mutta huolestuttavaa tossa on Jykän sanoma että vaihtuvuutta on hiukan liikaa...
No eikös tämä nyt ole selvää sanomattakin, kun kolme tärkeintä profiilihyökkääjää on lähtenyt ja siihen päälle muut hyökkäyksen loppuvat sopimukset.
mutta huolestuttavaa tossa on Jykän sanoma että vaihtuvuutta on hiukan liikaa...
Mitä kapteenistoon tulee niin itse näen että Blues on nykyään nimenomaan Ahon joukkue. Silloin kun hänet organisaatioon palkattiin valittiin hänen kiekkofilosofiansa ja johtamistapansa. Aho on erittäin pelaajaläheinen valmentaja mutta samalla myös auktoriteetti joka haluaa pitää kaikki langat käsissään. Onko valinta ollut oikea? MIelestäni tulokset puhuvat siinä mielessä puolestaan, että hän on saanut revittyä Bluesin pelaajamateriaalista irti kaiken sen mitä revittävissä on. Todellakin mielummin näen penkin takana Ahon kuin jonkun Tuomas Tuokkolan joka kait oli myös samoihin aikoihin otettavissa - vaikka Tuokkolan joukkueessa varmaan pelaajat saavat vapaasti valita kapteenistonsa.
Osasyynä varmaan se, että koeajalla oleville pelaajille Aho antaa vastuuta jopa erilaisissa rooleissa varmistaakseen sen, kannattaako sopimus tehdä.Siitä ei tosin ole tietoa miksi Tiivola ei eilen mahtunut kokoopanoon. Minusta olisi pitänyt mahtua.
Kyllä, ja minusta Bluesissa myös on lupa epäonnistua ja myös vapauksia toteuttaa itseään. Vai eikö Ahon aikana paljon luottoa saanut Seppälä ole peleissä epäonnistunut? Otso Rantakari on esimerkki nuoresta pelaajasta joka tekee todella ennakkoluulottomia ratkaisuja. Välillä ne johtavat virheisiin mutta myös tulosta syntyy. Viltityksestä minulle tulee mieleen Juuso Ikonen ja hänen kohdallaan käsittääkseni kyse ei ollut epäonnistumisista vaan asenteesta. Siitä ei tosin ole tietoa miksi Tiivola ei eilen mahtunut kokoopanoon. Minusta olisi pitänyt mahtua.
...
Tällainen mielikuva saattaa syntyä helpostikin siitä että ulospäin näkyvät joukkueista vain päävalmentajat. Eipä minulle tule muistakaan joukkueista mieleen apuvalmentajia. Pelsuissa oli jokunen vuosi sitten Pasi Nurminen mutta juuri muita ei tule mieleen. Minulla on Ahosta sellainen kuva että hän nimenomaan on tuon tyyppinen valmentaja joka keskustelee pelaajien kanssa paljon, muustakin kuin joukkueesta ja jääkiekosta. Siitä millainen rooli Hirellä on ei minulla ole itseasiassa ollut mitään käsitystä koko sinä aikana jonka Hire on seuran valmennuksessa ollut, siis alkaen Marjamäen ekasta kaudesta.
Itse kyllä näen aivan toisin päin. Tikkinen ei edelleenkään ole mennyt eteenpäin kehityksessä ja puolustuksessa on aivan lapanen, eikä yllättäen kiekollisenakaan ole esittänyt nyt mitään ihmeellistä. Mun mielestä O'Connor taas on ollut ihan hyvä ja jämäkkä puolustuspäässä ja lisäksi omilla nousuillaan, liikkeellä ja kiekonkäsittelyllä tukenut hyökkäyksiä hienosti. Minusta Aho peluuttaa todella johdonmukaisesti sellaisia pelaajia joilla peli kulkee parhaiten. Tulostahan tässä yritetään tehdä, ei mitään "espoon omat pojat/junnut kentälle" nuorisuomiliikkuu skeidaa.Itse viittasin toki Ikoseen mutta myös esim. Tikkiseen, joka joutui viime kaudella koirankoppiin, ja nytkin parin ekan matsin vastuusta huolimatta näyttäisi jumahtavan taas jämäpakin rooliin. Minusta tähänastisten peliesitysten perusteella O'Connorin pitäisi olla seitsemäs pakki, ei Tikkisen. Pointtina on se, että tiettyjen pelaajien epäonnistumisia siedetään, kun taas toisten ei.
Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta O'Connorin fyysinen peli miellytti eilen silmääni. Vartta ei ole hirveästi, mutta esitti ainakin muutaman todella hyvän taklauksen kolaten mm. Zaborskyn täysin pystyyn. Ei ole yv:llä vielä saanut hirveästi vetopaikkoja, vastustajat ovat pelanneet pois harkkakaudella toimineen kuvion, jossa O'Connor nousee takatolpalle ja laittaa tyhjiin. On kuitenkin pelannut nousujohteisesti.
Mielestäni Aho edustaa tuossa suhteessa selkeää jatkumoa. Eli Aho on jo valmiiksi sopinut Bluesin olemassaolevaan identiteettiin ja pelitapaan, hänen ei ole tarvinnut siihen erikseen sopeutua. Suurempi muutos olisi ollut tuoda tänne joku täysin toisenlaista pelitapaa noudattava valmentaja kuten Pekka Virta tai Tuomas Tuokkola.
Enpäs tuollasta Ahon laitaa - ketjua edes ole huomannut. Eipä sen puoleen, jos se on toi rulettaa-sana on se joka häiritsee, niin se nyt on kyllä aika outoa. Mitä helvetin väliä sillä on onko ketjun nimi Jyrki Aho vai Aho rulettaa? Mä en vaan jaksa noita negailuja.
Jääköön tämä ketju unholaan jos on jäädäkseen, mutta tuskin Aholta menee yöunet, vaikka sitä täällä kehuttaiskin. (Ihan niinku sitä kiinnostais!)
Lukko-pelissä 3.3.2015 Bluesin oli todella vaikea päästä nopeilla käännöillä hyökkäysalueelle, koska Lukko sulki keskialueen erittäin tehokkaasti. Kolmannessa erässä luovuttiin suorista hyökkäyksiinlähdöistä ja kiekko vietiin oman maalin taakse, josta lähdettiin viiveellä ja kiekko saatiin huomattavasti paremmin hyökkäys-sinisen yli. Mielestäni tämä oli loistavaa reagointia valmennusjohdolta.
Oliko tämä uutta ja näittekö asian samoin?
Nopeaa Bluesin peli edelleen on, mutta sitä on hidastettu sen verran, että kontrollia alkaa saada tekemiseen mukaan - enää ei olla ihan puhtaasti ripulilla. Samoin hyökkäys tukee puolustusta lähdöissä paljon enemmän kuin alkukaudesta - Seppäläkin alkaa saada avauksia omille ihan hyvällä prosentilla.
Niin siis kultaa ja pronssia Jypissä, jos en ihan väärin muista hänen aikakauden päätöstään siellä. Meillä playoffit ovat päättyneet puolivälieriin kahtena kauten peräkkäin.Tuloksien valossa (kultaa Jypissä ja pronssia Bluesissa) hyvä valmentaja, mutta miten kuvailisitte herraa noin yleisesti? Persoona, pelikirja, joukkueen psyykkaus, erikoistilanteet, reagointi pelin sisällä, itsensä likoon laittaminen? Vahvuudet vs heikkoudet?