polvipetteri
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Tappara
Onko tuo "halpa henkivakuutus" (eli satasen tuhlaaminen kypärään, pään hikoilu, typerältä näyttäminen sekä jatkuva ylimääräisen rotjakkeen kanniskelu ympäriinsä) sen arvoista, että pyöräillessä kuolemisesi riski seuraavan vuoden aikana pienenee 0,0000185 prosentista 0,000006 prosenttiin? Olkoonkin, että todennäköisyys kuolla pyöräillessä on (näillä prosenteilla, todellisuudessa voi olla muutakin, mutta pointti ei ole tässä kertaisuudessa, vaan häviävän pienissä todennäköisyyksissä) kolminkertainen ilman kypärää ja tietysti vuosi vuodelta kumuloituu, niin näin pienistä prosenteista puhuttaessa vaikuttaa hätävarjelun liioittelulta. Tekstin alussa tosiaan ehdotin miten kuolleisuutta voisi vähentää myös muilla "halvoilla henkivakuutuksilla".
Kypärä ei maksa satasta, vaan kunnollisen saat parilla-kolmella kympillä. Pää ei hikoa erikseen kypärästä johtuvista syistä, vaan hikoilu liittyy sitten jo siihen itse pyöräilyyn ts. liikunnalliseen suoritteeseen. Se typerältä näyttäminen on jo pitkälti kiinni ihmisen perusolemuksesta. Jos puhutaan kymmenen vuota vanhoista pottamalleista, niin niiden suhteen olen samaa mieltä. Minusta typerältä näyttämisen sijaan typerän kuvan itsestään antavat ne, jotka ehdoin tahdoin uhkaavat vakavia tai edes lieviä päävammoja vedoten tyttömäisesti johonkin ulkonäköseikkoihin. Itsetunto kohdilleen! Sitä paitsi, rumemmalta ne arvet näyttävät kuin lyttyyn mennyt hiuspehko.
Sitä paitsi, missä ovat tilastot loukkaantumisista? Lienee merkittävää sekin, viettääkö viikkoja tai kuukausia sairaalassa päävammojen ansiosta. Selviytyy tosin hengissä, eikä pääse noihin kuolleisuustilasoihin, mutta monesti päävammoilla on koko elämän matkalle jäävät vaikutukset. Suoranaisia taloudellisia ja sosiaalisia nyt ainakin. Ei vähättelyn arvoisia asioita ollenkaan.
Minusta on hölmöä olla käyttämättä jotakin turvallisuusvarustetta sillä verukkeella, että jossakin toisessakin hommassa on mahdollisuus loukkaantua. Samalla ajattelulla voitaisiin katkoa autoista turvavyöt ja jättää airbagit laittamatta. Laskuvarjoistakin kannattaisi jättää varavarjo pois. Mitäs menee hyppäämään...
Jos mietitään noita loukkaantumis- / kuolemisriskejä kaiken kaikkiaan (ottaen huomoon kaikki yleiset onnettomuustilanteet ja -olosuhteet), niin eikö kypärän käyttäminen kohenna tilastoja selviytymismahdollisuuksien osalta?
Viimeksi muokattu: