Kovin ympäripyöreää on. Identiteetti. Modernisointi. Kiekollista. Liikkuvaa. Junnupolku. Tunteeko historia yhtäkään jääkiekkojoukkuetta tai -valmentajaa, joka ei olisi yrittänyt tavoitella kiekollista ja liikkuvaa peliä? Minä kysyin, miten nimenomaisesti Jypin peliä tulisi mielestäsi kehittää? Osaat kyllä arvostella, jospa yrittäisit tuoda jotain kehittäviä avauksia. Millä tavalla sitä peliä pitäisi rakentaa? Miten lähdetään omalta alueelta? Miten ylitetään keskialue? Mitä hyökkäysalueella tehdään? Miten reagoidaan kiekonmenetyksissä? Miten karvataan? Vetäydytäänkö korkeaan tai matalaan träppiin? Miten omalla alueella pelataan kiekottomana? Miten ketjuja peluutetaan? Kai nyt jotain konkretiaa osaat sanoa, mitä asioita nyt ihan ensimmäisenä pitäisi laittaa kuntoon? Toivottavasti seuraava vastaus ei ole, että pelin pitää tuottaa jotain.
Niin kuin elämä yleensä. Älä sotke kahta erillistä asiaa turhaan, se hämärtää sitä, mistä puhutaan. Pelaajakehitys ns. junnupolku on oma entiteettinsä. Vaikka pitäisit sitä kuinka ympäripyöreänä, niin koko suomikiekko on jäljessä luistelutaidon kehityksessä, sen vissiin nimesin ihan ensimmäisenä, koska se on avain kaikkeen muuhun. Halusin sitä myös korostaa, ettei muita valtavia muutoksia minun mielestäni tuohon kehitykseen tarvitse, mutta aina on vara parempaan. Toinen asia on sitten tuo itseohjautuvuus jota voi nimetä pelin luvuksi. Siinä on ison gäpin saamisen paikka, koska se mahdollistaa entistä kovempitempoisen pelin . Nämä kaksi muutosta parempi liikkuvuus/luistelutaito ja pelinluku mahdollistaa sitten monien taktisten varioiden luonnin. Tässä olen väkisin ympäripyöreä, koska aihe on niin laaja, ettei sitä olisi mitään järkeä edes yrittää tyhjentävästi esittää. Tässä pitää käyttää lukijan omaa ymmärrystään asiaa avaamaan. Tämä foorumi ei vaan yksinkertaisesti sellaiseen taivu.
Taas jos puhutaan pelitavasta, olisi se ensimmäinen ajatus muuttaa valmentaja vetoinen kaavamaisuus, tämä on tämän hetken suurin pelin turman aiheuttaja. Vissiin jotain tämän suuntaista haavetta syksyllä ennen kauden alkua lanseerattiin, että saa pelata omalla ymmärryksellä, eikä tarvitse virheitä edes pelätä. No, loppui kohtalaisen nopeasti luovuus pelissä, eikä vissiin tarvii olla sherlock päätelläkseen miksi ja kenen toimesta.
Kun kysyt miten lähdetään omalta alueelta, kysyt minusta vähän väärin, pitäisi kysyä miten pelataan oma alue, kas kun se on avain sinne keskialueelle jne. Mun silmään se mikä puuttuu, ja samalla sisältää minun näkemyksen kuinka se pitää parantaa, lähtee viisikosta ja viisikon pelaamisesta jokaista aluetta karkaamatta pelin ulkopuolelle väärässä hetkessä. Samaan pitää liittää se kiekoton pelaaminen, joka on minusta liian vajavaista liigajoukkueeseen tällä hetkellä. Kuitenkin taas ollaan sen mahdottoman edessä, että tässä yhteydessä asia menee pyörittelyksi, kun väkisinkin mennään liian pieniin osasiin rautalanka tyyppisen avaamisen mahdollisuudesta ja taas se kysyy lukijan omaa kykyä löytää niitä jyviä mitä julki tuo.
Tässä jos pohdit mitä tuo ylempi kappale voi sisältää, niin on siinä tavallaan sitä tiki takaa siinä mielessä, että toimivassa pelitavassa pitää voittaa jokainen alue voittamaan seuraavaa aluetta, se ei siis ole mitään coast to coast surffaamista, mutta ei välttämättä mitään jätön jättöäkään, aina pitää pudottaa jos ei voi edetä ja etsiä kärsivällisesti kiekottomien työllä ne reiät, jotka sinne väistämättä syntyy, jos kaikki viisi liikkuu, eikä kyttäile.
Minä jättäisin nuo trappi jutut jo vanhanaikaisina pois, liikkuvassa pelissä osuvampaa on termittää kuinka alueet täytetään, kuinka vaiheistetaan eri virtauksissa täyttöä ja riippuen vastustajasta, hahmottaa heidän täyttönsä vajavuudet, joihin iskeä. Tätäkään monine mahdollisuuksineen on mahdoton tähän ryhtyä läpi kirjoittamaan, ikävä kyllä.
Ketjujen peluutuskin sattuu olemaan asia, jota ei kaavamaisesti tai kaavamaiseksi voi määrittää. Vastustajan mukaan jokainen valmennus sen pelisuunnitelmaan sisään laittaa. Pidän tämmöistä siis liian nippelinä tämän palstan mahdollisuuteen kokonaan moista avata, kun se liittyy aina taas moneen muuhun pikku detaljiin ja vaihtoehtoon, jotka kokonaisuuteen vaikuttaa, niinpä mennään ympäripyöreillä tässäkin kohtaa, enkä todellakaan edellytä muiltakaan yleistasoa syvempään jorinaan täällä yrittävän, asiat niin laajoja, että aina jää joku tärkeä seikka väkisin kirjaamatta ja sen kausaliteetit muihin tekijöihin jne.
Toivottavasti saat jotakin tuosta irti, sillä kuten tämä ei ole paras paikka yrittää asioiden avaamista detaljitasolla, vaan siinä yleisessä ja ympäripyöreässä me kaikki kurvaillaan, eli vain kommentoidaan, ei luennoida.