Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 514 577
  • 3 024

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suurin osa 40-70 vuotiaista kulkee varmasti omalla autolla tai jonkun kyydissä peliin. Nuoremmat tulevat sitten usein pyörillä, jalan tai julkisilla.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Suurin osa 40-70 vuotiaista kulkee varmasti omalla autolla tai jonkun kyydissä peliin. Nuoremmat tulevat sitten usein pyörillä, jalan tai julkisilla.
Minä käyttäisin ilomielin julkisia, jos ne olisivat toimivia/tehokkaita/järkeviä, mutta ellet asu keskusta-alueella, ei Jyväskylässä käytännössä ole järkeviä kulkuyhteyksiä. Toisaalta taas Jyväskylän keskusta-alue on niin suppea, että nuo matkat menee kävellen tai pyörällä kätevästi. Enemmänkin sitä julkista liikennettä toivoisi asuinalue/lähiö ja keskusta välille ja sitä tietenkin monessa onkin. Ongelma tuossa tulee taas siinä, että koska matkalaisia vähän, niin vuoroja ei myöskään ole tarpeaksi säännöllisesti ja täten monelle oman auton käyttö on järkevämpää.

Mikäli Jyväskylässä olisi metro tai raitiovaunu säännöllisin aikatauluin, niin se varmasti olisi pätevä ja monen käyttämä. Ainua ongelma vaan on se, ettei noiden rakentamisessa Jyväskylään ole mitään järkeä, koska tuotto jäisi varmaan parhaimmillakin laskelmilla negatiiviseksi, johtuen isoista rakentamiskustannuksista ja pienehköstä potentiaalisesta käyttäjämäärästä.

Bussilinjoja Jyväskylässä on kohtuullisen kattavastikin, mutta noiden ongelmat monesti ne isot vuorovälit, mutta ei tiiviimminkään ole resursseja niitä ajaa, liian vähän käyttäjiä. Jyväskylä ei valitettavasti ole metropoli, eikä täällä myöskään siten ole metropolin sujuvaa joukkoliikennettä ja kun sitä ei ole niin olisi tyhmyyttä unohtaa yksityisautoilijat.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Meinaan, kun halutaan parkkihallia keskustaytimessä sijaitsevaan jäähalliin

Itse muutin 89 Pyhästä kaupungista ja silloin halli ei ollut lähelläkään keskustaa, taksilla tuli useimmiten keskustan baareista lähdettyä hallille.
Jotain etäisyydestä kertoo se, että huhun mukaan Mikke Nylander tuli pari kertaa helikopterilla kotipeliin keskustan Cumulus hotellista
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tottakai kauempaa ja huonojen liikenneyhteyksien päästä on tultava autolla ja niille sen suo, vaan tuskin niitä maakunnista tulevia niin paljon on, että ihan tolkuttomiksi ruuhkiksi riittäisivät. Muut liikkumaan julkisilla tai kävellen. Simppeli, mutta pätevä taktiikka. Muutoinkin tuota yksityisautoilua tässä kontekstissa kun miettii, niin Barcelonan stadion camp nou on vissiin euroopan suurin ja vetää sen 90 000 nuppia. Mitään parkkihalleja ei sen kummemmin ole ja väki käyttää pääasiassa julkisia. Niissä on toki välillä kun sardiinipurkissa, vaan siitäkin selviää huumorilla ja hurtilla asenteella. Tietysti asioita määrittää sekin, että isoissa kaupungeissa pitää olla toimiva julkinen, muuten on jatkuva kaaos, jossain pikkukylässä ongelmaa varmaan tekee se, että julkinen on lähinnä tarpeettomaksi katsottu ja siksi huonosti toimiva.

Mikäli siis remontti toteuttaa toimivamman ja yleisöystävällisemmän hallin, jättäisin parkkiongelman turhaksi natinaksi kokonaisuuteen suhteutettuna. Hippos on niin lähellä keskustaa ja helposti lähestyttävä, ettei mitään elämää suurempia murheita parkkipaikoista kannata tehdä. Isoissa kaupungeissa on jo monessa luovuttu kokonaan asukasparkeista ja lähdetään siitä, ettei kaupungeissa autoa välttämättä kukaan tarvitse. Ne jotka sitä pitää haluavat, ostavat sitten yksityisiltä parkkihalliyrityksiltä autopaikan halutessaan. Tämä samalla tiputtaa asuntojen hintoja, kun mitään tonttitiloja ei autoille tarvitse, samalla autottomien ei tarvitse enää subventoida autoilijoiden kustannuksia asuntojensa hinnoissa.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä käyttäisin ilomielin julkisia, jos ne olisivat toimivia/tehokkaita/järkeviä, mutta ellet asu keskusta-alueella, ei Jyväskylässä käytännössä ole järkeviä kulkuyhteyksiä. Toisaalta taas Jyväskylän keskusta-alue on niin suppea, että nuo matkat menee kävellen tai pyörällä kätevästi. Enemmänkin sitä julkista liikennettä toivoisi asuinalue/lähiö ja keskusta välille ja sitä tietenkin monessa onkin. Ongelma tuossa tulee taas siinä, että koska matkalaisia vähän, niin vuoroja ei myöskään ole tarpeaksi säännöllisesti ja täten monelle oman auton käyttö on järkevämpää.
Näinhän se on.

Itse asun keskustassa ja liikun pyörällä tai jonkun seuralaisen kyydillä hallille. Suurin osa peleissä kävijöistä ei asu todellakaan keskustassa.

Tietyt linjat vetää hyvin ja bussia tulee monta tunnissa, mutta näinhän se ei joka suuntaan ole. Olisi hulluutta olla tulematta omalla autolla, jos se on helpoin ja toimivin ratkaisu.

Ei kukaan halua käyttää 7 km kotimatkaan tuntia, josta puolet odottelua.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Bussilinjoja Jyväskylässä on kohtuullisen kattavastikin, mutta noiden ongelmat monesti ne isot vuorovälit, mutta ei tiiviimminkään ole resursseja niitä ajaa, liian vähän käyttäjiä. Jyväskylä ei valitettavasti ole metropoli, eikä täällä myöskään siten ole metropolin sujuvaa joukkoliikennettä ja kun sitä ei ole niin olisi tyhmyyttä unohtaa yksityisautoilijat.

Tyhmyyttä taas on se, ettei älyä ole neuvotella liikennöitsijän kanssa muutamasta pääsuunnasta kulkeviin pelipäivän busseihin. Toimiva joukkoliikenne ei tarvitse metropolia ratikoineen ja metroineen, mutta järki sen toteuttamiseksi on välttämätön. Kaikki asiat on järjestelykysymyksiä ja tahdosta riippuvaisia. Viestiä vaan joukolla valtuustoon liikenne asioiden suhteen, kuin myös JYP toimistolle, eiköhän asiallisesti neuvotellen valkene, ettei moinen niin vaikea homma ole järjestää ja vielä niin, että se on win, win, win kaikille osapuolille.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Barcelonassa tuossa toki metro on aivan vieressä ja voin kokemuksesta sanoa, että tuo tienoo ja julkiset on aivan tukossa pelin jälkeen, mutta se johtuu siitä että käyttäjiä on myös paljon.

Jyväskylä on kaupunki, mutta Suomessa kaupungin määritelmä on kyllä aika väljä, jotkut pikku kylät voivat olla Suomessa kaupunkeja käytännössä jos vain tahtovat. Ennen vanhaan oli kaupungin ja kylän/maaseudun välissä vielä termi kauppala joka olisi yhä pätevä monelle. Itseasiassa itse en Suomessa "oikeina" kaupunkeina pidä kuin Helsinkiä, Tamperetta, Turkua ja isoin varauksin Oulua. Muut Suomen isot kaupungit omaavat kaupungin piirteitä, mutta toisaalta omasta mielestäni paljon myös puuttu, että niitä voisi sanoa ainakaan isoiksi kaupungeiksi. Ehkä pieni kaupunki tms termi menisi näille omasta mielestäni hyvin, mutta sitten kaupungit kuten Suonenjoki, Kuortane yms, pitäisi ehdottomasti olla jotain muita kuin kaupunkeja, juurikin esim noita kauppaloita tms.. mutta se tästä offtopicista, suurinosa Suomesta ja jopa kaupunkeista on oikeasti maaseutua, mutta se on meidän Suomi.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Tyhmyyttä taas on se, ettei älyä ole neuvotella liikennöitsijän kanssa muutamasta pääsuunnasta kulkeviin pelipäivän busseihin. Toimiva joukkoliikenne ei tarvitse metropolia ratikoineen ja metroineen, mutta järki sen toteuttamiseksi on välttämätön. Kaikki asiat on järjestelykysymyksiä ja tahdosta riippuvaisia. Viestiä vaan joukolla valtuustoon liikenne asioiden suhteen, kuin myös JYP toimistolle, eiköhän asiallisesti neuvotellen valkene, ettei moinen niin vaikea homma ole järjestää ja vielä niin, että se on win, win, win kaikille osapuolille.
Tottakai julkista liikennettä on varaa myös täällä tehostaa ja jotain tiettyä räätälöintiä pelipäiville olisi varmaan ihan järkevää tehdä ja täten lisätä sen vaihtoehdon huokuttelevuutta. Jyväskylä kuitenkin on sen verran pieni kaupunki loppupeleissä, että en oikein näe vaihtoehtona, että julkinen liikenne mitenkään voisi kokonaan korvata yksityisautoilun, sitä kohti toki kannattaa pyrkiä, mutta en näe sitä realistisena. Lisäksi kun JYPissä puhutaan, niin moni JYPin kannattaja ei tule peliin kanta Jyväskylästä, ja tämä on yksi haaste lisää.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Barcelonassa tuossa toki metro on aivan vieressä ja voin kokemuksesta sanoa, että tuo tienoo ja julkiset on aivan tukossa pelin jälkeen, mutta se johtuu siitä että käyttäjiä on myös paljon.

Kyllä, tuttua on ja koettua.

Minusta Jyväskylä ei ole mitenkään erikoisen hankala kaupunki järjestää tapahtumapäivien x - vuoroja runkolinjojen yhteyteen kustannustehokkaasti. Tunnin nonstopit molempiin päihin tapahtumaa ja linjoja voisi liikkumiseensa käyttää nekin, jotka matkaavat muualle, mutta yhteys on sopiva. Ei moisen kuvittelisi ihan ylivoimaista olevan, suurempi ongelma lie piintyneiden asenteiden muokkaamisessa tähän aikaan ja todellisuuteen.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Minä olen ollut Hartwallin hallissa ja oikein sujuvasti se on purkautunut, vaikka areena oli lähes loppuunmyyty tuolloin. Jos parkkihalli tehdään tällaista tarkoitusta varten, niin se varmasti myös sunnitellaan siten, että liikenne on sujuvaa, vaikka iso osa autoista lähtisi pois samaan aikaan.

Tätä samaa on joskus tullut naurettua, että Hartwallin parkkihallista selviää nopeammin pois, vaikka halli olisi loppuunmyyty, kuin Hippoksen ruuhkista Jypin pelin jälkeen. Eihän tuo ole kuin liikennesuunnittelukysymys.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Tätä samaa on joskus tullut naurettua, että Hartwallin parkkihallista selviää nopeammin pois, vaikka halli olisi loppuunmyyty, kuin Hippoksen ruuhkista Jypin pelin jälkeen. Eihän tuo ole kuin liikennesuunnittelukysymys.

Itsekin olen tämän kahteen otteeseen huomannut, mutta tässä kannattaa ottaa huomioon se, että tuolta hartwallin parkkihallista ulosajorampit vievät suoraan tyyliin Kehä III. Hippokselta poistuessa tuo on hallin sijainnin takia mahdotonta, vaikka tehtäisi minkälaisia liikennejärjestelyjä tahansa.

Jyväskylässä täytyy ajaa ensin taajama-alueen läpi liikennevaloineen päivineen ennenkö pääset tuosta ruuhkasta väljemmille vesille. Siinä se ero.
 

Hack

Jäsen
Itsekin olen tämän kahteen otteeseen huomannut, mutta tässä kannattaa ottaa huomioon se, että tuolta hartwallin parkkihallista ulosajorampit vievät suoraan tyyliin Kehä III. Hippokselta poistuessa tuo on hallin sijainnin takia mahdotonta, vaikka tehtäisi minkälaisia liikennejärjestelyjä tahansa.

Jyväskylässä täytyy ajaa ensin taajama-alueen läpi liikennevaloineen päivineen ennenkö pääset tuosta ruuhkasta väljemmille vesille. Siinä se ero.

Tämä on kyllä totta. Mietin semmoista vaihtoehtoa, että mitäs jos parkkihalli olisi suurinpiirtein monnarin kohdalla ja sieltä liikenne purkautuisi rampilla tai tunnelilla suoraan Länsi-Päijänteentielle? Siinä ei tule valoristeyksiä vastaan ja keskustan suuntaan haluavat ajaisivat sitten melkein Keljon kautta koukaten kotiin. Toki voisi olla jonkunlaiset liittymät myös Keskussairaalantielle. Tällöin autovirta ei ainakaan pysähtelisi heti valoihin.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Tämä on kyllä totta. Mietin semmoista vaihtoehtoa, että mitäs jos parkkihalli olisi suurinpiirtein monnarin kohdalla ja sieltä liikenne purkautuisi rampilla tai tunnelilla suoraan Länsi-Päijänteentielle? Siinä ei tule valoristeyksiä vastaan ja keskustan suuntaan haluavat ajaisivat sitten melkein Keljon kautta koukaten kotiin. Toki voisi olla jonkunlaiset liittymät myös Keskussairaalantielle. Tällöin autovirta ei ainakaan pysähtelisi heti valoihin.
Juuri tätä oli mietitty ja kaavailtu aiemmin, mutta en ole tästä pitkään aikaan enään mitään kuullut. Boldaukset omia.
 

Hexa

Jäsen
Tämä on kyllä totta. Mietin semmoista vaihtoehtoa, että mitäs jos parkkihalli olisi suurinpiirtein monnarin kohdalla ja sieltä liikenne purkautuisi rampilla tai tunnelilla suoraan Länsi-Päijänteentielle? Siinä ei tule valoristeyksiä vastaan ja keskustan suuntaan haluavat ajaisivat sitten melkein Keljon kautta koukaten kotiin. Toki voisi olla jonkunlaiset liittymät myös Keskussairaalantielle. Tällöin autovirta ei ainakaan pysähtelisi heti valoihin.
Joskus oli esillä suunnitelma tai jopa jonkinlainen luonnos tunnelista mikä alittaisi Köyhälammen, mutta se rikkoisi kyllä idylliä ja maisemaa lammen ympärillä aika paljon. Ja ennen kaikkea se olisi rahakysymys myös. Nykyään se ei ehkä ole enää edes suunnitelmissa, jos lammen ympäristö halutaan varata asuinrakentamiselle. Siinä Hipposhankkeen ekassa versiossa oli muistaakseni mukana kerrostaloja juuri siinä lähellä lampea.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Jotenkin olen mieltänyt Jyväskylän kaupungiksi.. mutta onko niin, että kuntaliitosten jälkeen siitä onkin tullut maaseutua?

Meinaan, kun halutaan parkkihallia keskustaytimessä sijaitsevaan jäähalliin?

No maajusseilla on tietty hyvin rahaa, eihän autohallipaikka maksa kuin sen 30-60k€ per auto, joten toki sellanen kannatta rakentaa..

…toki sitten Kaupungeissa asia järjestetään yleensä fiksusti joukkoliikenteen varaan, kun ihmiset ei ole kiinnikasvaneita traktorinpenkkiinsä… siis yleensä… ja viä enemmän yliopistokaupungeissa, pitäsköhan Jyväskylänkin hankkia sellanen? ei ku hetkinen…

tervetuloa 2020 –luvulle vaan keskisuomessakin

JYP on koko maakunnan joukkue, ei vain Jyväskylän oma joukkue. Autojen määrä Nelostiellä pohjoiseen päin on lätkäpelin jälkeen huomattavasti isompi kuin se on normaalina iltana. Jos halli olisi ihan aidosti keskustassa, jonne ja josta pääsee hyvin julkisilla, olisi asia eri. Käytännössä pitäisi lähes suunnasta kuin suunnasta tulevien vaihtaa bussia keskustassa, jos ei satu asumaan sellaisen linjan varrella, joka vetää keskussairaalan ohi ilta-aikaankin. Näitä keskussairaalle suuntavia linjoja ei ihan kovin montaa muistini mukaan ole ja ne kulkevat vielä harvakseltaan.

Jos taas lähdet vaihtamaan bussia keskustassa ja jatkat siitä matkaa ihan 4km päähän, on matka-aika Hipposelta kotiin hyvin äkkiä tunti tai päällekin. Omalla autolla tuosta selviää huomattavasti nopeammin. Ja, mitä itse olen havainnoinut peleissä käydessä, niin kyllä niitä bussilinjoja käyttää helkutin moni ja kävellen/pyörällä kulkee myös tosi moni. Sen verta sitä kevyttä liikennettäkin on aina peliä ennen ja sen jälkeen Hippoksen seudulla, kun muutoin siellä taas on aika rauhallista.

Jos vertaat tilannetta, vaikka Helsinkiin:

Nordiksen vierestä menee useampi ratikka- ja bussilinja millä pääset hetkessä useaan eri ilmansuuntaan + sinne keskustaan, jos metro vie nopeasti toiselle puolelle kaupunkia. Kävellenkään ei mene kovin pitkään Kamppiin/asemalle.

Jaffalan vieressä on junarata, ratikka- ja bussilinjoja millä jälleen kerran pääset nopsaan vähä joka puolella ja sinne itään pääsee taas kerran melko nopeasti suuntaamalla metroa kohti.

Eikö Tampereen uuden hallin yhteyteen muka tule parkkihallia? Lähistöllä toki lienee jo entuudestaan useampi parkkihalli...
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Tyhmyyttä taas on se, ettei älyä ole neuvotella liikennöitsijän kanssa muutamasta pääsuunnasta kulkeviin pelipäivän busseihin. Toimiva joukkoliikenne ei tarvitse metropolia ratikoineen ja metroineen, mutta järki sen toteuttamiseksi on välttämätön. Kaikki asiat on järjestelykysymyksiä ja tahdosta riippuvaisia. Viestiä vaan joukolla valtuustoon liikenne asioiden suhteen, kuin myös JYP toimistolle, eiköhän asiallisesti neuvotellen valkene, ettei moinen niin vaikea homma ole järjestää ja vielä niin, että se on win, win, win kaikille osapuolille.

Oletko varma, että ei ole neuvoteltu asiasta? Luulisi, että tämän noin 40 vuoden ajan, mitä jäähalli on tuolla tontilla seisonut olisi asiasta käyty keskusteluita. Asia olisi eri, jos JYP keräisi parkkimaksuilla jotain merkittävää kassaa itselleen, mutta nuo eurot mitä tuolta tulee, menee junioreille.

Enemmän sitä kaljaa myytäisiin, jos voisi juoda yhden sijaan kaksi pelin aikana.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Jokunen vuosi sitten Revolutionin edestä lähti jonkinlainen minibussi, joka vei porukkaa hallille ja pelin jälkeen takaisin ravintolan ovelle. En muista kuollaksenikaan kuka tuon bussin tarjosi. Vastaavanlaisia toimia näkisi mielellään nytkin (korona-ajan jälkeen).
 

raakku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Julian Draxler
Vielä tuosta Hippoksen tulevasta (?) parkkihallista; varmasti sille löytyy käyttäjiä myös Rautpohjankadun toiselta puolelta. Nytkin santaparkista on osa mennyt koriskentän käyttöön ja kun tietää miten täynnä nuo hippoksen paikoitusalueet päiväsaikaan on niin tuota hallia kyllä tarvitaan.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Oletko varma, että ei ole neuvoteltu asiasta?

Siitähän en tokikaan voi olla varma, kumma kysymys, sitäkään en tiedä millä painoarvoilla ja tahtotiloilla neuvotteluja on käyty, jos on käyty. Kaikki asiathan tämmöisen ympärillä on lopulta neuvottelukysymyksiä ja tämmöisessä asiassa pohjan pitäisi olla melko laaja, jotta sillä painoarvoa olisi, eli muitakin pöydässä kuuluisi olla, kuin JYP ja liikennelaitos, jotta kestäviä ja oikeasti joukkoliikenteellisesti järkeviä ratkaisuita voi tulla. Asiat on kuitenkin ratkaistavissa, Jyväskylässäkin, jos tahtoa ja tekijöitä asian eteen on.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Vielä tuosta Hippoksen tulevasta (?) parkkihallista; varmasti sille löytyy käyttäjiä myös Rautpohjankadun toiselta puolelta. Nytkin santaparkista on osa mennyt koriskentän käyttöön ja kun tietää miten täynnä nuo hippoksen paikoitusalueet päiväsaikaan on niin tuota hallia kyllä tarvitaan.
En tiedä mikä nyt on suunnitelma mutta alunperin piti tulla kaksi parkkihallia, molempiin laitoihin eli lähelle Valmetin tehdasta, että tuonne jalkapallo/ulkojää puolelle. Ja kyllä sen rautpohjan parkkihallin piti palvella arkisin myös tehdasta ja sen työntekijöitä.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Vielä tuosta Hippoksen tulevasta (?) parkkihallista; varmasti sille löytyy käyttäjiä myös Rautpohjankadun toiselta puolelta. Nytkin santaparkista on osa mennyt koriskentän käyttöön ja kun tietää miten täynnä nuo hippoksen paikoitusalueet päiväsaikaan on niin tuota hallia kyllä tarvitaan.

Eikä vain sieltä, vaan onhan tuolla alueella paljon vanhempia liikenteessä, jotka kuljettavat junnuja harrastuksiin. Tarve pysäköinnille ei katoa, vaikka Jyväskylän keskustassa ja vieressä asuisi kuinka paljon asukkaita ja julkiset toimisivat täydellisesti.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Siitähän en tokikaan voi olla varma, kumma kysymys, sitäkään en tiedä millä painoarvoilla ja tahtotiloilla neuvotteluja on käyty, jos on käyty. Kaikki asiathan tämmöisen ympärillä on lopulta neuvottelukysymyksiä ja tämmöisessä asiassa pohjan pitäisi olla melko laaja, jotta sillä painoarvoa olisi, eli muitakin pöydässä kuuluisi olla, kuin JYP ja liikennelaitos, jotta kestäviä ja oikeasti joukkoliikenteellisesti järkeviä ratkaisuita voi tulla. Asiat on kuitenkin ratkaistavissa, Jyväskylässäkin, jos tahtoa ja tekijöitä asian eteen on.

No sitten ei varmaan kannata ihan älyttömästi kritisoida seuraa siitä, että eivät ole neuvotelleet asiasta liikennöitsijän kanssa. Jos moista kritiikkiä lähtee esittämään, voisi olettaa, että sille on jotain muutakin pohjaa kuin, että busseja ei kulje eri ilmansuuntiin pelipäivinä.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
En tiedä mikä nyt on suunnitelma mutta alunperin piti tulla kaksi parkkihallia, molempiin laitoihin eli lähelle Valmetin tehdasta, että tuonne jalkapallo/ulkojää puolelle. Ja kyllä sen rautpohjan parkkihallin piti palvella arkisin myös tehdasta ja sen työntekijöitä.

Tuo olisi hyvä, kun tälläkin hetkellä Valmetin työntekijät maksavat pysäköinnistään siinä hiekkakentällä muistaakseni 100 euroa vuodessa. Jos kerran maksaa pitää niin olisi hyvä kun saisi auton halliin.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
No sitten ei varmaan kannata ihan älyttömästi kritisoida seuraa siitä, että eivät ole neuvotelleet asiasta liikennöitsijän kanssa. Jos moista kritiikkiä lähtee esittämään, voisi olettaa, että sille on jotain muutakin pohjaa kuin, että busseja ei kulje eri ilmansuuntiin pelipäivinä.

Jaaha, onko ollut jollakulla se känkkäränkkä päivä? Tietääkseni en ole kritisoinut ainuttakaan nimettyä tahoa yhtään mistään, saati nimennyt ainoatakaan tahoa vastuuseen yhtään mistään. Jos on tarve ja tahto, taatusti Jyväskylän kokoisessa ja tuolla maantieteellä olevassa taajamassa on mahdollista luoda järkevä ja mahdollisimman monia ryhmiä palveleva joukkoliikenne ratkaisu.

JYP voi siinä olla mukana, mutta eihän se voi pelkästään JYP organisaation ponnistus olla, hyvänen aika sentään. Kaupungilla on virkamieskunta ja vaaleilla valitut luottamushenkilöt, joiden työn seurauksena muutokset on mahdollisia. Kunhan löytyy riittävän monta tahoa, joilla on synergia asiassa, jotain voi tapahtua. JYPin ei välttämättä tarvitse olla primus motor asiassa, tai se voi olla yhtenä, muuta riittävän laaja, jotta on painoarvoinen, tuollaisen muutoshankkeen pitää olla.

Tietysti jos lainattu kokee, ettei asioiden pohtiminen kuulu keskustelupalstan henkeen, pyydän nöyrimmästi anteeksi virhettäni, silti mitään en ole kritisoinut, sen kiistän. Myös oletan, että busseja kulkee eri ilmansuuntiin myös pelipäivinä, mutta järjellisellä muutoksella turhaa yksityisautoilua ja ruuhkien syntymistä voi vähentää isostikin. Peace vaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös