Intä mitä intät, mutta faktaa on se että Jyväskylän ratkaisu on "tyhjää parempi" mutta 80 luvun virhe toistetaan. Liaan pieni, liian vähän, eikä se muuksi muutu vaikka vänkäät kuinka.
Enhän minä intä. Se että Helsinki, Turku, Tampere akseli on kasvukeskuksia ja jo nykyisellään kiistattomasti isompia talousalueita kuin Jyväskylä, on faktaa ja sen voit ihan tarkastaa muista lähteistä kuin minun kirjoittamisestani, minä totean vain sen mikä totta on. Tämä tekee sitten tapahtuma tilojen koon ja tarpeen toiseksi kuin pikkukylässä, niin se vain on, myönnät tai et.
Halliremontin lopputulemasta taas et sinä, enkä minä voi lopullista faktaa kertoa, ainoastaan omat päätelmät julkaistujen suunnitelmien pohjalta. Ne voi hyvinkin olla meillä eriävät, aika näyttää.
Koska sillä mitä nämä isot keskittymät rakentelevat omissa kaupungeissaan ei ole järjellistä vertailupohjaa Jyväskylään, joka asia pitäisi olla jokaiselle järjissään olevalle ihmiselle pläkkiselvä asia, jää lopulta jäljelle ainoastaan tuo Lappenrannan pyhättö. Koska se ei asiana ole sen suuremmin minua kiinnostanut, en tiedä siitä muuta kuin, että narinaa siellä syntyi sijainnista, joten varmaan ihan faktoilla kerrot mielelläsi millä kaikilla tavoilla Saipan halli jättää Hippoksen pölyvanaansa, kiinnostuksella kuulen. Muita sitten ei missään ole edes suunnitelmissa saati lähestymässä toteutustaan.
Ilmeisesti tilanne tällä hetkellä on se, että Hippoksen ollessa remontoinnissa, sinne syntyy pullonkauloja henkilöliikenteelle, joka ei ole kuitenkaan pysyvä tila vaan tilapäinen haitta, ellet sitten faktoin tule kertomaan, että näin on aina ollut ja aina oleva.
Silti, olen sitä mieltä, että ihan kaupunkialueella asuvan ei ole mitään mieltä kulkea omalla autolla matsiin ja alueen rakentamisen vuoksi viisaampaa on hakea paikka keskustan parkkihalleista ja kävellä tuo pikkumatka. Jos kuitenkin sitä viitseliäisyyttä ja oikeata halua mennä hallille on, niin pois suljettua ei ole puuhata adressia matsibusseille JYPin ja paikallisen liikennöijän kanssa, joku sukkula välille matkakeskus - Hippos ei voi olla maan mahdottomin ponnistus toteuttaa. Tämä tietty edellyttää aktiivisuutta halua ajaa asiaansa.
Se on ymmärrettävää, että kauempaa tulevat, joilla ei ole järkeviä julkisen liikenteen mahdollisuuksia, kulkevat sitten omilla autoillaan peliin, mutta jos mainituista syistä paikka on liikenteellinen sumppu, se lie JYPinkin intresseissä, luoda syöttöyhteyksiä tietyistä paikoista. Esim. Helsingissä lähes aina isoihin tapahtumiin suositellaan muualta tultavan vain joukkoliikenteen syöttöpisteisiin omalla autolla. Nämä syöttöpisteet voivat hyvinkin olla paljon kauempana tapahtumapaikasta kuin mikä on keskustan ja Hippoksen etäisyys, esim. itäkeskus - noordis, jossa metrolta keskustasta saat kävellä lähes saman matkan kuin kuin keskusta - Hippos väli on Jyväskylässä, toki moni vielä hyppää ratikkaankin laiskuuttaan, mutta leppoisampaa ja vähemmän tungosta on kävellä tuo väli (ja menee joutuisammin). Myös on niin, että monesti valitsee kävelyn kätevimpänä vaihtoehtona, jos paikka on julkisen liikenteen katveessa.
Kyllä, faktaa näköjään on, että kritisoidaan, mutta minkä vuoksi, se on oleellista. Jos ei omalta osaltaan viitsi olla ruuhkien ja sumppujen vähentäjä, niin laiskuuttahan tuo ja mukavuuden halua. Lopulta pienimmin kuluin tämän sortin ihminen pääsee kun hommaa liigapaketin cmorelta.
Itse aikoinaan kun Jyväskylässä lohikoskella asustin, kuljin aina bussilla keskustaan ja sieltä kävelin matsiin. Ei turhauttanut, eikä ollut kelikään milloinkaan esteenä. Sitten kuin asuin viitaniemessä kävelin aina matkat hallille ja takaisin, vaikka pitempi matka tuo oli kuin keskusta - jäähalli.
Pahoittelut, sillä en minä ketään halua arvostella, mutta mun korvaan tuommoinen liikenne yhteyksistä narina on päätöntä, jos olevia vaihtoehtoja ei osaa itselleen parhaalla tavalla hyödyntää. Minä muistan jonkun peleissä aikoinaan käyneen tuttavan nimenomaan tykänneen olla siinä ruuhkassa, koska hänelle oli muodostunut tapa lopettaa matsi kuuntelemalla lehdistötilaisuus autossaan ruuhkasta pois pääsyä odotellen. Pimeänä häntä pidin, mutta kukin tyylillään, kunhan on tyytyväinen.