Kyllä minä ymmärrän, että kritiikkiä pitää antaa, kun sen paikka on, mutta kannattaa katsoa asiaa myös isommassa kuvassa. Alkukausi, uudet pelaajat, uusitut sääntötulkinnat ja rajat sekä mahdollinen "mestaruuskrapula?". Itse olen melkeinpä sitä mieltä, että viime pelien hakeminen johtuu tästä mielettömästä otteluruuhkasta ja sen vuoksi joukkueena treenaaminen on varmasti jäänyt vähemmälle. Enemmän se on tainnut olla sellaista palauttelevaa harjoittelua. Kun joukkue ei ole nyt päässyt treenaamaan pelikuvioita kuntoon, niin se on heijastunut ja näkynyt erityisesti näissä viimeisissä peleissä.
Kylläpä kyllä, syitä huonoihin otteisiin on varmaan monia. Minusta kuitenkin kaksi viimeisintä ottelua on näyttänyt menevän hutiloinnin pikkiin. Joukkueemme ei ole mielestäni ollut sitoutunut, vaan kuriton ja lepsu lauma. Eilisen ottelun jäähysuma oli kyllä tästä oikea multihuipentuma. Mielestäni syyt huonoissa otteissa eivät ole pelkästään alkukaudessa, uusissa pelaajissa, uusissa sääntötulkinnoissa, tai otteluruuhkassa. Tuollaiset ovat tekosyitä. Mestaruuskrapulan eli asennevamman sen sijaan voin allekirjoittaa, sillä rapulaiselta peli on nyt 120 minuuuttia näyttänytkin.
Älkää ymmärtäkö minua väärin. En todellakaan ole tyhjentämässä joukkuettamme tähtipelaajista ja lyttäämässä kauttamme kahden tappion jälkeen, en hyvänen aika sitten millään. Luotan joukkueeseemme kuin vuoreen ja uskon pikaiseen peli-ilmeen muutokseen. Minusta on vain mielenkiintoista pohtia sitä, miten tällainen hutilointi on mahdollista. Kukkosen ja Marjamäen Kärpissä tällaisen ei pitänyt olla mahdollista. Sinäkin, hyvä Hxxx, olit HIFK-pelin jälkeen sataprosenttisen varma, että seuraavassa pelissä nähdään taisteleva Kärpät. Ei nähty. Tällainen yllättävä lepsuilu on mielenkiintoista ja sitä on tarkoituksenmukaista pohdiskella ilman sen kummempaa panikointia ja hulluttelua.
Esitän kaksi mahdollista syytä lepsuiluun ja mestaruuskrapulaan:
1. Lehtosen ja Viuhkolan myötä Kukkosen rinnalta poistuivat hänen tärkeimmät tukirangat. Valtava määrä johtajuutta ja kärppäläisyyttä korvattiin palkaratsuilla, joilla ei ole aiempaa sidettä seuraan. Kestää aikansa ennen kuin tämä johtajuusvaje saadaan tyrehdytettyä. Jottei kukaan ymmärrä väärin, uskon Kukkosen, Pyörälän, Donskoin ja Keräsen hitsaavan tämänkin joukkueen sitoutuneeksi kokonaisuudeksi.
2. Marjamäen yltiöpositiivinen lähestymistapa ei välttämättä ole se paras, kun luotsataan mestaruudella kyllästettyä joukkuetta.
Kuten varmaan monet tietävät, lähestyn asioita lähtökohtaisesti positiivisesta tulokulmasta. Nytkään ei ole tarkoitus olla negatiivinen, vaan pohtia syitä Kärppien peliesitysten takana. Myönteisenä miehenä uskon Kärppien voittavan tänään ja minulla on vankkumaton luotto, että mestaruus uusitaan.