Kaikkien aikojen kitaristi

  • 14 496
  • 131

Paras Kitaristi.


  • Äänestäjiä
    312

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Itse heittäisin tänne vielä sellaisen jo edesmenneen britti-bluesjyrän nimen kuin Rory Gallagher. Usein tuntuu unohtuvan nämä blues/jazz jne.-tyylien kitaristit näistä asioista puhuttaessa sillä hevissä/rockissa kulkee valtavirta. Näiltäkin musiikkityyleiltä tulee todella taitavia kitaristeja.
Anyway, kuitenkin joku Jimi Hendrix myös aikanaan kommentoi Gallagheria seuraavasti: "How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher." Okei, Henkallakin ollut vähän kermaa kakun päällä ehkäpä, mutta Rory nautti aikanaan suurtakin kunnioitusta.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Se että teknisen paremmuuden arvioiminen on vaikeampaa kitaristien kuin urheilijoiden välillä, ei mielestäni riitä taidon merkityksen hylkäämiseen kokonaan. Pelkkä tyylikkyys tai luovuus ei vielä mielestäni riitä "Kaikkien aikojen kitaristin" titteliin. Eli tekniikka on tärkeintä, mutta teknisiä huippukitaristeja voi sitten keskenään verrata tyylitajun perusteella.

Lainaanpa nyt tätä osaa kirjoituksestasi asiaa kommentoidakseni. Jokuhan tuolla jo kirjasi merkinnän formuloiden ja kitaransoiton suhteen aika osuvasti.

Taito ja tekniikka ensinnäkin on pelkästään väline ja sinällään musiikin suhteen täydellisen merkityksetön asia, ne merkittävät ja samalla mitattomat asiat on oivallusten summa pääkopassa, niin kitaristilla kuin triangelinsoittajallakin.

Nerous on yksinkertaisuutta, asian kristallisoimista, niinpä joku onneton tiluttaja saattaa kilkuttaa menemään parhaimmillaan 25 nuottia/sekunti, ymmärtämättä musiikista yhtään mitään koko elämänsä aikana. Huippu ja nero kiteyttää koko Ynwie Malmstenin (vain esim.)tuotannon yhdellä nuotilla ja that's it.

Kun siis puhutaan musiikista, tekniikalla on lähinnä suuresti yliarvostettu ja koketeeraava merkitys ja se johtuu ihmisistä, joiden on päästävä pätemään tietämyksellään ja mukamas tietoisuudellaan, kun tosiasiassa koko jutusta ei ole hajuakaan. Tekniikasta ei siis voi olla minkäänmoisen kitaraosaamisen mittaajaksi miltään osin.

Näitä lauseitani pohtiessa kannattaa varsin miettiä, miksi ja mitä tarkoittavat muusikot (siis ammattilaiset) lauseella: "Mitä enemmän soittaa, sitä vähemmän soittaa".

Musiikki on mielenkiintoinen ja vertailuvapaa kokemisen avaruus.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tuossahan nuita kolme soittaa taustalla aika hyviä: Rossington, Collins ja King.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Ääni menee Mike Oldfieldille.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nerous on yksinkertaisuutta, asian kristallisoimista, niinpä joku onneton tiluttaja saattaa kilkuttaa menemään parhaimmillaan 25 nuottia/sekunti, ymmärtämättä musiikista yhtään mitään koko elämänsä aikana. Huippu ja nero kiteyttää koko Ynwie Malmstenin (vain esim.)tuotannon yhdellä nuotilla ja that's it.
Eli jos joku nero kiteyttää koko Ynkän tuotannon yhteen nuottiin, niin olenko myös minä silloin Ynkkää parempi kitaristi, jos amatöörikitaristina toistan yksi yhteen sen neron soittaman yhden nuotin? Itse olen valmis tunnustamaan kovaksi kitaristiksi kenet tahansa, joka osaa kopioida yksi yhteen Ynkän sooloja.

Mielestäni soittotekniikasta täydellisesti erotettuna tyylitaju liittyy lähinnä säveltämiseen. Soittajia ei voida arvioida ollenkaan, jos ei oteta tekniikkaa huomioon edes jollain tasolla. Sen voin myöntää olevan makuasia, millaisen painoarvon antaa tyylille ja millaisen tekniikalle. Tyylikäs ja teknisesti helppo soitto voi olla hienoa kuunneltavaa, mutta se ei nosta kitaristia kovin korkealle "kaikkien aikojen kitaristien" -listalla. Soittajia arvosteltaessa kaikkein korkeimmalle nousevat ne, jotka osaavat yhdistää vaativat tekniset suoritukset tyylikkyyteen.

Pieni voi olla joskus kaunista, mutta esim. klassisen musiikin puolella tietääkseni sekä Mozart että Bach olivat säveltämisen ohella erittäin taitavia muusikoita, ja antoivat kyllä sen kuulua nuottiryöppyinä teoksissaan. Toki harkitusti ja tyylillä - mutta myös teknisesti äärimmäisen vaativasti...


Edit: Voiko tyyliä kopioida? Jos joku huippukitaristi kehittää ainutlaatuisen ja tyylikkään mutta minimalistisen soittotavan, ovatko myös kaikki ne huippuja, jotka myöhemmin pystyvät kopioimaan yksi yhteen saman "tyylikkääksi" arvioidun soito?

Teknisen suorittamisen suhteen samaa ongelmaa ei voi syntyä, koska 99,9% maailman kitaristeista ei pysty kopioimaan yksi yhteen kaikkein vaativimpia hevitilutuksia...
 
Viimeksi muokattu:

Joope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Eddie van Halen, tottakai! Kehitteli itse ennennäkemättömän näppäilytekniikan ja viritteli kitaroitaan mitä ihmeellisimmillä tavoilla. Kannattaa kuunnella biisit Eruption ja Spanish Fly, niin saa jonkinlaisen käsityksen kaverin uskomattomista taidoista.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Eli jos joku nero kiteyttää koko Ynkän tuotannon yhteen nuottiin, niin olenko myös minä silloin Ynkkää parempi kitaristi, jos amatöörikitaristina toistan yksi yhteen sen neron soittaman yhden nuotin? Itse olen valmis tunnustamaan kovaksi kitaristiksi kenet tahansa, joka osaa kopioida yksi yhteen Ynkän sooloja.

Tässä on asian ydin. Nämä nyt ei olekkaan niin musta valkoisia asioita kuin heti luulisi.
Ynkkää parempaa kitaristia ei Suomesta edes tule.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Eli jos joku nero kiteyttää koko Ynkän tuotannon yhteen nuottiin, niin olenko myös minä silloin Ynkkää parempi kitaristi, jos amatöörikitaristina toistan yksi yhteen sen neron soittaman yhden nuotin? Itse olen valmis tunnustamaan kovaksi kitaristiksi kenet tahansa, joka osaa kopioida yksi yhteen Ynkän sooloja.

Niin, kysymyksenasettelusi on tältä osin surkuhupaisa. Jos tämä ynkä on sinulle "se" juttu, niin mikäs siinä, mutta kun puhutaan musiikista ja muusikkoudesta arvojärjestäminen osoittaa ymmärtämättömyyden koko asiaa kohtaan, niinpä myös kitaransoittoa kohtaan, sori, niin se on. Osaako tämä ynkä muuten kuinka monipuolisesti soitintaan käskeä ja olisiko jossain olemassa mahdollisia näytteitä, jotta voisi arvioida hänen soinnutustaitojaan taustaamisessa tai muissa kitaratyöntekijän toimissa? Myöntänethän itsekin, että kitaristin maailmaan täytyy sisältyä kyky valtaisaan varioinnin kirjoon, mikäli puhutaan alallaan osaavasta ja varteenotettavasta tekijästä?

Mielestäni soittotekniikasta täydellisesti erotettuna tyylitaju liittyy lähinnä säveltämiseen. Soittajia ei voida arvioida ollenkaan, jos ei oteta tekniikkaa huomioon edes jollain tasolla. Sen voin myöntää olevan makuasia, millaisen painoarvon antaa tyylille ja millaisen tekniikalle. Tyylikäs ja teknisesti helppo soitto voi olla hienoa kuunneltavaa, mutta se ei nosta kitaristia kovin korkealle "kaikkien aikojen kitaristien" -listalla. Soittajia arvosteltaessa kaikkein korkeimmalle nousevat ne, jotka osaavat yhdistää vaativat tekniset suoritukset tyylikkyyteen.

Tyylitaju on yksi asia siinä kun tekniikkakin, mutta pelkkä herkullinen dekorointi ei pelasta mahoa sisustaa, ihan samoin kuin tekniikalla köyhän ja sisällyksettömän näperöintikään. Musiikissa, niinkuin kaikessa hetkessä elävässä taiteessa luovuus ja oivallus on sitä neroutta, eikä sitä pysty kukaan tosiasiassa matkimaan kuin osittain, edes parhaat imitaattorit eivät kykene kopiointiin haksahtamatta. Tekniikan voi ja saa ottaa ohjenuorakseen, mutta se on tosiasiallisesti pelkkää pintaa, jos tarkastellaan puheena olevaa kysymystä.Tuo loppuosa kappaleestasi kuulostaa selitykseltä, miksi aikoinaan mustan bluesmusiikin esittäjiksi piti saada valkoisia esiintyjiä ja musiikillekin uusi nimi rock. Tyyliä oli, mutta munat puuttu, pthyi helvetti. Että vertaile itse jotain Bobby Darinia (teknisesti kaikki oikein) ja Blind lemon Jeffersonia ( tyylistä ei tietoakaan tai tekniikasta), kumpi on tänään klassikko ja miksi, kun se niin sotii sanomaasi vastaan?

Säveltäminen on pikkusen toinen juttu ja siitä seuraavassa...
Pieni voi olla joskus kaunista, mutta esim. klassisen musiikin puolella tietääkseni sekä Mozart että Bach olivat säveltämisen ohella erittäin taitavia muusikoita, ja antoivat kyllä sen kuulua nuottiryöppyinä teoksissaan. Toki harkitusti ja tyylillä - mutta myös teknisesti äärimmäisen vaativasti...

Klassisen puolella homma menee kokolailla siten, että soolosoittimia myöten sisältö on laputettu ja läpisovitettu(kapellimestarin mieltymysten ja visioiden mukaan) ja yksittäinen soitin on pääsääntöisesti soittimen nimeltä orkesteri osanen, jota soittelee kapellimestari. Esille pyritään kevyestä musiikista poiketen tuomaan sävellys, vaikka sorminäppärää virtuositeettiä jotkin kappaleet vaativat solistiltaan. Näissä ympyröissä jäljelle jää sitten tulkinta, jolla erottua massasta instrumentalistina, sikäli kun orkesterinjohtaja sen sallii ja kyllä, ehkä tästä syystä reliikkiydessään tällä puolella siihen tekniikkaan tuijotellaan enempi, esim. jos sellistin vasemman käden asento on väärä, se on alaansa ymmärtävän kriitikon mielestä aivan paska ja lahjaton, kuulostipa miltä tahansa soittonsa puolelta. Tämän puolen hommeleissa ei juurikaan kuule ad lib musisointia johtuen siitä, ettei se siihen kuulu, vaan solistisetkin pätkät on kirjoiteltu valmiiks soittajan puolesta.

Tuo ihailemasi ja kovasti korostamasi teknisyys on jossain määrin verrannollinen lapioon, sillä on paljon helpompi kaivaa se oja ja siitä on täten hyötyä, mutta monet on kaivaneet sen ojansa paljain kourinkin, joten ei se autuaaksi tee tai ole oleellisin asia ojankaivuussa, tärkeämpää lienee olla selvillä, mistä mihin sen ojansa haluaa kaivaa ja miltä sen haluaa valmiina näyttävän.

Edit: Voiko tyyliä kopioida? Jos joku huippukitaristi kehittää ainutlaatuisen ja tyylikkään mutta minimalistisen soittotavan, ovatko myös kaikki ne huippuja, jotka myöhemmin pystyvät kopioimaan yksi yhteen saman "tyylikkääksi" arvioidun soito?

Teknisen suorittamisen suhteen samaa ongelmaa ei voi syntyä, koska 99,9% maailman kitaristeista ei pysty kopioimaan yksi yhteen kaikkein vaativimpia hevitilutuksia...

Toivottavasti näihin kysymyksiisi on vastausta jo tuolla ylempänä, toki on aina väärentäjiä, joiden tuotos on vaikea erottaa aidosta, sitä ihailkoon kuka ihailee, niinhän ennenmuinoin muusikkopiireissä naureskeltiin, että levysoitin toistaa paremmin, mutta tulkintaa ei ole nimeksikään...

Lienet syystä tai toisesta käsittänyt minun kirjoittavan jostain minimalismista, mutta sellaisesta en ole maininnut. Sitäkin on hyvää ja 99% paskaa.

Kun sanotaan, että mitä enemmän soittaa, sitä vähemmän soittaa, puhutaan oleellisen kertomisesta, ytimeen pääsemisestä. Tulema voi olla rikasta tai staattista tilanteesta riippuen.

Teknisen suorittamisen osalta olet 100% oikeassa siinä, että siihen mulkoilemalla siitä saa olympialajin, mutta ei sillä mitään musiikin kanssa ole tekemistä ja taitaa olla niin, että 99,9% maailman kitaristeista ei halua, eikä naurultaan pystykään kopioimaan edes niitä vaativimpia hevitilutuksia niiden itsensä vuoksi, huomaat sitten kun kasvat isoksi: mitään kitarasooloja ja rumpusooloja typerämpää maailmassa ei ole keksittykään, kun bassosoolot ja kosketin soolot, yleensäkin egoilijoiden bileet, niitä kannattaa välttää, mikäli hyvää musiikkia ja hyviä muusikoita haluaa kuulla.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
kun puhutaan musiikista ja muusikkoudesta arvojärjestäminen osoittaa ymmärtämättömyyden koko asiaa kohtaan, niinpä myös kitaransoittoa kohtaan, sori, niin se on.
Periaatteessa olen tästä samaa mieltä, mutta oletkohan sinä nyt väärässä ketjussa? Kun pelkkä otsikko jos sisältää kiistanalaisen ajatuksen, että muusikoita voisi kuin voisikin arvojärjestellä. Jos haluat perustaa omaan keskustelun aiheesta, niin lupaan tulla sinne kirjoittelemaan. Mutta tämän ketjun aloittaja halusi kaikesta huolimatta spekuloida sillä mahdollisuudellä, että jotain järjestystä subjektiivisten mielipiteiden kaaokseen olisi saatavilla. Osoittaa huonoa keskustelutapaa kääntää jälkikäteen argumentointi siihen suuntaan, että jo keskustelu itsessään osoittaa ymmärtämättömyyttä koko asiaa kohtaan - varsinkin kun on itse siihen ensin osallistunut... Ehkä olisi kannattanut heittää tämä kommentti ensimmäiseksi, ja jättä loput kirjoittamatta?

Minä olen kuitenkin kiinnostunut siitä mahdollisuudesta, että kitaristeja (niin kuin minkä tahansa alan toimijoita) voisi yrittää pistää edes suuntaa antavaan järjestykseen. Oma pääargumenttini on, että 1) tekniikka ja tyyli kuuluvat erottamattomasti yhteen, kun puhutaan kitaransoitosta taiteenlajina. 2) Kokonaisuutta ei voi arvostella ilman molempien puolien läsnäoloa.

Ja korostettakoon, että en tarkoita tekniikalla sitä miten oikeaoppisilla otteilla joku ottaa sointuja, vaan musiikin objektiivisesti (teknisesti) osoitettavia piirteitä suhteessa puhtaisiin mielipide- ja makuasioihin (joilla on toki myös arvoa kokonaisuuden kannalta).

Vain painotusta tyylin ja tekniikan välillä voi muuttaa, mutta jos väittää, että pelkästään toinen voisi määrittää kaikkien aikojen kitaristin, niin mennään metsään ja lujaa. Kone ei voi olla maailman paras kitaristi, vaikka tuottaisi miljoona nuottia sekuunnissa. Paras ei oikein voi myöskään olla paskalla tekniikalla vääntävä kaveri, joka joidenkin mielestä on jotenkin muuten vain hieno. Tai onhan jokaisella oikeus mielipiteeseen...

Mutta kun jokaisella on oikeus mielipiteeseen, niin suklaajäätelon ja mansikkajäätelön paremmuudesta ei ikinä päästä selville, ellei löydetä jotain teknistä kriteeriä, jolla esim. joku asiaan aidon neutraalisti suhtautuva voi mahdollisimman yksiselitteisesti löytää jonkun konkreettisen ja osoitettavan eron. Ehkäpä kriteereitä maailman parhaan kitaristin löytämiseksi pitäisi kysyä, joltain joka ymmärtää paljon musiikista, mutta suhtautuu neutraalisti kaikkiin musiikin lajeihin joita kitaralla soitetaan...

Sinun kirjoituksesi kuulostivat siltä, että vain toinen merkitsee, eikä toiselle tarvitse antaa mitään arvoa suhteessa toiseen - jos kerran pelkkä tyyli ratkaisee aina yli tekniikan. Tämä on mielestäni kestämätön lähtökohta, koska silloin kuka tahansa voi sanoa mitä tahansa, koska ei ole olemassa mitään objektiivisuuteen viittaavaakaan argumenttia, joiden kautta kahta mielipidettä voisi verrata. Mutta ehkä myönnätkin tämän, kun puhut arvojärjestämisen osoittavan ymmärtämättömyyttä? Jos olet tätä mieltä, niin silloin koko tämä keskustelu on itse asiassa turhaa...

Ja vielä omista taustoista: ei, en ole Ynkkä fani (en ole ikinä ostanut yhtään levyä, mutta pari vanhaa löytyy hyllystä kopioituna). Hänet tuolla nosti esimerkiksi joku aivan muu. Minulle hän kuitenkin sopii argumenttini pohjaksi: suurin osa meistä on yhtä mieltä Yngwien puutteista (siitä tuskin tarvitsee aloittaa keskustelua). Minä voin kuitenkin arvostaa sitä toista puolta, hänen kiistatonta teknistä osaamistaan. Ei se hänestä maailman kovinta kitaristia tee, eikä edes omaa suosikkiani, mutta hyvä hän on silti yksipuolisuudestaan huolimatta. Mitenkähän hyvä hänestä olisi tuolla tekniikalla tullut, jos olisi pystynyt "rikastamaan" tuotantoaan...


Edit: Ai niin! Tuota isoksi kasvamista piti vielä kommentoida. Itse en valitettavasti voi enää kasvaa kuin leveyssuuntaan. En kuitenkaan ole huomannut, että soolojen arvostus kulkisi sen enempää iän kuin koonkaan mukaan. Sen sijaan soittotaidon olen huomannut korreloivan: huonot soittajat eivät arvosta sooloja, hyvät arvostavat. Jameissa se on aina porukan huonoin muusikko, joka toteaa, että "ei sitten sooloja, tää ei oo mitään vitun jazzia!" Itsehän olen soittanut jo yli 20 vuotta - ja arvostan sooloja kaikilla soittimilla...
 
Viimeksi muokattu:
Tässä jo useamman päivän ajan Devin Townsendin soolotuotantoa kerranneena tulin siihen tulokseen, että herra on paitsi mahtava biisintekijä myös sangen erinomaisen tyylitajuinen kitaransoittaja.

Osasta Devinin Strapping Young Ladin levyille soittamista sooloista sitä ei välttämättä uskoisi, mutta niiden ajoittainen mauttomuus taitaa olla ihan täysin tahallista.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Eddie van Halen, tottakai! Kehitteli itse ennennäkemättömän näppäilytekniikan ja viritteli kitaroitaan mitä ihmeellisimmillä tavoilla. Kannattaa kuunnella biisit Eruption ja Spanish Fly, niin saa jonkinlaisen käsityksen kaverin uskomattomista taidoista.

Aina luotettava wiki kertoo vähän toista: http://en.wikipedia.org/wiki/Tapping Ja löytyy videotakan jo ennen EvH:n aikoja: http://www.youtube.com/watch?v=1aksCbc-O4E

EvH:n wikikin tuosta asiasta kertoo osiossa "tapping", sieltä voi katsella: http://en.wikipedia.org/wiki/Eddie_van_halen
 

Unchained

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin Eddiehän ei tosiaan keksinyt tappingia, vaan kehitti sen aivan uudelle tasolle ja teki tekniikasta suositun. Jos rupeaa katsomaan noita 80-luvun kitaristeja aina tähän päivään asti, huomaa helposti kuinka "puhkikulutettua" tuo täppäily jo on. Helppo tekniikka, joka kuulostaa hienolta.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ettei mene nyt ihan Van Haleniksi koko ketju niin mainitsenpa "Fast" Eddie Clarken. Kaikkien aikojen kitaristi on kyllä hänen kohdallaan ehkä vähän kaukaa haettua, mutta oli rakentamassa Motörheadissa yhtä kaikkien aikojen rock-albumia "Ace Of Spades". Asennetta.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Periaatteessa olen tästä samaa mieltä, mutta oletkohan sinä nyt väärässä ketjussa?

Saattaapi olla näinkin, tekipähän mieleni tuoda vähän perspektiiviä asiaan, kehnohkolla menestyksellä epäilen.

Oma pääargumenttini on, että 1) tekniikka ja tyyli kuuluvat erottamattomasti yhteen, kun puhutaan kitaransoitosta taiteenlajina. 2) Kokonaisuutta ei voi arvostella ilman molempien puolien läsnäoloa.

Jostain syystä kumminkin juuri monet puutteellisella tekniikalla operoineet on soittimen historiaan puumerkkinsä kaivaneet, saaneet joukon jäljittelijöitä, eli luoneet uuden "tyylin" imho. Paljon esimerkkejä kaivettavissa tästä ihan lähimenneisyydestä vaikkapa.

Ja korostettakoon, että en tarkoita tekniikalla sitä miten oikeaoppisilla otteilla joku ottaa sointuja, vaan musiikin objektiivisesti (teknisesti) osoitettavia piirteitä suhteessa puhtaisiin mielipide- ja makuasioihin (joilla on toki myös arvoa kokonaisuuden kannalta)

Eikös sitä tekniikkaa juuri ole oikea soittimen tekninen halllinta? Tämä tekniikkahan on läsnä soittipa mitä roolia kokonaisuudessa tahansa. Itseasiassa tämähän on ainoa subjektiivivapaa alue mittailla eri soittajia ja kuten olen todennut, itse musiikin kannalta triviaali.

Vain painotusta tyylin ja tekniikan välillä voi muuttaa, mutta jos väittää, että pelkästään toinen voisi määrittää kaikkien aikojen kitaristin, niin mennään metsään ja lujaa. Kone ei voi olla maailman paras kitaristi, vaikka tuottaisi miljoona nuottia sekuunnissa. Paras ei oikein voi myöskään olla paskalla tekniikalla vääntävä kaveri, joka joidenkin mielestä on jotenkin muuten vain hieno. Tai onhan jokaisella oikeus mielipiteeseen...

Mä en varmaan ymmärrä oikein mitä tarkoitat kun puhut painotuksesta tyylin ja tekniikan välillä, minusta tuosta puuttuu se kaikkein oleellisin, musikaalisuus. Se kone tuskin koskaan saa liutaa seuraajia ja tulee luoneeksi uutta soittotyyliä, mutta musikaalinen, tekniikaltaan alkutekijöissään oleva lahjakkuus (Tamimaisesti: world class talent) sen kyllä tekee, ja on tehnyt monesti.

Mutta kun jokaisella on oikeus mielipiteeseen, niin suklaajäätelon ja mansikkajäätelön paremmuudesta ei ikinä päästä selville, ellei löydetä jotain teknistä kriteeriä, jolla esim. joku asiaan aidon neutraalisti suhtautuva voi mahdollisimman yksiselitteisesti löytää jonkun konkreettisen ja osoitettavan eron. Ehkäpä kriteereitä maailman parhaan kitaristin löytämiseksi pitäisi kysyä, joltain joka ymmärtää paljon musiikista, mutta suhtautuu neutraalisti kaikkiin musiikin lajeihin joita kitaralla soitetaan...

Sikäli mikäli olen ymmärtänyt lähtökohtasi tälläisen parhaan nimeämisen kriteereihin, ainoa järkeenkäypä olisi laaja-alaisuus, siis erilaisten kitarankäyttötapojen mahdollisimman täydellinen hallinta. Tähän oikeastaan viittasin kysellessäni sen ynkan tuotannosta, niiden näytteiden pohjalta joita olen kuullut, en ole havainnut aihetta enempään kuunteluun. Oletan, jos hänen repertuaarinsa kokonaisvaltaisesti olisi merkittävä, olisin siihen törmännyt, mutta ainahan ei voi olla varma.

Sinun kirjoituksesi kuulostivat siltä, että vain toinen merkitsee, eikä toiselle tarvitse antaa mitään arvoa suhteessa toiseen - jos kerran pelkkä tyyli ratkaisee aina yli tekniikan

Edelleen, tekniikan määrän ratkaisee tehty työ ja koulutus, tyyli syntyy vaikutteista joihin törmää, mutta se taide/parhaus, syntyy sisäisestä näkemyksestä (musikaalisuudesta) ja kumpikin esiintuomasi osa-alue on sille alisteista, mutta ei päinvastoin.

Edit: Ai niin! Tuota isoksi kasvamista piti vielä kommentoida. Itse en valitettavasti voi enää kasvaa kuin leveyssuuntaan. En kuitenkaan ole huomannut, että soolojen arvostus kulkisi sen enempää iän kuin koonkaan mukaan. Sen sijaan soittotaidon olen huomannut korreloivan: huonot soittajat eivät arvosta sooloja, hyvät arvostavat. Jameissa se on aina porukan huonoin muusikko, joka toteaa, että "ei sitten sooloja, tää ei oo mitään vitun jazzia!" Itsehän olen soittanut jo yli 20 vuotta - ja arvostan sooloja kaikilla soittimilla

Hienoa että ymmärsit sen aikuiseksi kasvamisen niin kuin se oli tarkoitettukin, ystävällismielisenä läppänä. Tästä ynkasta tuolla ylempänä jo kommentoinkin.

Minä lienen sitten huono soittaja, ollut jo kitaratyöläisenä 39 vee ja kisälliaika päälle ja arvostan soittamista kaikilla soittimilla. Solistinen osa on ok, jos sillä on kokonaisuutta oikeasti palveleva tehtävä, muuten se on turha ja sitämyötä tylsä täyttely, kun ei keksitä mitä soitettais.

Apropoo, vastaantulleista kitaransoittohemmoista löytyy kyllä yksi tuollainen yllämainittu musiikin ihmelapsi, jolta hoituu tyyli kun tyyli, tunnelma kun tunnelma, suoraan lennosta vaihtaen ja vaikka missä asennossa: Jeff Beck. Seurasin herran studiotyöskentelyä ammoin jokusen ajan ja kunnioitusta herättävä oli käsityöläisen kyky olla yhtä soittamansa kanssa kappaleessa kun kappaleessa, siksipä kai tuo olikin aikoinaan brittein kysytyin ja kallispalkkaisin studiokitaristi. Toinen vähän samaa kaliiberia on tämä Tom Jonesinkin matkassa pyörinyt kierosilmä Mulligan, mutta ei ehkä niin laaja-alainen kun Beck.

En silti nätäkään nimiä mihinkään äänestelyihin laita, kun ei ole pointtia, mutta hyviä käsityöläisiä ovat.

Ehkäpä meidän keskustelu topikin ohi liipaten palvelee kuitenkin heitä, jotka tällä tavoin tahtovat asiaa tiirailla, jos antaa pohtimisen aiheita ennenkuin sitä äänestysnamikkaa painelee, tai vaikka sen jälkeenkin, toivotaan ainakin näin.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Van Halen. Uskomattoman mahtavaa neppailua... Kaverin soittelua kuunnellessa tulee usein mieleen että tekisi mieli oppia soittamaan kitarata...
 
K

Kiekkokatsoja

Keskusteluista näyttäisi puuttuvan Michael Schenker. Mies nousi esille 70- luvulla ja teki taitonäytteitään parhaimmillaa 80-luvun alussa. Varsinkin livenä sai perusrockin toimimaan. Olisi ollut eväät maailmanluokan bändeihin, mutta valitsi oman tiensä

Mutta tuskimpa monellekkaan kovin tuttu, vaikka äänestettiin itse kitaristien keskuudessa kaikkien aikojen top 10 joukkoon.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Olisi ollut eväät maailmanluokan bändeihin
Vetihän Schenker UFOn riveissä hyvän rupeaman jo 70-luvulla, ja uudelleen 90-luvun puolivälin hujakoilla. UFOn live "Strangers in the Night" on muuten yksi kovimmista raskaamman rokin keikkaäänitteistä, suosittelen lämmöllä. MSG:n kataloogista kovimmin kolisee "Built To Destroy", jolta löytyy mm. ikihitti I'm Gonna Make You Mine, eli Teen Sinusta Kaivoksen.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Se täyttää välin korvien, siellä soittaa Juha Torvinen."
Tämä on muuten mielenkiintoinen asia, että moni ihminen mieltää Juha Torvisen Eppu Normaalin ykköskitaristiksi, vaikka nimenomaan Pantse Syrjä on henkilö, joka mm. soittaa kaikki soolot ja on kaksikosta se parempi kitaristi. Ei siinä - toki ei pidä väheksyä Torvisen komppaustaitoa ja osuutta Eppujen "titityy" -kitaroinnissa, mikä on jo melkein itsessään brändi, mutta kyllä tärkeämpi palanen on nimenomaan Syrjä.

Oma mielipide kysymykseen on ilman muuta Slash, mikä toki juontaa juurensa omaan GnR -fanitukseen ja siihen, että ko. bändi kitaristeineen oli ensimmäinen, mikä ns. kolahti.
 

Morgoth

Jäsen
Joku näistä youtuben makuuhuonekitaristeista, jotka ovat ymmärtäneet että kitaransoitto on loppujen lopuksi puhdasta urheilua ja kilpailua. Hakusanaksi shred, sweep, tapping niin johan löytyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös