Tappara- ja KooKoo -voittojen jälkeen hiipi mieleen sellainen ajatus, että mitähän Seppänen ja Viitanen nyt miettivät. Että tuliko voitot väärällä tavalla? Kun siellä oli kuitenkin träppiä, viivelähtöä ja kiekon päätyyn ja ristikulmaan heittoa jne. En halunnut kirjoittaa asiasta ennen SaiPa -peliä, etten ole maalaamassa piruja seinille. Mutta niin vain kävi, että voittava peli jätettiin narikkaan ja SaiPaa vastaa esitettiin jälkimmäinen puolisko pelistä ns. tappionkutsukiekkoa. Oliko siis väärin voitettu ja johdon taholta taas puututtiin pelitapaan?
Oma tulkinta oli, että suoritettiin ulos puhallus. Mitään pelitavallista eroa ei varsinaisesti näkynyt. Se voi olla sillä viisiin, että kaiken turbulenssin, sekamelskan ja jumalattoman tappioputken katkettua jossain kohtaa tulee myös backlash, eikä voitot niin vain jatkukaan.
Jos mikä pelillinen puoli omaa huomiota kiinnitti, on JYPin kotipelaamisen ongelmat ihan kauden otannalla. Jostain syystä, kun kotona pitäisi pelata proaktiivimmin ja pyrkiä hallintaan, homma menee solmuun ja ruvetaan vetelemään tuommoista vieras kiekkoa vajaasti, kun samalla yritetään hallita peliä. Ei toimi, eikä toimi jatkossakaan, veikkaan.
Muutenkin, luulen, että mihinkään suurempaan pelitapa remonttiin enää tälle kaudelle on turha asettaa odotuksia, siihen tehtyyn pohjaan se on nojattava ja ehkä pienin säädöin ryhtyä muutosta kehittelemään. Voi onnistua sinne sääleihin tähän kauteen, mutta voi olla onnistumattakin. Pelejähän vielä riittää.
Minä en usko mihinkään väärällä tavalla voittoihin kenenkään jumittavan toimistolla, asiat sillä osastolla on niin paljon isommat pohdittavaksi ja fokus muissa asioissa, että tuskin viitsivät moisiin pohdintoihin ryhtyä edes vitsillä.
Se huomio myös, että Saipaa mollaavilta jäi ihan huomiotta, että ihan samalla sapluunalla se on näitä joukkueita vieraissa on kurmoottanut, kuin JYP KK:ta ja Tapparaa. Mikä kertoi minulle, että JYP ulospuhalsi pelinsä, oli kolmas erä, jossa näyttivät lähinnä huonokuntoisilta ja väsyneiltä, jotta mielessä olisi pysynyt minkäänmoinen pelisuunnitelma, saati, että olisivat kyenneet sitä noudattamaan. Saipa oli siis hyvä formussaan ja voittonsa arvoinen, turha sitä on dumata vihkoon menneen kauden pohjalta, eikä siitä tässä hetkessä mitään tekosyytä JYPin heikkoudellekaan saa.