Pottakameli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- JYP
Suurin osa 40-70 vuotiaista kulkee varmasti omalla autolla tai jonkun kyydissä peliin. Nuoremmat tulevat sitten usein pyörillä, jalan tai julkisilla.
Minä käyttäisin ilomielin julkisia, jos ne olisivat toimivia/tehokkaita/järkeviä, mutta ellet asu keskusta-alueella, ei Jyväskylässä käytännössä ole järkeviä kulkuyhteyksiä. Toisaalta taas Jyväskylän keskusta-alue on niin suppea, että nuo matkat menee kävellen tai pyörällä kätevästi. Enemmänkin sitä julkista liikennettä toivoisi asuinalue/lähiö ja keskusta välille ja sitä tietenkin monessa onkin. Ongelma tuossa tulee taas siinä, että koska matkalaisia vähän, niin vuoroja ei myöskään ole tarpeaksi säännöllisesti ja täten monelle oman auton käyttö on järkevämpää.Suurin osa 40-70 vuotiaista kulkee varmasti omalla autolla tai jonkun kyydissä peliin. Nuoremmat tulevat sitten usein pyörillä, jalan tai julkisilla.
Meinaan, kun halutaan parkkihallia keskustaytimessä sijaitsevaan jäähalliin
Näinhän se on.Minä käyttäisin ilomielin julkisia, jos ne olisivat toimivia/tehokkaita/järkeviä, mutta ellet asu keskusta-alueella, ei Jyväskylässä käytännössä ole järkeviä kulkuyhteyksiä. Toisaalta taas Jyväskylän keskusta-alue on niin suppea, että nuo matkat menee kävellen tai pyörällä kätevästi. Enemmänkin sitä julkista liikennettä toivoisi asuinalue/lähiö ja keskusta välille ja sitä tietenkin monessa onkin. Ongelma tuossa tulee taas siinä, että koska matkalaisia vähän, niin vuoroja ei myöskään ole tarpeaksi säännöllisesti ja täten monelle oman auton käyttö on järkevämpää.
Bussilinjoja Jyväskylässä on kohtuullisen kattavastikin, mutta noiden ongelmat monesti ne isot vuorovälit, mutta ei tiiviimminkään ole resursseja niitä ajaa, liian vähän käyttäjiä. Jyväskylä ei valitettavasti ole metropoli, eikä täällä myöskään siten ole metropolin sujuvaa joukkoliikennettä ja kun sitä ei ole niin olisi tyhmyyttä unohtaa yksityisautoilijat.
Barcelonassa tuossa toki metro on aivan vieressä ja voin kokemuksesta sanoa, että tuo tienoo ja julkiset on aivan tukossa pelin jälkeen, mutta se johtuu siitä että käyttäjiä on myös paljon.Tekstiä
Tottakai julkista liikennettä on varaa myös täällä tehostaa ja jotain tiettyä räätälöintiä pelipäiville olisi varmaan ihan järkevää tehdä ja täten lisätä sen vaihtoehdon huokuttelevuutta. Jyväskylä kuitenkin on sen verran pieni kaupunki loppupeleissä, että en oikein näe vaihtoehtona, että julkinen liikenne mitenkään voisi kokonaan korvata yksityisautoilun, sitä kohti toki kannattaa pyrkiä, mutta en näe sitä realistisena. Lisäksi kun JYPissä puhutaan, niin moni JYPin kannattaja ei tule peliin kanta Jyväskylästä, ja tämä on yksi haaste lisää.Tyhmyyttä taas on se, ettei älyä ole neuvotella liikennöitsijän kanssa muutamasta pääsuunnasta kulkeviin pelipäivän busseihin. Toimiva joukkoliikenne ei tarvitse metropolia ratikoineen ja metroineen, mutta järki sen toteuttamiseksi on välttämätön. Kaikki asiat on järjestelykysymyksiä ja tahdosta riippuvaisia. Viestiä vaan joukolla valtuustoon liikenne asioiden suhteen, kuin myös JYP toimistolle, eiköhän asiallisesti neuvotellen valkene, ettei moinen niin vaikea homma ole järjestää ja vielä niin, että se on win, win, win kaikille osapuolille.
Barcelonassa tuossa toki metro on aivan vieressä ja voin kokemuksesta sanoa, että tuo tienoo ja julkiset on aivan tukossa pelin jälkeen, mutta se johtuu siitä että käyttäjiä on myös paljon.
en oikein näe vaihtoehtona, että julkinen liikenne mitenkään voisi kokonaan korvata yksityisautoilun
Minä olen ollut Hartwallin hallissa ja oikein sujuvasti se on purkautunut, vaikka areena oli lähes loppuunmyyty tuolloin. Jos parkkihalli tehdään tällaista tarkoitusta varten, niin se varmasti myös sunnitellaan siten, että liikenne on sujuvaa, vaikka iso osa autoista lähtisi pois samaan aikaan.
Tätä samaa on joskus tullut naurettua, että Hartwallin parkkihallista selviää nopeammin pois, vaikka halli olisi loppuunmyyty, kuin Hippoksen ruuhkista Jypin pelin jälkeen. Eihän tuo ole kuin liikennesuunnittelukysymys.
Itsekin olen tämän kahteen otteeseen huomannut, mutta tässä kannattaa ottaa huomioon se, että tuolta hartwallin parkkihallista ulosajorampit vievät suoraan tyyliin Kehä III. Hippokselta poistuessa tuo on hallin sijainnin takia mahdotonta, vaikka tehtäisi minkälaisia liikennejärjestelyjä tahansa.
Jyväskylässä täytyy ajaa ensin taajama-alueen läpi liikennevaloineen päivineen ennenkö pääset tuosta ruuhkasta väljemmille vesille. Siinä se ero.
Juuri tätä oli mietitty ja kaavailtu aiemmin, mutta en ole tästä pitkään aikaan enään mitään kuullut. Boldaukset omia.Tämä on kyllä totta. Mietin semmoista vaihtoehtoa, että mitäs jos parkkihalli olisi suurinpiirtein monnarin kohdalla ja sieltä liikenne purkautuisi rampilla tai tunnelilla suoraan Länsi-Päijänteentielle? Siinä ei tule valoristeyksiä vastaan ja keskustan suuntaan haluavat ajaisivat sitten melkein Keljon kautta koukaten kotiin. Toki voisi olla jonkunlaiset liittymät myös Keskussairaalantielle. Tällöin autovirta ei ainakaan pysähtelisi heti valoihin.
Joskus oli esillä suunnitelma tai jopa jonkinlainen luonnos tunnelista mikä alittaisi Köyhälammen, mutta se rikkoisi kyllä idylliä ja maisemaa lammen ympärillä aika paljon. Ja ennen kaikkea se olisi rahakysymys myös. Nykyään se ei ehkä ole enää edes suunnitelmissa, jos lammen ympäristö halutaan varata asuinrakentamiselle. Siinä Hipposhankkeen ekassa versiossa oli muistaakseni mukana kerrostaloja juuri siinä lähellä lampea.Tämä on kyllä totta. Mietin semmoista vaihtoehtoa, että mitäs jos parkkihalli olisi suurinpiirtein monnarin kohdalla ja sieltä liikenne purkautuisi rampilla tai tunnelilla suoraan Länsi-Päijänteentielle? Siinä ei tule valoristeyksiä vastaan ja keskustan suuntaan haluavat ajaisivat sitten melkein Keljon kautta koukaten kotiin. Toki voisi olla jonkunlaiset liittymät myös Keskussairaalantielle. Tällöin autovirta ei ainakaan pysähtelisi heti valoihin.
Jotenkin olen mieltänyt Jyväskylän kaupungiksi.. mutta onko niin, että kuntaliitosten jälkeen siitä onkin tullut maaseutua?
Meinaan, kun halutaan parkkihallia keskustaytimessä sijaitsevaan jäähalliin?
No maajusseilla on tietty hyvin rahaa, eihän autohallipaikka maksa kuin sen 30-60k€ per auto, joten toki sellanen kannatta rakentaa..
…toki sitten Kaupungeissa asia järjestetään yleensä fiksusti joukkoliikenteen varaan, kun ihmiset ei ole kiinnikasvaneita traktorinpenkkiinsä… siis yleensä… ja viä enemmän yliopistokaupungeissa, pitäsköhan Jyväskylänkin hankkia sellanen? ei ku hetkinen…
tervetuloa 2020 –luvulle vaan keskisuomessakin
Tyhmyyttä taas on se, ettei älyä ole neuvotella liikennöitsijän kanssa muutamasta pääsuunnasta kulkeviin pelipäivän busseihin. Toimiva joukkoliikenne ei tarvitse metropolia ratikoineen ja metroineen, mutta järki sen toteuttamiseksi on välttämätön. Kaikki asiat on järjestelykysymyksiä ja tahdosta riippuvaisia. Viestiä vaan joukolla valtuustoon liikenne asioiden suhteen, kuin myös JYP toimistolle, eiköhän asiallisesti neuvotellen valkene, ettei moinen niin vaikea homma ole järjestää ja vielä niin, että se on win, win, win kaikille osapuolille.
Oletko varma, että ei ole neuvoteltu asiasta?
En tiedä mikä nyt on suunnitelma mutta alunperin piti tulla kaksi parkkihallia, molempiin laitoihin eli lähelle Valmetin tehdasta, että tuonne jalkapallo/ulkojää puolelle. Ja kyllä sen rautpohjan parkkihallin piti palvella arkisin myös tehdasta ja sen työntekijöitä.Vielä tuosta Hippoksen tulevasta (?) parkkihallista; varmasti sille löytyy käyttäjiä myös Rautpohjankadun toiselta puolelta. Nytkin santaparkista on osa mennyt koriskentän käyttöön ja kun tietää miten täynnä nuo hippoksen paikoitusalueet päiväsaikaan on niin tuota hallia kyllä tarvitaan.
Vielä tuosta Hippoksen tulevasta (?) parkkihallista; varmasti sille löytyy käyttäjiä myös Rautpohjankadun toiselta puolelta. Nytkin santaparkista on osa mennyt koriskentän käyttöön ja kun tietää miten täynnä nuo hippoksen paikoitusalueet päiväsaikaan on niin tuota hallia kyllä tarvitaan.
Siitähän en tokikaan voi olla varma, kumma kysymys, sitäkään en tiedä millä painoarvoilla ja tahtotiloilla neuvotteluja on käyty, jos on käyty. Kaikki asiathan tämmöisen ympärillä on lopulta neuvottelukysymyksiä ja tämmöisessä asiassa pohjan pitäisi olla melko laaja, jotta sillä painoarvoa olisi, eli muitakin pöydässä kuuluisi olla, kuin JYP ja liikennelaitos, jotta kestäviä ja oikeasti joukkoliikenteellisesti järkeviä ratkaisuita voi tulla. Asiat on kuitenkin ratkaistavissa, Jyväskylässäkin, jos tahtoa ja tekijöitä asian eteen on.
En tiedä mikä nyt on suunnitelma mutta alunperin piti tulla kaksi parkkihallia, molempiin laitoihin eli lähelle Valmetin tehdasta, että tuonne jalkapallo/ulkojää puolelle. Ja kyllä sen rautpohjan parkkihallin piti palvella arkisin myös tehdasta ja sen työntekijöitä.
No sitten ei varmaan kannata ihan älyttömästi kritisoida seuraa siitä, että eivät ole neuvotelleet asiasta liikennöitsijän kanssa. Jos moista kritiikkiä lähtee esittämään, voisi olettaa, että sille on jotain muutakin pohjaa kuin, että busseja ei kulje eri ilmansuuntiin pelipäivinä.