Käytätkö pyöräilykypärää?

  • 7 173
  • 78

Käytätkö pyöräilykypärää?

  • Minulla on kypärä ja käytän sitä

    Ääniä: 53 15,4%
  • Minulla on kypärä, mutta en käytä sitä.

    Ääniä: 42 12,2%
  • En omista enkä käytä pyöräilykypärää

    Ääniä: 197 57,1%
  • En pyöräile

    Ääniä: 53 15,4%

  • Äänestäjiä
    345

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
En omista fillaria ,mutta jonkun kaverin pyöräilykypärä on kaappiin jäänyt notkumaan.
Katsotaan sitten uudestaan ,kun olen hankkinut itselleni polkupyörän.
 

scholl

Jäsen
Kuulun siihen ikäluokkaan, jolle pyöräilykypärä on tuntematon kapine. Snadina tuli paljonkin kaatumisia ja verissäpäin oltiin usein. Useimmiten toki jalat ja kyynerpäät ainoastaan olivat auki.

Nykyisällään tulee fillaroitua erittäin harvoin, mutta nyt olen alkanut ensimmäistä kertaa harkitsemaan tsubun hankintaa, koska mulla on nykyisellään polkimet, johon pyöräilykengät lukittuvat. Joskus voi tulla tilanteita tassuun, jossa ei jalkoja ehdikään irrottaa.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Juuri niihin aikoihin, kun allekirjoittanut aloitti opintien, tulivat kypärät kai ensimmäisen kerran "muotiin". En muista ainakaan ennen kouluaikoja sellaista pitäneeni.

Ekalla luokalla ei ainakaan meidän ala-asteella saanut fillarilla suhailla, joten tokaa luokkaa odoteltiin kuin kuuta nousevaa. Taivas tippui niskaan ja juustohöylälle meinasi löytyä käyttöä, kun heti syksyn ensimmäisenä koulupäivänä koulumme lahjoitti kaikille ihan uskomattoman rumat styroksiset potat. Ja niitä oli pakko käyttää koulumatkoilla.

Mitään niin rumaa en ole varmaan ikinä nähnyt. Näytti siltä, kuin joukko kuumailmapalloja pyöräilisi letkassa kouluun. Styroksi oli vähintään 5cm paksu joka suuntaan ja komeat punaiset heijastimet kruunasivat koko setin. Hyi saatana, ei enää ikinä kypärää päähän.
 

Emilio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Newcastle
Harvemmin nykyään tulee pyöräiltyä ja jos tulee, kypärää en vaivaudu etsimään.
 

Jason26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Blackburn Rovers,Englanti, Tahko
En edes enää omista pyöräilykypärää, vaikka pyörällä tulee ajaltua aika paljon. Ei varmasti olisi pahitteeksi käyttää kypärää.

Joskus ala-asteella ollessani mutsi hankki mulle pyöräilykypärän, mutta taisin käyttää sitä vain kerran tai kaksi. Ei oikein kiinnostanut kyseinen "potta".
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Totta munassa. Pyöräilykypäräni on sähkönsininen, massiivisen kokoinen ja täysin naurettavan näköinen. Näytän herkkutatilta pyöräillessäni, mutta kuten kaikki tietävät, turvallisuus ennen kaikkea.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tästä aiheesta oli uutisissa juuri hiljakkoin, ja tulos oli muistaakseni sen suuntainen, että joka kolmannella pyöräilijällä on kypärä päässään. Eniten kypärää käyttävät pikkulapset sekä yli 50 vuotiaat.

Pyöräilen ainakin näin kesällä melko paljon mutta kypärää en ole käyttänyt. Tänään kuitenkin ostin paikallisen urheiluvälineliikkeen alennuskorista pään suojaimen fillariretkiä varten. Mutta se täytyy sanoa, että tuotekehitystä pitäisi mielestäni vielä tapahtua. Melko epämukavan tuntuinen kapistus se kyllä on ja ne kiinnitysremmit ovat varsin vittumaisia viritellä kiristysnauhoineen ja solkineen.

Turvallisuus ja oman päänupin suojaaminen ovat tietysti tärkeitä asioita pyöräillessäkin. Pakko silti sanoa, että melko ahdistavalta se tuntui kun tuo potta päässä ensimmäisen lenkin tein. Taidan ensi kerralla polkaista liikkeelle vanhaan tyyliin lippis päässä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näin kaksi vuotta sitten:

En omista pyörää tällä hetkellä, joten en käytä myöskään pyöräilykypärää. En myöskään käyttänyt sitä silloin kun omistin pyörän. Nyt kun olen taas suunnitellut pyörän ostoa, aion kyllä ostaa pyöräilykypäränkin. Käytänkö sitä sitten taajama-ajossa, on eri juttu. Mutta ainakin pidemmillä pyöräretkillä, joita olen suunnitellut, aion käyttää.

Pyöräilen nykyään melko paljon. Kun kyseessä on lyhyt taajama-ajo, eli esim. kotoa töihin, en ole käyttänyt kypärää. Kun taas lähden pyörälenkille, kypärä on aina päässä. Pitäisi kyllä käyttää ihan säännöllisestikin, koska ei se onnettomuus katso sitä, olenko taajama- vai lenkkiajossa.

Kypärät ovat kyllä tulleet paljon paremmiksi niistä 90-luvun alun vuosista jolloin ala- ja yläasteen vaihteessa käytin sellaista. Silloinen kypäräni oli "kehittynyttä" mallia verrattuna niihin jalkapallon puolikasta muistuttaviin. Ero nykyiseen on kuitenkin huomattava.

Ja kaksi vuotta sitten tuli pohdittua myös tätä:

Ala-asteaikoinani käytin kypärää parin vuoden ajan. Valitettavasti siihen aikaan pyöräilykypärää kohtaan oli todella huono asennoituminen. Voi sitä vittuilun määrää, jota sai kokea siihen aikaan. Siksi se kypärän käyttö jäikin... toivottavasti nykyään lapsilla on parempi asenne tuohon suhteellisen tärkeään kapistukseen...

Toivottavasti nykynuoriso on jo suvaitsevaisempaa kypärien käyttöä kohtaan kuin silloin ennen. Voi sitä vittuilun määrää, mitä siitä seurasi... se kai alitajuisesti vaikuttaa vieläkin siihen osaltaan, etten taajama-ajossa ole sellaista päähäni pistänyt... toinen "järkävämpi" syy on, että kypärää on aika kelju kanniskella mukana tuolla kaupungilla shoppaillessa tms.

edit: vanha viesti lisätty.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pyöräilen ainakin näin kesällä melko paljon mutta kypärää en ole käyttänyt. Tänään kuitenkin ostin paikallisen urheiluvälineliikkeen alennuskorista pään suojaimen fillariretkiä varten. Mutta se täytyy sanoa, että tuotekehitystä pitäisi mielestäni vielä tapahtua. Melko epämukavan tuntuinen kapistus se kyllä on ja ne kiinnitysremmit ovat varsin vittumaisia viritellä kiristysnauhoineen ja solkineen.
Tuota, olisiko tuolla alennuskorilla ja tuotekehittelyn tasolla jotain tekemistä keskenään? Oma pottani ainakin tuntuu ihan mukavalta, eikä häiritse oikeastaan laisinkaan. Itsehän en enää nykyisellään luultavasti edes uskaltaisi pyörällä ilman kypärää ajaa. Keski-ikä painaa päälle tässäkin asiassa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Yläasteikään asti käytin, mutta sitten peer pressure vei voiton. Nykyään ei ole oikeastaan mitään järkevää syytä olla käyttämättä, mutta silti ilman pyöräilen.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Pyöräilykypärä on toki hyödyllinen, mutta mikä vitun halpa henkivakuutus se on?Pyöräillessä kypärää käyttää enemmän tai vähemmän nössöt. Ala-asteen retkellä oli sellainen päässä ja siihen sen käyttö sitten jäi. Naurettavan näköinen ja epämukava.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Mielestäni pyöräilykypärä on aika halpa henkivakuutus. Ja on ihan järkevää sitä käyttääkin, etenkin pidemmillä matkoilla.

Kyllähän sitä tietenkin luottaa omiin ajokykyihinkin, mutta koskaanhan ei tiedä milloin joku autoilija tekeekin liikennevirheen ja bänks... Eli kypärä päässä ja järki jäässä!
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
On kypärä ja käytän sitä, ilman muuta! Sininen MET-kypärä maksoi 50 euroa ja taatusti maksaa itsensä takaisin (toivottavasti ei tarvitse koskaan koetella kypärän kestävyyttä). Miten muuten on kypärän vaihdon kanssa - jossei ns.osumia tule, niin miten useasti tuo on vaihdettava?
 
En käytä koska pyöräni on varastettu. En tosin käyttänyt sitä ennenkään. Joskus ekaluokalla taisi olla kypärä, mutta ne oli siihen aikaan just niitä aika karun oloisia ilmestyksiä.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Onneksi olen nykyään jo niin vanha käyrä että voin käyttää kypärää ja näyttää jopa suuntamerkkiä.

Joku autolla suhaileva vanha idiootti polkupyöräilijänvihaajapappa kolaa mut ihan varmasti joku päivä. Toivottavasti se kypärä suojaa silloin.
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Itse pyöräilen yleensä noin 3000-5000 kilometriä kesässä, pisimmillään on tullut tehtyä noin 150 kilometrin lenkkejä. Pyöräilykypärää minulla ei ole koskaan ollut, mutta ajattelin sellaisen mahdollisesti jossakin vaiheessa hankkia. Pyöräilytapahtumissa kun on sellainen nykyään oltava, jotta pääsee ylipäätään baanalle.

Minulla ei mielestäni ole mitenkään ole mitenkään erikoisemman muotoinen pää, mutta silti en ole tähän mennessä saanut sovitettavakseni yhtään kypärää, joka olisi tuntunut päässä todella hyvältä. Uskon, että tässä sopimattomuuden tunteessa lienee myös henkinen komponentti läsnä, eli jonkinlainen muutosvastarinta kypärää kohtaan. Vanhan liiton miehet kun ovat monesti tottuneet tekemään jotakin jollain tietyllä tavalla, eikä sitä hevillä muuteta.

Onnettomuustilanteessa kypärästä on tietysti melkoisesti hyötyä, ja lienee kiistatonta että pyöräilyn kuolleisuusluvut olisivat jonkin verran (kenties jopa merkittävästi) pienemmät mikäli kaikki käyttäisivät kypärää. Siitä huolimatta pyöräilyssä on vähintään yksi asia joka on huomattavan paljon kypärää tärkeämpi turvallisuustekijä, ja se on ajotapa, ja erityisesti ennakointi. Paras tapa välttää vakava loukkaantuminen polkupyöräonnettomuuden seurauksena on välttää joutumasta onnettomuuteen ylipäätään.

Itse en esimerkiksi ikinä oleta, että risteysalueelle tultaessa autoilija näkisi minut, tai jos näkee, niin että autoilija osaisi väistämisvelvollisuussäännöt kunnolla. En myöskään oleta, että bussista ulos hyppäävät matkustajat muistaisivat huomioida pyöräliikenteen ulos loikatessaan (koska eivät näin lähes poikkeuksetta näytä tekevän), tai että kevyenliikenteenväylällä kävelevät pysyisivät omalla kaistallaan, eivätkä koikkelehtisi holtittomasti väylän puolelta toiselle. En myöskään koskaan oleta, että muut pyöräilijät käyttäisivät suuntamerkkiä kääntyessään tieltä pois, vaikka itse niin teenkin.

Itse olen 25 vuoden aikana ollut kerran lähellä joutua onnettomuuteen, mutta tässäkin tilanteessa sain vauhdin pudotettua niin pieneksi että todennäköisin lopputulos olisi ollut pienehkö ruhjevamma. Vaikka näin onkin, niin toki saatan joutua kuolettavaan onnettomuuteen vaikkapa huomenna, tiedoston toki sen. Supikoira saattaa iltahämärässä juosta suoraan pyörän alle ajaessani yli kuuttakymppiä alamäessä, tai juoppo saattaa ajaa autolla ylitseni. Näissä tilanteessa on mahdollista tulla kuolettava päähän kohdistuva isku, ja se on menoa sitten. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että pystyn tämän riskin kantamaan.

Pyöräilykypärästä muuten vielä sellainen huomio, että englantilaisessa tutkimuksessa todettiin muistaakseni autoilijoiden ajaneen keskimäärin noin seitsemää senttiä lähempää pyöräilijää silloin, kun pyöräilijällä on kypärä päässä. Testihenkilö joutui testirupeaman aikana onnettomuuteen kaksi kertaa, ja molemmilla kerroilla päässä oli kypärä. Tämä ei tietenkään ole mikään perustelu jättää kypärä pois, mutta ajattelin vain mainita että kyllä tähän aiheeseenkin problematiikkaa liittyy. Asioiden väliset suhteet kun eivät aina ole nähtävissä kovin hyvin etukäteen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Enpä omista edes rimpuilurautaa, mitä sitä kypärälläkään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pyöräillessä kypärää käyttää enemmän tai vähemmän nössöt.

Toivottavasti vain provoilet. Vai saanko tiedustella, minkä ikäinen olet? Ymmärrän tuon asenteen vielä ala- ja yläasteella, vaikkakin pidän sitä vääränä.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Itsellä on tarkoituksena löytää pyöräilykypärä.
Mutta helvetti mitä syrjintää, meikällä on vaan niin isot aivot ettei sellanen 61 cm vauvamalli tahdu oikein mahtua tähän meloniin. Heti kun löydän. Ja sellanen skeittimalli olis tosi siististi cool.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
En omista enkä käytä. Asun ihan keskustassa ja pyöräteitä pääsee kulkemaan sen verran rauhassa ettei mopoilevat vittumarkot pääse aiheuttamaan vaaratilanteita. Noin 6 vuotta sitten tosin tuli pieni kolari pikkutytön kanssa (josta taisin kirjoittaa tännekin) ja se vaati 6 tikkiä korvalehteen, mutta edes arvauskeskuksessa ei ruvettu tuputtamaan kypärää.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Käytän.

Olen onnistunut löytämään itselleni mallin, joka istuu isoon päähäni hyvin ja on niin kevytkin ettei se menoa haittaa millään tavalla. Pyöräilen työmatkojen ja muiden hyötyliikuntamatkojen lisäksi paljon maastossa ja millekään matkalle en lähde ilman kypärää.

Itse sain kypärää hankkiessani hyvät neuvot sen käytöstä. Kypärän pitää istua hyvin otsalle, ei takaraivolle niinkuin monesti näkee. Kypärä alas otsalle ja silloin hihnat "kireälle", jotta kaatuessa kypärä pysyy päässä eikä putoa takaraivolle.

Liikenteessä vaaratilanteita on ollut harvemmin, mutta maastossa polkuja polkiessa ja jyrkkiä mäkiä laskiessa on tullut muutamia kertoja mentyä yllättävänkin läheltä jykeviä mäntyjä.

Olkoot kypärä muiden mielestä kuinka ruma tahansa niin minä pidän sitä siksi, jotta vahingon sattuessa minulla olisi paremmat mahdollisuudet selvitä ja jatkaa rakasta harrastustani saatika elämääni.

Suosittelen, että kypärää ostaessa kannattaa edes hiukan panostaa laatuun. Mukavuudesta kannattaa tässäkin tapauksessa hiukan maksaa. Hyvin istuvaa ja hengittävää kypärää tulee käytettyä mieluumin kuin sitä umpinaista halpis versiota.
 

Liemi Kuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Sumu
Aika samanlaiset sanat kuin edellisessä viestissä. Miksi ihmeessä jättää pelaamatta voittokäsi JOS jotain tapahtuu? Turhamaisuus estää käyttämästä kypärää. Ei se mulle haitta oo vaikka on "halvimmasta päästä hyviä malleja" ;) Hyvin istuu päähän ja kulkee mukana.
 

Pluto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käytän aina kun ihan oikeasti pyöräilen. Joskus lyhyillä alla parin kilometrin sunnuntaimatkoilla saatan jättää sen kotiin, varsinkin silloin kun se on jo valmiiksi märkä hiestä ja itse olen käynyt suihkussa. Toinen kypärä on tosin ollut ostoslistalla jo jonkin aikaa.

Duuniin ja takaisin tulee poljettua päivittäin noin 26 km yhteensä ja silloin kypärä on aina visusti päässä, kuten pitemmillä matkoilla aina muutenkin. Olisi todella omituinen fiilis yrittää lähteä ilman sitä. Kyllä se hieman turvallisempaa tunnetta antaa, koska liikenteessä päätee tunnetusti suuremman ajoneuvon lait. Joka toinen päivä voisi halutessaan ja liikennesääntöjä noudattessaan jäädä auton tai prätkän alle. Kerran on minulla sateessa keskittyminen herpaantunut ja auto veti kolmion takaa päälle. Pahemmin siinä ei käynyt, mutta olisi voinut.

Tiedostavat ja trendikkäät ihmiset tunnistaa kypärästä ja sitten on erikseen nämä amikset, vittumarkot ja maalaiset, jotka eivät laita kypärää päähänsä edes kirveellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös