Puolustuksessa tosiaan on pidempi maila etu, siitä ei puhettakaan.
Mutta millä periaatteella pidempi maila tuottaa kovemman laukauksen? Oman käsityksen mukaan laukauksen voimaan vaikuttaa enemmän tekniikka, mailan flex ja kickpointin(Bauer vapor -sarja ja ccm ribcore lowkick, Bauer nexus midkick) sijainti kaikki yhdessä.
Noi kaikki mainitsemasi varmasti vaikuttavat nopeuteen. Minähän olen syntynyt puumaila kädessä ja viimeinen mailani on käyrälapainen puumaila. Mulla ei ole kokemusta pelaamisesta nykymailoilla.
Uskon kuitenkin vankasti että isompi jousipyssy antaa nuolelle/kiekolle kovemman vauhdin ja kantaa pidemmälle. Jos isomman mailan varteen löytyy riittävän voimakas ja nopea kaveri, jolla voimakkaat vartalon kiertolihakset, hän vetää kovempaa kuin kukaan vastaavilla ominaisuuksilla lyhyellä mailalla. Pitkä maila varastoi enemmän energiaa kuin lyhyt maila.
Laine ja Chara ovat aika pitkiä ja heillä on pitkät mailat. AHL:n viikonlopussa Martin Frk rikkoi Charan Pohjois-Amerikan ennätyksen vetämällä 109,2 mph. Hän taitaa olla kyllä suunnilleen keskipituinen, 1,85 m.
Jos samat nopeus, voima ja tekniikkaominaisuudet omaavalle lyhyelle ja pitkälle pelaajalle annetaan suhteessa yhtä pitkät ja heille optimiominaisuuksilla varustetut mailat, niin uskon pitkän vetävän kovempaa.
Mulla ei ole muuta todistetta kuin pidemmän mailan energian varastointikyky ja että isommalla jousella ammutaan kauemmaksi. Jos joku todistaa päinvastaista, olen valmis muuttamaan mielipidettä.