Kärpät-HIFK 27.9

• 11 282
  • 125

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Kh
Ensi alkuun Muksu, noin minäkin sanoisin päinvastaisessa tilanteessa. "Vastustaja teki sitä ja tätä, ja jätti loput tekemättä. Sen takia ne hävisi." Ja piruuttani voisin väännellä puukkoa vielä syvemmällä...

Vai niin. Minä puolestani tuskin viitsisin sinua moittia, vaikka keskustelupalstalla mielipiteesi julki toisitkin. Kärpät teki sitä ja tätä ja jätti jotain tekemättä ja sen takia hävisivät. Samaa kirjoittavat monet muutkin kuin minä, monista muistakin peleistä, monina muinakin päivinä. Kun oikein tarkkaan ajattelee, niin tämä palstahan on paljolti täynnä tuollaista. Ellei peräti ihan sitä varten? Arvaan että olet kovasti eri mieltä mitä sen, tämän ja siksin paikalle pitäisi sovitella, mutta entä sitten?

Viestin lähetti Kh
Lindforsista on varmasti kaikilla joukkueilla paljon tietoa. Joukkueet yrittävät murtaa Sakkea heikkouksien kohdalta, eilen eivät Kärpät siinä onnistunut. Se oli enemmän Kärppien huonoutta kuin HIFK:in hyvyyttä. Uskon, että Kärpillä on Saken heikkoudet tiedossa. Joukkueella oli kyllä omat paikkansa, mutta pääsääntöisesti joko kiekosta lauottiin ohi tai kiekko lauottiin ohi. Kärpät rakensi tilanteensa omille vahvuuksilleen, eilen paikkoja tuli, mutta ei maaleja.

HIFK pelasi perseestä, mutta pahaksi onneksi sattuivat pitämään juuri kentän keskustan kiinni, eikä vaikka vasenta laitaa? En kiistä sitä, että Kärpät saattoivat rakentaa tilanteensa omille vahvuuksilleen - en kyllä sano sitäkään että rakensivat. Sanonpa vain, että kudit tulivat pitkän latailun jälkeen, huonosta sektorista ja ilman maskia. Siitähän me olemmekin samaa mieltä, että se oli pääosin Kärppien huonoutta, niin että mikä sinulla keittää? Mielestäni HIFK piti keskustan tiukasti kiinni, mutta uskon myös, että Kärpät olisivat sen auki saaneet, jos olisivat kunnolla yrittäneet. Viime syksyn Kärpät olisi latonut aika monta maalia eilen. Lindfors on muuten ainakin lehdissä kanssani samaa mieltä Kärppien laukausten laadusta.

Viestin lähetti Kh
Maalinteko ei kaatunut siihen, että maalille ei uskalleta HIFK:n tapaan ajaa. Maaleja lukuunottamatta ei HIFK:ään maalille ajellut, enemmät tilanteet se loi muulla tapaa. Kärpät vastaavasti yritti selkeästi rakentaa uusia tilanteita laidan kautta ja syöttäen kiekkoja joko takatolpalle tai B-pisteen kaarien väliin, eli parhaimmille maalintekosektoreille. Taktiikka on helppo arvostella, kun onnistumisia ei tullut.

Mitäs HIFK:n maalilleajaminen siihen liittyy ajoiko Kärpät kiekon kanssa suoraan kulmaan pörräämään? En myöskään ainakaan tarkoituksella ja äkkiä silmäillen käyttänyt sanaa "uskalla". Otan takaisin jos käytin. Jos sinä kuitenkin haluat sitä käyttää, niin siitä vain - minä en usko kovinkaan monen liigapelaajan kaukalossa pelkäävän, mutta voin tietysti olla väärässäkin. Kaikesta huolimatta siellä maalilla ei miehiä näkynyt. Minusta tuo kertoo pikemminkin haluttomuudesta, määrätietoisuuden puutteesta, vastuun karttamisesta ja yleisestä odottelusta enemmän kuin pelosta. Aivan hyvin se voi kertoa myös hyökkäyspään taktiikasta - ainakin eilen kuva oli hyvin selvä - Kärpät eivät halunneet kentän keskustaa itselleen tarpeeksi vaan tyytyivät laitoihin. HIFK:lla taas ei tuntunut olevan sen kummempaa sitä vastaan, että Kärpät pitivät kiekkoa. Tiedä sitten miten muissa peleissä.

B-pisteen kaarien väliin syöttämisestä olen kyllä kovasti eri mieltä; ja vielä harvemmin sieltä lauottiin. Sen harvan kerran kun syöttö sinne saatiin kuskasi Kärppä sen ensiksi kulmaa kohti ainakin pisteelle saakka, ja vasta sitten rupesi laukomaan. B-pisteiden välistä ei montaa kutia eilen nähty. Taktiikkaa tosiaan on helppo arvostella, kun ei onnstumisia nähty. Eikä olla nähty muutamaan peliin. Pitäisikö minun nyt oivaltaa jotain?

Viestin lähetti Kh
Haluaisin palata Muksu vielä aiempaan viestiisi, jossa toit esille Kärppien harrastaman "hurjan virvelöinnin", "peittelemättömän kahvauksen" ja lukuisat "pellehypyt". Minä tuskin huomaan elävässä elämässä moista, ja uskon ettet huomannut eilen sinäkään. Tuo on liian kulunutta legendaa. Lisäksi mitä mailahäirintään tulee, harrasti HIFK sitä silminnähden ja jäähyjenkin valossa kotijoukkuetta enemmän. Taubertin "polvitaklauksen" esille tuonti on jo sinänsä tyypillistä, tuskin huomasit sitä eilen, tuskin huomaat sitä tänäänkään. Ja samoiten Potaitchukin "pellehypyn", missä moinen?

Valehtelen siis harkitusti? Ja se on vielä minulle tyypillistä? Juu, kiitos. Nyt osaan varoa moista jatkossa, kun olen näemmä jäänyt kiinni. Olisit kysynyt vähän nätimmin, niin olisin kertonut mihin kohtiin moisia keksin nähneeni ja olisit voinut katsoa sitten olenko väärässä. Jos kuluneista levyistä tässä kohtaa aletaan vääntää, niin kaada ittelles vaan.

Viestin lähetti Kh
Kantor-Palsola –taklauksessa ei ole olennaista se, että miten katsojat ja pelaajat tilanteen kokivat.

No miksi sitten otat asian esille - taas? Minä kommentoin, ja olisit voinut sivuuttaa sen epäolennaisena jo aiemmin, saati sitten nyt toisella kerralla. Mikä tässä hommassa nyt oikein hiertää yleisemminkin?

Viestin lähetti Kh
Ei täällä marista huonosta tuurista eikä rouva Fortunasta.

Eikö? En näemmä osaa lukea, ja kuullun ymmärtämisessäkin on ongelmia. Olisin voinut vannoa lukeneeni muutamankin Kärppäorganisaatioon kuuluvan henkilön lausuntoja pyllistelystä - mutta se ei kai sitten ollut rva. Fortuna.

Viestin lähetti Kh
Kärppien on käännettävä itse kurssinsa kovan työn tekemisen kautta. Otollista maaperää itsensä kehittämiselle ovat omat virheet. Eilisen pelin ongelmat ja virheet eivät ole niin moninaisia kuin väität, Kärppien pelin ongelmat ovat siinä mistä yllä kerroin. Tarkkuutta, huolellisuutta, rauhallisuutta ja suoraviivaisuutta syöttöhin, vastaanottoihin ja laukauksiin, niin tulos on toinen.

Vihdoinkin asiaan ja kuinka ollakaan kun tänne vihdoin päästiin, olemmekin pitkälti samaa mieltä. Joskin minusta - kuten olitkin huomannut - ongelmia Kärpillä on myös omassa päässä ja mies maalin edestä puuttuu. Sinä tosin saat vapaasti olla toistakin mieltä. Kuitenkin HIFK teki eilen maaleja aika kovalla prosentilla, aika läheltä ja keskeltä kenttää. Ja toisaalta Lindfors sylki kiekkoja koko ajan ja HIFK ne pääosin korjasi. Tai niin ainakin luulin vielä äsken. Tarkemmin ajatellen en kyllä ryhdy kertaamaan mitä kirjoitin, koska mielipiteeni ei ole miksikään muuttunutkaan.

Viestin lähetti Kh
Oululaista kiekkobuumia huolestuttavampi asia on maailman tämän hetkinen tilanne.

My bad. Kärpät-HIFK on tältä osin minun puolestani ohi. En jaksa tapella asioista, jotka eivät niin kauhean lähellä sydäntä kuitenkaan ole, varsinkaan jos sävyn on oltava tämä. Palaillaan asiaan seuraavan matsin jälkimainingeissa.

seetre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ingvar Hirdwall
Re: RUOTSINKIELISYYS

Viestin lähetti spoonful
Sainhan hieman provosoivaan kirjoitukseeni vastauksia!
Tiedättekö RKP:n ja Henrik Laxin. Minä tiedän. Siinä on sellainen pari, että meikäläisellä nousi niskakarvat pystyyn, kun Lax aloitti joskus 80-luvulla oman kielishownsa. Meikäläinen ei ole sellainen ihminen, joka vain tyytyy kohtaloonsa: eli kun RKP sanoo, että pakkoruotsi säilytetään, niin suomalaiset olkoon hiljaa ja totelkoon. En näe tässä itsemääräämisoikeutta, vaan pakkovallan RKP:ltä.
Jos ruotsinkieleen suhtauduttaisiin kuten EU:n jäsenyyteen, ei meillä olisi pakkoruotsia. Sillä pakkoruotsin haluaa lopettaa 60-70 % suomalaisista eri galluppien perusteella. EU:n jäsenyyteen riitti 50.1 % äänimäärä.
Teidän olettamukset minusta eivät todellakaan pitäneet paikkaansa. Osaan jopa puhua ruotsia, josta olen joskus saanut kiitostakin suomenruotsalaisilta ihmisiltä. Sitä se noin 6 vuoden opiskelu teetti.
Olen joskus käyttänyt teoriaa: 6% suomalaisista on ruotsinkielisiä. Jos jossain ryhmässä on 21 ihmistä, niin niistä on 1 ruotsinkielinen. Lain mukaan muiden 20:n ihmisen on opeteltava ruotsia, vaikka järkevämpää olisi, että se yksi opettelisi suomea.
Minusta tämä nykyinen systeemi on järjetön, vaikka te teettekin minut lausuntoni perusteella suvaitsemattomaksi ,rasistiseksi ,kielitaidottomaksi ,tyhmäksi ja lapselliseksi ihmiseksi.

förlåt, eikö ruotsinkielisisissä kouluissa opetella pakkosuomea?

Suosikkijoukkue
HIFK
Jos nyt ymmärsin oikein lusikka vastustaa pakkoruotsia, tästä syystä hän ei suostu käyttämään stadi sanaa ja hän inhoaa kaikkia jotka puhuvat ruotsia, kuitenkin hän saa kiitosta ruotsinkielisiltä koska osaa ruotsia, tämän kaiken hän jokeri kannattajana haluaa kertoa IFK-Kärpät ottelun jälkipyykien pesun yhteydessä.

Aivan vitun uskomatonta....

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Re: ottakaamme aperitiivit

Viestin lähetti hermano

Mitäpä tuohon voisi muka väittää vastaan. Maali on tosiaan aika lailla keskikohdalla kentän leveyssuunnassa ei siellä nurkissa. Mikä niissä kiehtoo kun sinne pitää ihan vapaaehtoisesti mennä jos vaihtoehtona on maalilleajo?

En tiedä onko Pirjetä tuonut tämän taudin mukaan, mutta IFK:n aikoina Lassella oli tapana painaa ensin suoraan kulmaan, josta se sitten yritti pistää onnetonta syöttöä. Mietimme useasti, lukeeko Helsingin jäähallin kulmissa L, jonka luokse Pirjetä aina painaa. Voi olla kuitenkin, että Lasse on Oulussa parantanut otteitaan.

Digwiid

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Haloo Spoonful

Viestin lähetti spoonful
olen viime aikoina miettinyt stadi-hesa keskustelun pohjalta asiaa näin. Koska vihaan kaikkea ruotsinkielisyyttä, mm. hifkiä, myös stadi-sana voi olla viha-listalla.
En stad=stadi. Suomea ei ehkä koskaan saa kokonaan suomalaisille, mutta joskus sitä voisi edes yrittää. Eihän suomalaislapset tartte ruotsinkieltä, vaikka sitä pakkona heille opetetaan. Ruotsinkieltä tarvitsee vain ruotsinkieliset ihmiset.

Sano nyt viellä että ihanoit Osama bin ladenia. Sen mä viellä yritän ymmärtää että ihminen on juntti mutta että pitää olla tyhmä, niin menee kyllä yli hilseen.

spoonful

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jo selvisi tarkalleen, miksi tämä pakkoruotsi jatkuu ja jatkuu vuosisadasta toiseen. Se selvisi useammankin HIFK:n kannattajan kirjoituksista. Kirjoitin siis aivan oikeaan paikkaan. Se on minulle kirjoittaneiden ihmisten mielestä tyhmä, joka ei halua ruotsinkieltä opetella/oppia. Tämä oli näköjään paha paikka usealle. Lax ja kumppanit ovat vaatineet ruotsinkielen säilyttämistä suomenruotsalaisten palveluiden turvaamisena äidinkielellään. Jos se on ainoa syy opetella ruotsia, aika raskasta se on, eikä ole johtanut hyvään lopputulokseen. Ei monikaan halua pokkuroida herrakansan edessä.
Tiesin kyllä, että tämä on arka aihe. Ruotsinkieltä pitää rakastaa, muuten on suvaitsematon ja tyhmä ihminen. Näin tunnutte ajattelevan. Mitä luulette minun ajattelevan teistä? Olette omahyväisiä ... Teille on vain yksi ainoa tapa toimia: tämä nykyinen järjestelmä, toisinajattelijat olkoon hiljaa.
Sama ongelma on kyllä Norjassa ja Tanskassakin. Ei sielläkään kansa halua oppia ruotsia, jostain kumman syystä.

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti spoonful
Jos se on ainoa syy opetella ruotsia,

Minusta taas on hassua että pakkoruotsista itkevät eivät toisaalta kitise pakkomatematiikasta.

Siis suomeksi: koulujärjestelmässämme on määrätty, että joitakin aineita on pakko lukea, jotta läpäisee peruskoulun. Yksi näistä on ruotsi. Se ei mielestäni ole mikään kynnyskysymys. Ainakin itseäni ahisti ihan yhtä paljon banaanikärpästen perintötekijöiden tarkastelu. Ja subjektivismistahan tässä taitaa olla kysymys, eikö?

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti spoonful
Sama ongelma on kyllä Norjassa ja Tanskassakin. Ei sielläkään kansa halua oppia ruotsia, jostain kumman syystä.

-Ei pitäisi edes kommentoida, mutta mitä helvettiä tämä tarkoittaa?? Olet vielä tyhmempi kuin luulin, voi tätä tietämättömyyden määrää..........kirjoita tuonne vapaisiin aiheisiin jooko, jos löytäisit sieltä kaverin? Tuskin kuitenkaan. Tässä ketjussa pitäisi käsitellä jääkiekon SM-liigaa. Tämän jälkeen sanoudun itse tästä irti, kuten sanoin, ei pitäisi vastata, mutta pakko tälle suomen ystävälle spoonfulille (=lusikallinen, oletko englannin pakkosyöttäjä?) oli jotain heittää kun keittää....!

Trevligt att prata med dig men nu måste ja sluta och leka med andra barn.

Suosikkijoukkue
HIFK
haloo lusikka perustelet vihaasi kaikkiin ruotsinkielisiin ihmisiin sillä että on olemassa pakollinen kouluaine nimeltä "ruotsi". On kyllä niin järkyttävän nerokas ajatuksenkulku että ei voi kun itkeä.

vastaapa minulle miten sinä suhtaudut siihen että kannattamasi jääkiekko seura on nostettu ylös suomenruotsalaisen rahan (hackman, stockmann jne.) voimalla, ja sen johdossa pyörii sipoolainen hurri. Kerro viellä miten selität lapsille miksi sinä kannustat seuraa jolla on näin vahvat siteet suomenruotsalaisuteen.

Ja miten helvetissä voit olla niin tyhmä että kuvittelet että Henrik Lax on RKPen avulla säilyttänyt pakkoruotsin, ymmärätkö yhtään miten tässä maassa asioista päätetään, RKPlla on yleensä eduskunassa kymmenisen paikkaa, sillä ei kyllä jyrätä läpi ihan mitä vaan, toki RKP on istunut hallituksessa vaikka kuinka kauan mutta sekin johtunee siitä että suuret puolueet ovat samaa mieltä siitä asiasta että pakkoruotsi on OK, äänestä ääliö sinne sopivat kansanedustajat niin ehkä sinun lapsiesi ei tarvitse lukea ruotsia.

Ja ruotsinkieliset ovat omahyväisiä koska haluavat puhua omaa kieltään, oletko samaa mieltä saamelaisista joiden kieli on väärydellä yritetty tappaa ja nyt sitä taidetaan yrittää elvyttää. Tai somaaleista jotka haluavat puhua omaa kieltään, se että suomenruotsalaiset ovat taistelleet oikeudestaan puhua äidinkieltään on sinusta omahyväistä, selvä, kysy joltain saamen kieliseltä miltä tuntuu kun oma kieli kuolee pois, tai yrittää sairaalassa kertoa vieraalla kielellä mikä on hätänä, et kateutesi takaa pysty näköjään suhtautumaan ruotsinkielisiin mitenkään muuteen kun vihalla.

Ja kaikken huippu on se että Helsinki on alunperin täysin kaksikielinen kaupunki (kontulasta en tiedä), tästä syystä stadin slangissa on paljon ruotsinkielestä väänettyjä sanoja, jotenkin vaan veikkaan että herra on ensimmäisen polven "hesalainen".

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Vaikka tämä nyt piti olla HIFK-Kärpät keskustelu, niin pakko ottaa tämän ääliö "lusikallisen" juttuun myös mietteitä. Taitaa olla kaveri katkera, kun itsellä ei suju ruotsin puhuminen. Pakko ruotsia en kannata itsekään, mutta mites sitten on pakko-biologia? pakko-maantiede? pakko-uskonto? jne. Ja turha siellä on yleistää HIFK-fanien puhuvan ruotsia, yhtä usein olen siihen törmännyt HIFK-fanien keskuudessa kuin jokeri-fanien, joten aika harvassa. Tunnen monta HIFK-fania, joilla ruotsi ei taivu kirveelläkään, mutta jos omilla lapsillani, joista vanhempi kohta 2,5 vuotta puhuu kotona molempia kieliä, niin miksi ei, saavatpahan toistakymmentä miljoona ihmistä samalle verbaaliselle vuorovaihtelulle. Joten erohan on, Stadilainen tai hesalainen:D

HUH HUH, no pakko oli jotain kirjoittaa, oli tuo HIFK-Kärpät näköjään muutaman kommentin arvoinen. No mutta huomenna Helsingin jäähallissa Lukko saa kyytiä:)

spoonful

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä keskustelu on hieman rönsyillyt. Mutta yritän taas vastata. Tietysti saan TAAS kuittia. Huh, huh.
No, kyllä Jokerit taisi nousta hurjan Jokeri-ilmiön vuoksi. Kun 1. mestaruus 1992 tuli, velkaa oli vielä miljoonia. Mutta meillä oli Teemu Selänne ja katsomot pullistelivat ja rahaa tuli. Sitten rakannettiin halli ja pelkästään kausikorttimyynnistä tuli tuloja jopa 20 miljoonaa vuodessa. Tällä hetkellä yhteistyökumppaneiden tuet Jokereille ovat vasta 5:ksi suurimmat SM-liigassa. Ei siis ehkä aivan suomenruotsalaisten rahoilla noustu. Sitäpaitsi Hjalliksesta puheenollen, olihan Frank turkulainen.
Euroopassa on useitakin muita kieliä, joita Suomessa voisi opiskella ruotsin sijaan. Ei se tarkoita, että pakkokemia ja pakkoruotsi ovat sama asia. Muut aineet ovat mitä ovat, mutta kielille on oma rajoitettu tuntimääränsä. En näe muuta ratkaisua kuin ruotsi samalle viivalle kuin saksa, espanja, jopa venäjä voisi olla itä-Suomessa vallinnaisena parempi . Siis ruotsin määräävä asema pois, onko asia nyt selvä.
Ehkä jossain vaiheessa hiukan liioittelin. Tottakai ruotsinkieliset saavat puhua omaa kieltään, eihän sitä lailla kielletä! Mutta ei ole järkeä, että suomalaisten pitäisi ruotsalaisen kohdatessaan alettava puhumaan ruotsia (esim. palvelutilanteessa). Tätähän Henrik Lax ajoi aktiivisesti.
Sitten vielä Norjasta ja Tanskasta. Käydessäni Tanskassa, sain yllättäen kuulla, että eivät tanskalaiset halua puhua ruotsia. Eivätkä norjalaisetkaan. En tiedä, miksi tämä olisi ollut väärä tieto.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kontula strikes back!

Mä alan pikkuhiljaa tykätä tästä lusikallisesta. Kontulan mies perustelee itsensä vaikka harmaan kiven läpi, kiitettävää sinnikkyyttä!

Pakko kertoa kuitenkin sellainen salaisuus norjalaisista (ja tanskalaisistakin), että heidän kielensä ovat niin lähisukulaisia ruotsin kanssa, että norjalainen ja ruotsalainen osaavat AUTOMAATTISESTI keskustella keskenään ns. skandinaaviskalla. Kummankaan ei tarvitse opetella toisensa kieltä. Vähän niinkuin minä eteläsuomalainen suomenruotsalainen osaan kuitenkin puhua savoa vääntävän hemmon kanssa vaikka kielemme ei ihan samalta kuulostakaan noin päällepäin. Eipä siis ihme, että tarpeeton kielenopiskelu ei mahdollisesti kiinnosta.

Loppuun karmeita huhuja joita olen kuullut Jokereista:

Ei siinä mitään että Hjalliksen kotikieli (=hemspråk) on ruotsi. Suomen ystävien liiton tutkimusten mukaan Jokerien kotihallin nimi Hartwall Areena viittaa suoraan ns. suomenruotsalaiseen rahaan. Hartwall ei nimittäin ole kovin yleinen nimi esimerkiksi Kontulassa. Heitä on havaittu lähinnä Granissa ja Kaivarissa. Lisäksi sana Areena tulee suoraan ruotsista (=Arena), nimi olisi voinut olla edes 50% suomalainen: Hartwall Halli.

Myös jokerimaskotin, kolossaaliset yli 40 matsia Jokereissa pelanneen Esa Tikkasen huhutaan olleen naimisissa ruotsalaisen naisen kanssa. Nyt hän on onneksi siirtynyt suomalaiseen malliin ja 7 päivää (=7 dagar) lehden palstoille.

Ja kaikkein pahintahan on se, että ns. jokeri-imperiumi on laajentunut -ja nyt pitäkää hatuistanne kiinni- RUOTSIIN! Jokerit on hankkinut itselleen aivan oman joukkueen AIK:n, jonka pelaajista valtaosan EPÄILLÄÄN puhuvan ruotsia. Siis Santeri Heiskanen ja Toni Sihvonen ovat pakkoruotsin ikeen alla, Niklas Bäckströmhän ex-HIFKiläisenä oli jo aiemmin menetetty tapaus ruotsinkielisyytensä vuoksi.

Suomen ystävien liitto jatkaa tutkimuksiaan ja järjestää myöhemmin syksyllä tiedotustilaisuuden Kontulan ostarilla näiden asioiden tiimoilta. Sinne eivät ruotsinkieliset ujuttaudu edes undercover-hommissa sillä nappiverkkarittomuus paljastaa heidät armotta. Palaamme asiaan.

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jhag...ja halli sanakin tulee sanasta en hall, hallen :) , Joten on siinä spoonfulilla yrittämistä ettei tarvitsisi lähes ruotsia puhua;)

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Korak
Jhag...ja halli sanakin tulee sanasta en hall, hallen :) , Joten on siinä spoonfulilla yrittämistä ettei tarvitsisi lähes ruotsia puhua;)

-Nej men helvete, det är just så! Ruotsalaiset lainat ovat niin yleisiä ettei niitä edes huomaa. Uusi ei-ruotsille haiseva nimi Hartwall Areenalle olkoon siis: "Hartwall Jääkiekko-otteluiden ja muiden tilaisuuksien tapahtumapaikka" tai Hartwall kiertäen: "Erään juomatehtaan taustatukema jääkiekko-otteluiden ja muiden tilaisuuksien tapahtumapaikka" (sana sponsorointi on paitsi ruotsia, myös englantia!)

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Pistetäänpä nyt myös oma "lusikallinen" tähän soppaan. Itse olen täysin suomenkielisestä suvusta, ja vaikka nykyisin puhunkin erinomaista ruotsia, lukioaikanani suorastaan vihasin sen "väkisin" tuputtamista. No, siperia kasvattaa, eskoseni. Kierreltyäni vähän muuailmaa, ja viisastuttuani, tehtyäni niinkin uskomattomia asioita, kuin ystävystyttyäni muutaman ruotsalaisen ja erään norjalaisen henkilön kanssa, voin ihan hyvällä omallatunnolla sanoa, että ruotsin kielen opiskelusta ei ole ollut minulle mitään muuta kuin hyötyä.

Jo historiaa lukemalla voi selvittää, kuinka tärkeä osa Ruotsilla ja ruotsin kielellä on aina ollut suomalaisuudessa ja Suomessa. Suurin osa suomalaisista sukunimistä esimerkiksi ovat alunperin olleet ruotsalaisia. Niitä sitten näin jälkeenpäin ajatellen jopa ehkä hiukan typerästi muutettiin suomenkielisiksi kansallistunteen noustessa tollaiset sata vuotta sitten.
Ja kun itsekin asun Helsingissä, tulee tuota ruotsiakin kuultua siellä sun täällä. Vaikka se onkin tuota suomenruotsalaisten hirveää siansaksaa, jätte kiva vaikka onkin, niin se kuulostaa vähän huvittavalta..

Nojoo, oli miten oli, kaksikielisyys on edelleen rikkaus, vaikka kaksikielisiä olisikin vain se 5% väestöstä.

Suosikkijoukkue
HIFK
Sitäpaitsi Frank on turkulainen????????

siis mitä, miten se littyy mitenkään tähän.

Okei mun vastaus on:

Summanen on jyväskyläläinen.

Muuten en edes jaksa kommentoida sun juttujas, paitsi,onko Laxin ehdotus mennyt läpi, vaatihan politikot usein utopistisia asioita, kysymys kuitenkin kuluu: Helsingissä asuu 500 000 ihmitä, ruotsinkielisiä ehkä 50 000 (en tiedä), sinä olet siis sitä mieltä että tämä väestöryhmä ei ole oikeutettu palveluihin omalla äidinkielellelä.

Jos olet siitä vaan, taidat kuitenkin olla vähemmistössä.

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jhag...miten olisi pelkkä "Ilmalan Tekojäärata" se olisi aika suomalainen nimi ilman mystisiä ulkomaan fraaseja ;)

Jhag...oletkos tulossa matsiin tänään?? missä on paikkasi?? jos saa udella

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Korak
Jhag...miten olisi pelkkä "Ilmalan Tekojäärata" se olisi aika suomalainen nimi ilman mystisiä ulkomaan fraaseja ;)

Jhag...oletkos tulossa matsiin tänään?? missä on paikkasi?? jos saa udella

-Javisst! A5:sessa ja kaiken lisäksi vielä autolla lauantaista huolimatta!

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jhag...B2...taksilla ja olutta nuppiin, liian paljon töitä viime aikoina, mutta nyt ryhtinaalliset 3 vapaapäivää, lapsenvahti hoitamassa kersoja, joten vaimon kanssa bailataan:)

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Korak
Jhag...B2...taksilla ja olutta nuppiin, liian paljon töitä viime aikoina, mutta nyt ryhtinaalliset 3 vapaapäivää, lapsenvahti hoitamassa kersoja, joten vaimon kanssa bailataan:)

-Mun vaimo ei suostu kuskaamaan mua lauantaimatsiin ja takaisin! Viisas mimmi ja erittäin hyvä miesmaku;) Viikonloppuja

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jhag *naurua*, luuleko vaimosi, että mahdollisesti saattaisi mennä pitkäänkin??...parilla frendillä taitaa olla kanssa kausarit A5:seen, joten tule ottamaan bisset, ai niin se auto, no limua B2:n baariin:)

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jhag...olemme muuten Mexitalissa n. klo 15 ottamassa yhdet, itselläni Bednarin valkoinen pelipaita:)

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Pakkoruotsi

Viestin lähetti CaarloK

Jos kaiken tämän lisäksi olet sitä mieltä, ettei SUOMALAISLAPSET tarvitse ruotsinkieltä, olet juuri yhtä pihalla kun Pallis rakentaessaan joukkuetta! Kielitaito EI OLE pahaksi, vaan hyväksi! Onko sinua kenties joskus vituttanut oma kielitaitosi ja siksi yrität lapsillesi(joita sinlla ei toivottavasti ole eikä tule olemaan) kostaa tämän??? Ei se ole lapsiesi syy, että sinä et osaa kieliä!!! Heille se olisi pelkästään rikkaus millä pystyy tulemaan toimeen eriKIELISTEN/LAISTEN ihmisten kanssa, mutta sitähän sinä et toivo, vaan sinun lapsesi leikkivät vain kontulassa!

Minuakin henk.koht. V....taisi jos puhuisin pelkästään kannelmäkeä, tai jotain muuta jallislinjalla olevaa kieltä!

ps mikään muu ei vituta niinkuin TYHMÄT ihmiset!

pps taiskohan jallis teettää vuoden 1995 suomenmestarit lippiksen pikkasen ajoissa???
v: taisi teettää!

:) hehe...

Ei mutta oikeasti, miksi jonkun pitäisi pakosti opetella
jotain täysin marginaalista kieltä (ruotsi) jolla ei voi
kommunikoida juuri kenenkään kanssa.

Mieluummin näkisin, että suomalaiset lapset oppisivat
hyvin Englannin ja vaikka Espanjan.

Esim niillä joilla kielet on vaikeita, voisi olla paljon parempi
keskittää voimavarat vain yhteen Kansainväliseen kieleen.

Pakkoruotsi ainoastaan tuhoaa suomen kansainvälistä kilpailukykyä. Iselläni ei ole mitään Ruotsalaisia vastaa,
paitsi että ne ovat ylimielisiä ja luulevat itsestään aivan
liikoja, mutta niinhän me kaikki välillä :)

Sitä en ole ymmärtänyt miksi HIFK :ä jaksetaan haukkua
hurreiksi.

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Ruotisinkielen oikeutuksesta

Viestin lähetti juhaht
Pistetäänpä nyt myös oma "lusikallinen" tähän soppaan. Itse olen täysin suomenkielisestä suvusta, ja vaikka nykyisin puhunkin erinomaista ruotsia, lukioaikanani suorastaan vihasin sen "väkisin" tuputtamista. No, siperia kasvattaa, eskoseni. Kierreltyäni vähän muuailmaa, ja viisastuttuani, tehtyäni niinkin uskomattomia asioita, kuin ystävystyttyäni muutaman ruotsalaisen ja erään norjalaisen henkilön kanssa, voin ihan hyvällä omallatunnolla sanoa, että ruotsin kielen opiskelusta ei ole ollut minulle mitään muuta kuin hyötyä.

No etkai sinä oikeasti voi perustella ruotsinkielen
tarpeellisuutta sillä, että kun sinä satuit oppimaan
sen ja siitä on sinulle hyötyä ja iloa niin se olisi jollain
tavalla tarpeellinen ja hyödyllinen.

Varmasti on tarpeellinen jos asut Ruotsissa.

"Minun oli pakko opetelle Japanin kieli, kyllä siitä on nyt
minulle ollut paljon iloa ja hyötyä, KYLLÄ pakkojapani olisi
hyvä kaikile Suomalaisille."

Vastaavasti historiaan vetoaminen ei ole mielekästä,
kaikki tietää että Suomi on ollut naapurien vallan alla ja
täällä on ollut about. pakko puhua Ruotsia. Näin vaan ei
enää pitäisi olla.

Olen 100% varma että jos osaisit ruotsin sijasta
Espanjaa tai vaikka Ranskaa olisit vähintään
yhtä iloinen, ehkä jopa iloisempi.

Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Oiskohan tän keskustelun jo aika siirtyä vapaan puolelle jollain muulla otsikolla?? Kärpät-HIFK on jo näköjään käsitelty ja viimeisimmät viestit eivät liity mitenkään kyseiseen matsiin...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy