Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 522 558
  • 3 095

TyöUkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä mihin muualle tätä kirjoittaisin niin laitetaan tänne.

Nyt kun rakentaminen alkaa ilmeisesti parkkihallista niin pakko todeta että toivottavasti liikenne tulee myös vetämään paremmin hallilta poistuttaessa mitä se tähän asti on ollut. En kuitenkaan täysin syytä tästä huonoa infraa vaan ihmisiä. On se kumma kun kaikilla on pakkomielle tunkea samaan koloon samaan aikaan. Minä minä minä. Peräänkuulutan vetoketjuperiaatetta. Jos tämän viestin lukee kuka tahansa hallilla käyvä, niin muista vetoketjuperiaate. Muuten mukavaa alkavaa viikkoa kaikille.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
En tiedä mihin muualle tätä kirjoittaisin niin laitetaan tänne.

Nyt kun rakentaminen alkaa ilmeisesti parkkihallista niin pakko todeta että toivottavasti liikenne tulee myös vetämään paremmin hallilta poistuttaessa mitä se tähän asti on ollut. En kuitenkaan täysin syytä tästä huonoa infraa vaan ihmisiä. On se kumma kun kaikilla on pakkomielle tunkea samaan koloon samaan aikaan. Minä minä minä. Peräänkuulutan vetoketjuperiaatetta. Jos tämän viestin lukee kuka tahansa hallilla käyvä, niin muista vetoketjuperiaate. Muuten mukavaa alkavaa viikkoa kaikille.
Siis vetoketju auki ennen kusilaarille menoa vai vasta siinä kohdalla? Muuta mielikuvaa ei minulle tästä tule.
 

TyöUkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis vetoketju auki ennen kusilaarille menoa vai vasta siinä kohdalla? Muuta mielikuvaa ei minulle tästä tule.
Että annetaan muillekin tietä. Jos on yksi liittymä mistä poistutaan mutta kolmesta suunnasta tulee autoja niin näistä kolmesta suunnasta menee yksi auto kerrallaan liittymään. Kaikkien ei tarvitse tunkea samaan aikaan. Pitäisi myös antaa parkkipaikoilta poistuville tietä. Tällöin liikenne on vetävämpää ja sitä myöten toimivampaa. Toki vetoketju on tärkeä asia myös muissa yhteyksissä, kuten se että sulkee vetoketjun vasta kun giguli on takaisin housuissa.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Että annetaan muillekin tietä. Jos on yksi liittymä mistä poistutaan mutta kolmesta suunnasta tulee autoja niin näistä kolmesta suunnasta menee yksi auto kerrallaan liittymään. Kaikkien ei tarvitse tunkea samaan aikaan. Pitäisi myös antaa parkkipaikoilta poistuville tietä. Tällöin liikenne on vetävämpää ja sitä myöten toimivampaa. Toki vetoketju on tärkeä asia myös muissa yhteyksissä, kuten se että sulkee vetoketjun vasta kun giguli on takaisin housuissa.
Juu ei taho toimia tuo tien antaminen ellei siellä olisi pohjois-korean malliin univormuinen naisliikeenteenohjaaja. Se on aina änkemistä ja viidakon laki kun hallilta lähtee.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu ei taho toimia tuo tien antaminen ellei siellä olisi pohjois-korean malliin univormuinen naisliikeenteenohjaaja. Se on aina änkemistä ja viidakon laki kun hallilta lähtee.
Yllättävän usein homma toimii ihan hyvin. Omien kokemusten mukaan ainakin joka toisella kerralla hallilta lähtö sujuu hyvin ja ihmiset antavat pääosin järkevästi tietä.

Toki ei se montaa idioottia tarvitse, että menee tukkoon.
 

TyöUkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu ei taho toimia tuo tien antaminen ellei siellä olisi pohjois-korean malliin univormuinen naisliikeenteenohjaaja. Se on aina änkemistä ja viidakon laki kun hallilta lähtee.
Se on täysin meistä itsestämme kiinni. Ei se ole rakettitiedettä että ensin oikealta, sitten keskeltä, sitten vasemmalta ja sitä rataa. Tämäkin kuuluisi enemmän utopiaketjuun että liikenne toimisi näin. Mutta juu, ehkä joku ohjaaja olisi kyllä paikallaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se on täysin meistä itsestämme kiinni. Ei se ole rakettitiedettä että ensin oikealta, sitten keskeltä, sitten vasemmalta ja sitä rataa. Tämäkin kuuluisi enemmän utopiaketjuun että liikenne toimisi näin. Mutta juu, ehkä joku ohjaaja olisi kyllä paikallaan.
Jokainen kuitenkin voi tehdä vain oman osuutensa ja maailmaan mahtuu aina ihmisiä, jotka ajattelevat vain itseään, eikä tule mieleenkään toimia kaikkien kannalta järkevästi. Valitettavasti.

Mutta kuten edellä totesin, niin ei tämä aina ole valtava ongelma hallilla. Pääosin ihmisillä on järkeä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Varsinkin sitten, kun untuvatakit kaivetaan kaapista.

Tämä tilanne ei ole edes Nokia-areenalla sen parempi.

Tätä varten on narikka.. löytyy nokia Areenan aulasta ja löytyy taatusti uusitulta Hippokselta. Talvitakit narikkaan, GW päälle ja katsomoon.


..ja ryhtykää nyt prkl kaupunkilaisiksi ja lopettakaa tuo parkkihallin liikennehöpötys. 700 paikkaa on enemmän kuin Nokia Areenalla (550), menkää julkisilla, kävellen jne. Asutte kuitenkin Kaupungissa, ettekä missään maaseudulla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
..ja ryhtykää nyt prkl kaupunkilaisiksi ja lopettakaa tuo parkkihallin liikennehöpötys. 700 paikkaa on enemmän kuin Nokia Areenalla (550), menkää julkisilla, kävellen jne. Asutte kuitenkin Kaupungissa, ettekä missään maaseudulla.
Mitä jos tutustuisit asiaan ennen tämän tason huutelua? Helppo se on sieltä huudella, kun Tampereella pääsee julkisilla ilmaiseksi peliin ja julkiset kulkevat muutenkin paljon paremmin. JYPin peleissä käydään n. 50km säteeltä aktiivisesti ja julkiset kulkevat niin huonosti, ettei niiden käyttäminen tulisi kuuloonkaan.

Väitän, että hyvien julkisten kulkuyhteyksien päässä asuvat käyttävät Jyväskylässäkin julkisia aika isolla prosentilla, kun tulevat peliin. Valitettavasti jäljelle jää iso joukko ihmisiä, joille tämä ei ole vaihtoehto.

Ja Nokia Arenalla ei tarvitse olla omia paikkoja loputtomasti, kun lähellä on muitakin vaihtoehtoja, mihin auton saa parkkiin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Helppo se on sieltä huudella, kun Tampereella pääsee julkisilla ilmaiseksi peliin ja julkiset kulkevat muutenkin paljon paremmin. JYPin peleissä käydään n. 50km säteeltä aktiivisesti ja julkiset kulkevat niin huonosti, ettei niiden käyttäminen tulisi kuuloonkaan.
..niin.. miksi kulkevat huonosti ja miksi ei ole ilmasta? Äänestäkää sellaset tyypit kehiin, jotka panostaa joukkoliikenteeseen kunnolla ja sitten kas kummaa pääseekin helposti.. samat tyypit tuppaa myös kaavottaan kaupunkia niin, että tollaset joukkoliikenneväylät voidaan toteuttaa, kun ei ammuta ok talomattoja pitkin mettiä.


.. ei Tampereellakaan systeemi taivaasta ole tippunut, sitä on kehitetty vuosikymmeniä. Nyt kun alottaa, ollaan jo pitkällä kun halli on valmis.



Asennekysymys, joka siis lähteeä jo siä äänestyskopin valinnasta liikkeelle ja joka sitten ohjaantuu kulkukäyttäytymiseen. Tampereella pelissä käydään viäkin laajemmalta alueelta, mm mouhijärveltä ;-)
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
..niin.. miksi kulkevat huonosti ja miksi ei ole ilmasta? Äänestäkää sellaset tyypit kehiin, jotka panostaa joukkoliikenteeseen kunnolla ja sitten kas kummaa pääseekin helposti.. samat tyypit tuppaa myös kaavottaan kaupunkia niin, että tollaset joukkoliikenneväylät voidaan toteuttaa, kun ei ammuta ok talomattoja pitkin mettiä.


.. ei Tampereellakaan systeemi taivaasta ole tippunut, sitä on kehitetty vuosikymmeniä. Nyt kun alottaa, ollaan jo pitkällä kun halli on valmis.



Asennekysymys, joka siis lähteeä jo siä äänestyskopin valinnasta liikkeelle ja joka sitten ohjaantuu kulkukäyttäytymiseen. Tampereella pelissä käydään viäkin laajemmalta alueelta, mm mouhijärveltä ;-)
Niin nyt tämä laajeni siihen, että ei äänestetä oikein? Kerrotko, että miten pitäisi pystyä äänestämällä vaikuttamaan, jos kyse on useammasta eri kunnasta, joiden välillä pitäisi julkisen liikenteen toimia? Menee aika helvetin vaikeaksi ja monimutkaiseksi, eikä tässä sopassa yksittäinen ihminen pysty juurikaan mihinkään vaikuttamaan.

Peleissä käydään sellaisilta alueilta, joilta ei lähde yhtäkään julkista kulkuvälinettä siten, että esim. työpäivän jälkeen ehtisi hallille. Ja matsin jälkeen julkiset eivät kulje ollenkaan toiseen suuntaan. Miten tässä voit vaikuttaa omilla valinnoilla siihen, että julkiset lisääntyisivät?

Ja vaikka julkiset kulkisivatkin jossain määrin riittävästi, niin pitäisi maksaa erikseen kulkuyhteys toiseen kuntaan edestakaisin, sekä kaupungin sisällä erillinen yhteys hallin ja matkakeskuksen tms. välillä. Aikataulut menevät herkästi mahdottomiksi ja julkisella kulkeminen voi maksaa helposti yli 30€ per matsi.

Julkisilla kulkeminen voi maksaa enemmän ja viedä yli 2 tuntia aikaa per suunta, kun vertaa omalla autolla kulkemiseen, joka maksaa vähemmän ja vie aikaa 30-40min per suunta.

Että näin. Jatka vain jankkaamista julkisista, kun et tiedä yhtään mistä puhut.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nojoo, kyllähän kaupungista hieman puuttuu sellaista kulttuuria, että tultaisiin julkisilla peleihin...En tiedä jos kulkisi non-stoppina joku erillinen linja ennen peliä. Toki porukkaa kulkee bussillakin , mutta keski-ikäiset tulee varmasti mielummin autolla 5-10 km päästä tai kauempaa.

En osaa sanoa kuinka moni käy peleissä 50 km päästä, heille tuskin olisi julkisia tarjolla...eikä se kovin käytännöllistä nykyisissä olosuhteissa olisi edes teoriassa.

Itse yleensä kävelen mielummin sen 20 minuuttia keskustasta, kuin tulen bussilla.

Busseja tulee käytettyä oikeastaan, kun menen tytön harkkoihin tai peleihin mukaan, jos ne ovat Jyväskylässä.

Linjat 1,2 ja 27 (ja muutama muukin) menee säännöllisesti hallin ohi, sekä ainakin 18 ja 25 Voionmaankadulle.

Kyllähän noillakin jo pääsee aika monesta kaupungin kolkasta hallille tai sen läheisyyteen
 
Viimeksi muokattu:

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nojoo, kyllähän kaupungista hieman puuttuu sellaista kulttuuria, että tultaisiin julkisilla peleihin...En tiedä jos kulkisi non-stoppina joku erillinen linja ennen peliä. Toki porukkaa kulkee bussillakin , mutta keski-ikäiset tulee varmasti mielummin autolla 5-10 km päästä tai kauempaa.

En osaa sanoa kuinka moni käy peleissä 50 km päästä, heille tuskin olisi julkisia tarjolla...eikä se kovin käytännöllistä nykyisissä olosuhteissa olisi edes teoriassa.

Itse yleensä kävelen mielummin sen 20 minuuttia keskustasta, kuin tulen bussilla.

Viime vuosina käynyt vähemmän peleissä joskus tuki käytyä kaikissa kotipeleissä useamman vuoden ajan enkä muista että kukaan tuttu olisi suunnilleen koskaan käynyt julkisilla JYP.n pelissä.

Varmasti jotkut käy mutta on juuri noin että oikein sellaista kulttuuria ei ole.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Niin nyt tämä laajeni siihen, että ei äänestetä oikein? Kerrotko, että miten pitäisi pystyä äänestämällä vaikuttamaan, jos kyse on useammasta eri kunnasta, joiden välillä pitäisi julkisen liikenteen toimia?
kuten täällä... Nysse alue käsittää laajasti myös ympäristökunnat. Tätä varten perustettiin ylikunnallinen joukkoliikennelautakunta 2014, heti kun laki sen mahdollisti (kuntienvälisen liikennöin yksinoikeudet lopetettiin). Kas kun oli päättäjix valikoitunu asioita ymmärtävää sakkia...

Joidenkin on aina pakko kulkea autolla, tiätysti, mutta se suurin väestömäärä asuu keskuksissa (eli suurin osa myös katsojista) ja näiden väliseen joukkoliikenteeseen panostaminen laittaa ihmisiä niihin, jolloin mettänkeskellä asuvakin, pakosta autoa käyttävä, hyötyy, kun ruuhkat vähenee.

Ei ole rakettitiedettä, vaan Asenne kysymys

Joka kunnassa, joka puolueessa, no ehkä ei kepusta, löytyy joukkoliikenne ja kaupunkikehitysmyönteisiä poliitikkoja, jopa persuista.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Tätä varten on narikka.. löytyy nokia Areenan aulasta ja löytyy taatusti uusitulta Hippokselta. Talvitakit narikkaan, GW päälle ja katsomoon.


..ja ryhtykää nyt prkl kaupunkilaisiksi ja lopettakaa tuo parkkihallin liikennehöpötys. 700 paikkaa on enemmän kuin Nokia Areenalla (550), menkää julkisilla, kävellen jne. Asutte kuitenkin Kaupungissa, ettekä missään maaseudulla.

Varmaan puolet peleissä käyvistä tulee muualta kun kaupungista. Ja täällä ei oikein nuo julkiswt toimi
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Varmaan puolet peleissä käyvistä tulee muualta kun kaupungista. Ja täällä ei oikein nuo julkiswt toimi

Jyväskylä on niin pieni kaupunki, että siinä keskustan alueella (laajasti ottaen) asuvalla ei kestä kovinkaan kauaa kävellä hallille.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyväskylä on niin pieni kaupunki, että siinä keskustan alueella (laajasti ottaen) asuvalla ei kestä kovinkaan kauaa kävellä hallille.
Keskustan alueelta menee se 20-30 Min kävellen. Ja se on itselle ihan ok.

Esimerkiksi Kuokkalasta, Halssilassa, Vaajakoskelta, Huhtasuolta tai Palokasta kukaan tuskin kävelee, ellei ole ihan sekaisin. Suurin osa ihmisistä kuitenkin asuu muualla kuin keskustassa.

Noista on ihan ok bussi yhteydet kyllä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
kuten täällä... Nysse alue käsittää laajasti myös ympäristökunnat. Tätä varten perustettiin ylikunnallinen joukkoliikennelautakunta 2014, heti kun laki sen mahdollisti (kuntienvälisen liikennöin yksinoikeudet lopetettiin). Kas kun oli päättäjix valikoitunu asioita ymmärtävää sakkia...

Joidenkin on aina pakko kulkea autolla, tiätysti, mutta se suurin väestömäärä asuu keskuksissa (eli suurin osa myös katsojista) ja näiden väliseen joukkoliikenteeseen panostaminen laittaa ihmisiä niihin, jolloin mettänkeskellä asuvakin, pakosta autoa käyttävä, hyötyy, kun ruuhkat vähenee.

Ei ole rakettitiedettä, vaan Asenne kysymys

Joka kunnassa, joka puolueessa, no ehkä ei kepusta, löytyy joukkoliikenne ja kaupunkikehitysmyönteisiä poliitikkoja, jopa persuista.
Mahdollista toki, mutta jokainen kaupunki on ympäryskuntineen hyvin erilainen kokonaisuus. Tavallisen tallaajan vaikutusmahdollisuudet ovat ihan minimissä. Vai meinaatko, että Tampereella ja lähiseuduilla on niin saatanasti älykkäämpiä ihmisiä, että siellä on osattu äänestää täsmälleen oikeat ihmiset vaikutusvaltaisiin asemiin ja sitä kautta homma kuntoon?

Väitän, että Tampereella on käynyt tuuri, että sieltä on löytynyt oikeat ihmiset oikeaan aikaan, jotka ovat tuon kokonaisuuden luoneet. Ei se ole erityisesti tavallisten tallaajien käsissä tai syytä, että kulkuyhteydet eivät toimi.

Ihmiset kyllä käyttää toimivia asioita. Jos julkisten kokonaisuus saadaan kuntoon ja toimivaksi, niin sitä käytetään. Jyväskylässä ja lähikunnissa ei ole tällä hetkellä toimivaa kokonaisuutta, joten sitä ei käytetä.
 

TyöUkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei kaikki Jyp fanit asu Jyväskylässä. Huvikseen katsoin miten julkisilla toimisi Muurame - Hippos - Muurame reitti. Menomatkassa ei olisi ongelmia mutta takaisin kun tulisi niin Hippokselta takaisin Muurameen kulkisi käytännössä kaksi mahdollista linkkiä. Toinen olisi klo 21:04 ja myöhäisempi olisi 23:11. Jatkoaika pitäisi käytännössä aina skipata jos meinaisi aikaisempaan linkkiin keretä. Ja nuo ajat siis suoraan Hippokselta Muurameen, en jaksanut katsoa miten keskustasta menisi, mutta sinnekin pitäisi aina erikseen Hippokselta kävellä. En tiedä miksi @Tarinankertoja noin aggressiivisesti nyt täytyy tähän suhtautua, jäitä hattuun. Kuitenkin jokaisen oma valinta ja olkoon niin jatkossakin. Jos asuisin keskustassa niin eihän tämä itselleni ongelma siinä vaiheessa olisi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viime vuosina käynyt vähemmän peleissä joskus tuki käytyä kaikissa kotipeleissä useamman vuoden ajan enkä muista että kukaan tuttu olisi suunnilleen koskaan käynyt julkisilla JYP.n pelissä.

Varmasti jotkut käy mutta on juuri noin että oikein sellaista kulttuuria ei ole.
Kyllä sinne about sen verran menee porukkaa, mitä hallille kulkeviin julkisiin mahtuu. Ainakin on usein kulkenut. Pari tuttua on liikenteellä ollut hommissa ajamassa niitä vuoroja, eikä kuulemma ole pahemmin tyhjää ollut.

Ongelma ei ole kulttuurissa, vaan siinä ettei julkisilla kulkeminen oikein ole mahdollista nykyistä enempää.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Mulle ei ole ongelma kävellä hallille, Cheers siinä kivasti matkan varrella.

Koiviston auto voisi harkita Tampereen mallia eri kaupunginosista peliin tuleville, tai ainakin alennettuun hintaan, se varmasti lisäisi myös kiinnostuneita katsojia uudistetun hallin ohella.

Asenteet muuttuu hitaasti, ja vielä hitaammin jos niille ei löydy hyviä perusteita, olisikohan tässä mahdollista muuttaa niitä.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Itse aikanaan kun Laukaassa lapsuudessa ja nuoruudessani asuin, niin oli helppo mennä peleihin, kun 41 ajoi suoraan Laukaasta hallin viereen. Ainakin siltä suunnalta on yhteydet kunnossa. Pelin jälkeen kävelin kyllä aina keskustaan ja hyppäsin sieltä sit bussiin, kun oli vähemmän porukkaa.

edit: jaahas, enää ei aja kuin kaksi vuoroa päivässä 41 tuonne Hippokselle saakka, joten ei enää niin toimikaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös