... Sama koskee jalkapallon rahoittamista...
Aika vähälle huomiolle on Suomen medioissa muuten jäänyt muutamia kuukausia sitten julkisuuteen vuotanut ääninauha Venäjän jalkapalloliiton kokouksesta, joka on ilmeisen aito.* Tätä tukee niin se, ettei nauhan aitoutta ole kiistetty ja samaten nauha ei varsinaisesti sisälläkään mitään jättimäisiä "paljastuksia", vaan on lähinnä asiallista keskustelua liittyen krimiläisten futisseurojen mahdolliseen siirtoon Venäjän liiton alle sekä pohdintaa pakotteista ja mahdollisista vaikutuksista 2018 mm-kisoihin. Lisäksi nauhalta voi ymmärtääkseni tunnistaa muutaman keskeisen futispomon äänen.
Salaa nauhoitetussa pätkässä käy hyvin ilmi se, ettei suuria päätöksiä Venäjän jalkapalloilua koskien voida tehdä ilman Kremlin lupaa, vaan pääkallonpaikalta halutaan varmistus isommille asioille. Samaten nauhalta voi kuulla muutaman venäläisomistajan huolen siitä, että miten mahdolliset pakotteet vaikuttavat heidän seurojensa talouteen ja valtion rahoitukseen.
Minä kiinnittäisin aika paljon huomiota siihen, että mikäli nauha tosiaan on aito, niin aika räikeästi rikotaan FIFAn pelisääntöjä poliittisen valtaeliitin sekaantumisesta jalkapalloilullisiin asioihin, mutta Blatterhan jo (ruskeine kirjekuorineen?) kiirehti toteamaan muutama päivä sitten, että FIFA antaa kaiken tukensa Venäjän hienolle kisahankkeelle.
...
Kun presidentinvaalit käydään Venäjällä seuraavan kerran tullaan näkemään ennennäkemätön mediapeli, jolla varmistetaan Kremliin sellainen henkilö, jolle Putin on testamentannut valtansa..
Varmasti näin. Sivuhuomiona muuten sellainen, että minä en usko meidän vielä edes tuntevan hyvin tätä tulevaa vallankäyttäjää, vaan hän tulee Putinin tapaan olemaan sellainen henkilö, joka tulee näkyvän valtakoneiston takaa, turvallisuuspalveluiden miehityksestä.
edit. * mikäli viime aikoina joku taho on noussut nauhan aitoutta kiistämään, niin tästä en ole tietoinen, eli korjatkaa mikäli olen väärässä.