Käyn Ahon laitaa – Bluesin valmennus 2013–2014

  • 40 859
  • 95

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Mitä kapteenistoon tulee niin itse näen että Blues on nykyään nimenomaan Ahon joukkue. Silloin kun hänet organisaatioon palkattiin valittiin hänen kiekkofilosofiansa ja johtamistapansa. Aho on erittäin pelaajaläheinen valmentaja mutta samalla myös auktoriteetti joka haluaa pitää kaikki langat käsissään. Onko valinta ollut oikea? MIelestäni tulokset puhuvat siinä mielessä puolestaan, että hän on saanut revittyä Bluesin pelaajamateriaalista irti kaiken sen mitä revittävissä on. Todellakin mielummin näen penkin takana Ahon kuin jonkun Tuomas Tuokkolan joka kait oli myös samoihin aikoihin otettavissa - vaikka Tuokkolan joukkueessa varmaan pelaajat saavat vapaasti valita kapteenistonsa.

Tämä menee nyt taas vähän ohi aiheen, joten siirrän keskustelua paremman otsikon alle. Jatkan siis kommentoimalla Kapteenit-ketjussa käytyä keskustelua.

Kertooko se jotain organisaatiosta vai mistä, mutta minusta valmentajan kuuluu sopeutua jo seurassa olemassaolevaan identiteettiin ja toimintatapaan, ellei se sitten ole todistetusti surkea ja kaipaa muutoksia. Toki jokainen valmentaja tekee asioita omalla tavallaan, mutta kyllä jokaisen koutsin pitää nähdä itsensä jatkumona ja varmistaa seuran kehityksen jatkuvan myös siinä vaiheessa, kun oma sopimus loppuu. Aho on mielestäni vähän samanlainen kuin Dufva oli Jypissä, eikä tämä tietenkään ole sattumaa. Dufva on kuitenkin pystynyt muokkaamaan omaa jääkiekkofilosofiaansa paljon vapaampaan tyyliin ja minusta se sopisi paljon paremmin myös Bluesiin, koska joukkueessa on yleensä ollut paljon nuoria pelaajia ja oma juniorituotannon pitäisi olla Bluesin valttikortti muihin liigaseuroihin nähden. Joskus aiemmin nuoria pelaajia piti käsitellä eri tavalla ja valmentajan piti olla isäntä talossa. Suuri auktoriteetti, jolle ei sanota vastaan. Nykyään nuoret pelaajat ovat täysin erilaisia ja kaipaavat vapauksia toteuttaa itseään. Tietyt rajat täytyy tietenkin olla mukana, mutta nuorella pelaajalla pitää olla lupa epäonnistua ilman pelkoa välittömästä viltityksestä. Nykyään nuorelle pelaajalle pitää pystyä perustelemaan, miksi hän esimerkiksi ei pääse pelaamaan ylivoimaa tai miksi hänet laitettiin vilttiin. Itse olen kuullut Ahon valmennustyylistä sellaista viestiä, että tällä saralla hänellä on vielä paljon kehittymistä ja on näin täysin päinvastainen valmentaja, mitä Marjamäki oli.

Petu + Late valmennuskaksikossa nämä kaksi asiaa yhdistyivät lähes täydelliseksi kombinaatioksi, oli oikeasti pelaajaläheinen Marjamäki, joka loi taktiikan ja myös oikeasti pelaajaläheinen Matikainen, joka osasi olla auktoriteetti mutta osasi myös kuunnella pelaajaa ja antaa rohkeasti vastuuta myös nuorille. Nykyisestä valmennustiimistä ei ulos tule oikeastaan mitään muuta signaalia kuin että Aho hoitaa kaiken. Aho valitsi kapteenit, Aho päättää ylivoimakuviot, Aho päättää pakkiparit, Aho viltittää epäonnistuneet pelaajat jne. Toki päävalmentaja tekee aina viimeisen päätöksen kaikissa valmennuksellisissa asioissa, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, että tasapaino puuttuu, jäljellä on vain Aho isona auktoriteettina. Ehkä Hiren pitäisi olla se, joka juttelee pelaajien kanssa, pitää huolta siitä, että myös nuorten pelaajien kanssa keskustellaan jääkiekosta ja elämästä muutenkin, eikä vain voittamisesta ja siitä, että kaukalossa revitään miehestä kaikki irti. En tiedä tapahtuuko näin ja onko tällaista edes tarkoitus tehdä? Minua vain vähän pelottaa, että Aholla on ensinnäkin väärälainen valmennustyyli ottaen huomioon Bluesin resurssit, vahvuudet sekä heikkoudet ja hän ei osaa ajatella aikaa oman projektin loppumisen jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Muutamia kommentteja:


"Kertooko se jotain organisaatiosta vai mistä, mutta minusta valmentajan kuuluu sopeutua jo seurassa olemassaolevaan identiteettiin ja toimintatapaan, ellei se sitten ole todistetusti surkea ja kaipaa muutoksia."

Mielestäni Aho edustaa tuossa suhteessa selkeää jatkumoa. Eli Aho on jo valmiiksi sopinut Bluesin olemassaolevaan identiteettiin ja pelitapaan, hänen ei ole tarvinnut siihen erikseen sopeutua. Suurempi muutos olisi ollut tuoda tänne joku täysin toisenlaista pelitapaa noudattava valmentaja kuten Pekka Virta tai Tuomas Tuokkola.

"Nykyään nuoret pelaajat ovat täysin erilaisia ja kaipaavat vapauksia toteuttaa itseään. Tietyt rajat täytyy tietenkin olla mukana, mutta nuorella pelaajalla pitää olla lupa epäonnistua ilman pelkoa välittömästä viltityksestä"

Kyllä, ja minusta Bluesissa myös on lupa epäonnistua ja myös vapauksia toteuttaa itseään. Vai eikö Ahon aikana paljon luottoa saanut Seppälä ole peleissä epäonnistunut? Otso Rantakari on esimerkki nuoresta pelaajasta joka tekee todella ennakkoluulottomia ratkaisuja. Välillä ne johtavat virheisiin mutta myös tulosta syntyy. Viltityksestä minulle tulee mieleen Juuso Ikonen ja hänen kohdallaan käsittääkseni kyse ei ollut epäonnistumisista vaan asenteesta. Siitä ei tosin ole tietoa miksi Tiivola ei eilen mahtunut kokoopanoon. Minusta olisi pitänyt mahtua.

"Toki päävalmentaja tekee aina viimeisen päätöksen kaikissa valmennuksellisissa asioissa, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, että tasapaino puuttuu, jäljellä on vain Aho isona auktoriteettina. Ehkä Hiren pitäisi olla se, joka juttelee pelaajien kanssa, pitää huolta siitä, että myös nuorten pelaajien kanssa keskustellaan jääkiekosta ja elämästä muutenkin, eikä vain voittamisesta ja siitä, että kaukalossa revitään miehestä kaikki irti."

Tällainen mielikuva saattaa syntyä helpostikin siitä että ulospäin näkyvät joukkueista vain päävalmentajat. Eipä minulle tule muistakaan joukkueista mieleen apuvalmentajia. Pelsuissa oli jokunen vuosi sitten Pasi Nurminen mutta juuri muita ei tule mieleen. Minulla on Ahosta sellainen kuva että hän nimenomaan on tuon tyyppinen valmentaja joka keskustelee pelaajien kanssa paljon, muustakin kuin joukkueesta ja jääkiekosta. Siitä millainen rooli Hirellä on ei minulla ole itseasiassa ollut mitään käsitystä koko sinä aikana jonka Hire on seuran valmennuksessa ollut, siis alkaen Marjamäen ekasta kaudesta.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Siitä ei tosin ole tietoa miksi Tiivola ei eilen mahtunut kokoopanoon. Minusta olisi pitänyt mahtua.
Osasyynä varmaan se, että koeajalla oleville pelaajille Aho antaa vastuuta jopa erilaisissa rooleissa varmistaakseen sen, kannattaako sopimus tehdä.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Kyllä, ja minusta Bluesissa myös on lupa epäonnistua ja myös vapauksia toteuttaa itseään. Vai eikö Ahon aikana paljon luottoa saanut Seppälä ole peleissä epäonnistunut? Otso Rantakari on esimerkki nuoresta pelaajasta joka tekee todella ennakkoluulottomia ratkaisuja. Välillä ne johtavat virheisiin mutta myös tulosta syntyy. Viltityksestä minulle tulee mieleen Juuso Ikonen ja hänen kohdallaan käsittääkseni kyse ei ollut epäonnistumisista vaan asenteesta. Siitä ei tosin ole tietoa miksi Tiivola ei eilen mahtunut kokoopanoon. Minusta olisi pitänyt mahtua.

...

Tällainen mielikuva saattaa syntyä helpostikin siitä että ulospäin näkyvät joukkueista vain päävalmentajat. Eipä minulle tule muistakaan joukkueista mieleen apuvalmentajia. Pelsuissa oli jokunen vuosi sitten Pasi Nurminen mutta juuri muita ei tule mieleen. Minulla on Ahosta sellainen kuva että hän nimenomaan on tuon tyyppinen valmentaja joka keskustelee pelaajien kanssa paljon, muustakin kuin joukkueesta ja jääkiekosta. Siitä millainen rooli Hirellä on ei minulla ole itseasiassa ollut mitään käsitystä koko sinä aikana jonka Hire on seuran valmennuksessa ollut, siis alkaen Marjamäen ekasta kaudesta.

Toki kyseiset herrat ovat epäonnistuneet ajoittain, mutta nyt eleteen vasta alkukautta ja Ahon raja epäonnistumisten suhteen saattaa tulla vastaan vielä. Molempien ulosanti on kuitenkin ollut pääasiassa positiivinen, joten en näe syytä penkittää kumpaakaan. Itse viittasin toki Ikoseen mutta myös esim. Tikkiseen, joka joutui viime kaudella koirankoppiin, ja nytkin parin ekan matsin vastuusta huolimatta näyttäisi jumahtavan taas jämäpakin rooliin. Minusta tähänastisten peliesitysten perusteella O'Connorin pitäisi olla seitsemäs pakki, ei Tikkisen. Pointtina on se, että tiettyjen pelaajien epäonnistumisia siedetään, kun taas toisten ei. Malmivaara oli viime kaudella täysi hasardi, silti hän sai pelata illasta toiseen isossa roolissa. Aho oli päättänyt jo valmiiksi, että häntä ei laiteta penkin päähän, tapahtui mitä vaan.

Kyllä itse olen seurannut nimenomaan oman joukkueen koko valmennustiimiä ja yrittänyt selvittää, kuka hoitaa minkäkin tontin. Kuten itsekin mainitsit, Hiren roolista kellään ei tunnu olevan tietoa. Tietääkö moni edes, ketkä muut Bluesin valmennustiimiin kuuluvat? Ilari Näckel on sentään ulkonäöllään suht näkyvä hahmo penkin takana, mutta kuka ihme on Petteri Väkiparta? Mitä hän tekee pelin aikana ja harjoituksissa?
 
Itse viittasin toki Ikoseen mutta myös esim. Tikkiseen, joka joutui viime kaudella koirankoppiin, ja nytkin parin ekan matsin vastuusta huolimatta näyttäisi jumahtavan taas jämäpakin rooliin. Minusta tähänastisten peliesitysten perusteella O'Connorin pitäisi olla seitsemäs pakki, ei Tikkisen. Pointtina on se, että tiettyjen pelaajien epäonnistumisia siedetään, kun taas toisten ei.
Itse kyllä näen aivan toisin päin. Tikkinen ei edelleenkään ole mennyt eteenpäin kehityksessä ja puolustuksessa on aivan lapanen, eikä yllättäen kiekollisenakaan ole esittänyt nyt mitään ihmeellistä. Mun mielestä O'Connor taas on ollut ihan hyvä ja jämäkkä puolustuspäässä ja lisäksi omilla nousuillaan, liikkeellä ja kiekonkäsittelyllä tukenut hyökkäyksiä hienosti. Minusta Aho peluuttaa todella johdonmukaisesti sellaisia pelaajia joilla peli kulkee parhaiten. Tulostahan tässä yritetään tehdä, ei mitään "espoon omat pojat/junnut kentälle" nuorisuomiliikkuu skeidaa.

Tiivolasta sen verran, että onko Aho tyytyväinen puolustuspeliin/asenteeseen. Herran helmasynti myös näyttäisi olevan kiekon hautominen ikuisesti, se ei vain liigassa toimi jossei ole joku vähintään Giliati-merkkinen pelaaja, ehkä A-junnuissa vielä meni mutta tällä tasolla ei. Minusta aivan aiheellisesti ei ole vastuuta tullut tämän enempää.
 

Twentyone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta O'Connorin fyysinen peli miellytti eilen silmääni. Vartta ei ole hirveästi, mutta esitti ainakin muutaman todella hyvän taklauksen kolaten mm. Zaborskyn täysin pystyyn. Ei ole yv:llä vielä saanut hirveästi vetopaikkoja, vastustajat ovat pelanneet pois harkkakaudella toimineen kuvion, jossa O'Connor nousee takatolpalle ja laittaa tyhjiin. On kuitenkin pelannut nousujohteisesti.
 

BLEGI

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, DRW, Man United ja Tommi Huhtala
Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta O'Connorin fyysinen peli miellytti eilen silmääni. Vartta ei ole hirveästi, mutta esitti ainakin muutaman todella hyvän taklauksen kolaten mm. Zaborskyn täysin pystyyn. Ei ole yv:llä vielä saanut hirveästi vetopaikkoja, vastustajat ovat pelanneet pois harkkakaudella toimineen kuvion, jossa O'Connor nousee takatolpalle ja laittaa tyhjiin. On kuitenkin pelannut nousujohteisesti.

Vähän menee aiheen ohi, mutta olen täysin samaa mieltä O'Connorista. Pelannut omassa päässä jämäkästi ja kiekollisessa pelissä hyvä. Olisihan se kivaa, jos oma kasvatti Tikkinen saisi vastuuta, mutta en näe kaverissa tapahtuneen suurta muutosta viime kauteen. Jotenkin se on vieläkin flegu. Jos Zamorsky palaa Espooseen niin lainaisin Tikkisen koko kaudeksi muualle saamaan vastuuta.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Mielestäni Aho edustaa tuossa suhteessa selkeää jatkumoa. Eli Aho on jo valmiiksi sopinut Bluesin olemassaolevaan identiteettiin ja pelitapaan, hänen ei ole tarvinnut siihen erikseen sopeutua. Suurempi muutos olisi ollut tuoda tänne joku täysin toisenlaista pelitapaa noudattava valmentaja kuten Pekka Virta tai Tuomas Tuokkola.

Tähän on ihan pakko kommentoida, koska olen huomattavasti eri mieltä asiasta.

Viime kauden alussa Ahon Blues pelasi täysin erilaista kiekkoa kuin Heikkilän/Matikaisen/Marjamäen Blues. Yksi selkeä ero oli se, että pelin kääntöä nopeutettiin huomattavasti - omalla alueella kiekon hallussapito oli "melkein rikollista". Samoin kiekosta luovuttiin ilmaiseksi lyömällä sitä jatkuvasti päätyyn. Käytännössä viime syksynä Ahon alkuhetkinä Bluesin tapa rakentaa maalipaikkoja oli ainoastaan lyödä kiekkoa päätyyn, karvata se itselle ja pelata se nopeasti maalin eteen. Edellisten kolmikoiden aikana kiekosta ei luovuttu niin helposti ja paikat pyrittiin rakentamaan itse - vähän vaihtelua oli oman pään lähtöjen nopeudessa Matikaisen yhdessä vaiheessa yrittämän pystysuunnan nopeuttamisen ja Marjamäen ylihitaan oman pään lähtemisen välillä, mutta Aho vei pystysuunnan pelaamisen ihan överiksi. Ja samalla kun myös keskialueella vain pelattiin kiekkoa päätyyn, vuosi sitten alkukauden totaalinen romahdus oli nähtävissä jo ennen kuin se alkoi. Peli kehittyi kauden aikana paljon, muttei lähellekään tarpeeksi - Blues teki ihan hirveästi tehotonta duunia kentällä. Pleijarisarja Lukkoa vastaan käytännössä kaatui siihen, että Lukolla oli paremmat yksilöt - joukkueiden peli oli pelitavaltaan melkein identtistä.

Tälla kaudella Ahon Blues on pelannut paljon rohkeammin kiekon kanssa kuin viime kaudella ja tietyllä tapaa kiekko on mennyt lähemmäksi sitä, mitä se oli ennen Ahon Espooseen tulemista. Edelleen ollaan Matikaisen ajokoirakokeiluista muutama napsu nopeamman pystysuunnan kiekon puolella ja hieman turhan helposti kiekosta välillä luovutaan, mutta kehitys viime kauteen on ollut huikeaa.

Bluesin molemmat finaalipaikat on kuitenkin tullut sen kautta, että joukkue on pitänyt kiekkoa ja tehnyt itse peliä. Toisella finaalikerralla tämä tosin näkyi vasta pleijareissa, jossa joukkueen itseluottamus Kärppien kaaduttua mahdollisti sellaisen pelillisen dominoinnin, mitä Blues silloin esitti Ässiä ja JYPiä vastaan. Ensimmäisellä hopeakaudella taas Blues pelasi koko kauden kiekon kautta, ei lyönyt kiekkoa päätyyn ja juossut perään. Samoin KalPa kaatui puolivälierissä sillä, että KalPa nopeutti pelaamistaan ja Blues otti kiekon hallinnan. Tämä oli nähtävissä sarjassa alusta alkaen ja jotenkin Bluesin henkinen tila ei mahdollistanut homman hanskaan ottamista sarjan alusta alkaen. Loppu olikin historiaa.

Jos miettii Marjamäen Bluesissa tekemää kiekkoa, oikeastaan Pekka Virta on lähinnä sitä valmentajana. Molemmat menee vähän ylihitaaksi, mutta on Ahon toinen ääripää. Tuokkola on nuori ja itsekin vielä opin tiellä, mutta on perustavaltaan hyvin lähellä sitä, mitä itse pidän ideaalisena pelitapana - pari piirua Marjämäen kiekosta Matikaisen suuntaan. Pelitavan muokkaus vastustajaa mukaellen taas ei ole Tuokkolan vahvuuksia ja helposti sotkee nuorta joukkuetta sillä.
 
Blues (linkki Bluesin sivuille uutiseen)

Aho saa Tero Lehterän ensi kaudella apuvalmentajakseen. Vaikuttaa hyvältä kuviolta ja Tertsi saa kaikessa rauhassa opetella liigaympyröitä mestarivalmentajan alaisuudessa.

@Moderaattorit voisivat muuttaa otsikon viimeisen numeron kutoseksi ja ainakin harkita että tulisiko Aho rulettaa -ketjun muutamat viestit lisätä tähän alkuperäiseen Jyrki Ahoa Bluesin päävalmentajana käsittelevään ketjuun.
 
Enpäs tuollasta Ahon laitaa - ketjua edes ole huomannut. Eipä sen puoleen, jos se on toi rulettaa-sana on se joka häiritsee, niin se nyt on kyllä aika outoa. Mitä helvetin väliä sillä on onko ketjun nimi Jyrki Aho vai Aho rulettaa? Mä en vaan jaksa noita negailuja.

Jääköön tämä ketju unholaan jos on jäädäkseen, mutta tuskin Aholta menee yöunet, vaikka sitä täällä kehuttaiskin. (Ihan niinku sitä kiinnostais!)

Lainataan nyt viesti tänne kun ketjun menin nostamaan, olettaen että tämä on minulle suunnattu?

En ihmettele ettet ole huomannut kun sitä joutui etsimään jopa toiselta sivulta asti, helpompaa on pykätä pystyyn uusi ketju kuin käyttää puoli minuuttia sen selvittämiseen josko aiheesta löytyisi ketju. Tätä vaaditaan jo Jatkoajan säännöissäkin. Rulettaa-sana ei häiritse ollenkaan ja siitä ollaan samaa mieltä että se olisi jo outoa. Ketjun nimellä ei ole minulle mitään väliä kunhan siitä selviää mitä ketjun aihepiiri koskee, se saattaa jo hieman palstan luettavuutta häiritä jos samasta asiasta väännetään kolmessa eri ketjussa vaikka viestien aihepiiri sopii yhden otsikon alle.

Jos ei jaksa negailuja niin suosittelen välttämään keskustelupalstan lukemista jossa käyttäjät kirjoittavat mielipiteitään.
 

VonRetee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Aho on hemmetin hieno mies ja hänen päävalmentajapestinsä on parasta mitä Bluesille on tapahtunut pitkään aikaan. Se pelitaktiikka ja pelaajat jolla Blues menestyy tarvitsee Ahon kaltaisen vahvan valmentajan. Ei "soturikiekon" pelaajille sovi se, että joku tissiposki koittaa käskyttää olemattomalla auktoriteetilla.

Mä olen helvetin iloinen siitä, että meillä on vihdoinkin fyysinen ja isokokoinen joukkue jolla jatketaan myös ensikauteen. Aho on yksi parhaista valmentajista mitä Suomesta löytyy ja joukkue jota Aho luotsaa tulee aina menestymään.
 

Kuutamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Suomen jääkiekkojoukkueet
Eläs nyt Superböle riehu. Sä saat negailla niin paljon kun haluat. Mä en vaan sitä viitsi.

Susta tulis muuten hyvä moderaattori.
 

Ekonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo, Blues, Honka
Kyllähän se kirjallisia harrastuksia selventäisi, jos samaa aihetta käsiteltäisin vain yhdessä ketjussa. Valmennusta koskeva ketju voisi olla yksinkertaisesti 'Bluesin valmennus' ilman vuosilukuja ja nimiä. Asiaan kuuluva 'Sille ja sille kenkää' voisi purkautumiskanavana ja itse- terapiana olla kyllä edelleen tarpeen samoin kuin 'Vitutusketju'.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Lukko-pelissä 3.3.2015 Bluesin oli todella vaikea päästä nopeilla käännöillä hyökkäysalueelle, koska Lukko sulki keskialueen erittäin tehokkaasti. Kolmannessa erässä luovuttiin suorista hyökkäyksiinlähdöistä ja kiekko vietiin oman maalin taakse, josta lähdettiin viiveellä ja kiekko saatiin huomattavasti paremmin hyökkäys-sinisen yli. Mielestäni tämä oli loistavaa reagointia valmennusjohdolta.

Oliko tämä uutta ja näittekö asian samoin?
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Lukko-pelissä 3.3.2015 Bluesin oli todella vaikea päästä nopeilla käännöillä hyökkäysalueelle, koska Lukko sulki keskialueen erittäin tehokkaasti. Kolmannessa erässä luovuttiin suorista hyökkäyksiinlähdöistä ja kiekko vietiin oman maalin taakse, josta lähdettiin viiveellä ja kiekko saatiin huomattavasti paremmin hyökkäys-sinisen yli. Mielestäni tämä oli loistavaa reagointia valmennusjohdolta.

Oliko tämä uutta ja näittekö asian samoin?

Lukko ehkä pudotti hieman omaakin peliään juuri estääkseen Bluesin vastaiskupeliä, mutta tuota mainitsemaasi muutosta Bluesin pelissä on ollut nähtävissä jo pidempäänkin. Ehkä Blues on hieman paremmin sopeutunut tuohon keskialueen kaventamiseen kuin alkukaudesta (päätykiekkoihin ehtiminen hyökkäyspäässä on vaikeampaa, kun päätyalue on pidempi) - ihan kauden alussa oli nähtävissä kiekon pitämisen arvostamisessa hyviä merkkejä, mutta kauden edetessä ne katosivat lähes kokonaan, kun ei ne alkukaudesta oikein toimineet - syötöt haettiin ehkä silloin liian vaikeina ja/tai seisovilla jaloilla oleville pelaajille. Nyt taas ollaan menty takaisin siihen, että kiekkoa pidetään enemmän kuin roiskitaan ja nyt se toimii paremmin kuin alkukaudesta, kun vastaanottajakin on usein liikkeessä ja syötöt eivät ole ylipitkiä suoraan pystyyn. Pientä viilaamista vielä ajoituksissa ja vauhdin pitämisessä jne. on, mutta perusidea on mennyt selkeästi eteenpäin ja se on ehdottomasti hyvä asia.

Sen saa nyt nähdä, kuinka hyvin tämän saa sisäistettyä ennen kauden ratkaisevimpia pelejä, selkärankaan sen ehtii kyllä vielä viemään kunnolla. Esimerkiksi voisin nostaa erään lauantai-illan ihan vähän aikaa sitten - JYPiä vastaa tehdyllä esityksellä Baronalla voitetaan kaikki pelit, koska vastustajaa ei päästetty kiekkoon, itse tehtiin paikat itselle ja ajettiin suoraviivaisesti maalille niihin maalipaikkoihin. Hyvin paljon samaa oli sitä edeltäneessä Ilves-pelissä, vaikka se ei pelinä ihan samalle tasolle noussutkaan.

Samalla kun tuo kiekon pitäminen on lisääntynyt, puhtaat päätydumpit on vähentynyt oleellisesti. Oikeastaan Bluesin dumppaukset on nyt fiksumpia siinäkin mielessä, että niitä haetaan vauhdissa olevan pelaajan eteen tilanteissa, joissa puolustajat on lähes seisovin jaloin (osittain hybridisääntöä hyödyntäen - nyt joukkue ja tuomaritkin tuntuu oppineen säännön paremmin) - ja nyt niihin päätykiekkoihin ehditäänkin paremmin. Aiemmin kiekko dumpattiin päätyyn ja toivottiin - nyt kiekkoa dumpataan päätyyn silloin, kun muut vaihtoehdot on liian riskisiä tai todennäköisyys päätykiekkoon itse ehtimiseen on suuri.

Nopeaa Bluesin peli edelleen on, mutta sitä on hidastettu sen verran, että kontrollia alkaa saada tekemiseen mukaan - enää ei olla ihan puhtaasti ripulilla. Samoin hyökkäys tukee puolustusta lähdöissä paljon enemmän kuin alkukaudesta - Seppäläkin alkaa saada avauksia omille ihan hyvällä prosentilla.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nopeaa Bluesin peli edelleen on, mutta sitä on hidastettu sen verran, että kontrollia alkaa saada tekemiseen mukaan - enää ei olla ihan puhtaasti ripulilla. Samoin hyökkäys tukee puolustusta lähdöissä paljon enemmän kuin alkukaudesta - Seppäläkin alkaa saada avauksia omille ihan hyvällä prosentilla.

Toivoinkin vastausta juuri sinulta. Seppälä vs. pelitapa on hyvä huomio!
 

sob

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Jazz, ..... Oulu Ermines
En ole Jypin enkä Bluesin taivallusta juurikaan seurannut, joten mielikuvani Ahosta perustuvat lähinnä tuloksiin.

Tuloksien valossa (kultaa Jypissä ja pronssia Bluesissa) hyvä valmentaja, mutta miten kuvailisitte herraa noin yleisesti? Persoona, pelikirja, joukkueen psyykkaus, erikoistilanteet, reagointi pelin sisällä, itsensä likoon laittaminen? Vahvuudet vs heikkoudet?
 
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Jykä saa jengistä kaiken irti, mutta pelitapa yleisesti ottaen ei ole mitään suurta viihdettä. Suhteessa siihen tulokset olleet hyviä vaikka ollaankin oltu vikoja alkukaudesta. Jykän pelityyli on mielestäni yksi monista syistä miksei yleisö ole jaksanut käydä matseissa. Jäärämäisesti peluuttaa tiettyjä avaintyyppejään huolimatta siitä miten pelaavat. Pientä valoa kajastanut viime aikoina peliotteiden osalta, mutta tätä kautta ei voi taloussotkujen takia kunnolla verrata aiempiin kahteen...en tiedä mikä rooli Jykällä oli Malmivaaran, Kantolan ja Liivikin valinnassa jengiin, mutta yhtään heikompia ei olla oltu vaikka noi kalliit lähtivätkin...kaikkea hyvää Jykälle tän kauden jälkeen, koska hän laittaa itsensä likoon. Sitä pitää arvostaa
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Aho on hyvä valmentaja, joka vaatii joukkueltaan kovas työntekoa. Löysäilyä ei katsella ollenkaan ja se on hienoa.

Erinomainen rekry Ässiltä, sopinee sinne oikein hyvin. Mutta, pronssia ei ole Bluesissa Jykälle tullut.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Tuloksien valossa (kultaa Jypissä ja pronssia Bluesissa) hyvä valmentaja, mutta miten kuvailisitte herraa noin yleisesti? Persoona, pelikirja, joukkueen psyykkaus, erikoistilanteet, reagointi pelin sisällä, itsensä likoon laittaminen? Vahvuudet vs heikkoudet?
Niin siis kultaa ja pronssia Jypissä, jos en ihan väärin muista hänen aikakauden päätöstään siellä. Meillä playoffit ovat päättyneet puolivälieriin kahtena kauten peräkkäin.

Jykä on erittäin vaativa valmentaja. Kellään ei ole varaa löysäillä, muuten saa kyllä kuulla kunniansa. Ei ole ehkä se ihmisläheisin koutsi vaihtoaitiossa, mutta pitää kuitenkin aina pelaajien puolta pukukoppikäytävällä ja haastatteluissa. Osaa luoda mahtavan me-hengen ja arvostaa joukkueen eteen töitä paiskivia pelaajia pisteistä riippumatta. Pelityyli ei ole mikään seksijääkiekko, vaikka välillä mukana on ollut vähän ronskimpaa taklauspeliä, mitä varmasti Porissa osataan arvostaa. Välillä Jykän alaisuudessa olevat pelaajat ovat kuitenkin olleet jopa vähän liian kilttejä, on nähdäkseni ollut enemmän pelaajista itsestään kiinni, vastataanko taistelukutsuihin vai ei. Hän tykkää korkeasta karvauspelistä ja osaa kasvattaa nuoria pelaajia liigatasolle, kunhan pelaajat itse ovat vastaanottavaisia. Mitään pullamössöilyä hän ei siedä, nuorien pelaajien pitää olla nöyriä ja ansaita vastuunsa. Mitään ei anneta ilmaiseksi.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Aiemmat nimimerkit ovat jo asiaa hyvin valaisseet mutta lisäisin vielä että sooloilua ei siedetä ja viisikolla pitää olla kentällä pelikuri. Pelaajien pitää myös sitoutua pelisuunnitelmaan (terveiset Juuso Ikoselle ja Petr Zamorskylle). Pelaajien pitää olla vastaanottavaisia kovallekin palautteelle eli mun mielestä Ahon pelaajilla pitää olla "luonnetta" eikä olla seinätapettia. Omia suosikkeja on tietysti kuten kaikilla valmentajilla ja jos jotain pitäisi veikata niin Olli Malmivaara tulee mulle ensimmäisenä mieleen potentiaalisena Ässät-hankintana.

Kaiken kaikkiaan erinomainen valmentaja ja näkisin miehen sopivan Ässiin erinomaisesti. Kun vielä otetaan huomioon ne olosuhteet missä mies on työnsä joutunut tekemään (tällä kaudellahan Bluesin piti taistella mestaruudesta ja materiaalin olla sen mukainen) nostan Ahon K-Espoon/Bluesin valmentajarankingissa ns. suurten joukkoon.
 

R.I.P

Jäsen
Suosikkijoukkue
R.I.P Blues. Kiekko-Espoo, Nottingham Forrest
Hyvää lomaa Aholle, kiitokset Blues ajasta ja menestystä tuleviin haasteisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös