Mainos

Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 794 541
  • 5 108

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kävin 2011 katsomassa Barcelonan pelin Nou Campilla. Ottelun yleisömäärä oli 80812 katsojaa. Kun peli loppui menimme linja-autolla takaisin keskustaan noin 5 kilometrin matkan. Olimme noin puoli tuntia pelin jälkeen jo Ramblalla terassilla. JYP:n peli kun loppuu Hippoksella, jossa on 3700 katsoojaa, on puolen tunnin päästä pelin lopusta vielä hallin pihassa varsinkin jos omalla autolla on liikenteessä.

Nykyisen hallin sijainti on "väärä" tai sitten liikenne järjestelyitä pitäisi aika radikaalisti korjata.
En usko, että tuo linja-auton vaihto olisi jotenkin erityinen kynnys hallille haluaville. Ruuhkissa istuminen sen sijaan voi ollakkin.

Jos olisit kävellyt olisit ollut Sohwilla 12minuutin päästä. Kompassilla 21min päästä. Bussilla luultavasti lähimmältä pysäkiltä about sama aika kompassille.

Jyväskylässä ei käytännössä ole ruuhkia. Tai no riippuu mihin vertaa. Jos vertaa vaikka Uuraisiin niin joo voi ollakin.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Jos olisit kävellyt olisit ollut Sohwilla 12minuutin päästä. Kompassilla 21min päästä. Bussilla luultavasti lähimmältä pysäkiltä about sama aika kompassille.

Jyväskylässä ei käytännössä ole ruuhkia. Tai no riippuu mihin vertaa. Jos vertaa vaikka Uuraisiin niin joo voi ollakin.
Tein sen virheen eka kotipelissä, että menin autolla peliin ja pitkän etsimisen jälkeen sain paikan harkkahallin edestä.
Pois pääsy kesti 30 minuuttia, kun sieltä pääsi pois vain Voianmaankadun suuntaan.
Aika sumpussa tuo Hippos kyllä on, varsinkin kun nyt tehdään uutta Pesis stadionia monnarin viereen.
Ainahan voi tietysti kävellä keskustaan ja jatkaa siitä matkaa, mutta räntäsateessa sekään ei oikein houkuta.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tein sen virheen eka kotipelissä, että menin autolla peliin ja pitkän etsimisen jälkeen sain paikan harkkahallin edestä.
Pois pääsy kesti 30 minuuttia, kun sieltä pääsi pois vain Voianmaankadun suuntaan.
Aika sumpussa tuo Hippos kyllä on, varsinkin kun nyt tehdään uutta Pesis stadionia monnarin viereen.
Ainahan voi tietysti kävellä keskustaan ja jatkaa siitä matkaa, mutta räntäsateessa sekään ei oikein houkuta.

Nyt on tietysti poikkeustilanne, että varmaan tällä hetkellä siellä voi joutua olemaan aika pitkään.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisikohan paikallaan suunnitella jäähalliin pysäköintihalli kylkeen tai alle ettei tarvitse käydä ulkona peliin mennessä tai sieltä poistuttaessa
 

Kelmu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen ihmetellyt pitkän aikaa sitä, miksi Jyp ei tee ottelun jälkeisestä ajasta myynti- ja tapahtuma-aikaa. Hätäisempi voisi kääntää nämä ruuhkat myyntimahdollisuudeksi.

Mutta vastaus tähän ei ole trubaduuri Pekka Perusjätkä Hurrikaanissa ja olutta paikalla oleville. Esim miten olisi aloittavien stsndup koomikoiden esiintymiset, muotinäytös jne. Kyllähän näitä keksii jos hieman laveammin ajattelee ja kokeilun hinta ei olisi kallis. Paljon puhutaan, että kiekko on parasta paikan päällä mutta oheistarjontaa ei kovin voimakkaasti kehitetä.

Uskon, että tässä voisi olla ajatusta varsinkin pe/la iltoihin kun ei ole kiirettä mihinkään, paitsi siihen jonoon.
 

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Jos olisit kävellyt olisit ollut Sohwilla 12minuutin päästä. Kompassilla 21min päästä. Bussilla luultavasti lähimmältä pysäkiltä about sama aika kompassille.

Jyväskylässä ei käytännössä ole ruuhkia. Tai no riippuu mihin vertaa. Jos vertaa vaikka Uuraisiin niin joo voi ollakin.

Ai ei ole vai?!, mites kun tultiin hotelli alexandralta bussilla hallille ja kesti 30 min ja pelin jälkeen takasin samaan paikkaan 30 min. Mikä muu voi olla syynä kuin pitkät autojonot ja punaiset valot?.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ai ei ole vai?!, mites kun tultiin hotelli alexandralta bussilla hallille ja kesti 30 min ja pelin jälkeen takasin samaan paikkaan 30 min. Mikä muu voi olla syynä kuin pitkät autojonot ja punaiset valot?.

Onko tuo nyt kauhea ruuhka? Varsinkin jos tuon ruuhkaan pystyy kiertämään esim. kävelemällä. Muutaman minuutin ja vaihtamalla sitten vaikka taksiin tjms. Esim. Ilokiven eteen taksi niin ruuhkaa ei ole
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pistetäänpä tähän väliin haaste hankkeen ja ottelutapahtumien suunnittelijoille: tehkää lopputuloksesta sellainen, ettei pelin jälkeen kaikilla ole niin helvetinmoinen kiire pois. Silloin kun autolla tulen, voisin jäädä vaikka jotain asiallista syömäänkin suht viihtyisään paikkaan ja silloin kun en, voisi juoda lisää kaljaa ilman, että koko ajan odottaa, milloin häädetään hallista pois.

PS. Ymmärrän kyllä, että usein on mentävä suoraan kotiinkin (puoliso, lapset, eläimet tms.)
 

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Onko tuo nyt kauhea ruuhka? Varsinkin jos tuon ruuhkaan pystyy kiertämään esim. kävelemällä. Muutaman minuutin ja vaihtamalla sitten vaikka taksiin tjms. Esim. Ilokiven eteen taksi niin ruuhkaa ei ole

Niin puhutaanko nyt ruuhkan määritelmästä?. Onko se ruuhka jos sen pystyy välttämään?, ei taida olla ainakaan sille joka sen pystyy välttämään ja sitten taas niille jotka eivät pysty se on juuri sitä. Joka tapauksessa kyseessä oli sähköliiton tapaaminen ja porukkaa oli ympäri suomea. Kyllä tuollaisen porukan helpoin liikkumismuoto on bussikyyti paikasta a paikkaan b. Täysin eri tilanne on sitten kaupunkia tuntevalla joka voi suunnitella kulkemisensa ruuhkia välttäen ja olen sitä toki itsekin harrastanut. Ruuhka se oli joka sen meidän sähköliiton bussin ripeän pääsemisen sinne alexandralle esti.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Liaan pieni, liian vähän, eikä se muuksi muutu vaikka vänkäät kuinka.
Riippuu keneltä kysyy mikä on liian pieni. Eiköhän rakennuttaja ole keskustellut pääkäyttäjien kanssa, mikä kokoluokka olisi sopiva. JA jos rahaa ei ole rakentaa suurempaa niin mikä hitossa sille voi. Vai onko sinulla tietoa miten rahoitetaan se suurempi halli, kun nyt tähän pienempäänkään ei olla saatu täyttä rahoitusta, tähän päivään mennessä, mutta sen verran taitaa olla kasassa että homma kannattaa aloittaa jos ei joku rahoittaja ole perääntynyt viivytysten aikana.
Sitten mihin faktoihin perustuu että tuleva suunnitelma on liian pieni? Vai onko se henkilö kohtainen mielipiteesi.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Intä mitä intät, mutta faktaa on se että Jyväskylän ratkaisu on "tyhjää parempi" mutta 80 luvun virhe toistetaan. Liaan pieni, liian vähän, eikä se muuksi muutu vaikka vänkäät kuinka.

Enhän minä intä. Se että Helsinki, Turku, Tampere akseli on kasvukeskuksia ja jo nykyisellään kiistattomasti isompia talousalueita kuin Jyväskylä, on faktaa ja sen voit ihan tarkastaa muista lähteistä kuin minun kirjoittamisestani, minä totean vain sen mikä totta on. Tämä tekee sitten tapahtuma tilojen koon ja tarpeen toiseksi kuin pikkukylässä, niin se vain on, myönnät tai et.

Halliremontin lopputulemasta taas et sinä, enkä minä voi lopullista faktaa kertoa, ainoastaan omat päätelmät julkaistujen suunnitelmien pohjalta. Ne voi hyvinkin olla meillä eriävät, aika näyttää.

Koska sillä mitä nämä isot keskittymät rakentelevat omissa kaupungeissaan ei ole järjellistä vertailupohjaa Jyväskylään, joka asia pitäisi olla jokaiselle järjissään olevalle ihmiselle pläkkiselvä asia, jää lopulta jäljelle ainoastaan tuo Lappenrannan pyhättö. Koska se ei asiana ole sen suuremmin minua kiinnostanut, en tiedä siitä muuta kuin, että narinaa siellä syntyi sijainnista, joten varmaan ihan faktoilla kerrot mielelläsi millä kaikilla tavoilla Saipan halli jättää Hippoksen pölyvanaansa, kiinnostuksella kuulen. Muita sitten ei missään ole edes suunnitelmissa saati lähestymässä toteutustaan.

Ilmeisesti tilanne tällä hetkellä on se, että Hippoksen ollessa remontoinnissa, sinne syntyy pullonkauloja henkilöliikenteelle, joka ei ole kuitenkaan pysyvä tila vaan tilapäinen haitta, ellet sitten faktoin tule kertomaan, että näin on aina ollut ja aina oleva.

Silti, olen sitä mieltä, että ihan kaupunkialueella asuvan ei ole mitään mieltä kulkea omalla autolla matsiin ja alueen rakentamisen vuoksi viisaampaa on hakea paikka keskustan parkkihalleista ja kävellä tuo pikkumatka. Jos kuitenkin sitä viitseliäisyyttä ja oikeata halua mennä hallille on, niin pois suljettua ei ole puuhata adressia matsibusseille JYPin ja paikallisen liikennöijän kanssa, joku sukkula välille matkakeskus - Hippos ei voi olla maan mahdottomin ponnistus toteuttaa. Tämä tietty edellyttää aktiivisuutta halua ajaa asiaansa.

Se on ymmärrettävää, että kauempaa tulevat, joilla ei ole järkeviä julkisen liikenteen mahdollisuuksia, kulkevat sitten omilla autoillaan peliin, mutta jos mainituista syistä paikka on liikenteellinen sumppu, se lie JYPinkin intresseissä, luoda syöttöyhteyksiä tietyistä paikoista. Esim. Helsingissä lähes aina isoihin tapahtumiin suositellaan muualta tultavan vain joukkoliikenteen syöttöpisteisiin omalla autolla. Nämä syöttöpisteet voivat hyvinkin olla paljon kauempana tapahtumapaikasta kuin mikä on keskustan ja Hippoksen etäisyys, esim. itäkeskus - noordis, jossa metrolta keskustasta saat kävellä lähes saman matkan kuin kuin keskusta - Hippos väli on Jyväskylässä, toki moni vielä hyppää ratikkaankin laiskuuttaan, mutta leppoisampaa ja vähemmän tungosta on kävellä tuo väli (ja menee joutuisammin). Myös on niin, että monesti valitsee kävelyn kätevimpänä vaihtoehtona, jos paikka on julkisen liikenteen katveessa.

Kyllä, faktaa näköjään on, että kritisoidaan, mutta minkä vuoksi, se on oleellista. Jos ei omalta osaltaan viitsi olla ruuhkien ja sumppujen vähentäjä, niin laiskuuttahan tuo ja mukavuuden halua. Lopulta pienimmin kuluin tämän sortin ihminen pääsee kun hommaa liigapaketin cmorelta.

Itse aikoinaan kun Jyväskylässä lohikoskella asustin, kuljin aina bussilla keskustaan ja sieltä kävelin matsiin. Ei turhauttanut, eikä ollut kelikään milloinkaan esteenä. Sitten kuin asuin viitaniemessä kävelin aina matkat hallille ja takaisin, vaikka pitempi matka tuo oli kuin keskusta - jäähalli.

Pahoittelut, sillä en minä ketään halua arvostella, mutta mun korvaan tuommoinen liikenne yhteyksistä narina on päätöntä, jos olevia vaihtoehtoja ei osaa itselleen parhaalla tavalla hyödyntää. Minä muistan jonkun peleissä aikoinaan käyneen tuttavan nimenomaan tykänneen olla siinä ruuhkassa, koska hänelle oli muodostunut tapa lopettaa matsi kuuntelemalla lehdistötilaisuus autossaan ruuhkasta pois pääsyä odotellen. Pimeänä häntä pidin, mutta kukin tyylillään, kunhan on tyytyväinen.
 

-MMH-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika vähän tuossa sinunkaan viestissä on faktaa. Enimmäkseen lässytystä.
Sinun mielestä nykyinen sijainti on ihan ok, ja laiskat vaan valittaa. Mikäs tässä on faktaa? Faktaa on se, että nykyistä sijaintia on kritisoitu ja liikenne ruuhkautuu.

Pyysit faktaa muiden halleista. No yksi uusi tehty ja sekin moninkertaisesti tätä kötöstysentrausta parempi. Eli tässä faktaa: heti tullaan kahdesta toiseksi. Tavoitteet mitä on ääneen sanottu muista suunnitelmista, kaikki parempia kuin tämä kötöstys.

Intä mitä intät, mutta faktaa on se että Jyväskylän ratkaisu on "tyhjää parempi" mutta 80 luvun virhe toistetaan. Liaan pieni, liian vähän, eikä se muuksi muutu vaikka vänkäät kuinka.

Fakta tässä on ainoastaan se että sinun mielestäsi Hippos-hanke on paska ja epäonnistunut.

Mitä luulet että miksi hankkeessa mukana olevat rahoittajat ja muut ammattilaiset ja asiantuntijat eivät tajua että ovat tekemässä 170miljoonan euron virhettä? En tunne sinua ja enkä tiedä sinun asiantuntemuksesi tasoa mutta voisiko mitenkään olla että tuo porukka hankkeen takana olisi asioista enemmän perillä kuin sinä?

Kyllä kansiareena Lutakkoon kelpaisi varmasti monelle muullekin mutta kun tämä hanke on paljon laajempi kuin pelkkä jäähalli ja siihen kuuluu koko Hippoksen alue toimintoineen ja halli on olennainen osa sitä kokonaisuutta. Ja mikä tärkeintä siihen on rahoitus eli jotkut tahot uskoo sen toimivuuteen.

Nykyään joka jätkä luulee olevansa asiantuntija vaikkei mitään oikeasti tiedä. Tälläisen kuvan myös sinusta saan arvon Hurricane.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se että Helsinki, Turku, Tampere akseli on kasvukeskuksia ja jo nykyisellään kiistattomasti isompia talousalueita kuin Jyväskylä, on faktaa ja sen voit ihan tarkastaa muista lähteistä kuin minun kirjoittamisestani, minä totean vain sen mikä totta on.
Sen verran lisäisin faktana, että Jyväskyläkin on nyt ja lähivuosina kasvukeskus. Ennusteet sen sijaan sanovat, että tulevina vuosikymmeninä kasvukeskuksia ovat lähinnä nuo mainitsemasi pääkaupunkiseutu, sekä Tampereen ja Turun seudut. Tuo ennuste on ehkä myös hyvä huomioida kapasiteettia miettiessä.

Yleisesti ottaen keskustelussa on näin pääasiassa sivustaseuraajalle jännä vaihe menossa; puolin ja toisin vaaditaan faktaa, keinoja ja perusteluja pöytään toiselta, mutta omalla kohdalla ei välttämättä tarvitse. Omat mielipiteet ja näkökulmatkin sekoittuvat joskus faktaan. Tämä yleishavaintona, eikä henkilökohtaisesti kenellekään. Jatkakaa, tämä on ihan viihdyttävää.
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Sen verran lisäisin faktana, että Jyväskyläkin on nyt ja lähivuosina kasvukeskus.

Sellaista tietoa on ainakin minun silmääni osunut, että mainitun kolmen lisäksi vain Kuopion seutua voi kutsua kasvukeskukseksi. Jyväskylän seutukunta ei siihen tällä hetkellä kuulu, mutta tämä ei ole mikään jumalan säätämä ja ikuinen tila, eli mahdollista on, että Jyväskylänkin seutukunta ryhmään liittyy jossain vaiheessa. Ihmeenä en sitä pitäisi, mutta siellä pitäisi syntyä imutekijöitä, joilla kasvaa, työllistävää yrityspohjaa jne. moni asiahan (mm yliopisto) siellä muutoksen mahdollistajaksi on olemassa. Puuttuu vaan se raha ja strategiat kestävälle kasvu - uralle nousemiseen. Myös kaiketikin Oulun seutua voi tituleerata kasvukeskukseksi, joskin sitä seutua osin auttaa maantieteellinen sijainti valtavan alueen moottorina.

Omalta vinkkeliltäni olen ainakin kuvitellut tekstissäni olevan tosipohjaisia perusteluja näkemyksieni tueksi, joten toivottavasti en tässä kovin hukassa ole.

Itse hallista ja suunnitelmista tosiaan ei meistä kukaan tässä vaiheessa voi kun jakaa oman ymmärryksen mukaisen oletuksen ja niiden osuminen jää sitten aikaan kun homma on valmis.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sellaista tietoa on ainakin minun silmääni osunut, että mainitun kolmen lisäksi vain Kuopion seutua voi kutsua kasvukeskukseksi. Jyväskylän seutukunta ei siihen tällä hetkellä kuulu, mutta tämä ei ole mikään jumalan säätämä ja ikuinen tila, eli mahdollista on, että Jyväskylänkin seutukunta ryhmään liittyy jossain vaiheessa.
Wikipedia sanoo: "Kasvukeskus määritellään usein kaupungiksi tai muuksi keskukseksi, jossa väkiluku ja työpaikkojen määrä kasvavat."

Jyväskylän kaupunki sanoo: "Jyväskylän väkiluvun kasvu jatkui edellisvuosien kaltaisena myös vuonna 2021 - vuoden lopun väkiluku oli 144 473. Väestönlisäystä kertyi vuoden 2021 aikana 1 053 henkilöä (0,7 %). Suhteellinen kasvu oli suurten kaupunkien kuudenneksi suurinta. Viimeisen viiden vuoden aikana Jyväskylän väestö on kasvanut noin 5 600 asukkaalla."

Se on ilman muuta totta, että samaa tahtia ei kasveta näiden isojen kanssa ja tällä hetkellä myös Oulu ja Kuopio kasvavat. Haeskelin tuota ennustetta ja Rakennuslehden artikkelissa oli juttua tuosta: "Ennuste vuodelle 2040: Suomessa on vain kolme kaupunkiseutua, jotka kasvavat – muu maa näivettyy".

tämä ei ole mikään jumalan säätämä ja ikuinen tila, eli mahdollista on, että Jyväskylänkin seutukunta ryhmään liittyy jossain vaiheessa. Ihmeenä en sitä pitäisi, mutta siellä pitäisi syntyä imutekijöitä, joilla kasvaa, työllistävää yrityspohjaa jne. moni asiahan (mm yliopisto) siellä muutoksen mahdollistajaksi on olemassa. Puuttuu vaan se raha ja strategiat kestävälle kasvu - uralle nousemiseen.
Tässäpä on se suuren suuri pointti seutukunnan kannalta, enkä itse olisi tuota voinut paremmin tiivistää. Katsellaanko vierestä, kun porukka muuttaa pois vai yritetäänkö kehitykseen vaikuttaa? Ja jos yritetetään, niin onnistutaanko. Kyllähän tuossa monenlaista kampanjaa on ollut, jolla koitetaan saada väkeä (takaisin) Jyväskylään ja hyvä niin.

Onko sitten hallihankkeella roolinsa tuossa kehityksessä? En osaa sanoa. Omalla kohdalla Jyväskylä kotipaikaksi on valikoitunut melko puhtaasti JYPin takia. Tämä tosin lienee melko harvinainen käyttäytymismalli.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Katsellaanko vierestä, kun porukka muuttaa pois vai yritetäänkö kehitykseen vaikuttaa? Ja jos yritetetään, niin onnistutaanko. Kyllähän tuossa monenlaista kampanjaa on ollut, jolla koitetaan saada väkeä (takaisin) Jyväskylään ja hyvä niin.

Tätä tekee mieli kommenteerata, mutta sanon jo suoraan ja samantien, että enämpi mutuilua ja omaa käsitystä asioista, kuin kovasti faktaan pohjaavaa asiaa.

Mikäli pyrkii tähän nyky terminologian mukaiseen pöhinään, joka luo imua seutukunnan kasvuun, pitää saada erilaisia vahvuustekijöitä joihin alueella on eväät luonnostaan olemassa. Siinä missä Oulu esimerkiksi on saanut ja löytänyt kv. tason synergiaa kasvuunsa, tekijänä on ollut yliopisto, tietotekniikka ja sen ympärille sikiävät start upit, joilla on aluetta laajempi kv asiakkuus potentiaali olemassa. Jotain saman sorttista pitäisi löytyä myös Jyväskylän seudulta, ei samaa, mutta johon olemassa luontaisia vahvuustekijöitä joita hyödyntää. Siinä missä joku alue on vahva teollisuutensa kautta joku toinen löytää eväitä teknologiamurroksen kautta jne. oleellista on ne toimivat ns. sisään heittäjinä niin työllistäjinä kuin yritys alustaa rikastuttavina asioina.

Näitä tietenkin tukee ja mahdollistaa se infra, joka luo strategiat ja tarjoaa alustan mahdollistaa sen kasvun kaikelle yllämainitulle

Tässä tullaan sitten siihen, mikä vaikutus Hipposhankkeella voi tuon kokonaisuuden suhteen olla omalta osaltaan. Huomaa, en kirjoita hallihankkeella vaan Hippos hankkeella, sillä siinä tuo pihvi mielestäni on. Tämä hanke ei tietenkään tuosta vaan muuta seutukuntaa kasvukeskukseksi, mutta siinä on elementtejä, joilla voi siihen olla impakti positiivisessa mielessä.

Varsinkin sen alkuperäisen suunnitelman mukana ollut tutkimukseen ja tieteeseen painottuva osio, joka toivottavasti ei ole hankkeesta hukkaan heitetty, antaa juuri sen kv tason synergiaedun olla kehittävä ja kehittyvä tekijä kansainvälisesti. Muassaan se tuo luonnollisesti niitä tukevia start up yrityksiä ja niistä ponnistavia seutukuntaan. En sano enkä kuvittele, että koko seutukunnan muutos on kasvavaksi on tässä, mutta tämän sorttisia, omia vahvuuksia, joilla on varaa luoda osaamiskeskittymiä kasvukehitykseen tarvitaan. Jyväskylällä on liikuntatieteellinen ja siihen mahdollisuus panostaa tutkimuksen ja monipuolisen osaamis klusterin luomiseen ihan globaalille tasolle asti, jos niin halutaan. Nämä asiat on sitten päättäjien kyettävä näkemään ja tukemaan, jotta mitään voi syntyä, mutta mahdollisuus siinä kyllä on.

Sitten, luonnollisestikaan ei riitä, että on työtä ja toimintaa, pitää olla myös fasiliteetteja joilla tukea sitä kasvua. Tekijöinä on tietysti asumisen hinta ja taso, sekä toimivat palvelut, eli toimiva infra, mutta sen lisäksi, kun pelkästään leivästä ei meistä kukaan elä on elämyskulttuuri ja sen tarjonta ja laatu. Siinä JYP on yksi pikku puro yhtymään suurempaan, mutta kulttuuritarjonnan monipuolisuus kokonaisuutena on vaikuttaja, siinä missä erilaiset harrastusmahdollisuudet myös ja tässä taas esiin nousee se Hippos, kun valmistuessaan tarjoaa koko joukon erilaisia liikuntapalveluja. Hyvillä sen alueen fasiliteeteillä taas on mahdollista luoda kansainvälinen harjoituskeskus, joka taas tuo uutta nenää tutustumaan ja kokemaan paikkaa, tämän yhteyteen taas luo synergiaa ja mahdollistajaa, liikuntatieteellinen tutkimus ja kehitys monialaisesti. Eli on sillä Hippoksellakin sanansa sanottavana Jyväskylän kasvuun ja kehitykseen, vaikka voi olla vain yksi tekijä kokonaisuudessa.

Kaikkihan on kiinni myös siitä, että siellä osataan nähdä kokonaisuuksia ja mahdollisuuksia, toteuttaa niitä ja myydä ihmisille elämisen laatuna oman elämän rakentamiseen seutukunnalle. Näin minä pohdin asiaa.
 

-MMH-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tätä tekee mieli kommenteerata, mutta sanon jo suoraan ja samantien, että enämpi mutuilua ja omaa käsitystä asioista, kuin kovasti faktaan pohjaavaa asiaa.

Mikäli pyrkii tähän nyky terminologian mukaiseen pöhinään, joka luo imua seutukunnan kasvuun, pitää saada erilaisia vahvuustekijöitä joihin alueella on eväät luonnostaan olemassa. Siinä missä Oulu esimerkiksi on saanut ja löytänyt kv. tason synergiaa kasvuunsa, tekijänä on ollut yliopisto, tietotekniikka ja sen ympärille sikiävät start upit, joilla on aluetta laajempi kv asiakkuus potentiaali olemassa. Jotain saman sorttista pitäisi löytyä myös Jyväskylän seudulta, ei samaa, mutta johon olemassa luontaisia vahvuustekijöitä joita hyödyntää. Siinä missä joku alue on vahva teollisuutensa kautta joku toinen löytää eväitä teknologiamurroksen kautta jne. oleellista on ne toimivat ns. sisään heittäjinä niin työllistäjinä kuin yritys alustaa rikastuttavina asioina.

Näitä tietenkin tukee ja mahdollistaa se infra, joka luo strategiat ja tarjoaa alustan mahdollistaa sen kasvun kaikelle yllämainitulle

Tässä tullaan sitten siihen, mikä vaikutus Hipposhankkeella voi tuon kokonaisuuden suhteen olla omalta osaltaan. Huomaa, en kirjoita hallihankkeella vaan Hippos hankkeella, sillä siinä tuo pihvi mielestäni on. Tämä hanke ei tietenkään tuosta vaan muuta seutukuntaa kasvukeskukseksi, mutta siinä on elementtejä, joilla voi siihen olla impakti positiivisessa mielessä.

Varsinkin sen alkuperäisen suunnitelman mukana ollut tutkimukseen ja tieteeseen painottuva osio, joka toivottavasti ei ole hankkeesta hukkaan heitetty, antaa juuri sen kv tason synergiaedun olla kehittävä ja kehittyvä tekijä kansainvälisesti. Muassaan se tuo luonnollisesti niitä tukevia start up yrityksiä ja niistä ponnistavia seutukuntaan. En sano enkä kuvittele, että koko seutukunnan muutos on kasvavaksi on tässä, mutta tämän sorttisia, omia vahvuuksia, joilla on varaa luoda osaamiskeskittymiä kasvukehitykseen tarvitaan. Jyväskylällä on liikuntatieteellinen ja siihen mahdollisuus panostaa tutkimuksen ja monipuolisen osaamis klusterin luomiseen ihan globaalille tasolle asti, jos niin halutaan. Nämä asiat on sitten päättäjien kyettävä näkemään ja tukemaan, jotta mitään voi syntyä, mutta mahdollisuus siinä kyllä on.

Sitten, luonnollisestikaan ei riitä, että on työtä ja toimintaa, pitää olla myös fasiliteetteja joilla tukea sitä kasvua. Tekijöinä on tietysti asumisen hinta ja taso, sekä toimivat palvelut, eli toimiva infra, mutta sen lisäksi, kun pelkästään leivästä ei meistä kukaan elä on elämyskulttuuri ja sen tarjonta ja laatu. Siinä JYP on yksi pikku puro yhtymään suurempaan, mutta kulttuuritarjonnan monipuolisuus kokonaisuutena on vaikuttaja, siinä missä erilaiset harrastusmahdollisuudet myös ja tässä taas esiin nousee se Hippos, kun valmistuessaan tarjoaa koko joukon erilaisia liikuntapalveluja. Hyvillä sen alueen fasiliteeteillä taas on mahdollista luoda kansainvälinen harjoituskeskus, joka taas tuo uutta nenää tutustumaan ja kokemaan paikkaa, tämän yhteyteen taas luo synergiaa ja mahdollistajaa, liikuntatieteellinen tutkimus ja kehitys monialaisesti. Eli on sillä Hippoksellakin sanansa sanottavana Jyväskylän kasvuun ja kehitykseen, vaikka voi olla vain yksi tekijä kokonaisuudessa.

Kaikkihan on kiinni myös siitä, että siellä osataan nähdä kokonaisuuksia ja mahdollisuuksia, toteuttaa niitä ja myydä ihmisille elämisen laatuna oman elämän rakentamiseen seutukunnalle. Näin minä pohdin asiaa.

Jyväskylä yrittää profiloitua liikuntapääkaupungiksi Suomessa. Tämä ilmeisesti on Jyväskylän suunnitelma pysyä tässä kilpailussa mukana. Että ei täällä ihan toimettomana asian suhteen olla oltu.

Tässä Ylen juttua aiheesta:

Liikuntapääkaupunki Jyväskylä kertoo huimista suunnitelmista: täysimittainen jalkapallohalli, iso katettu tekojää ja ympärivuotinen hiihtoreitti
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Tää on aika jännä kommentti ja alleviivaa eroa, mikä on isolla paikalla ja pikkukylällä. Helsingissä ei voi edes ajatella mitään vaihtoja, koska ne on kuin ilmaa jota hengittää, eikä millään tavoin este. Harvoihin paikkoihin pääsee ilman välineen vaihtoa kesken matkan. Oleellista on vain se, että homma toimii.

Hippoksen suhteen lopulta ei pitäisi olla mitään ihme kynnystä luoda pelikuljetusta tietyiltä parkki taloilta tai yleensä keskustasta, kai Jyväskylässä sentään sellaisia on? Muistaakseni ainakin muutama siinä keskustassa. Happi hyppy keskustasta halliin ei voi olla kovin ylivoimainen koetus ihmiselle, mitä, sen pari kilsaa ja tosiaan kuljetus pelipäivinä keskustasta ja keskustaan niille joille se on ylivoimaista kävellä, lapsiperheet jne. Lieneekö siellä myös uimahalli käytännössä tyhjillään, kun on niin hankala sinne päin päästä?
Siinä se ero juuri onkin. Pääkaupunkiseudulla vaihdot toimivat monelta eri suunnalta huomattavasti paremmin kuin Jyväskylässä. Toki täälläkin päin, jos yrität poikittaissuuntaan liikkua, niin vaikeaa on. Hartwall on käytännössä niin keskeisellä paikkaa kuin vaan voi halli Helsingissä olla. Nordiskaan ei kovin syrjässä ole ja keskustasta jonne pääsee kaikkialta fiksusti ja yleensä vielä tosi nopsaan kulkee ratikoita minuutin tai pari välein Nordiksen ohi.

HSL:n sovellus kertoo melko tarkkaan miten pääset paikasta A paikkaan B. Jyväskylän Liikenteen aikataulut ja opasteet eivät ihan yhtä hyvin minun kokemuksella toimi. Jos missaat vaihdon, venaat seuraavaa melko julmetun pitkään.

Ero on myös kulttuurissa. Jyväskylä on melko autopainotteinen kaupunki, kun taas Helsingissä kaveripiirissä juuri kellään ei ole autoa saati sitten korttia moisen ajamiseen. Ja, jos miettii miltä säteeltä ihmiset tulevat peleihin Jyväskylässä, väitän, että se on melko paljon isompi kuin melko tiiviissä Helsingissä. Siinä korostuu jo aika paljon se sijainti. Helsinkiä on keskitetysti rakennettu raiteiden varrelle ja raiteet tuovat kyllä joko Pasilaan tai keskustaan. Ja, jos mietit ihan vain Jyväskylän keskustan näivettymistä, mistä on syytetty sitä, että siellä on kallis pysäköidä tai on liian vähän tilaa, niin tuo jos joku kertoo kuinka paljon ne hyvät liikenneyhteydet painavat vaakakupissa Jyväskylässä. On se sitten omalla autolla mahdollisimman helposti peleihin tai julkisilla about oven eteen ilman ylimääräistä vaivaa.

Helsingissä autoiluun kuuluu ruuhkat. Jyväskylässä taas ei osata, eikä haluta ajaa ruuhkissa juuri lainkaan. Se näkyy jo ihan Rantaväylällä ja Nelostien rampeilla, jossa ei osata antaa lainkaan tilaa toisille autoille. Joten ruuhkautuvat väylät ovat varmasti myös osatekijä.

Happihyppy toimii tasan niin kauan, kun ulkona kiva keli tai peliin menee yksin eikä esim. perheen tai kavereiden kanssa, eikä ole kiire nukkumaan pelin jälkeen.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Ei siinä, mielessä on kyllä vuosien takaa se kun sai takavedolla(kin) tuskastella kuinka pääsisi liikkeelle sieltä pesiskentän lähettyviltä Rautpohjankadulle. Ei ollut hirveää kiirettä tuulilasia raaputtelemaan (kuten perinteisesti monilla on tarve lähteä 5 minuuttia ennen ottelun päättymistä hallista pois) talvipakkasilla, kun tiesi että parkkipaikalta ulostautumisessa vierähtää joka tapauksessa tovi jos toinenkin...
Aika monta kertaa ehti puhista pahimmat vitutukset tai juhlia enimmät pois ihan vain autossa istuen ja palellen, kun odotti, että se ruuhka edes jotenkin purkautuisi edestä.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Intä mitä intät, mutta faktaa on se että Jyväskylän ratkaisu on "tyhjää parempi" mutta 80 luvun virhe toistetaan. Liaan pieni, liian vähän, eikä se muuksi muutu vaikka vänkäät kuinka.
Luojan kiitos tämä on vaan ja ainoastaan sinun mielipiteesi. Ei faktaa missään muodossa. Tuskin sinulla on mitään kompetenssia tulla kertomaan faktoina useita rakennusinsinöörejä, suunnittelijoita ja asianomaisia vastaan, että tuo suunnitelma on täysin paska ja pieni ja huono. Se, että väität puhuvasi itse faktoja ja muut ei, vailla mitään todisteita puheillesi, kertoo vain sen, että sinun puheesi voi kuitata tällä palstalla pelkkänä hölynpölynä.

Sitten kun opit kuuntelemaan ja arvostamaan muidenkin mielipiteitä, etkä tule väittämään omia mielipiteitäsi faktoina, niin sinun antiasi voidaan alkaa ottaa taas tosissaan tällä palstalla.

Mitä tulee tuohon itse suunnitelmaan. Olen edelleen sitä mieltä, että tuo voi maaliin mennessään olla JYPille kuin lottovoitto. Enkä usko hetkeäkään siihen, että tuota uusittua jääareenaa ei suunniteltaisi ja rakennettaisi niin, että sitä ei pystyttäisi jatkossa laajentamaan esim. ylöspäin. Siinäpä se ratkaisu kapasiteetin nostamiselle, JOS tarvetta joskus tulevaisuudessa ilmenee.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyväskylä yrittää profiloitua liikuntapääkaupungiksi Suomessa. Tämä ilmeisesti on Jyväskylän suunnitelma pysyä tässä kilpailussa mukana. Että ei täällä ihan toimettomana asian suhteen olla oltu.

Tässä Ylen juttua aiheesta:

Liikuntapääkaupunki Jyväskylä kertoo huimista suunnitelmista: täysimittainen jalkapallohalli, iso katettu tekojää ja ympärivuotinen hiihtoreitti
Kuinkahan paljon ja millä joukolla tuon yhteydessä on kartoitettu potentiaalista bisnestä? Kivahan se on julistaa liikuntapääkaupunkia, mutta miten ja paljonko se tuo kaupunkiin ihmisiä, yrityksiä ja sitä kautta rahaa?

Ei ole helppo rasti, mutta varmaan kourallinen sateentekijöitä tuossa voisi onnistuakin, jos on tarpeeksi intohimoa.

Se minua kärjistäen rassaa meidän kylässä, että juttua riittää, mutta vähän uskalletaan tehdä tai kokeilla. Ja jos satut olemaan paikallinen yritys, niin vielä vähemmän.
 

Hurricane

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers, Suomi.
Luojan kiitos tämä on vaan ja ainoastaan sinun mielipiteesi. Ei faktaa missään muodossa. Tuskin sinulla on mitään kompetenssia tulla kertomaan faktoina useita rakennusinsinöörejä, suunnittelijoita ja asianomaisia vastaan, että tuo suunnitelma on täysin paska ja pieni ja huono. Se, että väität puhuvasi itse faktoja ja muut ei, vailla mitään todisteita puheillesi, kertoo vain sen, että sinun puheesi voi kuitata tällä palstalla pelkkänä hölynpölynä.

Sitten kun opit kuuntelemaan ja arvostamaan muidenkin mielipiteitä, etkä tule väittämään omia mielipiteitäsi faktoina, niin sinun antiasi voidaan alkaa ottaa taas tosissaan tällä palstalla.

Mitä tulee tuohon itse suunnitelmaan. Olen edelleen sitä mieltä, että tuo voi maaliin mennessään olla JYPille kuin lottovoitto. Enkä usko hetkeäkään siihen, että tuota uusittua jääareenaa ei suunniteltaisi ja rakennettaisi niin, että sitä ei pystyttäisi jatkossa laajentamaan esim. ylöspäin. Siinäpä se ratkaisu kapasiteetin nostamiselle, JOS tarvetta joskus tulevaisuudessa ilmenee.
Jänkäti jänkäti, vai menikö tämä kuitenkin toisinpäin, että näkemyksemme turhan vaatimattomasta tavoitteesta tyrmättiin "faktoilla" jotka perustuivat lopulta pessimismiin. Eli huudat väärään suuntaan.

Suunnittelijat suunnittelee mitä tilaaja pyytää suunnittelemaan. On varmaan niin, että jos vanhan ladon päälle tehdään uutta, ei kapasiteettia vaan yksinkertaisesti siihen enempää saa. Se ei poista sitä, etteikö tämä nyt näyttäydy hieman vajaana pitkän aikavälin näkökulmasta. Menee taas päättymättömäksi jankkaamiseksi koko aihe. On käynyt selväksi että toisille tämä ratkaisu on parasta ikinä, toisille purkkaa ja paukkulankaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Enemmän itselle ollut ongelma se liikenteen liian nopea meneminen kun yleensä joutunut kiertoteitä ajaa ettei ole kotona kun lehdistötilaisuudet on vielä menossa. Toki ymmärtää monien huolta kun todella moni katsoja on Viitasari-Äänekoski suunalta, pitemmät erätauot ja jatkoajat, jos vielä 20-30 minuuttia ruuhkissa niin alkaahan arkipäivinä kello olemaan jo aika paljon kun kotiin pääsee.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Että ei täällä ihan toimettomana asian suhteen olla oltu.

Tälle iso peukku ja kun kaikki tuo osataan koordinoida löytää niistä esim. matkailuvaltteja, ollaankin jo tilanteessa, jossa yksi narunpää tuo mukanaan toisia. Liikuntaan pohjaava matkailu ja lomailu bisnes voi olla iso tekijä elinkeinona, joka saa aikaan sitä imua lisää löytää muualta paikkaa elämälleen etsivää väkeä. Kaikki bisnes, luo myös sitä oheisbisnestä, eli tässä voi olla se sauma kasvu - uralle Jyväskylässä. Niin monipuolinen luonnon antamine mahdollisuuksineen Jyväskylä kuitenkin on. Iso asia on sitten löytää ja luoda se verkottuminen kansainvälisesti, sillä vain niin tiede, tutkimus ja matkailu voi luoda vaurautta seutukuntaan omana sektorinaan.

Jos hommat oikein nappiin menisivät ja kertautuisivat, niin joskus hamassa tulevaisuudessa voi olla aika, että pystyykin kilpailemaan samalla viivalla näiden nokia areenoiden kanssa. Lähitulevaisuudessa se ei ole ja siksi on saatava perusta aikaan jolle kasvattaa, niin jääareenassa kuin muussakin.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Jänkäti jänkäti, vai menikö tämä kuitenkin toisinpäin, että näkemyksemme turhan vaatimattomasta tavoitteesta tyrmättiin "faktoilla" jotka perustuivat lopulta pessimismiin. Eli huudat väärään suuntaan.

Suunnittelijat suunnittelee mitä tilaaja pyytää suunnittelemaan. On varmaan niin, että jos vanhan ladon päälle tehdään uutta, ei kapasiteettia vaan yksinkertaisesti siihen enempää saa. Se ei poista sitä, etteikö tämä nyt näyttäydy hieman vajaana pitkän aikavälin näkökulmasta. Menee taas päättymättömäksi jankkaamiseksi koko aihe. On käynyt selväksi että toisille tämä ratkaisu on parasta ikinä, toisille purkkaa ja paukkulankaa.
Sä et selkeästi edes lukenut mun koko tekstiä vaan jaksat jankata tuota sun "faktaasi" yhä edelleen viestistä toiseen. Jos olisit lukenut mitä kirjoitin, niin varmasti olisit huomannut mielipiteeni siitä, miten tuo areena on suunniteltu myös pidempää aikaväliä ajatellen, ellei joku yksityinen rahoittajaporras rakkaudesta lajiin päätä rakentaa tulevaisuudessa Jyväskylään uutta 12k vetävää "Valtra-areenaa"

Ymmärtäisin sun pointin edes jotenkin, jos tuo hippos olisi tällä hetkellä kaikkinensa valmiina ja olisi osoittautunut huonoksi, paskaksi ja kertakaikkiaan pieneksi kötöstelyksi, mutta olet täällä dumaamassa koko suunnitelman, ennenkuin rakennusluvat ovat menneet edes kokonaan maaliin. Se jos joku on outoa ja luotaantyöntävää. Sun huutelu ei tuota areenan kapasiteettia jokatapauksessa tule kasvattamaan.

Voidaan palata tähän aiheeseen vaikkapa 5 vuoden päästä, jos tuo areena on silloin pystyssä sekä JYP on myynyt ensimmäiset puoli kautta pilttuun täyteen ja sen päälle 2-3k ihmiselle illasta toiseen "eioota".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös