Kaikenmaailman vakuutukset

  • 21 481
  • 84

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt kun vihdoin sain kämpän HOASin ulkopuolisesta maailmasta niin tuli aiheelliseksi myös ottaa vakuutukset. Meitin kissa on sen verran raivoisa yksilö, että saattaa pistää kaiken patterien liittimistä naapurin lapsiin palasiksi jos sille päälle sattuu.

Pitkän (kahden linkin) tutkiskelun jälkeen päädyin Fennian kotivakuutukseen. Omavastuu 126 euroa, sisältyy oikeusturva vakuutus ja jotain muuta. Ensimmäinen vakuutukseni ikinä.

Nyt innostuin. Pitäisikö hommata lisää? Mitä vakuutuksia äijiltä/pimuilta löytyy? Mitä nuo kotivakuutukset noin yleisesti edes korvaavat? Millaisia kokemuksia korvausten hakemisesta?
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Palautusprosentit

En käytä vakuutuksia. Ylimääräiset rahani pelaan mieluummin urheilu-uhkapeliin, kuin talonsa polttajien ja kännissä kännyköittensä kastelijoiden taskuihin. Vakuutusmyyjät ovat tympeintä mahdollista porukkaa mitä tiedän. Pelonlietsojia. Lehden- ja pölynimurin myyjät sekä urheilutoimittajat pitkin hampain hyväksyn.

Sairausvakuutus on siinä ja siinä ulkomailla matkattaessa sekä työn touhussa. Ahneiden kanssavakuuttajieni on vaikeampi kusettaa meitä maksumiehiä, joten joskus olen sellaisen kertaluonteisen kupongin ostanut. Itse asiassa Titicaca-järven rannalta puoskarilta ostamastani ripulidiagnoosista sain saturaisen takaisin tililleni.
 

Carlos

Jäsen
Minäkin olen ollut aina aika skeptinen noiden vakuutusten suhteen, mutta nykyään niitä alkaa olla jo ihan kivasti. Täytyy sanoa että kyllä se luo tiettyä turvallisuuden tunnetta, vaikka mahdollisuus niiden tarvitsemiseen onkin tosi pieni.

Eli minulta löytyy:

- kotivakuutus
- liikennevakuutus + täyskasko (kallis, mutta kannattaa uudessa autossa)
- jatkuva matkavakuutus. Minulla ainakin tämä toimii siten että sain vakuutusyhtiöltäni (Fennia myöskin) vakuutuskortin, jolla voin hoitaa kaiken. Eli jos tarvitsen lääkäripalveluita ulkomailla, vilautan korttiani, ja lasku lähtee suoraan vakuutusyhtiölle, en edes itse näe sitä. Kaikki sairaalakulut korvataan 3 kuukauteen asti yhdestä turmasta.

Mökille on murtauduttu kerran, ja vakuutusyhtiö (edelleen Fennia) maksoi kaiken takaisin pennilleen mitä korvausanomukseen kirjattiin. Tämä yllätti aika voimakkaasti, sillä näitä juttuja "juuri mitään ei saa" kuulee paljon.

Voi olla että vaihtelee firmoittain, mutta minä olen ollut erittäin tyytyväinen omaan vakuutusyhtiööni ja vakuutuksiini, ei kerrassaan mitään valittamista.

Ilman muuta sanoisin että kannattaa mieluummin katsoa kuin katua. Muuten voi joutua katsomaan katua. (mahtava aforismi) :-)
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Duunin kautta tulee tietysti työtapaturmahässäkät ja vapaa-ajan vakuutus. Tietääkseni siihen taitaa kuulua jatkuva matkavakuutuskin.

Itse makselen:
- Pakollinen liikennevakuutus + täyskasko (auto kun on melkein työkalu)
- Irtaimistovakuutus (vuokrakämppää ei tartte vakuuttaa, mut jos naapuri kaataa seinän niin tämä korvaa)
- Eläinvakuutus koiralle (korvaa mm. mikäli kaveri teloo jalkansa ja sitä ei voi enää käyttää tehtävään johon se on koulutettu)
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minä asustelen opiskelijakämpässä, eikä minulla ole mitään vakuutuksia. Isi on maksanut minulle matkavakuutusta jo pidemmän aikaa ja tuo kortti ilmeisesti kelpaa Suomessakin reissatessa (Sampon vakuutus, joku viisaampi voi valistaa jos olen väärin ymmärtänyt).

Porukoiden luona on kotivakuutus, täyskaskot ja muut. Kerran vesivahingon satuttua vakuutus näytti parhaat puolensa ja vakuutusyhtiö luottamuksensa pitkäaikaista asiakasta kohtaan. Parin neliön verran keittiön lattiaa revittiin auki ja remonttireiskaa ei tarvinnut paikalle kutsua kun isi teki työt, vakuutusyhtiöstä maksoivat mukisematta ja paikallakäymättä, sillä edellytyksellä, että kustannukset eivät nousseet yli 9 000 vanhan rahan.

Kyllä minullakin on käynyt mielessä, että kannattaisiko sitä vakuuttaa irtaimistonsa, mutta ainakaan tähän päivään asti en ole edistynyt edes selvittämään mahdollisia kustannuksia tai muitakaan asioita.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Chip
Kyllä minullakin on käynyt mielessä, että kannattaisiko sitä vakuuttaa irtaimistonsa, mutta ainakaan tähän päivään asti en ole edistynyt edes selvittämään mahdollisia kustannuksia tai muitakaan asioita.

Kustannukset ovat muuten tässä tapauksessa tosi minimaaliset, ilman muuta kannattaa ottaa koti-irtaimistovakuutus. Minulla oli opiskelijaboksissani muistaakseni 30 000mk kotivakuutus, ja se maksoi minulle vuodessa jotain n. 60mk, eli ei ole mikään iso investointi. Ja opiskelijaboksissakin sitä irtaimistoa on kuitenkin yllättävän paljon, jo pelkistä vaatteistakin kertyy äkkiä 10000 vanhassa rahassa. Tulipalon tms. sattuessa ei mene sitten kaikki. Tai siis menee kaikki, mutta voi saada hiukan rahaa uusien ostoon.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Entinen kämppäkaveri kertoi suhteellisen naurettavasta vakuutuksesta, jota hänelle oli esitelty, kun hän halusi vakuuttaa moottoripyöränsä. Vakuutus korvasi kyllä pyörän tietyissä tapauksissa:

1. Autotalli lukossa, pyörä varastetaan -> Vakuutus korvaa.
2. Autotalli auki, pyörä varastetaan -> Vakuutus EI korvaa.

Tähän asti järkevää, mutta...

3. Autotalli lukossa, pyörä syttyy palamaan -> Vakuutus EI korvaa.
4. Autotalli auki, pyörä syttyy palamaan -> Vakuutus korvaa.

Jäi vakuutus ottamatta, kun kämppis ei tiennyt etukäteen, varastetaanko pyörä, vai palaako se....
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan noita:

-Koti-irtaimisto
-Liikenne
-Autovakuutus
-Tapaturma
-Sairaus
-Matkustajavakuutus
-Matkatavaravakuutus

Ja mielestäni ovat aika tarpeellisia tuotteita.

Kuukausi sairauskuluvakuutuksen ottamisesta kävi köpelösti ja viihdyin viikon lasaretissa. Sairaalan lasku oli arvoltaan parin vuoden vakuutusmaksut.

Matkatavaravakuutuskin on maksanut itsensä.

Voihan sitä tietysti ilmankin elää, jos varallisuus on sitä luokkaa että voi olla itse oma vakuutusyhtiönsä. Minulle ainakin tulisi aika orpo olo jos budjettiin täytyisi löytyä yllättävän kulun takia vaikka 400€.
 

Carlos

Jäsen
Kotivakuutuksesta sen verran, että siihen kuuluu usein ns. vastuuvakuutus. Otetaan jälleen eräs esimerkki:

Olet lähikaukalossa lämimässä kavereidesi kanssa, kun haluat näyttää miten J. Karalahti lämäsi siniseltä Brodeurin taakse ilman maskia. Annat palaa, mutta kiekko ei osu putken alle kuten Jerellä, vaan putken ylle, josta kimpoaa 35metrin päässä pyöräilevää naapurin Mattia päähän. Matti kaatuu keskelle autotietä tiedottomana, jolloin toisen naapurin Lissu on ajamassa autollaan Matin takana, ja joutuu väistämään Mattia ajamalla päin lyhtypylvästä --> auton keulaan 30cm syvä lovi.

Kuka on syyllinen, entä kuka maksaa? Jenkeissä syyllinen olisi todennäköisesti tsekkiläinen varastomies joka ei kiekkoa pakatessaan muistanut liittää mukaan "älä lämää ketään päähän" -lappua, tai J. Karalahti, koska esimerkillään yllytti tähän tekoon sanomatta tv:n katsojille "don't try this at home". Mutta pysytään silti Suomessa.

Sinä olet syyllinen, ja maksumies, vaikkakin tapaus on niin puhdas vahinko ja onnettomuus kuin voi olla. Mm. tämän tapauksen korvaisi kotivakuutuksen vastuu-osuus, ilman sitä voisi tulla n. 3167,80€ lasku autokorjaamolta. Vinkkinä vaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Ruutiveijari
Pitkän (kahden linkin) tutkiskelun jälkeen päädyin Fennian kotivakuutukseen.
Antakaa minulle kaikki ne rahat jotka sijoitatte kotivakuutuksiin, niin minä korvaan kaiken samoilla periaatteilla kuin vakuutusyhtiöt... Elikkä joissakin tapauksessa pienen osan joistakin kamoista, jos tapahtumat vastaavat vakuutusyhtiön normien mukaan tehtyjä säännöksiä...

Suurin huijaus mitä tiedän = Kotivakuutus!

Suomen ja Ruotsin välillä on varmasti eroja, mutta pari esimerkkiä arkisesta elämästä:

Eläkeläisen ovikello soi. Nuori nainen pyytää saada lasin vettä. Vanhus käy hakemassa sen keittiöstä. Sillä aikaa sisään livahtaa naisen kumppani ja tyhjentää vanhuksen piironginlaatikon, jossa oli kukkaro ja 500 Euroa kirjekuoressa. Vakutuusyhtiö ei korvaa koska vanhus avasi itse oven. Näitä tapauksia on monia ja jokainen vakuutusyhtiö soveltaa samaa sääntöä.

Toinen esimerkki: Löydät kapakasta makeen piikkikikin ja viet hänen kotiisi. Aamulla heräät ja huomaat että hän on poissa. Samoin lompakko, DVD ja kännykkä. Et saa mitään, sillä olet päästänyt hänet itse sisään.
Jos taas pidät bileet ja joku pöllii kännykkäsi, niin silloin saat korvauksen. He eivät voi vaatia että pidät silmällä isoa jengiä samaan aikaan. Yhden henkilön kanssa et saa nukkua, käydä vessassa, ulkona hakemassa pizzaa...

Asuntoyhtiöt maksavat vuosittain kovia summia vakuutusyhtiöihin. Korvaukset löytyvät vesivahinkoihin ja tulipaloihin. Jos tosin poltat itse asuntosi, niin irtaimistosta et saa korvauksia, mutta kuinka usein tapaat polttaa asuntosi? Kuinka moni ystäväsi on tehnyt sen? Entäs sukulaiset? Eikö kukaan? Joskus voi lukea lehdestä tulipaloista - siis joskus. Luulen että tulipalon uhka omassa kodissa voidaan luokitella yhtä suureksi kuin joutua Usaman terrori-iskun kohteeksi.

Matkavakuutukset ovat samat ja monesti paremmat, jos maksat esim. luottokortilla matkasi. Itselläni on kokemuksia Eurocardin kanssa jäätyäni kentälle koneen ollessa täynnä. Korvaus tuli välittömästi esitettyäni lentoyhtiöstä saamani todistuksen.

Jokaisella on varmasti jo tässä vaiheessa tapaturmavakuutus. Työnantajalla on yleensä aina hyvät vakuutukset työntekijöiden reissatessa. Näin ainakin meillä. Ei mitään naurettavia omavastuita, vaan kaikki korvataan mukisematta, ilman mitään jos ja kun höpinöitä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olipas tämä ajankohtainen ketju. Postista on tipahdellut koko alkuvuoden yrityksen vakuutusehtojen päivitysnivaskoita saatteella, "...emme saaneet koko lähetystä mahtumaan yhteen kirjekuoreen, joten lähetys jatkuu toisessa kuoressa." Kuinkahan moni ihminen vertaa näitä uusia vakuutusehtoja vanhoihin ja vielä niin, että ymmärtäisi mitä näiden "pienten" muutosten vaikutus on vahinkotilanteissa? Minulta paperit meni ainakin suoraan mappiin...

Mitä sitten tulee omiin henkilökohtaisiin vakuutuksiin, niin pistetäänpä listaa:

- matkustajavakuutus
- kotivakuutus/täysarvo
- koti-irtaimistovakuutus/täysarvo, korvaa matkoilla tavaroita 3500 €:n edestä
- vastuuvakuutus
- oikeusturvavakuutus
- liikennevakuutus
- auton täyskasko
- perämoottoriveneen täyskasko
- kuolemantapausvakuutus
- pys. työkyvyttömyysvakuutus
- sairaskuluvakuutus
- tapaturmavakuutus

Luultavasti jotain vielä unohtuikin, mutta hulppea määrä tuntuu olevan jokatapauksessa.

Finnishninja: Hannu Karpo taitaa pyöriä Ruotsinkin televisiossa?
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin, että kuinka paljon kaikenlaiset vakuutukset kustantavat (=maksavat) vuodessa? Ei sitä uskalla käydä vakuutustoimistosta kysymässä. Myyvät vielä jonkun vakuutuksen minulle.

Itseltäni loppui joku aika sitten vanhempien maksama kaikenkattava nuorisovakuutus ja sen jälkeen en ole vakuutuksia ottanut. Matkavakuutuksiahan voi käsittääkseni ottaa ihan yksittäisiin matkoihinkin, joten sellaista en luultavasti tarvitse, mutta jonkunlainen tapaturma/henki- ja irtaimistovakuutus voisi olla asiaa.

Onko joku laskenut, kuinka usein vahinkoja/tapaturmia/yms. pitää sattua, että vakuutukset maksaisivat itsensä takaisin?


Edit: Vastaan tässä Carloksen alla esittämään kysymykseen. Mietin kyllä mitä kysyin, mutta en miettinyt mitä kirjoitin. Kysymys näyttää tosiaan kirjoittajaansa tyhmemmältä. Varsinkin kun osaan itsekin vastata asettamaani kysymykseen. Vahinkoja täytyy sattua siten, että vahingoista saatavat korvaukset ovat yhtä suuria kuin vakuutusmaksut.

Mielessäni oli tilanne, että kun olen pari vuotta maksanut vakuutusmaksuja eikä mitään ole tapahtunut niin sitä alkaa jo toivoa, että kävisi nyt jotain, ettei ihan turhaan maksa vakuutuksesta. Tämähän on mainio ajattelutapa varsinkin henkivakuutuksen kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti VTVH
Onko joku laskenut, kuinka usein vahinkoja/tapaturmia/yms. pitää sattua, että vakuutukset maksaisivat itsensä takaisin?

Mahdoitkohan nyt edes miettiä mitä kysyit..? Jos otat vakuutuksen sillä periaatteella että haluat "päästä omillesi", niin sanoisin että unohda koko juttu.

Toisekseen, kyllä sinne vakuutusyhtiöön voi mennä ihan käymäänkin, he kertovat mitä vaihtoehtoja on tarjolla, mitä ne maksavat ja osaavat jopa kertoa mitä juuri sinun kannattaa ottaa. Ja mitään ei ole pakko ottaa jos ei halua.
 

hege

Jäsen
Taitaa täältäkin lähes kaikki vakuutukset löytyä, tosin olen kyllä selvästi "voitolla" vakuutusten suhteen ja ilmeisesti melkoisen pitkään.

Autossa on ns. täysarvokasko (bonukseton versio) eli niin kauan kun auto on alle kahden vuoden ikäinen niin saa uuden vastaavan tilalle tai sen rahasumman millä vakuutusyhtiö voi ostaa sen vastaavan uuden auton. Tämä osoittautui hyväksi vakuutukseksi, kun vaimo paukautti meidän 1.5 vuoden ikäisen fordin lunastukseen. Verrattuna normaali kaskoon säästöä tuli jotain 30 - 35 kilomk:n verran ja jos kaskoa ei olisi ollut niin kustannukset olisi ollut siellä 60 kilomk:n luokkaa. Eli autovakuutuksen hinta on säästetty monat kertaa.

Kotivakuutuksestakaan en heti luopuisi vaikka asuisikin vuokralla, kun kiinteistönvakuutus harvoin korvaa mitään välillisiä kuluja. Meilläkin oli joskus vesivahinko, jonka kiinteistönvakuutus korvasi mutta ilman kotivakuutusta olisi joutunut itse maksamaan tavaroiden roudauksen ja säilytyksen varastossa ja myöskin väliaikaisen kämpän vuokran kokonaan (ovat pirun kalliita, muistaakseni hintahaarukka pienelle kalustetulle kaksiolle oli 7000 - 10 000 mk/kk välillä) nyt vakuutus kattoi ~75% vuokrasta.

Kyllä vakuutusten kanssa saa olla tarkkana ettei päädy maksamaan montaa kertaa samoista vakuutuksista, kun niitä vakuutuksia on duunin, ammattiliiton tms. kautta. Muistaakseni esim. Amexin kautta saa matkavakuutuksen, jos maksaa matkan sillä.

Henkivakuutusta ei ole kun ei ole velkoja eikä lapsia eli se tuntuu tarpeettomalta.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Vakuutuksia on ja paljon, emäntä kun on yksityisyrittäjä.

Tuossa vuosi sitten tuli käytyä käytännön koulu vakuutusmatematiikan ihmeellisestä maailmasta, se ei meinaan ole ihan helppoa. Vakuutusyhtiöt kilpailuttamalla ja omavastuita hieman nostaen onnistuimme pudottamaan vakuutusmaksut alle puoleen. Eli lähtökohtaisesti: jos jääkaappi hajoaa, niin ostan uuden omillani, mutta jos käy tosi pahasti, niin sitten on korvaukset kunnossa.

Muutaman kerran on korvauksia haettu, autoihin ja kerran vesivahinkoon. Kohtuullisen korvauksen saamiseen on joka kerta vaadittu pieni tappelu, ihan suosilla ei siihen vakuutusyhtiön ekaan arvioon yleensä kannata suostua.

t. Hanu
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti t4
Postista on tipahdellut koko alkuvuoden yrityksen vakuutusehtojen päivitysnivaskoita saatteella, "...emme saaneet koko lähetystä mahtumaan yhteen kirjekuoreen, joten lähetys jatkuu toisessa kuoressa." Kuinkahan moni ihminen vertaa näitä uusia vakuutusehtoja vanhoihin ja vielä niin, että ymmärtäisi mitä näiden "pienten" muutosten vaikutus on vahinkotilanteissa? Minulta paperit meni ainakin suoraan mappiin...
Juuri tätä ajan takaa. Kuinka moni vakuutusyhtiö maksaa reilusti asiakkaan vahingon kun kotivakuutuksesta kysymys? Ehtoja on joka lähtöön. Jäljelle jää 500 Euron fillari, josta saa 200 kunhan maksaa 120:n omavastuun:-/

Moni ystäväni on sanonut kotivakuutuksensa irti. Tämä on saanut aikaan toimintaa vakuutusyhtiöissä. Sanoessani irti omani sain meilin, jossa luki tyyliin - mutta entäs jos sinulle, - entäs jos sinun jne. Vastasin jokaiseen kohtaan ja pyysin tarjouksen, jos heillä on panna paremmaksi. Ei ollut.

Hege kirjoitti:

Muistaakseni esim. Amexin kautta saa matkavakuutuksen, jos maksaa matkan sillä.
Kyllä, tämä taitaa koskea jo kaikkia yleisimpiä luottokortteja. Ei mitään eroa kotivakuutukseen verrattaessa. Paitsi se että koneen ollessa myöhässä sinun ei tarvitse maksaa omavastuuta. Neljän tunnin kuluttua alkaa taksa nakuttamaan.
 

Carlos

Jäsen
Onko kenellekään tullut mieleen että siihen on ehkä joku syy miksi vakuutusyhtiöt ovat niin kitsaita? Todennäköisesti 95% liioittelee vahingot esim. murron (ei Matin) yhteydessä, joten mielestäni on ihan ymmärrettävää että käytännöksi on muodostunut tämä tappelupolitiikka.

Siltikin pitää sanoa, että sen kerran kun meidän perheessä on tarvittu vakuutuksia, kaikki on järjestynyt ilman tappeluita ja semmoisilla summilla että olemme olleet kerralla tyytyväisiä.

En tiedä, ehkä sitten vakuutusyhtiöissä on tosiaan eroja, ja varmaan myös asiakassuhteen pituus/"laatu" vaikuttaa kohteluun. Enivei, minä olen erittäin tyytyväinen omaan vakuutusyhtiööni.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Carlos
Onko kenellekään tullut mieleen että siihen on ehkä joku syy miksi vakuutusyhtiöt ovat niin kitsaita? Todennäköisesti 95% liioittelee vahingot esim. murron (ei Matin) yhteydessä, joten mielestäni on ihan ymmärrettävää että käytännöksi on muodostunut tämä tappelupolitiikka.
Usein se johtuu siitä, että vakuutuksen ottajilla on käyttöä ottamalleen vakuutukselle. Vakuutusyhtiön toimintaperiaate ei ole olla ystävä hädässä, vaan heidän toimintansa perustuu rahankeruuseen. Ihanne tilanne heille on myydä vakuutuksia, joita kukaan ei koskaan käytä. Jos niitä käytetään, täytyy nostaa vakuutuksen hintaa, omavastuuta ja keksiä uusia ehtoja.

Taas toisaalta, kun omavastuut tulivat kuvaan mukaan, alkoi myös vahinkojen liioittelu.

Yksi hyvä esimerkki on moottoripyörät. Nopeat urheilupyörät maksavat kultaa vakuuttaa. Joissakin tapauksissa yhden kuukauden vakuutusmaksulla vakuuttaa enduron vuodeksi. Miksi? Jos kaadut kyykkymopolla, niin se maksaa yleensä 1000:sta Eurosta ylöspäin. Jos minä päästän prätkäni käsistä, se maksaa 400 Euroa omavastuuta. Elikkä pikkuvammat pulitetaan kiltisti omasta kukkarosta. Kiusallinen rako, sillä joskus voi käydä esim. kuten kamulle. Humalainen nojasi hieman hänen pyöräänsä, joka seisoi kadunreunassa. Pyörä kaatui ja lasku kamulle oli juuri nämä 4000: -. Toinen samanlainen haaveri ja jää kesän ajot ajamatta! Tähän kun vielä lisätään sitten vakuutusyhtiöiden etanaakin hitaampi tapausten käsittely. Ennen tietokoneaikaa homma kävi suht koht nopeasti. Nyt on sähköpostit sun muut ja käsittelyaika vaan pitenee. Jos kysymyksessä on esim. kolari, jonka osapuolilla on eri vakuutusyhtiö, niin jutun setviminen kestää kuukausia - vaikka homma olisi ihan selvä eikä kenelläkään ole mitään epäselvyyksiä.

Eräs saksalainen peruutti prätkäni päälle kerran Tanskassa. Homma meni hänen vakuutusyhtiönsä piikkiin. Tein ilmoituksen omaan vakuutusyhtiööni kesäkuussa. Homma oli selvä lokakuussa. Onneksi verstaan omistaja on sen verran tuttu, että hän järjesti pyörän kuntoon heti, vaikka vakuutusyhtiö ei ollut sanonut aamen.
 

RaLu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vakuutusyhtiön vaihto

Suuri ja "mahtava" Sampo on ollut vakuutusyhtiönäni siitä asti kun olen niitä maksellut ja olen mietinyt aikani yhtiön vaihtoa. Kysynkin mielipiteitä eri vakuutusyhtiöistä ja onko kilpailuttamisella mahdollista saada niin suuri hyöty, että se kannattaa tehdä.
Tämän hetken vakuutusmaksut ovat yli 4000 eur/vuosi eli kohtuullisen paljon auto,koti ja pojan juniorivakuutuksesta.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Re: Vakuutusyhtiön vaihto

Viestin lähetti RaLu
Kysynkin mielipiteitä eri vakuutusyhtiöistä ja onko kilpailuttamisella mahdollista saada niin suuri hyöty, että se kannattaa tehdä.

Tein tuon tarjouskilpailun v. 2002 alussa. Eri tarjousten vertailu oli yllättävän vaikeaa, korvausehdot yms. kannattaa myös lukea tarkasti. Kokonaisvakuutuspottini pieneni n. puoleen vaihdossa Fenniasta Pohjantähteen, tosin korotin myös hieman kotivakuutuksen omavastuuosuutta, joka nimenomaan Pohjantähdessä vaikutti aika paljon. Autojen kaskot olivat Pohjantähdessä myös selkeästi halvimmat.

Jokunen yhtiö, ainakin Pohjola, yritti 'sisäänvetotarjousta', eli ensimmäisen vuoden erikoisalennusta, jolla tarjous saatiin näyttämään halvalta, mutta maksut olisivat ensimmäisen vuoden jälkeen nousseet roimasti, olisiko ollut 20 tai 25%.

Kilpailutus kannattaa vähänkin isommalla vakuutuspotilla ehdottomasti tehdä. Aikaa tosin täytyy varata parisen tuntia / yhtiö vakuutusten läpikäyntiin asiamiehen kanssa, jotta saa vertailukelpoiset tarjoukset. Asiamiehet toimenkuvansa mukaisesti yrittävät myydä myös turhia vakuutuksia, niitäkin kannattaa hieman varoa.

Itse yhtiön vaihto on helppoa, uusi yhtiösi hoitaa homman kokonaan. Kulujakin tulee vain autojen uusien rekisteriotteiden verran.

t. Hanu
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ainakin lapset kannataa vakuuttaa. Nykyajan lapset ovat monesti allergisia ja muutenkin sairaita. Lisäksi vakuutuksen kanssa voi käyttää yksityisiä terveyspalveluita arvauskeskuksen sijaan.

Omat lapset ovat käyttäneet terveyspalveluita ja lääkkeitä viime vuonna noin 4500 eurolla ja vakuutukset maksavat alle 500 euroa vuodessa.

Tässäkin tapauksessa kannataa katsoa vakuutusehdot etukäteen, ettei tule ikäviä tilanteita, kun vakuutus ei korvaakkaan tiettyjä kuluja.
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Kahden viikon lomani loppupuolella minut herätti kolmena aamuna joku tuntemattomasta numerosta soitellut henkilö.
Arvasin heti, että kyseessä on vakuutus- tai lehtimyyjä. Vakuutuksiahan kyseinen nainen kauppasi.

"Meillä olisi tarjota tällainen huippuedullinen sairaalapäivävakuutus, joka korvaa kaikki viettämänne sairaalapäivät 100 euron hintaan aina ??? euroon asti. Ei mitään omavastuuta. Kuukaudessa vakuutus maksaa vain 10 euroa."

Tarjous jopa hieman houkutteli, koska olen melko tapaturma-altis persoona, viime syksynä vietin viikon sisätautiosastolla pernan revettyä, josta olisin netonnut noin 600 euroa!

Kysyin kuitenkin mikä koukku vakuutuksessa on, jos sairaalapäivämaksu on muistaakseni jotain 28 euroa ja AIG korvaa siitä 100 euroa.
Nainen kierteli ja kaarteli, ja lupasi soitella myöhemmin uudestaan. Seuraavalla kerralla hän pääsikin heti asiaan:

"Teille on tarjottu tällaista huippuvakuutusta, oletteko jo päättänyt kantanne niin voisin kertoa vakuutuksen reunaehdoista..."

Valitettavasti olin töissä, eikä ollut aikaa kuunnella näitä "reunaehtoja". Tosin kun sanoin EI, nainen ei suostunut niitä edes kertomaan. Erikoisia nämä puhelinmyyntikeinot.
 

RaLu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lasten vakuuttaminen kyllä kannattaa kun ei tarvitse turhaan terveyskeskuksessa odotella, vaan pääsee nopeasti yksityiselle. Lisäksi vakuutus korvaa reseptilääkkeet. Miinus Sammon juniorivakuutuksessa on omavastuu 50 eur. Lisäksi kyseinen yhtiö on muuttanut maksujen käsittelypolitiikkaa sellaiseksi, joka pistää harmittamaan. Osan kuluista he maksaa suoraan ja osa täytyy ITSE hakea kelalta.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
-Kotivakuutus
-Autovakuutus

Tapiolasta. Fillari on pöllitty, sain hyvät korvaukset. Autoon murtauduttiin ja stereot rikottiin (älytöntä! Ei etupaneelia kiinni, niin kaverit rikkoi ne. "Jos me ei niitä saada, niin et säkään niitä kuuntele") ja muutamat cd:t pöllittiin. Stereot korvattiin ja cd:stä rahat.

Irtonaisia matkavakuutuksia on ollut ja kerran apua, kun sairaus yllätti.
 

demitra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meikäläisellä ei ole minkäänlaisia vakuutuksia koskaan ollut ja miksi pitäisi edes olla. En ole koskaan sairas, joten sairausvakuutus (tai joku tällainen, kuka näitä nimiä tietää) olisi yhtä tyhjän kanssa. Jos nyt sattuisin kuitenkin joskus sairastumaan,mikä ei kyllä ole mahdollista niin eipä toi mittään: YTHS veloittaa lääkärikäynnistä valtaisat 0 euroa. Lääkkeet pitää vain maksaa itse. Autoakaan ei ole, joten sitäkään ei tarvitse vakuttaa. Matkavakuutuksia en ole koskaan edes harkinnut, mitä siellä nyt voisi sattua? Kotivakuutus on myöskin aivan turha, kuka nyt multa mitään varastais? Tai hetkinen, onhan mulla koira, siinä onkin kotivakuutusta kerrakseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös