Käytätkö pyöräilykypärää?

  • 7 149
  • 78

Käytätkö pyöräilykypärää?

  • Minulla on kypärä ja käytän sitä

    Ääniä: 53 15,4%
  • Minulla on kypärä, mutta en käytä sitä.

    Ääniä: 42 12,2%
  • En omista enkä käytä pyöräilykypärää

    Ääniä: 197 57,1%
  • En pyöräile

    Ääniä: 53 15,4%

  • Äänestäjiä
    345

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pyöräilykypärä on nyt in. Tai no, ainakin sen käytön puolesta kampanjoidaan kovin, pyörihän televisiossakin mainos. Kypärän käyttöpakko taisi astua voimaan jo jokunen vuosi sitten, mutta enpä tiedä, onko sillä ollut vaikutusta kypärien käyttöön.

Itse pyöräilen todella paljon, periaatteessa päivittäin. Kypärä minulla oli joskus pienenä natiaisena, mutta jossain tietyssä nuoruuden vaiheessa sen käyttö jäi tietystä syystä pois. Nyt tänä keväänä kuitenkin ostin itselleni uuden pyöräilykypärän, halvan henkivakuutuksen. Päädyin nimittäin siihen lopputulokseen, että ennemmin halkaisen mahdollisessa onnettomuustilanteessa kypärän kuin pääni. Näin käytön alkuvaiheessa kypärää on sitten ollut erityisen inhottavaa kanniskella esim. kaupungilla kävellessä mukana, mutta tottumiskysymys tuo taitaa olla.

Miten on jatkoaikalaisen laita, pyöräiletkö, ja jos pyöräilet, niin käytätkö kypärää?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En omista pyörää tällä hetkellä, joten en käytä myöskään pyöräilykypärää. En myöskään käyttänyt sitä silloin kun omistin pyörän. Nyt kun olen taas suunnitellut pyörän ostoa, aion kyllä ostaa pyöräilykypäränkin. Käytänkö sitä sitten taajama-ajossa, on eri juttu. Mutta ainakin pidemmillä pyöräretkillä, joita olen suunnitellut, aion käyttää.

Ala-asteaikoinani käytin kypärää parin vuoden ajan. Valitettavasti siihen aikaan pyöräilykypärää kohtaan oli todella huono asennoituminen. Voi sitä vittuilun määrää, jota sai kokea siihen aikaan. Siksi se kypärän käyttö jäikin... toivottavasti nykyään lapsilla on parempi asenne tuohon suhteellisen tärkeään kapistukseen...
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Vastasin, en pyöräile. Takavuosina tunnoton roisto, vei 21 vaihteisen Faustochoppi merkkisen italialaisvalmisteisen maastopyöräni, ravint... äh, kirkon edestä. Sen jälkeen en ole pyörää omistanut, enkä kypärää.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Niin silloin kuin mopoihin tuli kypärät pakolliseksi, totesin etten noin naurettavalla "systeemillä" kyllä ajele. Enkä ole kyseisillä vempaimilla kypärä päässä ajellut. Onneksi pyörällä voi sentään ajella ilman kypärää ettei tarvi sitä touhua ainakaan vielä lopettaa. Tai kiellettyähän taitaa sekin jo olla, mutta polliisi ei onneksi jaa sakkoja ja mun puolesta huomautella saa vaikka kuinka paljon.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Omista pyörän - itseasiassa pyöriä, mutta en pyöräilykypärää - enkä ihan heti tule omistamaankaan.

vlad.
 

Steele

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Florida Panthers
En käytä pyöräilykypärää, vois olla ehkä ihan viisastakin käyttää, mutta en silti viitsi käyttää, hölmön näköinenkin on semmonen.
 

Redalert

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Ozzy Osbourne,Black Sabbath
Kyllä ! Pyöräilen innokkaasti ja käytän kypärää. Turvallisuus ennen kaikkea. On aivan sama, miltä sitä pyöräillessä näyttää, kunhan on suht turvattu. Ja kun omistaa vielä hienon ja itselleen sopivan kypärän, kuten minä, niin mikäs siinä on ajellessa. Ei kai pyöräillessä ole tarkoituskaan olla viimeisen päälle buunattuna, pakkeleissa tms. eli näyttää siltä, kuin olisi suurinpiirtein juhliin menossa. Rennot ulkoilukuteet päälle ja kypärä päähän ja menoksi, viuuuhhh... :-)
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pyöräilen ja käytän ehdottomasti kypärää.

Halpa henkivakuutus, jonka käyttö ei nykypäivän kevyillä malleilla ole yhtään häiritsevää. Entisessä ammatissani tällä alalla tuli vastaan lukuisia esimerkkejä, joissa kypärä oli pelastanut joko vakavalta loukkaantumiselta tai jopa hengen menetykseltä.
 
Pyöräilen tottakai.

Kypärää en ennen käyttänyt, mutta koska takana istuu pieni tyttö potta päässä, niin itsekin on esimerkin vuoksi suojauduttava. Muuten tuskin pitäisin, koska tukkahan siinä menee sekaisin.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuleehan sitä pyöräiltyä, mutta pottaa en päähän laita. Nykyajan pyöräilykypärät on kyllä ulkonäöltään ihan ok. Ei niistä kuitenkaan saa millään niin upeita ja cooleja, että ihmiset alkaisivat käyttämään niitä.

Jos vetäisin jotain pitkiä työmatkoja fillarilla enimmäkseen autotiellä ym, niin ehkä sitten voisin harkita pyöräilykypärää. Viimeksi kaaduin pyörällä varmaan 15 vuotta sitten itse aiheutetusti, niin en näe syytä kypärän käyttöön.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse tuppaan ajattelemaan niin, että vaikka itse hallitseekin ajopelin hyvin, voi joku muu olla se vaaran aiheuttaja....eikä se asfaltti ole siinä kotiympäristössä yhtään pehmeämpää kuin sielä kauempana. Noh, en saarnaa mutta...
 

metsänpeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pyöräilen paljon, mutta en käytä kypärää. Syytä varmaan kyllä olisi, varsinkin talven liukkailla keleillä, ja jarruttomalla pyörällä ajaessa.
Ratsastustakin olen harrastanut, enkä siinäkään kypärää käyttänyt viimeisinä vuosina.
Typerää tietysti luottaa omiin taitoihinsa liikaa, mutta ilmeisesti ulkonäkö-seikkojen takia pitää olla myös typerä.

Joskus alle kouluikäisenä sain ensimmäisen pyöräilykypäräni, ihanan vaalenpunaisen styroksi-kapistuksen, ja pidin siitä niin paljon, että pidin sitä jatkuvasti päässäni, sisällä ja ulkona. Loppui sekin innostus kyllä aikoinaan, ja ala-asteen viimeisten luokkien kapina-aikoina en enää suostunut kypärää käyttämään. Enkä siis ikinä sen jälkeen.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En omista kypärää vaikka jonkin verran pyöräilenkin. Eihän sen hankinta ja käyttö varmastikaan pahitteeksi olisi, varsinkin kun pyöräni jarrut ovat epäkunnossa, mutta eihän minulle mitään voisi sattua, eihän?
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Kohta se on jo ostettava sellainen, nuo puupää koiran ulkoiluttajat jotka pitävät villejä koiria vapaina sunnuntaisin aiheuttavat vaaratilanteita.

Ajokortin omaavana tuo liikenne sujuu ihan ok, mutta nuo arvaamattomat villit koirat liikenteessä aiheuttavat vaaratilanteita.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aika paljon tulee pyörällä liikuttua kaupungissa etenkin näin kevät -ja kesäaikaan. Varsinkin kun myin äskeittäin vanhan autonryjänkin pois. Kypärää en vielä omista, mutta en pidä sellaisen hankintaa mahdottomanakaan ajatuksena. Yleensä sitä laittaa lippalakin päähän ja sitten baanalle. Mutta kyllä kai omaan terveyteen ja turvallisuuteen olisi syytä sen verran panostaa, että kävisi ostamssa sellainen kypärä vaikka jo tulevalla viikolla.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Nääh, ei sellaista ole enkä aio hankkia.

Sinällään varmaan syytä olisi, kun olen alkanut vaihteeksi kymmenen vuoden tauon jälkeen pyöräilemään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Juu kyllä sitä tulee aika usein käytettyä Nämä uudet "potat" ovat ulkonäöltään hienoja, ja ilmakin kiertää niissä sen verta hyvin, ettei tukka ole litimärkä kun on ajanut pyörällä.

Mutta eikös se joku kuuluisa sanonta ole: Kypärä on akoille ja pelkureille!
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kypärä on päässä niin pyöräillessä kuin luistellessakin. Se kun ei läheskään aina ole omista tekemisistä kiinni, lentääkö polla edellä asvalttiin vai ei. Etenkään Tampereella, missä 90% autoilijoista on onnellisen tietämättömiä sellaisesta pikkujutusta kuin kevyt liikenne.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä käytän kypärää. Tulee pyöräiltyä sen verran usein ihan kivat määrät kilometrejä, että katsoin aiheelliseksi ostaa kypärän jo viime vuonna. Enpä ole katunut, vaikkei vaaratilanteita olekaan vielä onneksi ilmaantunut.
 

Rocco

Jäsen
Testasin kypärän toimivuutta tässä viime kesänä. Pudotin kypärän ja lippalakin korkean talon katolta alas. Miten kävi? No kypärä meni hajalle, mutta lippis pysyi ehjänä! Sen jälkeen olen aina ajanut lippis päässä.
 

Aatos

Jäsen
Viestin lähetti Rocco
Testasin kypärän toimivuutta tässä viime kesänä. Pudotin kypärän ja lippalakin korkean talon katolta alas. Miten kävi? No kypärä meni hajalle, mutta lippis pysyi ehjänä! Sen jälkeen olen aina ajanut lippis päässä.

Kypärän tarkoitus on mennäkin rikki, koska energia purkautuu siihen eikä päähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös