Kaikkien aikojen kymmenen parasta elokuvaa

  • 19 848
  • 95

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Viimeksi muokattu:

Kaltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, kikkanikkarit
Tunteelliset itkulällyleffat on kivoja

1. Lord Of the Rings mikään elokuva taikka trilogia ei ole ollut yhtä koskettava, jännittävä ja tapahtumien täyttävä kuin tämä, vaikka toki kirjat luinkin. Klonkku ja muut henkilöt ovat mielstäni loistavasti tehty! Eeerinomainen. Ja vollotin lopussa vähän.

2. Forrest Gump My name is Forrest Gump. Enkä sano enempää. Ja vollotin vähän.

3. The Godfather trilogia Al Pacino ja muut. Erittäin hyvä kertomus mafiosoista sun muista ja kaikkea mahdollista. LOTRin ohella yksi niistä trilogioista jotka menee kaikki kolme putkeen.

4. Armageddon ensimmäinen näistä katastrofi-elokuvista. Edelleenkin pelkästään ajatellessa tulee kylmät väreet sekä silmäkulma kostuu Bruce Willisin hahmon puhelusta tyttärelleen. Vollotan aina pikkusen leffan lopussa.

5. The Green Mail koskettava. Loistava. Ja Tom Hanks. Vollotin pikkusen.

6. Inception Eri hyvä scifileffa joista pidän todella kovasti. Hieno tekele. Lopussa meinasin vollottaa, mutten kuitenkaan.

7. Gran Torino lint Eastwoodin mielestäni paras teos. Myös näyttelemisen saralta. Oikein hyvä ja erilainen kuvaus lähiöelämästä sun muusta.

8. UP-kohti korkeuksia Disneyn animaatio, joka oli tooodella koskettava. Tykkäsin siitä, kun tarina periaatteessa metaforallisesti(?) kertoo päähenkilön viimeisestä matkasta elämästä tuonpuoleiseen vaimonsa luokse. Vollotin pikkusen.

9. Oblivion Paras scifileffa jos Inceptionia ei lasketa. Elokuva on niin hyvä, että edes Tom Cruise pääosassa ei häiritse yhtään. Meinasin vähän vollottaakkin.

10. The Hobbit an Unexpected Journey Kirjasta tykkäsin, ja aloitusleffasta myös. Sopivasti kirjan meininkiä ja lisättyä toimintaa ja Gandalf tekee kaikista leffoista loistavan.

Leffojen pitääkin herättää tunteita, eikös!?
 

Mardee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
1. Hyvät, pahat ja rumat - Tämä elokuva on ylhäisessä yksinäisyydessään ja ihan syystä. Makaronilänkkärien zeniitti.

Ei järjestyksessä:

-Huuliharppukostaja - lähes samanluokan eepos, vielä karumpi tarina.
-Das Boot - sukeltavan rautapurkin ahtauden tuntu ja avuttomuus hiipivät omaankin hipiään.
-Hei me lennetään! - Melkein tuli kus housuun Lloyd Bridgesin takia (en myönnä).
-Yön ritari - Hyvät näyttelijäsuoritukset kaikinpuolin, Gotham ja, no Lepakkomies ja Jokeri!
-Snatch - Vuosituhannen parhaat letkautukset, laittaisin muutkin Guy Ritchien leffat, mutta tämä on niistä paras.
-Monty Pythonin hullu maailma ja Brianin elämä - Brittihuumorin parhaimpia.
-Inglorious Basterds (Tarantinon versio) - Huikeat näyttelijäsuoritukset, huvittava saksalaisten karrikointi. Niin ja sitten Standartenführer Hans Landa.
-Kaasua komisario Palmu - Noh, 50-luvun Stadin miljöö, klassiset roolihahmot, kaupunkilaistunnelma lättähattuineen.
-Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa - Hunter S. Thompson ja Oscar Acosta olivat hienoja miehiä.

Suomalaisista lisäksi kunniamaininnalla loput Palmut, kaksi ensimmäistä Varesta, Poliisin poika ja liuta Unno-leffoja.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Listat, ah listat! In random order:

- Conan Barbaari
- TSH-trilogia
- Star Wars -trilogia
- Matrix
- T2
- Alien
- Kesäleski
- Hyvät, Pahat ja Rumat
- Amelie
- Die Hard
 

Nötkötti

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nostetaans tätä ketjua ylös.

Minulle ei ole hyviä tai huonoja leffoja. On vain vaikuttavia ja paskoja.

Tässä vaikuttavia leffoja (satunnainen järjestys):

Hohto (1980)
Full Metal Jacket
Titanic (ps. Autopano kohdasta eteenpäin.)
Matrixit
LOTR:it
Star Wars Trilogia (Alkuperäinen)
Hang em High (Hirttäkää heidät)
High noon
Pako Alcatrazista
Pelastakaa sotamies Ryan
Die Hard 1-3
Uunot
Amelie
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Gladiator (2000)
Drive (2011)
Fight Club (1999)
The Shawshank Redemption (1994)
Batman: The Dark Knight (2008)
The Bourne Idendity (2002)
The Prestige (2006)
The Departed (2006)

Ja muutama muu, mitä on vielä katottavana... Täydennetään ku kohdalle osuu!
 

kurnuttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kookoo
Epämääräisessä järjestyksessä:

Tuntematon sotilas (se alkuperäinen Laineen versio)
Forrest Gump
Full Metal Jacket
The Dark Knight
The Dark Knight rises
The Hurt Locker
Bond Skyfall
Saving private Ryan
Poliisin poika
Rita Hayworth - Avain pakoon

Melkolailla sotapainotteinen listaus näytti tulevan.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen listannut näitä vuosikausia, mutta listat ovat juuri nyt sopivasti kateissa. Vedetään siis mutulla:

1. The Virgin Suicides
2. Taksikuski
3. Miehuuskoe
4. Amores Perros
5. Kaikki äidistäni
6. Lost In Translation
7. Puhu hänelle
8. Mies ja nainen
9. Baader Meinhof Komplex
10. The Dreamers

Ykköstila on ehdottoman varma, ja aika varmoja ovat myös seuraavat sijat vitoseen asti. Senkin jälkeiset elokuvat ovat niin hyviä, että ne ansaitsevat olla top kympissä. Ainut miettimisen aihe on se, unohtuiko tästä listasta joku.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mitäs näitä olisi. Katsotaas...

- Kummisetä-trilogia. Mestariteoksia kaikki.
- Stanley Kubrickin tuotanto, etunenässä Kellopeli Appelsiini, Barry Lyndon, Full Metal Jacket, Hohto... No joo, oikeastaan kaikki.
- Mad Max -trilogia, etenkin kaksi ensimmäistä.
- Sergio Leonen tuotanto, etenkin westernit. Hyvät, Pahat ja Rumat, Vain Muutaman Dollarin Tähden, Huuliharppukostaja... Ei vain tyylilajinsa vaan koko elokuvahistorian valioita.
- The Warriors. Henkilökohtaisista syistä minulle erittäin tärkeä elokuva.
- Scarface. Samoin kuin edellinen, ja onhan Pacino tässä ihan vitun kova.
- Der Untergang - Perikato. Ainoa tällä vuosituhannella tehty hyvä elokuva.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
- Stanley Kubrickin tuotanto, etunenässä Kellopeli Appelsiini, Barry Lyndon, Full Metal Jacket, Hohto... No joo, oikeastaan kaikki.

Kubrickin leffat kestävät myös uusintakatselua paremmin kuin muut. Spielberg sanoi hyvin jossain haastiksessa, että on mahdoton keskeyttää Kubrickin leffan katselua (vaikka näkisi sen kymmennen kerran) jos jää vähäksi aikaa paikoilleen. Näin se myös omalla kohdalla menee, sen verran hypnoottista on se audiovisuaalinen ja miksei filosofinenkin tykitys. Lisäksi pidän Kubrickin tyylistä suosia täydellisyyteen hiottua teatreelista näyttelemistä ns. realistisen metodinäyttelemisen sijaan. (Näyttelijät ei sitten välttämättä niin innoissaan olleen kuin joutuivat jotain "avaan oven ja astun huoneeseen" kohtausta hinkata 70 kertaa peränjälkeen.)

Kubrickin leffoista puuttuu myös täydellisesti kaikenlainen sentimentaalinen saarnaus ja alleviivaus (pl. ehkä "Paths of Glory" ja pitkälti muiden sanelema "Spartacus"), vaan jokainen on vapaa tekemään niistä oman tulkintansa. Kubrickin leffoissa on sellainen seesteinen "asiat nyt vain menevät näin" henki, lisättynä sarkasmilla.

Kubrick on mielestäni ylivoimaisesti paras elokuvaohjaaja ja ainoa, joka osasi tehdä tinkimättömiä taideleffoja niin, että ne kiinnostavat muitakin kuin kahtakymmentä pienteatterissa seisomaan nousevaa taputtajaa.

Voin kuvitella jonkun Orson Wellesin vitutuksen kun seurasi katkerana kuinka Kubrick sai kaikille jutuillensa studion ja tuottajien tuen, vaikka ei ollut ns. viihdeohjaaja. Kyse ei ollut juutalaisten salaliitosta, vaan siitä, että Kubrickin leffat yksinkertaisesti kiinnostivat tarpeeksi monia ja tekivät tarpeeksi rahaa. Tämä on merkittävää siksi, koska ne ovat joitakin alkukauden teoksia lukuunottamatta ns. taideleffoja, missä ohjaajalla on totaalikontrolli kaikkeen.

Huomionarvoista on myös työn korkealaatuinen tasaisuus. Siinä missä joku Coppola, Ford ja Hitchcock tekivät mestariteosten lisäksi paljon myös keskinkertaista jöötiä, niin Kubrick (60-luvulta lähtien) ei tehnyt mitään muuta kuin huippuleffoja. Vaikkei jostain syystä henkilökohtaisesti pitäisi Kubrickin elokuvasta, niin ei voi faktisesti kiistää niiden olevan silti ainakin genrensä (ja Kubrickhan vaihteli genrea yhtä sujuvasti kuin kuka tahansa sukkiaan) merkkiteoksia.
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
(ja Kubrickhan vaihteli genrea yhtä sujuvasti kuin kuka tahansa sukkiaan)
Tämä on olennaista. Kun Kubrick päätti tehdä avaruusleffan, oli se niin hyvä että toista ei tarvinnut väsätä. Alan merkkipaalu. Sitten mies teki historiallisen draaman (Barry Lyndon). Kertalaakista mestariteos, tehkää perässä. Kauhuelokuvan alueelle astui Hohto, edelleen genrensä kärkeä. Sitten Kubrick otti ja teki sotaleffan, joka saattoi kaikki muut Vietnam-viritelmät häpeään. Jne jne. Hyppäsipä mies minkä tyylilajin pariin tahansa, saivat alojen erityisosaajat katsella mestarin perävaloja. Tyylipuhdasta westerniä ei kuitenkaan tainnut kokeilla koskaan, sellaisen olisin halunnut nähdä.
 

Saasta

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Arvomme oikeat vastaukset:

Pulp Fiction (1994)
Mad Max 2 - The Road Warrior (1981)
Full Metal Jacket (1987)
The Exorcist (1973)
Evil Dead (1981)
Total Recall (1990)
The Naked Gun 2½: The Smell of Fear (1991)
Dawn of the Dead (1978)
Alien (1979)
American Psycho (2000)

Ja bubbling under: aivan vitusti liikaa.

Tein ihan tarkoituksella aika laajalla otannalla eri genreistä. Pitäisi olla aikalailla kaikkien genrejen kirkkain kärki edustettuna. Yrtin myös välttää saman ohjaajan tekemien leffojen listaamista useampaan kertaan. Kubrickeja esim. voisi olla melkeinpä koko lista täynnä eikä taso tippuisi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Huomionarvoista on myös työn korkealaatuinen tasaisuus. Siinä missä joku Coppola, Ford ja Hitchcock tekivät mestariteosten lisäksi paljon myös keskinkertaista jöötiä, niin Kubrick (60-luvulta lähtien) ei tehnyt mitään muuta kuin huippuleffoja. Vaikkei jostain syystä henkilökohtaisesti pitäisi Kubrickin elokuvasta, niin ei voi faktisesti kiistää niiden olevan silti ainakin genrensä (ja Kubrickhan vaihteli genrea yhtä sujuvasti kuin kuka tahansa sukkiaan) merkkiteoksia.
Kubrick ei toki ollut erityisen tuottelias ohjaaja varsinkaan uransa loppupuolilla. Melko lyhyt katalogi ottaen huomioon pitkän uran. Etenkin loppupuolilla hillitön kriittisyys taisi osaltaan tehdä sen, että elokuvia ei niin syntynyt. Kenties parempi kuitenkin niin.

En ole kaikkia Stanleyn elokuvia nähnyt, mutta yksikään näkemäni ei ole kyllä ollut likimainkaan huonon puolella. Jokaisessa on ollut joku juju, joka tekee siitä mielenkiintoisen elokuvan. Ristiriitaiset arviot niskoilleen saanut joutsenlaulu Eyes Wide Shut on myös mielestäni todella kiehtova elokuva psykologisesti ja ajoittain unenomaisella otteellaan. Lisäksi Kubrickin tavaramerkki, eli taidokkaat kuvakulmat ja kuvaukselliset tehokeinot oli taattua laatua. Jotain kertoo sekin, että Tom Cruise ja Nicole Kidman joista en näyttelijöinä ihan superisti pidä ja jotka etukäteen ajateltuna voisi olla tuho ja turmio, toimivat tuossa elokuvassa täydellisesti.

Juu, olen Kubrick fanboy, myönnän sen ihan ylpeydellä.

***

Omaa listaa en olekaan vielä tehnyt. Täytyy jonkinlainen muodostaa tässä piakkoin. Uskallan sanoa, että Kubrickilta mahtuu ainakin kaksi elokuvaa sinne, kenties enemmänkin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
DVD-hyllyä olen yrittänyt kasvattaa sillä periaatteella että se koostuisi pelkästään maailman parhaista. Tässä nopealla poiminnalla se kärki (mutta vain yksi per ohjaaja). Ei järjestyksessä.

Kuninkaan puhe - Hooper
Loisto - Hicks
Seitsemän samuraita - Kurosawa
Hohto - Kubrick
Bladerunner - Scott
Auringonlaskun katu - Wilder
Vuokralainen - Polanski
Manaaja - Friedkin
Päiväperho - Buñuel
Match Point - Allen
....

Taksikuski - Scorsese
Takaikkuna - Hitchcock
Kultakuume - Chaplin
Menetetty maa - Coen bros
Neljä naurettavaa naapuria (Duck soup) - McCarey
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tähän ketjuun voi vastata niin monella tavalla.
1. Ammattimainen taidekriittisempi näkemys, jossa punnitaan elokuvataiteen kehitystä kokonaisuutena ja valitaan näkemyksellisimmät ja merkittävimmät teokset. Valinnoista iso osa on ns. kaanonia.
2. Genrepohjaiset valinnat, joissa valitaan elokuvien eri lajityyppien ansioituneimmat teokset, yleensä yksi per genre.
3. Ohjaajapainotteinen lista, joka lähtee auteur-teoriasta ja päätyy korostamaan ohjaajan merkitystä elokuvan lopputuloksessa. Yksi valinta per ohjaaja.
4. Kotimaista elokuvaa painottava parhaiden elokuvien listaus, jossa on mukana suhteellisesti enemmän kotimaisia elokuvia kuin mitä normaalisti, koska kotimainen elokuvakenttä on kuitenkin vaikuttanut omaan elokuvien kokemiseen ja käsittelemiseen. Listalle sitten kosolti Edwin Lainetta, Matti Kassilaa ja niin edelleen - eikä mitenkään perusteettomasti. Jos ei tunne lainkaan omaa kulttuuriaan on juureton.
5. "Mun lemppari"-lista, jossa ei ole väliä elokuvan mahdollisilla ansioilla tai rakenteellisilla hienouksilla vaan vain sillä, kuinka hyvin on elokuvan parissa viihtynyt. Jos Turtles 3 tai Poliisiopisto 7 on ollut ikiaikainen lemppari, niin sitten se kuuluu tälle listalle yhtä perustellusti kuin mikä tahansa muukin valinta.
6. Koska kaikkien aikojen kymmenen parhaan elokuvan valinta ja vieläpä niiden asettaminen paremmuusjärjestykseen on oikeasti täysin mahdotonta, niin listan voi myös vetää hatusta juuri sen hetkisten tuntemuksien ja mieleen tulevien elokuvien mukaan. Todennäköisesti ensi viikolla lista olisi täysin erilainen, mutta luultavasti ne parhaimman vaikutuksen tehneet kulkisivat näilläkin listoilla mukana.

Tässä siis lista, joka on tehty vankasti kohtien 5. ja 6. periaatteiden mukaan eli spontaanisti, tuhansien näkemieni elokuvien suodattuessa vaistonvaraisesti listaksi, johon ängin vinon pinon ns. lemppareita joilla ei auteur-tunnustuksia tai pokaaleja voiteta, mutta jotka olen katsonut yhä uudestaan ja uudestaan, aina niistä nauttien.

1. Taru Sormusten Herrasta -trilogia, extended edition
2. Conan Barbaari (1982)
3. Ghostbusters
4. Perikato (Der Untergang)
5. Gladiaattori
6. Uhrilampaat
7. King Kong (1933)
8. Hei, me lennetään
9. Seitsemän seinähullua sankaria
10. Those Young Girls

Kyllä, tuo viimeinen on pornoelokuva. Pääosassa Harry Reems sekä Traci Lords ja Ginger Lynn, sivuosassa itse Holmesin Jussi. Mahtava klassikko, niin nostalginen, että melkein tulee tippa silmään ennen touhutipan muodostumista kun viiksi-Harry hieroo käsiään yhteen poikamaisen innostuneesti ja alkaa kyntämään lievästi ikärajoitteista ja väärennetyllä passilla pornobisneksessä ollutta Tracia.

Conan Barbaarin repliikit ja tunnelma ovat second best in life. What is best in life? Se lienee kaikille itsestään selvää.

Ja ei, nyt en pistänyt listalle yhtään Kubrickia (joita kaikkia arvostan ja osaa rakastan), Scorcesea, Hitchcockia, Polanskia, Kurosawaa, Eastwoodia tai Coppolaa. Kyllä sellaisenkin listan aikaiseksi saisin, sen kuin hyllystäni kurottaisin. Palataan kohtiin 1-4 joskus toiste.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Jaa-a, mahdoton tehtävä taas... No, jos jotain yrittäisi vääntää:

Rambot
Rockyt
Red (siis se Brian Coxin tähdittämä pätkä)
Wild Bunch
The Dirty Dozen
Magnificent Seven
Terminator 1&2
Die Hard 1,2,3
Heartbreak Ridge
Saving Private Ryan

No, tulipa äkkiä kymppi täyteen. Tähän vielä Kummisetää, Tappajahaukea, Hohtoa, ym... Sitten voisi vielä mainita Carpenter & King akselin kauhuklassikko Christinen, paljon tuli unettomia öitä pikku-Deelle tämän leffan takia...
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
1. Forrest Gump. Paras elokuva ikinä. Piste.

2. Huuliharppukostaja. Maailma on synkkä, lapset mestataan pihamaalle. Cheynne on yksi elokuvahistorian parhaimmista henkilöhahmoista ja huuliharppu-takaumat ovat elokuvahistorian parhaimpia kohtauksia.

3. Fight Club. Tyler Durden ja anarkia, tykkään.

4. Pulp Fiction. Tarantinon paras. Samuel L. Jackson - John Travolta duo yksinkertaisesti toimii. Elokuva on täynnä niin häröä paskaa että pakko tästä on tykätä.

5. Saturday Night Fever. Paras musikaali. John Travolta yksinkertaisesti toimii.

6. Hyvät, Pahat ja Rumat. Jo pelkästään Angel Eyesin ansiosta elokuva kuuluu tälle listalle. Blondikin on smuuth.

7. The Godfather II. Täydellinen esimerkki jatko-osasta joka on parempi kuin edeltäjänsä. Takaumat on toteutettu loistavasti.

8. The Godfather. Kummisedissä on sitä jotain. Tunnelma on synkkä, mafiosot aseidensa kanssa... Kuka ei halunnut olla Capo katsottuaan elokuvan?

9. Amores Perros. Pidän oikeastaan koko carcrash-trilogiasta, mutta tämä on ylitse muiden. Alusta loppuun silkkaa timanttia.

10. American History X. Miten helvetissä Edward Norton on niin keho, kun Fight Clubissa äijä on kuin luuranko. Hieno tarina, jonka kruunaa brutaali loppu.

Kunniamaininnat: No Country For Old Men, Le Grand Bleu, The Good Shepherd
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuli nyt vihdoin nähtyä jo pidempään säästelty Andersonin There will be blood. Ehdottomasti nousee tuohon omalle listalle armottoman oivaltavan symboliikan, kuivan synkkyyden, hitaan kuvan ja sitä tukevan äänimaton ja oivallisten näyttelijöidensä ansiosta. Hyvin kubrickmaista, hyvin kubrickmaista.
 

winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaa-a, tuli vaan mieleen, että millainen mahtaisi olla Pettterin lista...

Omasta puolestani voi sanoa, että edellä on varmaan mainittu kaikki omatkin suosikit, laitetaan vielä muutamia:

- Miehuuskoe
- Avaruusseikkailu 2001
- Kala nimeltä Wanda
- Vaihtokaupat
- Maratoonari
- Chinatown
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tämä on ihan mahdoton, kun leffat vaan tuppaa unohtumaan, mutta yritetään. Pari muistui mieleen vasta tätä ketjua lukiessa. Järjestykseen ei pysty laittamaan mitenkään.

Kadonneen aarteen metsästäjät
American history X
Unelmien sielunmessu
(näyttäkää teineillenne)
Reservoir dogs (minulle Tarantinon ykkönen, huikeaa dialogia ja räväkkää toimintaa)
Kill Bill
Pulp fiction
T2
Magnolia
(jotenkin vaan tunnelma koukuttaa)
Full metal jacket (ensin tässä oli Matrix, mutta tätä ei voi missata, mestariteos)
Toy Storyt (lasten elokuvien aatelia)
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Äkkiseltään tulee mieleen seuraavanlaisia leffoja:

Lock, Stock and Two Smoking Barrels
Seven pounds
Pulp Fiction
Collateral
Leon
The Shawshank Redemption
The Bourne Identity
L.A Confidential
Enemy Of The State
Big Lebowski
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Pitää oikein pinnistellä muistia, miten on aikanaan ensinäkemällä kokenut elokuvan. Mitkä ovat kolahtaneet niin, että on jäänyt sipsit syömättä.
- Papillon
- Suuri Sininen
- Manaaja
- Tuntematon Sotilas
- Hohto
- Elämän Vonkamies
- Kummisetä
- Hyvät, Pahat ja Rumat
- Forrest Gump
- Pieni Suuri Mies
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei järjestyksessä:

-Talvisota
-Unelmien Sielunmessu
-Pulp Fiction
-Hohto (Kubrickin)
-Hei Me lennetään tai joku Alaston Ase, ei osaa päättää
-Amerikan Psyko
-Antichrist
-Mulholland Drive
-Evil Dead II (Død Snø haastaa)
-Kuudes Aisti

Hankalaa oli kyllä ja mikäli ei olisi saanut IMDB:stä luntata omia arvioita, olisi varmasti unohtunut parikin timanttia. Pinnan alla kuplii helvetin hienoja teoksia, kuten Fulcin Zombie trilogia, Phenomena, Sin City, Se7en, Fight Club, Jaakobin Painajainen, A History Of Violence, Rankka Päivä, Shaun Of The Dead, T2, Kellopeli Appelsiini, Sormusten Herrat, Blue Velvet, Lost Highway... Ei helvetti, pakko lopettaa ennen kuin tulee listattua Top-100.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös