Käytätkö pyöräilykypärää?

  • 7 164
  • 78

Käytätkö pyöräilykypärää?

  • Minulla on kypärä ja käytän sitä

    Ääniä: 53 15,4%
  • Minulla on kypärä, mutta en käytä sitä.

    Ääniä: 42 12,2%
  • En omista enkä käytä pyöräilykypärää

    Ääniä: 197 57,1%
  • En pyöräile

    Ääniä: 53 15,4%

  • Äänestäjiä
    345

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
En todellakaan käytä pyöräillessäni kypärää, kuten en kävellessänikään.

Kilpapyöräily on sitten asia erikseen, kun oikeasti mennään kovaa.


Toki pyöräilykypärän käyttö säästää muutamia ihmishenkiä vuosittain, mutta niin säästäisi kävelykypärä talvella ja autoilukypärä. Näin myös luodinkestävät liivit kaikille sekä tulenkestävät vaatteet, kaasunaamari päässä, ulkonaliikkumiskielto iltaisin jne. jne. Puhumattakaan kuinka hyvin esim. jääkiekkosuojilla arkipäiväisessä elämässä säästyttäisiin murtuneilta luilta.

Pyöräillessä kaatuminen kun ei tosiaankaan tarkoita automaattisesti, että samalla kolauttaa päänsä johonkin. Kaiken lisäksi tämä "halpa henkivakuutus" ei kuitenkaan säästä henkeä kaikissa tapauksissa. (siksi ehkä halpa?)

Yksinkertaistettuna: Haitat lyövät moninkertaisesti edut. En minä jotain puutiaisaivokuumerokotustakaan käy ostamassa vain siksi, että se on "halpa henkivakuutus siltä varalta, että punkki puree, saat aivokuumeen ja satut vielä kuolemaan siihen. Toisin kuin rokotuksen kanssa."


Hieman mutkat oikoen (eli pyöräilymääriä ei otettu huomioon, itse tosin asetun keskiarvon alapuolelle tässä pyöräilymäärässä kuitenkin. Puhutaan kuitenkin niin minimaalisista todennäköisyyksistä ettei heitoilla ole pahemmin väliä tässä yhteydessä, pointti ei ole tarkassa osumisessa) tilastoa:

40 pyöräilijää Suomen 2,5 miljoonasta pyöräilijästä kuolee vuosittain pyöräilyonnettomuudessa. 2/3 näistä olisi vältettävissä pyöräilykypärällä.

2 miljoonaa ei käytä pyöräilykypärää, joten kuolleista tuo 2/3 on näitä käyttämättömiä eli 27 kappaletta. Lopuista 13:sta tilastollisesti 4/5 on vielä näitä käyttämättömiä, eli 10. Yhteensä siis 37/2 miljoonaa kuolee vuosittain kypärättömistä ja 3/0,5 miljoonaa kypärällisistä.


Onko tuo "halpa henkivakuutus" (eli satasen tuhlaaminen kypärään, pään hikoilu, typerältä näyttäminen sekä jatkuva ylimääräisen rotjakkeen kanniskelu ympäriinsä) sen arvoista, että pyöräillessä kuolemisesi riski seuraavan vuoden aikana pienenee 0,0000185 prosentista 0,000006 prosenttiin? Olkoonkin, että todennäköisyys kuolla pyöräillessä on (näillä prosenteilla, todellisuudessa voi olla muutakin, mutta pointti ei ole tässä kertaisuudessa, vaan häviävän pienissä todennäköisyyksissä) kolminkertainen ilman kypärää ja tietysti vuosi vuodelta kumuloituu, niin näin pienistä prosenteista puhuttaessa vaikuttaa hätävarjelun liioittelulta. Tekstin alussa tosiaan ehdotin miten kuolleisuutta voisi vähentää myös muilla "halvoilla henkivakuutuksilla".

Lottomiljonäärejäkin Suomessa leivotaan vuosittain enemmän (50) kuin pyöräillessä kuolee (40).



Kaiken lisäksi älyvapaasti pyöräilykypärää on lain mukaan pakko käyttää. Onneksi käyttämättömyydestä ei voi rangaista kuin huomautuksella. (ja luulen, että aikuisten ihmisten kohdalla poliisi on lain nerokkaan säätämisen jälkeen katsonut sormien läpi 100 prosenttia tapauksista, eli ei "rangaissut" edes puhuttelulla)
 
Viimeksi muokattu:

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko tuo "halpa henkivakuutus" (eli satasen tuhlaaminen kypärään, pään hikoilu, typerältä näyttäminen sekä jatkuva ylimääräisen rotjakkeen kanniskelu ympäriinsä) sen arvoista, että pyöräillessä kuolemisesi riski seuraavan vuoden aikana pienenee 0,0000185 prosentista 0,000006 prosenttiin? Olkoonkin, että todennäköisyys kuolla pyöräillessä on (näillä prosenteilla, todellisuudessa voi olla muutakin, mutta pointti ei ole tässä kertaisuudessa, vaan häviävän pienissä todennäköisyyksissä) kolminkertainen ilman kypärää ja tietysti vuosi vuodelta kumuloituu, niin näin pienistä prosenteista puhuttaessa vaikuttaa hätävarjelun liioittelulta. Tekstin alussa tosiaan ehdotin miten kuolleisuutta voisi vähentää myös muilla "halvoilla henkivakuutuksilla".

Kypärä ei maksa satasta, vaan kunnollisen saat parilla-kolmella kympillä. Pää ei hikoa erikseen kypärästä johtuvista syistä, vaan hikoilu liittyy sitten jo siihen itse pyöräilyyn ts. liikunnalliseen suoritteeseen. Se typerältä näyttäminen on jo pitkälti kiinni ihmisen perusolemuksesta. Jos puhutaan kymmenen vuota vanhoista pottamalleista, niin niiden suhteen olen samaa mieltä. Minusta typerältä näyttämisen sijaan typerän kuvan itsestään antavat ne, jotka ehdoin tahdoin uhkaavat vakavia tai edes lieviä päävammoja vedoten tyttömäisesti johonkin ulkonäköseikkoihin. Itsetunto kohdilleen! Sitä paitsi, rumemmalta ne arvet näyttävät kuin lyttyyn mennyt hiuspehko.

Sitä paitsi, missä ovat tilastot loukkaantumisista? Lienee merkittävää sekin, viettääkö viikkoja tai kuukausia sairaalassa päävammojen ansiosta. Selviytyy tosin hengissä, eikä pääse noihin kuolleisuustilasoihin, mutta monesti päävammoilla on koko elämän matkalle jäävät vaikutukset. Suoranaisia taloudellisia ja sosiaalisia nyt ainakin. Ei vähättelyn arvoisia asioita ollenkaan.

Minusta on hölmöä olla käyttämättä jotakin turvallisuusvarustetta sillä verukkeella, että jossakin toisessakin hommassa on mahdollisuus loukkaantua. Samalla ajattelulla voitaisiin katkoa autoista turvavyöt ja jättää airbagit laittamatta. Laskuvarjoistakin kannattaisi jättää varavarjo pois. Mitäs menee hyppäämään...

Jos mietitään noita loukkaantumis- / kuolemisriskejä kaiken kaikkiaan (ottaen huomoon kaikki yleiset onnettomuustilanteet ja -olosuhteet), niin eikö kypärän käyttäminen kohenna tilastoja selviytymismahdollisuuksien osalta?
 
Viimeksi muokattu:

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Käytän kypärää.

Se on vähän pakko käyttää, kun vaatii sitä omalta junioriltakin. Sitäpaitsi ne suojaa päänsä, joilla on jotain suojattavaa.

Huikeaa tekstiä:

En todellakaan käytä pyöräillessäni kypärää, kuten en kävellessänikään.
...
Yksinkertaistettuna: Haitat lyövät moninkertaisesti edut.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Olen ollut kahdessa kolarissa auton kanssa pyörällä ja ilman kypärää molemmilla kerroilla. Kummallakaan kerralla ei tullut kummempia vammoja (ite en huomaa, ulkopuoliset ei kehtaa mainita), joten en käytä jatkossakaan kypärää. Suurin syy olla käyttämättä on, että se näyttää typerältä ja kampaus menee pilalle.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Aivan varmasti käytän joka reissulla. Pääni sisällä on sen verran monta (minulle) tärkeää juttua että haluan pitää ne kallon sisäpuolella.

Olen tosin huolestuneena huomannut että olen aika vähemmistössä liikenteessä. Nuoret, vanhemmat miehet ja kaiken ikäiset naiset ovat aika järjestään avopäin. Oma lukunsa sitten nämä tangolla kypäräänsä pitävät pellet, joita on vastaan tullut ihan yli 18-vuotiaitakin. Toinen järjen jättiläisryhmä on muksujaan kuskaavat vanhemmat ja jopa odottavat äidit ilman kypärää. Vaikkei itsestään välittäisi niin välittäisi edes siitä penskastaan. Vai onko kyseessä koulutus, "sitten kun kasvat niin sinunkaan ei tarvitse käyttää?"

No, ehkä tässä on joku itsesäätelevä mekanismi, ne eivät käytä jotka eivät sitä tarvitse. Jos se jakaus on oikeasti tärkeämpi niin eiköhän asia ole silloin aika selvä.. Luonto koittaa kertoa että älä tee lapsia.

Kypäränvalmistajille tosin sen verran noottia että koska jotkut jättävät rumana pitämänsä kypärän käyttämättä, pitäisi sen ulkonäköön keksiä jotain uutta. Esimerkiksi joku vaihdettava ulkokuori eri värityksin, kuosein tai kuvioin voisi pimpata tuotetta.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
En jaksa. Elän mieluummin ns. "reunalla" ja käytän kypärärahat jonkun pyöräilyreissun sivutuotteena terassilla.
 

zaluun

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tanska
Näin kesällä pyöräilen päivittäin töihin ja työmatkoilla käytän kypärää. Manskua kun ruuhka-aikaan ajelee niin on ihan hyvä henkivakuutus. Jos teen lenkkejä metsässä jne. niin harvemmin tulee kypärää käytettyä. Nykyään kypärät kyllä jo niin mukavia ja hyvin ilmastoituja, ettei niitä kyllä päässään juuri muuten huomaa.
 
Viimeksi muokattu:

Liverpooligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Tottakai kypärä on päässä pyöräillessäni. Ei tulisi edes mieleen lähteä liikenteeseen ilman sitä. Pieni ja halpa turvaväline, ja koska olen muutenkin ruma, niin ei se tee hallaa edes ulkonäölleni.
 

Franchi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, ACF Fiorentina
"Viihdeajossa" ei tule kypärää juurikaan päässä pidettyä. Nykyisellään johtuu siitä, etten jaksa kantaa mukanani ylimääräistä. Joskus nuorempana syyt piilivät jossain muualla, eikä vähiten sen ulkonäössä. Sen sijaan maantiepyöräilyä harrastaessa kypärä on kyllä joka kerta päässä. Toivottavasti ei kuitenkaan koskaan tarvitse testata sen ominaisuuksia.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kypärän käyttöpakko taisi astua voimaan jo jokunen vuosi sitten, mutta enpä tiedä, onko sillä ollut vaikutusta kypärien käyttöön.
Hetkinen...pyöräilykypärän käyttöpakko? Näin siis kirjoitettu jo v.2005 enkä ollut tänä päivänäkään tietoinen käyttöpakosta. Voisiko joku vahvistaa tämän ja kertoa mitkä ovat sanktiot jos käryää tangosta ilman pottaa?
 

Thoke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masokistien ja pessimistien suosikki=SaiPa
Hetkinen...pyöräilykypärän käyttöpakko? Näin siis kirjoitettu jo v.2005 enkä ollut tänä päivänäkään tietoinen käyttöpakosta. Voisiko joku vahvistaa tämän ja kertoa mitkä ovat sanktiot jos käryää tangosta ilman pottaa?
Eihän niiden käyttö ole lisääntynyt koska laki ei määrää mitään rangaistusta siitä, ainoastaan huomautuksen.

Itse aiheeseen sen verta että pidemmillä matkoilla tulee käytettyä, mutta lyhyillä, max. 10 kilometrin reissuilla en käytä. Valitettavasti noita lyhyitä reissuja tulee tehtyä useammin.
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Koska vuosina 2003-2006 on Liikennevakuutuskeskuksen tutkimissa onnettomuuksissa kuollut joka vuosi enemmän jalankulkijoita kuin pyöräilijöitä, tulisi jalankulkijoille ehdottomasti asettaa kypäräpakko.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Taajama-ajossa en yleensä käytä, ellen ole lapsen kanssa liikenteessä. Työmatkalla tai muilla pidemmillä reissuilla käytän, koska tällöin vauhti kasvaa ainakin alamäissä väkisinkin sellaiseksi, ettei siinä paljon niskalihaksilla päätä suojata, jos nurin mennään. Muistan jostain lukeneeni, että ihminen pystyy hallitsemaan lihasvoimillaan keskimäärin 7 km/h vauhdista tapahtuvan pysähdyksen, tästä varmaan voi soveltaa hiukan ajatusta, millaisista voimista on kyse suht. hiljaisella vauhdillakin tapahtuvassa törmäyksessä.

Manelle sen verran, että hyvän kypärän saa 30 eurolla, eikä sellainen ole hiostava. Onhan se kaupunkivaatteisiin hiukan outo yhdistää, tästä syystä en sitä yleensä keskustassa käytä, mutta urheiluvermeet ja aurinkolasit kehiin, niin johan on armstrongia kerrakseen.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
En käytä kypärää, en myöskään käytä rullaluistelussa suojia. Olen itsevarma mulkku. Nykyään vaan tuo kypärä on ainakin omasta mielestäni yleistymään päin, pari päivää sitten polizei ripitti paria nuorta tuossa lähistöllä kun ei ollut kypärää.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En käytä kypärää, en myöskään käytä rullaluistelussa suojia. Olen itsevarma mulkku.

No niin no. Onhan noita kypäräpakkoja tullut haukuttua. ja oon ikäni ajanut vaikka millä 2-pyöräsillä ilman kypärää. Niin ei mulle voi vieläkään käydä mitään. Pyöräilykypärät on homoille..
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ennemmin kallo halki, kun se naurettavan näköinen kapistus nuppiin.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Blackien ajatusmaailmasta saanee jotain osviittaa tällä lauseella. Kusipäinen idiootti, joka pitäis opettaa tavoille.
Lainaa vielä varmuuden vuoksi kolmannen kerran.

Anteeksi, että ilmaisin oman mielipiteeni.
 

Arttu#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä on kypärä ja tottakai sitä käytän sillä tyhmä en ole, siksi suojaan kallisarvoista päätäni.
 

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
TOttakai on, sellanen nopeesti radalla meviltä kilpapyöräililtä tuttu juttu helvetin pitkä niskan yli menevä turbokypärä. \,,/
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Totta mooses. Ehkä joskus jättänyt väliin jonkun rapularullailun aikana, mutta silloinhan sitä onkin periaatteessa ihan niittovalmista heinää.

Mane vertasi kypärä vs kuolema -akselia. Hirveän synkkä näkökulma. Että kaikki osumat merkkaavat kuolemaa? Tai jos ei kuole, niin on täysin ennallaan?
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Totta mooses. Ehkä joskus jättänyt väliin jonkun rapularullailun aikana, mutta silloinhan sitä onkin periaatteessa ihan niittovalmista heinää.

Mane vertasi kypärä vs kuolema -akselia. Hirveän synkkä näkökulma. Että kaikki osumat merkkaavat kuolemaa? Tai jos ei kuole, niin on täysin ennallaan?

Vitttu mä lähden helposti mukaan näihin. Ei mitään jakoa, ei niin missään. Lähetin tämän viestin kolmelle faijalleni, etten vaan joudu kiroukseen. Bluesin lisäksi, sehän tästä nyt saatana vielä puuttui.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös