Köyhät sukupolvet

  • 13 935
  • 111

Byvajet

Jäsen
niin sitäkään ei tapahdu jos me jatkamme nykymeininkiä, eli odotamme että joku muu hoitaa asiat kuntoon puolestamme.

Ongelmamme on se, että yritämme vastata haasteeseen taloudellisella kilpailulla, vaikka on hyvin hyvin epätodennäköistä, että se olisi toimiva ratkaisu edessä oleviin ongelmiin edes 50 vuoden aikajänteellä. Koneiden ja koneisiin perustuvien virtaviivaistettujen prosessien kanssa ei vain pysty kilpailemaan ihmistyövoimalla. Kilpailun ase on sosiaalipolitiikka, jolla yhtäältä ohjataan hallitusti raju elintason lasku ja samalla pidetään huoli heikoimmista.

Julkinen keskustelu kuitenkin pyörii työn tekemisen ja tuottavuuden ympärillä. Kansa on saatu uskomaan, että selviämme työn teolla. Tämä on aivan järkyttävää sarvikuonoajattelua, joka on yhtä luovaa kuin Nokian tuhoon johtanut ajattelu. Kuvittelemme, että pystymme vastaamaan uusiin haasteisiin vanhan maailman malleilla aivan samalla tavalla kuin Nokia kuvitteli, että se menestyy samaa toistamalla.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Ensiksi tuon esille että itse en opintorahaa nosta, eli en nauti "ilmaisesta rahasta". Varsinkin jenkeissä korkeakoulutus takaa pitkälle isot tilit ja koulutus on iso sijoitus tulevaisuuteen. Suomessa ei näin oikeastaan ole, yleensä eläkeikää lähestyessä tuo koulutettu menee "amisviiksien" ohi, koko elämän ansioissa siis. Mutta silloinkuin opiskelin ja nautin opintotukea, niin itseäni eniten vitutti opintotuki suhteessa työttömyystukeen. Työttömyystukihan se vasta vastikkeetonta rahaa on. Jos mennään kadulle ja valitaan ensimmäinen opiskelija sekä ensimmäinen työtön jotka vastaantulevat, niin kumpi oletusarvoisesti tulee maksamaan enemmän veroja yhteiskunnalle? Itse löisin rahani kiinni opiskelijan puolesta. Eli opintotuki on myös valtion satsausta tulevaisuuteen, Nokiakin pohjautui(/pohjautuu) pitkälti korkeakoulutukseen, josta valtio on kuitenkin saanut jokusen veroeuron ja markan. Mielestäni opintotuki voitaisiin hyvin korvata työttömyystuella (ansiosidonnaisella ja työttömyystuellahan pääsee nykyäänkin, tiettyjen ehtojen täyttyessä, opiskelemaan). Ja pitäisi muuten työttömiäkin kannustaa käymään osa-aikatöissä siinä sohvalla makailun ohella.
Olet ihan oikeassa kyllä. Minun mielestäni kuitenkin opintotuki ja työttömyystuki on kaksi eri asiaa eikä niitä voi oikein verrata. Opiskelu on, kuten kirjoititkin, sijoitusta tulevaisuuteen. Työttömyystuen tarkoitus on, tai ainakin pitäisi olla, auttaa työtöntä taloudellisesti niin kauan, kunnes tämä taas löytää töitä ja pystyy elättämään itsensä.

Mielestäni se, että opiskelu Suomessa on maksutonta, on jo sinällään erittäin iso opintotuki. Tähän lisäksi vielä maksetaan taloudellista tukea päälle. Eli opiskelijan olot Suomessa on jo nyt aivan loistavat.

Täysin samaa mieltä tuosta työttömien kannustamisesta. Meidän pitäisi kannustaa työttömiä paljon enemmän menemään töihin. Esim. Britanniassa paikallinen työkkäri järjestää työttömille sellaisia kursseja, missä opetetaan CVn kirjoitusta, ja työhaastattelussa käyttäytymistä työnhaun lisäksi. Suomeen pitäisi saada tällaista vastaavaa toimintaa näiden nykyisten puutarhanhoitokurssien sijaan. Joku porrastettu työttömyyskorvaus voisi tässä toimia myös porkkanana. Eli työttömyyden alussa saat kohtalaisen paljon tukea, mutta tuet tippuu sitä mukaa mitä pidemmälle työttömyys menee.

Jos opiskelu takaisi jenkki-tyyliin helkutin isot tulot, eikä n. kansakunnan mediaanipalkkaa, niin kannattaisin opintotuen poistamista ja sen rahoittamista kokonaan lainalla. Nyt rööki huulessa ysiluokkaan koulunsa lopettanut vetää 60-80k€ ahtaajana ja lukion (3v) + maisteriksi (5-6v) lukenut luokanopettaja saa sen 40k€. Kärjistetty esimerkki, puuttumatta ammattien "oikeaan" palkkatasoon tai vaativuuteen taikka yhtään mihinkään muuhun. Korkeakoulutettu tekee muistaakseni jonkun laskelman mukaan pidemmän työuran ja maksaa loppuvaiheessa helvetin paljon enemmän veroja. Perustelut taisivat olla että levyseppä/hitsari/kirvesmies jää sairauseläkkeelle 50-55v ikäisenä ja korkeakoulutetun palkka nousee jyrkemmällä kertoimella, jolloin tuosta 55v lähtien hyöty realisoituu pitkälti yhteiskunnalle. Mahdollisesti vielä 10-15v kun toinen jo nostaa eläkettään. Jolloin korkeasti koulutetun eläke-aika myös pienenee (lyhyempi aikaväli eläkekahvista haudanlepoon).
Tästä kanssa täysin samaa mieltä. Mikä tähän sitten ratkaisuksi? Minun ehdotus on, että laitetaan minimityöehdot, kuten palkka ja loma-ajat, lakiin ja ammattiliitot sitten valvomaan, että näitä ehtoja ei rikota. Ongelmana tässä olisi se, että kaikki saisivat palkkaa ansionsa mukaan, eli hyville maksetaan enemmän kuin huonoille. Ei välttämättä ongelmaa kokonaan ratkaisisi, mutta saattaisi olla askel oikeaan suuntaan.
 

Byvajet

Jäsen
Oletko nyt vuoden näistä asioista jo saarnannut? En mitenkään vähättele tai sano että olisit yksiselitteisesti väärässä, mutta vähän radikaali kuva sinulla on.

Tekniikka ihmisten laajamittaiseen syrjäyttämiseen on jo olemassa. Kysymys on enää sen käyttöönotosta ja toimintojen muotoilemisesta tekniikalle sopiviksi.

Kun Suomessa joskus tulevaisuudessa on kuusi miljoonaa ihmistä, niin kolmella miljoonalla heistä älykkyysosamäärä on alle sata. He ovat perinteisesti tehneet runsaasti ihmisiä työllistäviä tehtäviä, joita kuitenkin kovaa vauhtia automatisoidaan. Uusia toimintoja ei enää edes suunnitella yksinkertaisia töitä tekevien ihmismassojen varaan, vaan ne kehitetään jo valmiiksi koneiden tehtäviksi. Tuskin ruokakaupassakaan enää 15-25 vuoden päästä on myyjiä. Joissain harvoissa voi olla, mutta vähintään suurimmat marketit on silloin automatisoitu. Ne ovat vain varastoja, joista koneet toimittavat ihmisille netissä tehtyjä ostoksia.

Jos viettää aikansa akateemisessa kuplassa tai kuuluu sukupolveen, joka on päässyt etuihin käsiksi, saattaa usko tulevaisuuteen olla säilynyt. Nuoremmissa sukupolvissa töiden hupeneminen on kuitenkin kasvava ja ratkaisematon ongelma. Nämä työstä osattomiksi jääneet kiihdyttävät kehitystä, jossa kulutus ei pysy yllä, mistä seuraa lisää työttömyyttä. Samalla karsiutuvat julkisesti rahoitetut työpaikat, joita Suomessakin on suuri määrä. Suomen julkinen sektori mm. elättää valtavan joukon akateemisia. Näistä vain pienelle osalle on kysyntää yksityisellä puolella.

Mitä teet ihmisille, jotka eivät kykene luomaan uutta, kun koneet tekevät yksinkertaiset suorittavat työt? Näiden ihmisten keskuudessa tulee vallitsemaan massatyöttömyys. Kun lisäksi huomioidaan, että työttömyydeltä eivät ole myöskään suojassa köyhtyvässä yhteiskunnassa kognitiivisesti pystyvämmät ihmiset, niin edessä on vääjäämättä massatyöttömyyden yhteiskunta.

Niin kauan kuin tätä massatyöttömyyden tulevaisuutta ei myönnetä, hakataan vain päätä seinään. On aloitettava sopeutuminen uuteen maailmaan sen sijaan että esitetään kuin asiat olisivat niin kuin ennen.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Mitä teet ihmisille, jotka eivät kykene luomaan uutta, kun koneet tekevät yksinkertaiset suorittavat työt? Näiden ihmisten keskuudessa tulee vallitsemaan massatyöttömyys. Kun lisäksi huomioidaan, että työttömyydeltä eivät ole myöskään suojassa köyhtyvässä yhteiskunnassa kognitiivisesti pystyvämmät ihmiset, niin edessä on vääjäämättä massatyöttömyyden yhteiskunta.

Niin kauan kuin tätä massatyöttömyyden tulevaisuutta ei myönnetä, hakataan vain päätä seinään. On aloitettava sopeutuminen uuteen maailmaan sen sijaan että esitetään kuin asiat olisivat niin kuin ennen.

Tässä on vinha perä. Toisaalta tilannehan on myös se, ettei uutta tarvitse luoda jos ja kun ei ole rahaa eikä tarvetta uudelle. (Omassa elämässä näkyy tämä seikka aika huolella juuri nyt.) Joten uuttakin luovista iso osa muuttuu tarpeettomiksi.

Ei sinänsä tämän ketjun asiaa, mutta olen tehnyt sellaisen päätöksen, että kun lapseni on täysi-ikäinen, meikäläinen lähtee menemään tästä byrokraattisesta kepulandiasta. Siihen menee noin 8 vuotta, ja on aivan selvää, ettei Suomessa mikään ole silloin paremmin kuin nyt.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Ei sinänsä tämän ketjun asiaa, mutta olen tehnyt sellaisen päätöksen, että kun lapseni on täysi-ikäinen, meikäläinen lähtee menemään tästä byrokraattisesta kepulandiasta. Siihen menee noin 8 vuotta, ja on aivan selvää, ettei Suomessa mikään ole silloin paremmin kuin nyt.

Et kai vaan aio lähteä ulkomaille elintasopakolaiseksi?
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Lähden elämänlaatupakolaiseksi. Raha ei sinänsä kiinnosta, vaikkei sitä liiemmin ole. Mulle riittää miellyttävä ilmasto ja perustarpeet eli laadukas ja edullinen ruoka, sekä hyvät ja edulliset juomat. En tarvitse uutta bemaria tai mitään siitä paskasta, mitä niiden asioiden tavoittelemisesta seuraa automaationa. Olen jonkunlainen rasisti-natsi-kommmunisti-hippi.

edit: Lisäyksenä tietty se, että mulle tärkein ihminen tulee mukaan ja näen sitä täysi-ikäistä lastani usein. Joten en hirveän kauas lähde, Turkki (tai mikä vain muslimimaa) out of the question toki.

edit edit: Mitä sitä ihminen muka tarvitsee? Oikeasti? Hyvä ruoka ja juoma, luova työ sopivassa määrin sekä rakkaat ihmiset. MInä en tarvitse mitään muuta. Joillain on sitten eri intressit, mutta en tee niistä ongelmaa itselleni. Toki on helvetin onnekas tilanne, että on "varaa" ajatella näin, mutta se on vain sellainen seikka, jolle kukaan yksittäinen ihminen ei voi mitään. Synnyt mihin synnyt ja that's it. Koko maailma ei koskaan tule pyörimään globaalisti tasa-arvoisena, koska se on mahdottomuus tällä talousjärjestelmällä. Näillä mennään.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Lähden elämänlaatupakolaiseksi.
Ok, kiitos selvennyksestä. Eli on ihan ok että itse lähdet muualle rasittamaan heidän yhteiskuntaa, mutta et salli sitä samaa niille, jotka tulevat Suomeen tekemään sitä samaa kuin mitä olet lähdössä tekemään muualle. Tämä selvä.
 

Byvajet

Jäsen
edit edit: Mitä sitä ihminen muka tarvitsee? Oikeasti? Hyvä ruoka ja juoma, luova työ sopivassa määrin sekä rakkaat ihmiset.

Näin. Jos koneet tekevät työt, niin onko täystyöllisyyden ideaa pakko pitää keinotekoisesti yllä? Onko entistä elintasoa pakko pitää keinotekoisesti yllä? Luulen että monille kelpaisi elintason lasku ja lisääntynyt vapaa-aika, kunhan hyvän elämän perusteista vain pidettäisiin kiinni.

Tekoäly voitti ihmisen Go-pelissä, vaikka asiantuntijat ennustivat tämän tapahtuvan vasta kymmenen vuoden päästä.

Lontoossa testataan jakelurobotteja, joiden vaikutus työllisyyteen tulevaisuudessa ei liene aivan mitätön: "“Starship will change local delivery—a trillion-dollar industry that is probably the largest sector of the global economy yet to be majorly disrupted by technologies.”"

Ei muutos hetkessä tapahdu, mutta onhan se nyt umpimielistä lähteä taistelemaan tällaista kehitystä vastaan esimerkiksi pyrkimällä loputtomiin laskemaan ihmistyön kustannuksia. Siinä jäävät häviäjiksi loppujen lopuksi kaikki muut kuin terävin eliitti.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Ok, kiitos selvennyksestä. Eli on ihan ok että itse lähdet muualle rasittamaan heidän yhteiskuntaa, mutta et salli sitä samaa niille, jotka tulevat Suomeen tekemään sitä samaa kuin mitä olet lähdössä tekemään muualle. Tämä selvä.

Ehheh... uskotko itsekään tähän paskapostaukseesi? En tosiaan ole menossa mihinkään rasitteeksi. Oma pääkoppa, kielitaito, osaaminen ja luovuus takaa sen. Usko huviksesi.

edit: Ja ei, ne eivät ole vähimmässäkään määrin koululaitoksen tuotoksia, eli verorahoilla hankittuja. ;)
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Ei muutos hetkessä tapahdu, mutta onhan se nyt umpimielistä lähteä taistelemaan tällaista kehitystä vastaan esimerkiksi pyrkimällä loputtomiin laskemaan ihmistyön kustannuksia. Siinä jäävät häviäjiksi loppujen lopuksi kaikki muut kuin terävin eliitti.

Ja näinkin. Onko se eliitti sitten onnellisempi, jos kämpässä on 500 neliötä, eikä 200? Jos asunnon nimellisarvo on 3M€ eikä 1,5M€? ja sitä rataa.... Turhuutta ja typeryyttä kaikki, IMO. Valitettavasti vain maailma on sellainen, että kaikki pyörii rahan ympärillä ja siitä riippuen. Se määrittää ihmisarvon käytännössä, ei mikään ideologia.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Ehheh... uskotko itsekään tähän paskapostaukseesi? En tosiaan ole menossa mihinkään rasitteeksi. Oma pääkoppa, kielitaito, osaaminen ja luovuus takaa sen. Usko huviksesi.
Niin, sinun mielestäsi et ole menemässä mihinkään rasitteeksi. Oletko ajatellut asiaa sen kohdemaan asukkaan näkökulmasta? Sen kohdemaan asukkaan mielestä sinä olet samanlainen ulkomaalainen/pakolainen/elintasopakolainen kuin mistä tahansa muualta tullut immigrantti. Se, että olet Suomesta ei ole yhtään mikään kilpailuvaltti ulkomailla, vaikka Suomen media tätä kovasti yrittää rummuttaakin. Yhtälailla Intiasta tulee immigrantteja joilla on oma pääkoppa, kielitaito, osaaminen, luovuus ja muita sellaisia.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Niin, sinun mielestäsi et ole menemässä mihinkään rasitteeksi. Oletko ajatellut asiaa sen kohdemaan asukkaan näkökulmasta? Sen kohdemaan asukkaan mielestä sinä olet samanlainen ulkomaalainen/pakolainen/elintasopakolainen kuin mistä tahansa muualta tullut immigrantti. Se, että olet Suomesta ei ole yhtään mikään kilpailuvaltti ulkomailla, vaikka Suomen media tätä kovasti yrittää rummuttaakin. Yhtälailla Intiasta tulee immigrantteja joilla on oma pääkoppa, kielitaito, osaaminen, luovuus ja muita sellaisia.

Et sitten uskonut. Kannattaisiko käydä vähän maailmalla?
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
. Yhtälailla Intiasta tulee immigrantteja joilla on oma pääkoppa, kielitaito, osaaminen, luovuus ja muita sellaisia.

Hyvä niille.

edit: meidänkin pitää ryhtyä intialaisiksi? Vai mitä ajat takaa? Onhan se niin vitun väärin, että ollaan synnytty tänne. Siksi kaikki pitää tuhota ja poistaa, ettei vaan saada mitään "etua" verattuna kv bangladeshilaiseen? Ja tämä johtaa mihin? Sori siitä.
 

sinikettu

Jäsen
Itse olen jollain tapaa optimisti automatisaation ja vastaavan kasvusta. Toisin kuin usein kuulee puhuttavan, automatisaatio, robotiikan, teknologian ja keinoälyn kehitys ei missään nimessä tule vähentämään yhteiskuntien kokonaisvarallisuutta. Tai no, ei sitä niin suoraan väitetä, vaan ennemminkin puhutaan yleisestä elintason laskusta. Aivan sataprosenttisen varmaa kuitenkin on, että koneiden ja uuden teknologian huomattavasti tehokkaampi työ tulee kasvattamaan eri maiden kokonaisvarallisuutta.

Suurin vaara tässä on, että varallisuus tulee jakautumaan yhä enemmän ja enemmän suuryrityksille ja muille pohatoille, joilla on varaa satsata esimerkiksi robotiikkaan ja valjastaa niitä tehokkaaseen voittojen luontiin. Jos toisaalta valtiot kykenisivät valjastamaan samat koneelliset resurssit ja riipimään itse halvan työvoiman tuomat varallisuudet, tulevaisuuden valtiot voisivat aivan hyvin kustantaa kansalaisilleen vähintäänkin yhtä hyvät elinolot kuin nyt työssäkäyvillä, vaikka puolet kansalaisista olisikin työttömänä. Jos sama työ tulee tehtyä halvemmin ja tehokkaammin ei sillä ole yksinkertaisesti mitään väliä, tekeekö sen ihminen vai kone. Vain sillä on väliä, mihin työstä aiheutuvan varallisuuden virtaus tulee viemään.

Suuri ongelmahan on toisaalta se, että usea valtiot, kuten esimerkiksi Suomi, odottavat vain perse penkissä kiinni, että joku muu kehittää teknologiat, maksaa verot ja raha alkaa virtaamaan sisään. Siinä saattaakin tulla pieniä yllätyksiä siinä vaiheessa, kun teknologiat kehitetään, mutta miljardiyritykset onnistuvatkin kääntämään rahahanat pois yhteisestä jaosta.

Mielenkiintoisia aikoja elämme.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Et sitten uskonut. Kannattaisiko käydä vähän maailmalla?
Tätä suosittelen sinulle, käy vaikka pikku stinteissä eri maissa ennenkuin lähdet kokonaan. Saattaa maailma avartua. Ja mitä muuten en uskonut?

Hyvä niille.

edit: meidänkin pitää ryhtyä intialaisiksi? Vai mitä ajat takaa? Onhan se niin vitun väärin, että ollaan synnytty tänne. Siksi kaikki pitää tuhota ja poistaa, ettei vaan saada mitään "etua" verattuna kv bangladeshilaiseen? Ja tämä johtaa mihin? Sori siitä.

Aasiassa valmistuu insinööriksi sellaiset kymmenisen miljoonaa ihmistä joka ikinen vuosi. Näistä kohtalainen osa muuttaa länteen paremman elämän perässä. Jos sinä muutat ulkomaille, niin sinä olet kilpailemassa näiden samojen ihmisten kanssa työmarkkinoista. Se, että olet Suomesta ei anna sinulle minkäänlaista edgeä rekrytoinnissa. Jos osaat jotakin, niin hyvä. Jos ratsastat pelkästään sillä, että olet Suomesta niin ei hyvä.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tätä suosittelen sinulle, käy vaikka pikku stinteissä eri maissa ennenkuin lähdet kokonaan. Saattaa maailma avartua. Ja mitä muuten en uskonut?



Aasiassa valmistuu insinööriksi sellaiset kymmenisen miljoonaa ihmistä joka ikinen vuosi. Näistä kohtalainen osa muuttaa länteen paremman elämän perässä. Jos sinä muutat ulkomaille, niin sinä olet kilpailemassa näiden samojen ihmisten kanssa työmarkkinoista. Se, että olet Suomesta ei anna sinulle minkäänlaista edgeä rekrytoinnissa. Jos osaat jotakin, niin hyvä. Jos ratsastat pelkästään sillä, että olet Suomesta niin ei hyvä.

Puhut ihan järkyttävää paskaa useammassa viestissäsi. Lopeta ihmeessä ja älä esitä tietäväsi, koska olet todella väärässä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Puhut ihan järkyttävää paskaa useammassa viestissäsi. Lopeta ihmeessä ja älä esitä tietäväsi, koska olet todella väärässä.
Itse olet pyllypää!!!
Jos se noin paljon rassaa niin laita meikäläinen ignoreen niin ei tarvitse enää katsella mun viestejä.
 
En meinaa. Mutta kyllä ennen tehtiin paljon enemmän ihan itse kuin mitä nykyään tehdään. Ja yhteisöllisyys oli voimissaan, siis kun joku rakensi navetan niin koko kylä osallistui siihen ruokapalkalla. Ja seuraavana kesänä rakennettiin navetta naapuriin samalla mentaliteetilla, jne. Nykyään ei olla itse valmiita tekemään juuri mitään, odotetaan että kaikki tulee valmiina. Ja jos joku auttaa, niin vastapalvelus ei "tule kuuloonkaan".

Ennen ja ennen. Alf Rehn totesi jossakin hienosti, ettei mikään ole niin typerää kuin tyhmä ahkeruus. Ahkeruuden glorifiointi on niin last season. Yhteiskunta muuttuu! Ei olla enää talonpoikaisyhteiskunnassa, vaan ollaan menossa kovaa kyytiä palveluyhteiskunnan aikakaudesta kohti elämysyhteiskuntaa.

Toki paskahuussin väkertäminen talkootyöllä taloyhtiön pihaan voi olla toisille elämys.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ja etukäteen ei voi tietää mikä korkeakoulutus on SE josta kansantaloudelle löytyy innovaatio. Itämongolian murteiden tutkiminen voi johtaa Baabelinkala sovellukseen, youll never know.
Oletko siis sitä mieltä, että koulutuksesta ei saisi koskaan leikata, koska toiveet? Jos noin on, niin olen hyvin eri mieltä. Koulutus on mielestäni erittäin tärkeä asia, mutta ei sekään voi olla koskematon osa-alue yhteiskunnassamme.

Länsimaissa pitäsi koittaa keksiä hyvinvointimallit uusix. Siksi esim. perustulo on keskustelujen alla ja hallitusohjelman mukaan sitä kokeillaan Suomessa.
Perustulo on teoriassa erinomainen idea, mutta siihen liittyy selviä ongelmia ja aukkoja, mitä ovat esim. perustulon suuruus, asumistuen kohtalo ja julkisen puolen massairtisanomiset.

Minulla ei ole selvää kantaa perustuloon, koska nuo kysymysmerkit ovat yksinkertaisesti liian suuria.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ahkeruuden glorifiointi on niin last season. .

Tässähän tämä nyky-yhteiskunnan suurin ongelma onkin kiteytettynä, tosin ylläoleva kirjoittaja teki sen varmasti ihan vahingossa. Vitut ahkeruudesta tai omista teoista itsensä ja hyvinvointinsa eteen. Mulle kaikki heti nyt! Vaikka ei laiteta itse tikkuakaan ristiin sen eteen.
 
Tässähän tämä nyky-yhteiskunnan suurin ongelma onkin kiteytettynä, tosin ylläoleva kirjoittaja teki sen varmasti ihan vahingossa. Vitut ahkeruudesta tai omista teoista itsensä ja hyvinvointinsa eteen. Mulle kaikki heti nyt! Vaikka ei laiteta itse tikkuakaan ristiin sen eteen.

Tosiasiassa kaikki työelämässä olevat suomalaiset ovat ikään katsomatta noin tilastojen valossa melko laiskoja, jos mittarina käytetään viikkotyöaikaa. Tässä mielessä suomalainen sisu häviää mm. kreikkalaisille ja bulgarialaisille kollegoilleen.

Mitä se ahkeruus sitten tosiasiassa on? Mikä sen mittari on, yksilön tasolla ja yhteiskunnan tasolla? Onko mainostoimiston luova johtaja laiska, jos hän ei keksi työpäivän aikana mieletöntä slogania? Entä jos se keksiikin sen vasta himassa nukkumaan mennessä - onko hän siis töissä lähes 24h?
 
Ehheh... uskotko itsekään tähän paskapostaukseesi? En tosiaan ole menossa mihinkään rasitteeksi. Oma pääkoppa, kielitaito, osaaminen ja luovuus takaa sen. Usko huviksesi.

edit: Ja ei, ne eivät ole vähimmässäkään määrin koululaitoksen tuotoksia, eli verorahoilla hankittuja. ;)

Kova jätkä olet. Pakko on nostaa hattua, jos kielitaitosi ei ole pätkääkään koululaitoksen ansiota. Tämä ilmeisesti tarkoittaa sitä, että kun koulussa minkä tahansa kielen (mukaan lukien suomi) tunnilla opetettiin jotain asiaa, sinä osasit sen jo ennestään. Eikä ne asiat sinulle opettanut ihminenkään ollut niitä koulussa oppinut.

Oma vähäinen kielitaitoni on pitkälti juuri koululaitoksen ansiota. Siksi se luultavasti onkin silkkaa sontaa kaltaisesi tekijämiehen vastaavaan verrattuna.
 
Mikä estää nykyihmistä ostamasta palaa metsää ja raivaamasta sinne peltoa, ostamaan pari kantturaa ja rakentamaan torppaa? Ennen se onnistui ihan hyvin, mutta nykyään ilmeisesti ei. Ei, vaikka olisi pelit ja vehkeet, mitä ei ennen ollut vaan ne pelit ja vehkeet piti ensin tehdä ihan itse jotta pystyi tekemään muuta. Jonkun pitäisi sekin tehdä nykyihmisen puolesta. Olisi lämpöä ja katto pään päällä, olisi ruokaa, olisi töitä. Mutta kun ei olisikaan muiden valmiiksi eteen kantama helppo elämä.
Tuollaiseksi pienviljelijäksi ryhtymisen estää se, että noista haikailemistasi ajoista elintasomme (BKT/as.) on noussut niin, ettei niin alhaisen tuottavuuden työllä enää pysty elämään muun yhteiskunnan mukana. Omavaraiseksi askeetikoksi voi toki ryhtyä, mutta vain harvalla on nykyään sellaiset lähtökohdat, etteikö moinen vaatisi vuosien perehtymistä ja likvidiä alkupääomaa. Ja sittenkin kohtalo on tietyllä tapaa syrjäytyä yhteiskunnasta, koska esim. muodikkaiden vaatteiden ostaminen lapsille tai niiden kuskaaminen maksullisiin harrastuksiin on mahdotonta jollain parilla kantturalla ja pienellä pellolla.

Siksi pienviljelijät ovat lakanneet olemasta, ja seuraavaksi lakkaavat autonkuljettajat (kuulemma yleisin ammattinimike). Koneiden tuottavuus vaan on niin huima ihmiseen verrattuna.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuollaiseksi pienviljelijäksi ryhtymisen estää se, että noista haikailemistasi ajoista elintasomme (BKT/as.) on noussut niin, ettei niin alhaisen tuottavuuden työllä enää pysty elämään muun yhteiskunnan mukana. Omavaraiseksi askeetikoksi voi toki ryhtyä, mutta vain harvalla on nykyään sellaiset lähtökohdat, etteikö moinen vaatisi vuosien perehtymistä ja likvidiä alkupääomaa. Ja sittenkin kohtalo on tietyllä tapaa syrjäytyä yhteiskunnasta, koska esim. muodikkaiden vaatteiden ostaminen lapsille tai niiden kuskaaminen maksullisiin harrastuksiin on mahdotonta jollain parilla kantturalla ja pienellä pellolla.

Mutta elää pystyisi. Jos sitten haluaisi ne iPhonet, taulutelkkarit, bemarin, omakotialon kaupungin keskustasta ja muutaman ulkomaanmatkan vuodessa, niin sitten ehkä pitäisi tehdä jotakin sen eteen.

Siksi pienviljelijät ovat lakanneet olemasta, ja seuraavaksi lakkaavat autonkuljettajat (kuulemma yleisin ammattinimike). Koneiden tuottavuus vaan on niin huima ihmiseen verrattuna.

Kyllä mä ehdin ensin jäädä eläkkeelle, ennen kuin autonkuljettajan ammatti loppuu. Ei siitä tarvitse olla huolissaan. Toki tuo jossain vaiheessa varmaan tapahtuu, mutta ei vielä tällä vuosisadalla, ellei jotain perin ihmmeelistä tapahdu.
 
Mutta elää pystyisi. Jos sitten haluaisi ne iPhonet, taulutelkkarit, bemarin, omakotialon kaupungin keskustasta ja muutaman ulkomaanmatkan vuodessa, niin sitten ehkä pitäisi tehdä jotakin sen eteen.
Haikailemasi uudisraivaajat eivät ole ostaneet paria kantturaa vain elääkseen, vaan myydäkseen ainakin toisen maidot ostaakseen tuloilla sen ajan bemareita ja iphoneja vastaavia kulutushyödykkeitä. Nyt yhden kantturan maidoilla ei saa ostettua mitään, vaan tämän päivän taloudessa sitä vastaa puolen miljoonan euron investointi vastaavasti juuri ja juuri kannattavaan maitotilaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös