Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

• 747 093
  • 4 848

kiekkomagna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Barca
Tässäpä se isolta osin kiteytyy. Vapaat kädet on kenellä tahansa osoittaa mieltä parhaaksi kokemallaan tavalla.

Minua jokseenkin jopa huvittaa kommentit tyyliin "ei tuo asiaa edistä". Niin, mikä enää tässä kohtaa edistäisi? Mikä olisi se, millä saataisi valittaja vetämään valitus pois? Niin, ei mikään. Sen tietää sisimmässään jokainen. Tilanne on aivan helvetin turhauttava ja tältä pohjalta lopputulos tekstiin syntyi.

Avataan nyt vaikka vähän tätä, jos se ketään kiinnostaa. Ensiajatus "tifosta" tuli tuolloin la-iltana 2.11., kun kävi ilmi, että hankkeesta on taas valitettu. Siitä lähtien oli selvää, että kannanotto seuraavaan kotimatsiin halutaan. Matkan varrella teksti muutti muotoaan ja lopulta siitä tuli nyt nähty. Jokainen tietää ne käänteet ja ulostulot, mitä valittajan toimesta on nähty. Sieltä suunnasta katkaistiin selkäranka, iskettiin se ns. viimeinen tikki useaan otteeseen. Ja joo, tähän on helppo sanoa ettei pidä vajota valittajan tasolle. Omaan silmään siinä ei myöskään niin käynyt. Ai miksi? Mietitääs:

Teet hankkeesta valituksen. Avaat "pelin" sillä, että kerrot pistäväsi Jyväskylän unelmat sirpaleiksi. Ilmoitat, että olet valmis neuvottelemaan ja vetämään valituksen pois, jos sinua kuunnellaan. Ensin kiristät sillä, että kyläkoulujen lakkautus täytyy perua. No, tämä oli vasta alkua. Tämän jälkeen kiristät sillä, että JAMKin hallitus pitää vaihtaa. Vaadit tätä usealta taholta. Teet erittäin selväksi, että tarkoituksena on kostaa ja aiheuttaa hallaa muutamalle ihmiselle. Siis muutamalle, määrä on sormilla laskettavissa. Samaan aikaan teollasi on kärsijöitä aivan valtava määrä ja osoitat puheilla ja teoilla, ettet piittaa siitä pätkääkään. Lisäksi puhut toistuvasti siitä, että tämä on peliä. Jäät kiinni valheista (esim. ksml-etusivu). Toteat julkisesti, että "varmaan pari päivää se kuohunta kestää ja sitten rauhoittuu". Osoitat siis kaikella tekemiselläsi sen, että et ole millään mittarilla perillä siitä, miten isosta asiasta on kyse. Todelliset tahtotilat osoitat myös sillä, miten reagoit Jukka Seppäsen avoimeen kirjeeseen. Tässäkään ei vielä ole edes kaikki, nämä nyt päällimmäisenä tuli.

Ja kaiken tämän jälkeen se, että katsomosta haistatellaan yhden kerran, on osalle isokin ongelma? Kuten sanottua, ymmärrän sen ettei siitä jokainen tykkää, ei tarvitsekaan. Joka sana oli mielestäni silti täysin ansaittu ja viesti sisälsi paljon isomman sanoman kokonaisuutena. Tältä pohjalta taas vastaavasti en henk.koht. rehellisesti ymmärrä yhtäkään kommenttia siitä, että "ei tämä ainakaan asiaa edistä". Ollaan nyt realisteja hei, ihan sama mitä siellä olisi lukenut, ei asia olisi edennyt suuntaan tai toiseen. Se on valittajan käytöksestä jo nähty.

Tärkeintä oli, että asiaan otettiin näkyvästi kantaa pysyen tietyissä rajoissa.
Aamen. Täysin samaa mieltä koko tekstistä.

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Argumentit, Avtomobilist, FCV, Happee, JyP, Lohi
Väärin. Parempi esimerkki olisi ollut vaikka "Tuhoat jyväskyläläisen urheilun! Jätä viattomat rauhaan!"
Tuolla tekstillä olisi annettu vahva viesti, ilman mahdollisuutta uhriutua. Nyt haistattelulla tuo toteutus meni pahasti penkin alle.
Väärin. Tuolloin olisi tullut palaute että "jäipä laimeaksi, oliko vuorosanat toimistolta?"

Dr. Gallo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Väärin. Parempi esimerkki olisi ollut vaikka "Tuhoat jyväskyläläisen urheilun! Jätä viattomat rauhaan!"
Tuolla tekstillä olisi annettu vahva viesti, ilman mahdollisuutta uhriutua. Nyt haistattelulla tuo toteutus meni pahasti penkin alle.
Mutta kuten @hurrikaani tuolla jo rehellisesti myönsi, niin lakanan pointti oli parantaa omaa mielipahaa.

Tosin ihmettelen vain, että miksi minun siitä pitäisi kiittää.

Kaikkilaivaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Kyllähän tuo tifo on valitettavasti sarjassamme "junteinta mitä tiedän"-ketjun kamaa. Viestin vastaanottaja taistelee todella alhaisin keinoin, mutta tällä hänestä tehtiin hieman fiksumpi ja annettiin mahdollisuus uhriutumiselle.

Sen lisäksi tifon takana olevassa ryhmässä taitaa olla aika paljon lapsia ja nuoria, jotka käytännössä pakotettiin osallistumaan mielenilmaukseen. Tämä ei ollut todellakaan se tapa jolla tulevia kannattajia opetetaan seisomaan omiensa takana. En myöskään olisi halunnut olla se iskä joka vie alle kouluikäiset lapsensa katsomaan peliä johtuen vastaamaan kysymykseen "iskä, mitä tuossa lukee?".

On toki ymmärrettävää turhautuminen tilanteeseen (itsekin olen todella turhautunut), mutta olisihan mielipiteen voinut ilmaista jollain hieman korrektimmalla tavalla kuin kirosanahaistattelulla.

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Olihan tuo jämäkkä tuo lakana ja viesti meni varmasti perille. Olisiko saman viestin voinut tehdä jämäkämmin tai tyylikkäämmin tai vahvemmin...? Minusta olisi. Onhan tuo haistattelu aika Lahti (Lahi) -osastoa ja itselleni siitä tulee aina mieleen 15-vuotiaat mopopojat sormi nenässä ja puoli purkkia axea kainalossa.

Mutta pääty reagoi nyt näin ja minusta sekin on vallan enemmän ookoo ja kuin ei reagointia ollenkaan. Jutin opeilla:
Eteenpäin.

Edit: @Wraith hei, mites noi yhteiset aivot? ... Tai itseasiassa ei sittenkään. Mä pitäydyn omissani vaan, on täällä sen verran sekavaa kamaa pääasiassa tarjolla. :D

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen lisäksi tifon takana olevassa ryhmässä taitaa olla aika paljon lapsia ja nuoria, jotka käytännössä pakotettiin osallistumaan mielenilmaukseen. Tämä ei ollut todellakaan se tapa jolla tulevia kannattajia opetetaan seisomaan omiensa takana.
Ennen ottelua isolle osalle kerrottiin katsomossa, että kannanotto on tulossa ja mitä siinä lukee. Tietenkään kirjaimellisesti jokaiselle tuo tieto tuskin meni, koska ihmisiä ilmaantuu luonnollisesti paikalle omaa tahtiaan. Lakana peitti koko katsomonosan, jonka takia en varsinaisesti näe, että kukaan olisi pakotettu osaksi sitä. Kukaan ei "poseeraa" lakanan rinnalla, poislukien muutamat, jotka tismalleen tiesivät, mitä siinä on. Näkisin tuon ongelmana, jos meillä olisi kokonainen pääty seisomakatsomona ja sen keskelle levitettäisiin pitkä teksti haistattelun kanssa. Silloin se olisi toteutettu niin, että sen kanssa joutuu kuvaan joku/jotkut, ilman omaa tahtoa.

Mitä lasten ja nuorten ns. opettamiseen tulee, on nähdäkseni sitä työtä tehty kausittain niin, että tämä ei sitä kaada. Näitä nuoria on lauantainakin lähdössä Tampereen kannattajamatkalle monia ja he ovat jo nyt ikäänkuin "avainroolissa" katsomotoiminnassa yleisesti. Sen verran valtaosaa jo tiedän, että heillä kyllä on asenne kohdallaan siihen, mitä kannattaminen on. Niin ylä- kuin alamäissä.

Nykyaikana lapset ja nuoret näkevät sekä kuulevat kaupungilla ja internetissä (somessa) niin paljon törkyisiä juttuja, mitä heidän ei tarvitsisi, että siinä rinnalla yksi haistattelu on hyvin pientä.

Tach

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se on ihan sama onko Päivillä 1 kannattaja vai 1000 kannattajaa. Se ei tätä prosessia muuta mihinkään. Vaikka lakanassa olisi ollut rakkauskirje Päiville, niin ei se olisi valitustaan vetänyt pois.

Jos hurrikaanisydän halusi purkaa oloaan ja kirjoittaa lakanaan HV, niin so be it. Ei muuta asiaa, sen käsittelyä tai tulevaisuutta millään tavalla.

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Väärin. Tuolloin olisi tullut palaute että "jäipä laimeaksi, oliko vuorosanat toimistolta?"
Koskaan ei kannata olettaa. Yhtä hyvin viestiä olisi voitu kehua ja silloin sitä kiitosta olisi voinut tulla. Nyt se teidän viesti oli lähteä ala-arvoisesti vittuilemaan ja se ei koskaan ole hyvä. Kuten täälläkin on sanottu, ymmärretään että vituttaa yhtä jos toistakin. Kuitenkin eroa on siinä mikä on virallinen viesti ja mitä keskustellaan porukassa.

Wraith

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olihan tuo jämäkkä tuo lakana ja viesti meni varmasti perille. Olisiko saman viestin voinut tehdä jämäkämmin tai tyylikkäämmin tai vahvemmin...? Minusta olisi. Onhan tuo haistattelu aika Lahti (Lahi) -osastoa ja itselleni siitä tulee aina mieleen 15-vuotiaat mopopojat sormi nenässä ja puoli purkkia axea kainalossa.

Mutta pääty reagoi nyt näin ja minusta sekin on vallan enemmän ookoo ja kuin ei reagointia ollenkaan. Jutin opeilla:
Eteenpäin.

Edit: @Wraith hei, mites noi yhteiset aivot? ... Tai itseasiassa ei sittenkään. Mä pitäydyn omissani vaan, on täällä sen verran sekavaa kamaa pääasiassa tarjolla. :D
Kyllä meillä yllättävän samanlaiset ajatukset on aivoissa, usko pois ;)

JTM

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Henkilökohtaisesti mua tässä asiassa nyt ottaa päähän se, että monet kyllä osallistuu aktiivisesti täällä ja muualla ideoimaan näitä asioita, mutta täälläkin tuntuu, että pallo heitettiin sit käytännössä @KOLT :ille ja ei oltu kumminkaan sitten itse valmiita tekemään käytännössä asian eteen mitään.

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se on ihan sama onko Päivillä 1 kannattaja vai 1000 kannattajaa. Se ei tätä prosessia muuta mihinkään.
Tämäkin olisi hyvä ymmärtää sen lisäksi, kun puhutaan siitä ettei tämä ainakaan edistä asiaa.

Valittajan touhu meni, kuten kerrattua, jo niin helvetin likaiseksi, että viesti oli mielestäni ansaittu sanasta sanaan. Kun aikanaan valituksen hylkäävä päätös tulee, jokainen vähänkin valittajaa peesaava toivottavasti näkee, miten vitun pihalla puheineen hän oli.

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Argumentit, Avtomobilist, FCV, Happee, JyP, Lohi
Henkilökohtaisesti mua tässä asiassa nyt ottaa päähän se, että monet kyllä osallistuu aktiivisesti täällä ja muualla ideoimaan näitä asioita, mutta täälläkin tuntuu, että pallo heitettiin sit käytännössä @KOLT :ille ja ei oltu kumminkaan sitten itse valmiita tekemään käytännössä asian eteen mitään.
Joo kyllä me kaikki kannattajat voitaisiin suunnittelun lisäksi myös ihan toteuttaa näitä asioita. Nyt nämä paremmat ihmiset toimii työnjohtajina täällä ja kädet puuskassa katsovat vieressä mitä 'toiset' kannattajat tekevät että voisi päästä arvostelemaan. Integroitukaa toimintaan ja tehkää sen näköistä touhua kun haluatte. Saatana.

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No tämäkin on tosiaan erikoinen ilmiö, mistä eilen mainitsinkin. Innokkuutta oli, mutta konkreettisten asioiden tekeminen ei ainakaan vielä ottanut tuulta alleen. Eikä henkilöidy edes yksin minuun, vaan siihen pieneen porukkaan, mikä Hurrikaanisydämen toimintaa pyörittää.

Odotettiin, että "kyllä ne hoitaa kaiken, kun muutenkin tekevät asioita ja vetävät toimintaa". Jostain pitäisi vielä repiä aika ja energia kaiken hoitamiseen, mutta se jää helposti toissijaiseksi. Ehkä siinä on taustalla sitä, ettei ole niin selvää, miten vähän niitä konkreettisia asioita tekeviä on. Läheskään kaikki, jotka peleissä katsomotoimintaa edistävät huutaen, laulaen ja yleisesti kannustaen, eivät ole halukkaita ottamaan vastuuta niinkään kannattajatoiminnan pyörittämiseen. Ja se on ihan ymmärrettävää, en minä sillä. Ykkösprioriteetti on ja pitääkin olla juuri se, mitä katsomossa (peleissä) tehdään. Enemmänkin haen sitä, että vaikka meillä katsomossa olisi pelissä ihmisiä paljon, se ei ole yhtä kuin määrä sille, minkä verran yleisen kannattajatoiminnan pyörittämiseen innokkaita on.

Juuri tämän takia olisi ollut hienoa, että kun täältä useampi innokas vaikutti löytyvän, olisi tuo mielenilmaus ottanut tuulta alleen ja lähtenyt etenemään. Kuten sanottua, tietoa saadaan leviämään kyllä taatusti ja yrittäisin tarvittaessa henk.koht. parhaani mukaan jeesata, jos jotain pulmia tulee.

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Kyllähän tämä keissi kokonaisuudessaan näyttää järjestelmän valuvirheen. Pikimmiten näihin pitäisi saada joku hankkeen kokonaisarvoon sidottu prosentuaalinen valitusmaksu, joka palautetaan korkoineen, mikäli valitus menee läpi. Suitsisi tällaisia älyttömyyksiä.

Tifo nyt oli ehkä mieltäni vähän karski, mutta pääasia että tehdään. Itse olisin ehkä tavaillut vaikka Huora-yhtyeen Normaali?-kappaleen sanoja lakanalle.

Itse asiassa suosittelisin halliDJ:n lisäävän kappaleen soittolistalle asap. Suosittelisin myös muiden urheilutapahtumien tiskijukille samaa.

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun näin kuvan lakanasta, niin sen nyt tiesi heti, että se tulee jakamaan mielipiteitä, koska sisältää haistattelut. Itse en olisi haistattelua laittanut, mutta ei tuo nyt niin kauhean dramaattinen asia ole.

Jokainen voi toteuttaa vastaavaa toisenlaisella sisällöllä, mutta aika vähissä nämä julkiset mielenilmaukset ovat olleet. Varmaan jokaisessa organisaatiossa on tekijä nimeltään "joku muu" ja se "joku muu" on usein hyvin työllistetty, koska usein oletamme tai toivomme, että se "joku muu" tekee tarvittavan työn, kun itsellä ei ole aikaa tai virtaa.

Viimeksi muokattu:

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun näin kuvan lakanasta, niin sen nyt tiesi heti, että se tulee jakamaan mielipiteitä, koska sisältää haistattelut. Itse en olisi haistattelua laittanut, mutta ei tuo nyt niin kauhean dramaattinen asia ole. Jokainen voi toteuttaa vastaavaa toisenlaisella sisällöllä, mutta aika vähissä nämä julkiset mielenilmaukset on olleet.
Juu ja tietoinen riski siinä otettiin, että sanomista tulee joiltain osin. Oli selvää, että kaikille se ei tuollaisenaan uppoa. Mutta tosiaan kuten sanottua monen toimesta, olisi mahdottomuus tehdä kannanotto, mikä miellyttäisi jokaista. Nyt koettiin kaikkien vaiheiden jälkeen, että hyökkäävämpi viesti on paikallaan ja ansaittu.

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Montaa mieltä tuosta voi olla ja siinä on puolensa ja puolensa. Se negatiivinen puoli tuossa 'haista vitussa' tietenkin oli, että televisio ei poiminut tifoa lähetykseen. Vai oliko se edes esillä kun peli alkoi? Mutta entinen Twitter tietenkin viestin poimi ja varmasti meni Päiville viesti perille. Itse näytän peukkua ja kiitän @KOLTia ja kumppaneita.

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Montaa mieltä tuosta voi olla ja siinä on puolensa ja puolensa. Se negatiivinen puoli tuossa 'haista vitussa' tietenkin oli, että televisio ei poiminut tifoa lähetykseen. Vai oliko se edes esillä kun peli alkoi? Mutta entinen Twitter tietenkin viestin poimi ja varmasti meni Päiville viesti perille. Itse näytän peukkua ja kiitän @KOLTia ja kumppaneita.
Kyllä ja korostan edelleen sitä, että haistattelusta ei tarvitse tykätä. Itseä risoo ne kommentit, mistä olikin jo puhe, että "ei tuo edistä asiaa" jne. Ei, mikään kannanotto ei enää vie valitusta pois, se on käynyt hyvin selväksi ajat sitten.

Lakana laskettiin katsomon ylle ensimmäisen pelikatkon kohdalla ja sitä pidettiin esillä muistaakseni n. pari minuuttia. Valtaosan ajasta pelin ollessa käynnissä, eli sinä aikana erityisesti lakanaan suunnattua kuvaa ei varmasti olisi tullutkaan. Ja oli toki selvää, että sitä ei tarkoituksellisesti tulla kuvaamaan televisioon tuollaisenaan myöskään pelikatkolla. Heikentää vähän toki, mutta taas toisaalta oli selvää, että kuva tulee leviämään kyllä somen kautta ja viesti käy selväksi taatusti. Sama kuva löytyy Hurrikaanisydämen Instagramista ja Facebookista, X:n lisäksi.

Instagramin kautta upotus näyttää olevan jaettu ainakin Maikkarille, Iltalehteen ja Atleettiin. En tiedä onko muualle, nuo nyt ainakin tulleet vastaan.

SempreJYP

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En jaksa tästä lähteä kenenkään kanssa väittelemään, se on turhaa. Mut kyl täs mun mielestä ammuttiin pahasti ohi. Joo myönnän, kyllä tällä sai ainakin asialle huomiota. Mutta vastaanotto - ainakin mitä itse olen nähnyt - on tarjonnut enemmänkin tukea Päiville kuin hankkeelle ja etenkin tälle viestille.

Noh, kuten muutamakin nimimerkki sen taisi jo todeta, mikään ei enään muuta tätä asiaa ja tuo valitusta pois hallinto-oikeudesta. Mutta siitä huolimatta, kyllä tuo mussa ainakin aiheutti enemmän häpeää kuin mitään muuta. Vitun haistattelu lapsellista ja junttimaista.

Jos tempauksen tekijät ovat tähän tyytyväisiä, niin fine by me ja osaltani kiitän siitä, että jotain tehtiin eikä vain pyöritelty peukaloita. Omasta mielestäni tämä vain oli huti.

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Tästä olen eri mieltä, sillä minä ainakin sanoudun irti tuosta haistattelusta koska minun pitää pystyä seistä sanoman takana. Haistattelun kohdalla en vain pysty seisomaan.
Olen itsekin erimieltä haistattelun tarpeellisuudesta ja mielestäni viesti olisi voinut olla ilman haistatteluakin, mutta en siltikään irtosanoudu sanomasta.

Kyllä haistattelullekin perusteet oli olemassa ja viesti on ainakin hyvin selkeä sekä parempi kuin ei mitään. Kiitokset siis minulta kritiikistä huolimatta aktiiveille reagoinnista.

Sanoma ja huoli on yhteinen ja kuten sanottua olisi siinä lukenut nitä tahansa ei se Päivin toimintaan vaikuta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy