan listaani vain yhden per ohjaaja, ettei tuo Kubrick ihan ryöstäydy.

Avaruusseikkailu 2001. Tästä ei pääse yli. Ihmisen kehitys kuvattuna täydellisesti.

Diktaattori. Erittäin onnistunut Chaplin-pätkä kuten "poikakin".

Mantsurian kandidaatti. Takaumakohdiltaan nerokas. Piinaavan ahdistava.

Brianin Elämä. Nokkelin elokuva.

Kauriinmetsästäjät. Kohtausten väliset erot huimaavia. Pitkä, meluisa hääkohtaus. Vastapainona tyyni metsästys. Meluisa Vietnam. Traagiset sodan arvet.

Miehuuskoe. Törkeän hyvä fiilis tästä elokuvasta jää joka kerta. Ihan eri ympäristössä kuin missä itse ikinä, mutta jonkinlaisen palasen kaihoisaa nuoruutta tämä tavoittaa.

Huuliharppukostaja. Se musiikki ja loppukohtaus kruunaavat.

Alien. Pelottava ja koskettava, eikä aika ole vienyt tältä tehoa.

Ilmestyskirja. Nyt. On muuten Reduxinakin katsomisen arvoinen. Ei toimi sellaisena niin hyvin, mutta kohtaukset sellaisenaan ovat hauskoja ja toimivia.

Ystävät hämärän jälkeen. Tuoreempi, hämmentävän hieno elokuvakokemus. Todella hauska, kiero ja koskettava samaan aikaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
- Rio Bravo
- True Romance
- Dead Poets Society
- Monster´s Ball
- Until the End of the World
- Amores Perros
- The Fisher King
- Traffic
- Butch Cassidy and the Sundance Kid
- Big Lebowski
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Järjestystä on mahdoton arpoa mutta tässä mun valinnat:
-Reservoir Dogs
- Smoke
- Taksikuski
- Kummisetä I ja II
- Arpinaama
- Drive
- Alien I, II ja III
- Full Metal Jacket
- Pan's Labyrinth
- Das Boot
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Elämän Vonkamiehen katsoin Rovaniemellä. Ja ikinä en ole nähnyt kerralla niin monen miehen itkevän.
Mä katsoin nuorena kossina Kajaanissa ja on ainoa elokuva, jonka aikana olen teatterissa nukahtanut. Elettiin joulunpyhiä -86 tai -87. Mikään paikka ei katajaisessa Kajaanissa ollut avoinna. Kytyistäkin kytyisemmän Kino Sisun parkkis oli täynnä autoja ja kaiffarin kanssa päätettiin, että leffaan mennään, oli siellä mikä pätkä tahansa. Porstuassa ihmeltiin, kun oli täynnä karvahattupäisiä äijänturilaita. Leffajulisteet nähtyämme meinasimme perääntyä, mutta päätös mennä sisään piti. Joskus puolen tunnin kohdalla nukahdin ja vajaan parin tunnin unet siinä ehti mukavasti napata. Sittemmin yrittänyt katsoa myös dvd:ltä, mutta on niin paska, ettei viitsi noin pitkää kokonaan katsoa.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Mä katsoin nuorena kossina Kajaanissa ja on ainoa elokuva, jonka aikana olen teatterissa nukahtanut. Elettiin joulunpyhiä -86 tai -87. Mikään paikka ei katajaisessa Kajaanissa ollut avoinna. Kytyistäkin kytyisemmän Kino Sisun parkkis oli täynnä autoja ja kaiffarin kanssa päätettiin, että leffaan mennään, oli siellä mikä pätkä tahansa. Porstuassa ihmeltiin, kun oli täynnä karvahattupäisiä äijänturilaita. Leffajulisteet nähtyämme meinasimme perääntyä, mutta päätös mennä sisään piti. Joskus puolen tunnin kohdalla nukahdin ja vajaan parin tunnin unet siinä ehti mukavasti napata. Sittemmin yrittänyt katsoa myös dvd:ltä, mutta on niin paska, ettei viitsi noin pitkää kokonaan katsoa.

Eli poikkeuksellinen elokuvakokemus myös Sinulle :-)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös