Viestin lähetti Ruutiveijari
Pitkän (kahden linkin) tutkiskelun jälkeen päädyin Fennian kotivakuutukseen.
Antakaa minulle kaikki ne rahat jotka sijoitatte kotivakuutuksiin, niin minä korvaan kaiken samoilla periaatteilla kuin vakuutusyhtiöt... Elikkä joissakin tapauksessa pienen osan joistakin kamoista, jos tapahtumat vastaavat vakuutusyhtiön normien mukaan tehtyjä säännöksiä...
Suurin huijaus mitä tiedän = Kotivakuutus!
Suomen ja Ruotsin välillä on varmasti eroja, mutta pari esimerkkiä arkisesta elämästä:
Eläkeläisen ovikello soi. Nuori nainen pyytää saada lasin vettä. Vanhus käy hakemassa sen keittiöstä. Sillä aikaa sisään livahtaa naisen kumppani ja tyhjentää vanhuksen piironginlaatikon, jossa oli kukkaro ja 500 Euroa kirjekuoressa. Vakutuusyhtiö ei korvaa koska vanhus avasi itse oven. Näitä tapauksia on monia ja jokainen vakuutusyhtiö soveltaa samaa sääntöä.
Toinen esimerkki: Löydät kapakasta makeen piikkikikin ja viet hänen kotiisi. Aamulla heräät ja huomaat että hän on poissa. Samoin lompakko, DVD ja kännykkä. Et saa mitään, sillä olet päästänyt hänet itse sisään.
Jos taas pidät bileet ja joku pöllii kännykkäsi, niin silloin saat korvauksen. He eivät voi vaatia että pidät silmällä isoa jengiä samaan aikaan. Yhden henkilön kanssa et saa nukkua, käydä vessassa, ulkona hakemassa pizzaa...
Asuntoyhtiöt maksavat vuosittain kovia summia vakuutusyhtiöihin. Korvaukset löytyvät vesivahinkoihin ja tulipaloihin. Jos tosin poltat itse asuntosi, niin irtaimistosta et saa korvauksia, mutta kuinka usein tapaat polttaa asuntosi? Kuinka moni ystäväsi on tehnyt sen? Entäs sukulaiset? Eikö kukaan? Joskus voi lukea lehdestä tulipaloista - siis joskus. Luulen että tulipalon uhka omassa kodissa voidaan luokitella yhtä suureksi kuin joutua Usaman terrori-iskun kohteeksi.
Matkavakuutukset ovat samat ja monesti paremmat, jos maksat esim. luottokortilla matkasi. Itselläni on kokemuksia Eurocardin kanssa jäätyäni kentälle koneen ollessa täynnä. Korvaus tuli välittömästi esitettyäni lentoyhtiöstä saamani todistuksen.
Jokaisella on varmasti jo tässä vaiheessa tapaturmavakuutus. Työnantajalla on yleensä aina hyvät vakuutukset työntekijöiden reissatessa. Näin ainakin meillä. Ei mitään naurettavia omavastuita, vaan kaikki korvataan mukisematta, ilman mitään jos ja kun höpinöitä.