Paljon tuli asiaa, mutta tähän mä halusin tarttua. Kun tässä oikeastaan tullaan tähän meidän rakkaan seuramme ytimeen.
HIFK:ssa on viimeisen 20 vuoden aikana ollut mielestäni vain yksi todellinen huippuvalmentaja. Siis sellainen nimi, joka on ehdottomasti koko Suomen kärkeä ilman kahta kysymystä. Hänen nimensä on Kari Jalonen. Jalonen valmensi IFK:ta kolmen kauden ajan ja voitti yhden mestaruuden. Oli yhden läpiajon päässä, ettei häntä muistettaisi Stadissa kaikkien aikojen floppina. Nyt kävi onneksi toisin.
Toki Jalonen joutui opettamaan koko organisaation voittamisen tavoille ja sellaista ei ainakaan läheskään samassa mittakaavassa ole VP joutunut tekemään. Mutta tuo heikommille häviäminen on ollut kyllä hyvin sitkeä perinne IFK:ssa riippumatta materiaalista ja valmentajasta. Kyllä niille saipoille sun muille on onnistuttu hyvin tehokkaasti häviämään ihan joka kausi. Myös tuo, että ollaan ns parempia, mutta hävitään silti, on hyvin perinteistä IFK:ta riippumatta pelaajista tai valmentajista.
Mitä taas tulee sitten pelsuihin ja Jukureihin, niin eittämättä OJ ja Niemelä ovat hyviä valmentajia. Voi hyvin olla, että ovat paljon pätevämpiä kuin VP. Mutta onhan se nyt aivan täysin eri asia valmentaa noita kyseisiä joukkueita kuin HIFK:ta.
Jos Jukurit olisi ollut SM-liigan viimeinen tällä kaudella, niin mitä sitten? Ei siitä mediassa olisi juurikaan kirjoitettu tai ainakaan läheskään niin kriittisesti kuin IFK:sta kirjoitettaisiin ja kirjoitettiin vastaavassa tilanteessa.
Pointtina nyt vain se, että IFK on pystynyt kroonisesti alisuorittamaan jatkuvasti odotuksiin nähden riippumatta valmentajasta tai pelaajamateriaalista. Näin ollen totean, että kyllä mä edelleen siivoaisin mielummin seurajohtoa kuin valmentajia. Salmelainen on koonnut nyt todella hyvän materiaalin ja hän saa siinä mielessä puhtaat paperit, mutta joku tuossa hommassa nyt silti tuntuu mättävän.
Enkä mä halua aliarvioida valmentajan merkitystä. Mutta kyllä mä sanon esim eilisestä pelistä, että IFK loi aivan riittävän määrän tekopaikkoja voittaakseen. Ja näin on ollut aika monta kertaa tällä kaudella. Ja siihen laittaako pelaaja paikoista sisään, ei valmennus ihan kauheasti voi vaikuttaa. Olen toki
@Frankie sun kanssa siitä samaa mieltä, ettei IFK ole tällä(kään) kaudella pelannut niin hyvin kuin olisi pitänyt. Voi olla, että tuo viime kausi vaikuttaa mulla vielä sen verran, että "tyydyn" vähän vähempäänkin.
Mutta loppukaneettina sanottakoon, että annan Peltoselle ja muulle valmennukselle tuomion vasta tämän kauden jälkeen. Jos finaaleissa ollaan, mutta ne hävitään, en ainakaan suoralta kädeltä antaisi Peltoselle potkuja. Toki tämä riippuu siitä, mistä tuo finaalitappio johtuisi. Jos siellä on selviä ammattivirheitä, kuten vaikkapa reagoinnin puute ilmiselvissä tilanteissa, niin sitten asia voisi olla eri. Katsotaan nyt helvetissä tämä kausi kuitenkin ensin loppuun.