JYPin pelit radiossa ja televisiossa

  • 86 705
  • 317

Paaze

Jäsen
Radiossa taas jaarittelut täytyy ajoittaa pelikatkoille, pelin ollessa käynnissä täytyy orjallisesti kertoa:

Kelpo selostamisen ABC. Vielä kun saisi Timon tuon lukemaan. Sitten jos tuohon taukojaarittelun sekaan saisi edes pari kertaa erässä tiedon peliajasta ja ennenkaikkea tilanteesta. Kun joskus jää pari minuttia erän alusta kuuntelematta, niin voi mennä koko erä, ettei tulostaulun tilanteesta saa mitään selkoa. Kotona ei haittaa kun peliä voi seurata tekstitv:ltä, mutta auton ratissa pistää joskus ketuttamaan. Onhan niillä se hieno RDS-syöte, jossa saattaa näkyä esim. edellisen pelin tulos.
 

FiveHole

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kraken, Giants
Kah siinäpä lista jonka allekirjoitan täysin, ja joka todellakin tekisi selostuksesta kuunneltavaa.
Tällä hetkellä turvaudun täysin jatkoajan otteluseurantaketjuun vieraspelien osalta, informaatiota saa yhtä nopeasti (ja vähintään yhtä paljon) kuin Lievemaalta, mutta lisäksi yleensä saa maalintekijän ja syöttäjät.

Joten, jos joku Radio Jyväskylän henkilöstöstä saisi Lievemaalle vaikka tulostettua ja laminoitua tuon listan selostuskoppiin mukaan, jospa se siitä lähtisi.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
...
5. Miltä pelaaminen näyttää JYP:n näkökulmasta, hallitaanko peliä, pyöritetäänkö näyttävästi mutta tehottomasti, ollaanko alakynnessä...
Minusta tuo on sellainen asia mitä ei pidä kertoa yhtä lausetta enemmän pelin ollessa käynnissä. Yksi aihe mihin Lievemaa jää usein looppiin on tuo jauhaminen siitä miten JYP on pulassa tai miten hyvältä JYPin peli on näyttänyt. Lievemaalta puuttuu kyky kuitata asiat lyhyesti 1-2 lauseella selostuksen seassa, vaan sensijaan hän jauhaa JYPin alakynnessä-olemisesta minuuttitolkulla toistellen samoja asioita käyttäen eri sanoja.

Tässä vaiheessa usen on vihelletty pari jäähyä, tullut pari läpiajoa ja vähän tapeltukin.

Toki jos ylivoima ei saa laukauksia aikaiseksi tai vastustajan alivoimaa saa koko ajan purettua, niin tuollainen tulee kertoa, mutta senkin voi tehdä yhdellä lauseella.

Hyvä vertaus on että kuuntelija on sokea joka ajaa autoa ja selostaja istuu etupenkillä ja antaa ohjeita. Ei pelkääjän paikalla istuva ohjeiden antaja voi jauhaa minuutteja siitä miten hyvin sokea ajaa tai miten tiemäärärahoja on leikattu punamultahallitusten aikana.
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En halua haukkua ketään koska on mukavaa, että nämä pelit radiosta voi ylipäätänsä kuunnella. Mutta onhan tuossa toki parantamisen varaa. Tänään muistan kun Lievemaa selosti "ja sieltä pääsee Niemi läpi ja tästäkö tulee taas maali" tai vastaavaa, sanatarkkaan en muista. Juuri näin telkkarista tuon tilanteen ja Niemi kuljetti kiekkoa laidassa ja JYPillä oli kaksi puolustajaa hyvin mukana. Niemi tosin syötti kiekon keskellä josta taisi olla Luomala laittoi kiekon tyhjään reppuun. Tosin sitäkään en ollut kuullut, että veskari oli pois otettu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Autolla kun olin tänään liikenteessä ja tuli sivukorvalla kuuneltua eka erä melkein kokonaan paitsi ekat minuutit. Kertaakaan ei taidettu sanoa paljon peli oli mutta onneksi sentään autossa näkee radiosta paljon peli on. Lievemaalla taitaa olla se ongelma että jos maaleja ei tule niin kertaakaan ei sano tilannetta mutta jos maaleja on nähty niin toistaa kokoajan paljon peli on.

Toinen mikä pisti silmään perus Lievemaan synti eli alkaa kertaamaan tilannetta ilman että kertoo tuliko tilanteessa a) maali b)ohiveto c) jotain muuta
Tilanne meni tälläkertaa jotenkin näin: Virtaselta namupassi riskalle josta riska vetää päin maalivahtia/ohi(en muista kummin oli mutta kuitenkin) mutta lievemaan ekat sanat jotenkin näin "Riskalta loistava veto johon antoi Virtanen maagisen syötön, pälä pälä pälä pälä pälä, mutta tilanteesta ei syntynyt maalia .

Noista voisi yksinkertaisesti sanoa Riska ei tehnyt maalia ja kummalle kiekko jäi vai menikö peli poikki, sitten alkaa nopeasti sanoa miten tilanne syntyi eikä ensin miten tilanne alkoi ja sitten miten siinä tapahtui. Monesti vielläpä käy että alkaa kertaileen tilannetta ja kohta toisessa päässä joku tekeekin jo maalin..

Pari tämmöistä tilannetta kun saisi lievemaa korjattua sitä voisi kuunella sillä korvallisesti lievemaan selostustapa on ihan ok ja miestä on jopa ihan mukanava kuunella mutta samalla monesti siis vaikea hahmottaa kentän tapahtumia kun itse ei ole paikanpäälä ja timppa on.

Radio Jyväskylä tekee kyllä hienoa työtä ja jopa tuo erätauolla tuleva hiitelän boksista olen itse alkanut tykkäämään vaikka tuleehan sieltä välillä huonoakin juttua mutta nykyään pääosin ihan asiaakin. Minulla ei siis ole edes Lievemaata sinällään vastaan mutta saisi tehdä työtä tuon selostuksen kannalta jotta se avautuisi kaikille kuuntelijoille. Tuntuu että parhaiten tuo selostus palvelee vieraskannattajia ja perusjamppoja jotka ei ehkä käy niin usein peleissä paikanpäällä jne.. mutta niitä jotka näkevät paljon pelejä paikanpäälä niin tuo selostus tuntuu tuskaisemmalta ja jopa sietämättömältä.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itselläni on Lievemaata vastaan ja todella paljon. Jos on selostaja, pitäisi edes yrittää selostaa tilanteita.

Jos joku SBS konsernista lukee tätä viestiä, niin koittakaa korvata kaveri jollain, joka kertoo, mitä tapahtuu. Onko millään muulla koti/vieras -peliä selostavalla kaverilla samaa ongelmaa, veikkaan, että ei. Kokonaiskuvan hahmottaminen pelistä jää aivan vaiheeseen, vaikka kuitenkin peliä radiosta edes yritetään kuunnella.

Vaikka kuinka hyvää tuo väliaikateksti on, ja se, että ei soiteta musaa, vaan pysytään kiekossa, niin pitäisi olla jotain rajaa itse selostuksessakin.

SBS; Huonoin ratkaisu, mitä ikinä olette tehneet on Anssi Ritarin kanssa siltojen polttaminen. Koittakaa paikata virhe vaikka näin jälkikäteen.

Edit: Viesti on laitettu SBS:lle, toivottavasti ottavat onkeensa.
 
Viimeksi muokattu:

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Laitetaanpa sekaan yksi viesti, jossa ei moitita Radio Jyväskylän kiekkolähetystä. Arvokasta työtä tekevät koko porukka, siitä kiitos heille. Päivät jolloin JYP pelaa vieraissa olisivat helvetin paljon tylsempiä, mikäli ainoana vaihtoehtona olisi seurata joukkueen otteita SM-liigan tulospalvelun kautta. Varmasti selostukseen sattuu virheitä ja tilanteita voitaisiin selvittää kuulijalle paremmin, sitä en kiellä.

Ajat jolloin jouduttiin tyytymään Järviradioon ja Juhani Kukkaselaan (mikä ei edes kuulunut yhtä laajalla alueella mitä Radio Jyväskylä), ovat onneksi mennyttä. Kaikkihan haluaisivat takaisin ajan jolloin otteluita selostettiin Kari Tynin tai Anssi Ritarin suusta, niin minäkin haluaisin. Mutta kun se ei ole mahdollista, olen tyytyväinen saamaani antiin. En tiedä, ehkä olen sitten vain liian sinisilmäinen ja tyydyn helposti siihen mitä on tarjolla.

Ja mitä tulee kiekkolähetysten studio-osuuteen, niin varmasti Ninnu parantaa sitä myötä mitä enemmän on eetterissä. Se ulosantikin muuttuu varmasti ajan saatossa selkeämmäksi, näinhän sen ainakin luulisi menevän. Hiitelän boksista olen jotenkin alkanut pitämään tämän kauden myötä, vaikka edelleen hitusen kaivertaa se, että lähetyksissä on otettu off-linja musiikin suhteen.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämänpäiväisen pelin loppuhetket olivat jälleen kyllä aivan järkyttävää kuraa Lievemaalta. Peliä siis vain muutama minuutti jäljellä ja Blues hakee tasoitusta ilman maalivahtia, Lievemaa: "Kaksi sekuntia jäljellä, Rajamäki saa kiekon JA EI VOI OLLA TOTTA"

Hätäisenä kerkesin tuosta jo tekemään johtopäätöksen jotta Blues tasoitti pelin ja kirosin jo ääneen. Mutta sitten, ainakin kymmenen minuutin kuluttua herra Lievemaa katsoo sopivaksi ilmoittaa että Tuokkola olikin torjunut laukauksen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämänpäiväisen pelin loppuhetket olivat jälleen kyllä aivan järkyttävää kuraa Lievemaalta. Peliä siis vain muutama minuutti jäljellä ja Blues hakee tasoitusta ilman maalivahtia, Lievemaa: "Kaksi sekuntia jäljellä, Rajamäki saa kiekon JA EI VOI OLLA TOTTA"

Hätäisenä kerkesin tuosta jo tekemään johtopäätöksen jotta Blues tasoitti pelin ja kirosin jo ääneen. Mutta sitten, ainakin kymmenen minuutin kuluttua herra Lievemaa katsoo sopivaksi ilmoittaa että Tuokkola olikin torjunut laukauksen.
Aika tehokkaasti kärjistit tuon tilanteen. Itsekin kyllä kerkesin säikähtää, mutta ei siinä kauaa mennyt, kun kävi ilmi, että Tuokkola torjui tilanteen. "Kaksi sekuntia jäljellä, Rajamäki saa kiekon ja EI VOI OLLA TOTTA ... Tuokkola torjuu ottelun tärkeimmällä hetkellä!" Tauko tuossa välissä oli muutaman sekunnin luokkaa.
 

Welton

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämänpäiväisen pelin loppuhetket olivat jälleen kyllä aivan järkyttävää kuraa Lievemaalta. Peliä siis vain muutama minuutti jäljellä ja Blues hakee tasoitusta ilman maalivahtia, Lievemaa: "Kaksi sekuntia jäljellä, Rajamäki saa kiekon JA EI VOI OLLA TOTTA"

Hätäisenä kerkesin tuosta jo tekemään johtopäätöksen jotta Blues tasoitti pelin ja kirosin jo ääneen. Mutta sitten, ainakin kymmenen minuutin kuluttua herra Lievemaa katsoo sopivaksi ilmoittaa että Tuokkola olikin torjunut laukauksen.
Tuossa tilanteessa olin itsekin saada sydänkohtauksen ja ei näillä veriarvoilla kaukana ole se hetki, että Lievemaa tehtävässä vielä onnistuukin. Tässä on saatu kuunnella 106 runkosarja- ja 15 pudotuspeliottelua Lievemaan selostamana sen jälkeen, kun mies palasi selostamaan JYPin otteluja syksyllä 2008. Veikkaisin karkeasti, että olen kuunnellut noista otteluista noin 40 suorana kokonaan tai lähes kokonaan. Lisäksi olen kuunnellut ehkä noin 30 ottelusta maalitilanteet ja joitain muita mielenkiintoisia tilanteita, joita olen ollut esimerkiksi näkemässä ensin paikan päällä. Juuri nyt en muista, olenko kommentoinut Lievemaata näissä keskusteluissa vuoden 2008 jälkeen, mutta nyt taitaa olla jo aika tehdä se.

Olen nimittäin hyvin pettynyt siihen, että Lievemaa ei ole kehittynyt puolessatoista vuodessa juuri lainkaan huolimatta siitä, että hänellä oli jo aikaisempaa kokemusta melko paljon. Selostus laahaa ikävästi perässä huomioiden sen, että selostus välittyy ottelua ainoastaan hänen välityksellään seuraaville. Radioselostajan kerta kaikkiaan pitää kyetä näkemään tilanteita ennakolta siten, että kuuntelija todella saa otteen pelitilanteesta niin sanotussa reaaliajassa. Kari Tynillä oli omat puutteensa, mutta hänen tapansa selostaa olennaiset pelitapahtumat oli erittäin hyvä. "Joksi" Jaakkola Radio Jannen (Iskelmä Janne tai jotain sellaista nykyään) taajuuksilla on taas esimerkki todella surkeasta selostustyylistä, jossa ottelutapahtumia ei selosteta lainkaan, kun päivän eväiden koostumusta kuvaillessa ei ehdi näkemään kaikkia pelitapahtumia. Lievemaa sijoittuu näiden kahden ääripään väliin.

Ongelmana noissa selostuksissa on mielestäni se, että Lievemaa yrittää mahduttaa selostukseensa liikaa radioselostuksen kannalta epäolennaisia asioita. Ajoittain ylianalysointi karkaa myös yli äyräiden ja samalla myös pelin säännöt saattavat unohtua. Esimerkiksi tänään ottelun Blues-JYP ensimmäisessä erässä JYPin pelaajan lauottua pitkän kiekon aloitus tapahtui JYPin alueelta ja Lievemaa ihmetteli sitä, että Riskan ja Lahden lisäksi hyökkääjänä oli Tuomas Vänttinen. Tämän vuoksi Lievemaa myös ounasteli, että vasen laitahyökkääjä Sipiläinen olisi mahdollisesti loukkaantunut. Kun voitetun aloituksen jälkeen Vänttinen luisteli suoraan vaihtoon ja tilalle tuli Sipiläinen, Lievemaa arvioi, että Vänttisen myötä Aho halusi kentälle vara-aloittajaksi Vänttisen. Meille JYPin otteiden lisäksi jääkiekon sääntökehitystä liikaa seuraaville oli tietysti selvää, että pitkän kiekon jälkeen JYP ei saanut vaihtaa pelaajia, ja aikaisemmin pelin ollessa käynnissä hyökkäysketjua ei ollut ehditty vaihtaa kokonaisuudessaan, minkä vuoksi Vänttinen joutui jäämään seuraavaan aloitukseen jäälle. Eihän tämä virhe tietenkään ole suuren suuri, kun epähuomiossa unohtaa, että pitkä kiekkohan siinä syntyi eikä vaihtoa saatu suorittaa loppuun, mutta tällä esimerkkitilanteella yritänkin kuvata sitä, että Lievemaa takertuu liikaa joihinkin arviointeihinsa, jotka saattavat viedä tarkkuutta myös muusta selostuksesta. Edes perusasiat pitäisi saada kuntoon. Jos pelaaja on esimerkiksi läpiajossa se pitää kunnolla selvitä perusjorinan seasta ennen kuin lopputulos tilanteesta (maali, torjunta, ohilaukaus) on ratkennut. Jos taas pelaaja ei todella ole yksin maalivahtia vastaan, kyseessä ei ole läpiajo, jos puolustaja voi jotenkin mystisesti vielä hyökkääjän etenemisen peittää.

Radioselostaminen on vaativaa. Se on jopa itseäni kiinnostanut ja olen sitä joskus salaa harjoitellut, mutta kiitos erittäin typerän ääneni en ole ollut tosissani. Kuten Anssi Ritari aikanaan minulle sanoi, keskisuomalaista kuulijakuntaa on siunattu erittäin hyvällä selostuksella Suomessa alan pioneerina toimineen Kari Tynin johdolla (toki tässä samalla Anssi sai itseäänkin kehuttua, mutta siihen en reagoinut). En halua siis lytätä Lievemaata. Joka tapauksessa siltä vaikuttaa, ettei mies ei edes halua muuttaa tyyliään, ja se on sääli.

Kuuntelua silti jatketaan noin kerran viikossa. Vaikka hammasta purren.
 

Welton

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika tehokkaasti kärjistit tuon tilanteen. Itsekin kyllä kerkesin säikähtää, mutta ei siinä kauaa mennyt, kun kävi ilmi, että Tuokkola torjui tilanteen. "Kaksi sekuntia jäljellä, Rajamäki saa kiekon ja EI VOI OLLA TOTTA ... Tuokkola torjuu ottelun tärkeimmällä hetkellä!" Tauko tuossa välissä oli muutaman sekunnin luokkaa.
Tauko oli erittäin pitkä suoraan radioselostukseen. Tuo tilanne kuvaa hyvin Lievemaan tyyliä, mutta radiossa ei saa jäädä pimittämään lopputulosta. Tuollainen mässäily on huonoa selostamista. Radioselostuksessa pätee sama periaate kuin esimerkiksi tieteellisissä julkaisuissa verrattuina salapoliisiromaaneihin: Dekkarissa ratkaisu (murhaaja) paljastetaan viimeisessä luvussa, hyvässä julkaisussa ratkaisu näkyy jo tiivistelmässä ja/tai johdannossa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan tuo vähän jo sentään kehittynyt etenpäin mutta vielläkin kyllä haikailen Ritarin perään. Noh kaikkea ei voi saada.

Nykyään sentään pystyy jo pitämään radiota auki ainakin vähän aikaa, mutta ei siitä pelitapahtumista meinaa vielläkään oikein saada käsitystä ja tämä eniten minua harmittaa sillä haluaisi "nähdä" pelin omin silmin selostusta kuuneellessa ,mutta nyt saa pelkästään hyvät hehkutukset ja hakuilevaa selostusta sieltä täältä ottelusta ja mielessä pitää monesti miettiä tuliko siitä maali, hutiveto vai mitä tilannetta se lievemaa käy läpi 5 kertaa ennenkuin sanoo menikö se maaliin vai ei.

Sinällään harmi että muuten hyvälaatuinen ohjelmisto menee pilalle sen takia kun selostaja on vähän mitä on. Jopa hiitelän boksi juttukin alkaa minusta olemaan ihan mielenkiintoinen ohjelma ja hyvin ennen ottelua käydään lähtökohtia läpi ja kaikkea, mutta lievemaa jotenkin minusta pilaa tuon lähetyksen vaikka sivukorvalla tuo kuulostaa hyvältä, mutta jos yhtään tarkemmin haluaa saada pelin tapahtumista kuvaa niin eihän tuosta ota mitään selvää. Joko pitää lievemaan jatkossa vielläkin enemmän panostaa selostustyöhönsä tai ensikaudeksi joku muu selostamaan. Varmasti näkyy kuulijoiden määrässäkin tuo selostuksen laatu.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lisäksi olen kuunnellut ehkä noin 30 ottelusta maalitilanteet ja joitain muita mielenkiintoisia tilanteita, joita olen ollut esimerkiksi näkemässä ensin paikan päällä....

Menee offtopiciksi, mutta pakko kysyä, että löytyykö noita vanhoja ottelulähetyksiä/-selostuksia siis jostain webin uumenista arkistona? Viime kauden puolella kaikki selostukset löytyi kokonaisuudessaan kuunneltaviksi/ladattavaksi, mutta en ole enää niitä löytänyt... Olis mukava kuunnella esim. viime kauden ratkaisevaa finaalia, että miltä se meininki radion kautta kuulosti - itse kun sai olla paikan päällä silloin.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kirosinpa itsekin Lievemaan taas eilen alimpaan hel***tiin! Viime aikoina selostukset ovat olleet vähän parempia (lue: reaaliaikaisempia), mutta eilinen oli taas todellinen rimanalitus.

Etenkin tuo jo kuvailtu ottelun loppu. Sen lisäksi minulle varmistui ottelun loppuminen vasta siitä, kun kuulin taustalta kenttäkuulutuksen. Lievemaan selostuksesta kun sai käsityksen, että ottelua jäi vielä pari sekuntia pelaamatta Pekin torjunnan (kun nyt ensin selvisi se, että Peki torjui) jälkeen.

On se kumma, ettei tämä mies osaa ottaa oppia virheistään! Joskushan hän ylimielisesti totesi, ettei edes lue palautetta. Kannattaisiko alkaa lukea???
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Menee offtopiciksi, mutta pakko kysyä, että löytyykö noita vanhoja ottelulähetyksiä/-selostuksia siis jostain webin uumenista arkistona? Viime kauden puolella kaikki selostukset löytyi kokonaisuudessaan kuunneltaviksi/ladattavaksi, mutta en ole enää niitä löytänyt... Olis mukava kuunnella esim. viime kauden ratkaisevaa finaalia, että miltä se meininki radion kautta kuulosti - itse kun sai olla paikan päällä silloin.

Tuolta löytyy Lievemaan tämän kauden selostukset. Itsekin tykkään välillä kuunnella jälkeenpäin noita, jos vaikka olen ollut paikalla katsomassa. Pitääkin kuunnella eilisen pelin maalit, että miltä ne sitten kuulosti radiossa. Tosin pitää odotella, että tuo Blues-peli ensin tuonne ilmestyy.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitokset linkistä. Tais ihan samassa paikassa olla viimeksikin tuo selostusarkisto, mutten muistanut sivustoa... Harmi vaan, että ei näytä viime kevään selostuksia tuossa olevan. Pitänee kai lähettää palautetta, että saisko ne kuunneltaviksi. ;)

Lievemaasta on todettava lyhyeksi, että eihän selostus mitään laadukasta ole, mutta täytyy olla kiitollinen että meille on ylipäänsä tarjolla lähetykset ja selostukset joka pelistä.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Nostanpa ylös.

Onko oikeasti niin helvetin vaikeaa siirtää sitä lähetystä ajoissa lehdistötilaisuuteen? Ei meinaan ole ollut yksi eikä kaksi kertaa tällä kaudella kun vastustajan valmentajan kommentit ovat jääneet kuulematta kun radioväki on veivannut mainoksia tai Timo Lievemaan paskanjauhantaa päälle. Ainakin mulle nuo valmentajakommentit ovat koko pressin mielenkiintoisin anti, joten skarpatkaapa nyt vähän.
 

Saint

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On se kyllä huono. Pitänyt kirjoittaa aiemminkin, mutta olen odotellut josko taso vaikka nousisi, mutta kun ei.

Eniten ärsyttää se, kun tulee maali niin Timo ei kerro sitä heti, vaan hehkuttaa: "Aijaijai, kylläpä oli hieno syöttö. Tuosta laittaisi sisään lähes kaikki". Ja sitten kun asiansa saa joskus sanottua, niin silloinkaan ei vielä tiedä kumpi teki. Miksi sitä ei voi vaikka vittu huutaa, että MAALI, tekijänä se ja se. Kertokoot ne kuviot/syöttäjät sitten myöhemmin.

Taidan ottaa tuon Urhon takaisin, kun ei jaksa kuunnella.

Lievemaa = masokisteille suunnattua verbaaliakrobatiaa.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Eniten ärsyttää se, kun tulee maali niin Timo ei kerro sitä heti, vaan hehkuttaa: "Aijaijai, kylläpä oli hieno syöttö. Tuosta laittaisi sisään lähes kaikki". Ja sitten kun asiansa saa joskus sanottua, niin silloinkaan ei vielä tiedä kumpi teki. Miksi sitä ei voi vaikka vittu huutaa, että MAALI, tekijänä se ja se. Kertokoot ne kuviot/syöttäjät sitten myöhemmin.

Tämä on ehkä suurin yksittäinen ärsytyksen aihe Lievemaan selostuksissa. Timo tuntuu unohtavan, että kuuntelijat eivät näe sitä, mitä kentällä tapahtuu. Hyvä radioselostaja pystyy luomaan kuuntelijalle niin hyvän immersion tapahtumista, että jokainen ikään kuin tuntee näkevänsä kenttätapahtumat. Televisioselostaja voi sitten enemmän jaaritella historiasta ja yksittäisistä pelaajista, kun katsojat näkevät itsekin, mitä kentällä tapahtuu.

Käsittämättömän ärsyttävää meinaan kuunnella jotain huutamista tyyliin

"OOOOOHHHH jaaa siinä oli KO-ME-A kuvio ja kylläpä pisti Virtasen Antti HIENON syötön takatolpalle, erittäin mahtavasti pelattu tilanne josta kuitenkin Makkonen pisti kuusi metriä ohi maalin, jaha, ja nyt ilmeisesti tulee jäähy, taitaa tulla JYPille mutta minä en valitettavasti nähnyt koko tilannetta yhtään, tuleekohan tuo nyt polvitaklauksesta vai kampituksesta.... jaa taitaakin tulla sittenkin Kärpille tuo jäähy, ja Makkonenhan on tällä kaudella tehnyt komeat pisteet ja ohjannut monta kertaa hyvin maalin edessä ja siinähän hän on kyllä omimmillaan, ja RD:kin on nyt ehkä sen vihdoin tajunnut että ylivoimalla Makkonen kannattaa siihen laittaa koska hän on maalin edessä hyvä isona pelaajana, jahas, nyt onkin jo minuutti JYPin ylivoimaa mennyt ja otetaan tässä välissä studiosta muiden otteluiden tilanteet."
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Paljon on tullut Lievemaasta valitettua, mutta etäjyppiläisenä se on pakon sanelema juttu. Pakko on taas puhua:

Miksi helvetissä kerrotaan kiekon liikkumista mieheltä toiselle silloin kun peli on pysähtynyt ja tehdään tilanneanalyysia/kerrotaan sarjatilannetta silloin kun peli on käynnissä? Tähän liittyen, onko se niin helvetin vaikea kertoa kuulijalle, milloin se peli on käynnissä?

Miksi helvetissä tieto vastustajien peluutuskuvioista pitäisi olla Radio Keski-Suomen kuuntelijoiden mielestä mielenkiintoisempaa kuin JYPin vastaavat kuviot? Erittäin koomista on ollut, että Lievemaa on huomannut JYPin ketjujen muutoksen kolmannessa erässä, minkä minä - hänen oman selostuksensa kuulijana! - olen jo huomannut toisen erän alussa. Sitä ennen on tullut todettua sata kertaa, "ei, ei ole HPK tehnyt kokoonpanomuutoksia". Onhan se hyvä, että vastustajienkin tapahtumia seurataan, mutta ei se saisi tapahtua paikallisradion kuuntelijoiden intressien kustannuksella.

Joku on pielessä, jos kuulija (minä) ei tiedä kummassa päässä peli pyörii. Tätä tapahtuu jatkuvasti.

Summa summarum: Kyllähän se kovasti yrittää, mutta molemmat lausahdukset "ei mopolla mahottomia" ja "paskan myivät" jollakin tapaa istuu Lievemaan imagoon.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
...Radio Keski-Suomen kuuntelijoiden mielestä...

Milläs kanavalla se Lievemaa nyt selostikaan?

Mutta kyllä, taitaa selostushommissa olla toinen vuosikymmen menossa, mutta kehityskäyrä on tehnyt kaikkea muuta kuin noussut. Vieläkään ei Lievemaan selostuksista ota kunnolla selvää, että mitä siellä kentällä tapahtuu. Nimenomaa se, että vähintään kerran pelissä pitää itse arvata, että tuliko siellä maali vai ei. Aivan kuten Tj kuvaili pari viestiä aiemmin. Ja kaikista pahinta on se, ettei mies, ainakaan huhupuheiden mukaan, suostu lukemaan minkäänlaista palautetta. Selostuksen perusideahan kaverilla on kyllä kohtuu hyvin hallussa, mutta muutamat tässä ketjussa mainitut parannukset olisivat enemmän kuin paikallaan.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lievemaata kuunnellessa pitää olla skarppina. Taustaäänien tarkkailun avulla peli aukeaa paljon paremmin. Tänään JYP-Bluesia kuunnellessa oli yksi kohta, missä odottelin pelitauon loppumista ja kiekon tippumista jäähän, kunnes taustalta kuulin "joukkueet täysilukuisia" - aha!!!, peli on jo käynnissä!!! Ja kai nyt kuka tahansa JYPin pelejä nähnyt tietää, että jos Riska ei ole ylivoiman jälkeen jäällä, niin silloin se on loukkaantunut. Tämä meidän kaikkien rakastama idiootti ei huomannut Riskan poissaoloa koko pelin aikana!!! Ihmetteli vaan, että onpa hassuja ketjukokoonpanoja. Mielestäni se on aika koomista, että radion KUUNTELIJA pystyy pysymään paremmin perillä pelin tapahtumista kuin se selostaja, jonka varassa hän on. Niin se vaan minun tapauksessani, tiettyjen asioiden suhteen, on useasti mennyt.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Taustamölystä pystyy kyllä päättelemään monesti enemmän kuin selostuksesta. :D
Esim. JYPin maalipaikan tullessa tietää yleisöstä heti menikö maaliin, hirveä hurraus päälle tai sitten "EI!!!" Vaikeampia tilanteita ovat vieraiden paikat kun yleisö ei välillä reagoi mitenkään ja Timppa se vaan jatkaa normaalilla äänellä jotain 20 sekuntia kunnes toteaa kovan tilanneanalyysin jälkeen että maali tuli. Ellei ehdi kenttäkuuluttaja ensin. Joka tapauksessa ehtii alkaa vituttamaan, kaksin verroin vielä jos siitä maali tuli. :D
Tynissä oli se(kin) huippua selostajana, että hän reagoi vastustajankin maaliin melkein samalla tunteella kuin omien. Joko "aijaijai, sinnehän se menee" tai jos oikein komea maali tuli, niin innoissaan hehkutti, mikä oli mielestäni hieno juttu. Kunnia sinne, minne se kuuluu.
 

Al Bundy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Pittsburgh Penguins, Suomi
En pysty minäkään kuuntelemaan peliä radion kautta. Pari viikkoa sitten röissä ilta-vuorossa yritin "vielä kerran" ekaa erää vähän aikaa. Ei siitä tullu yhtään mitään. Paremmin pysyyy pelissä mukana liigan nettisivuja katellessa.

Timon selostustyyli olisi ehkä telkkariin, kun on enemmän aikaa kertoa kaikkee taustaa ja tilastoo. Mutta radiossa ei "jaaha, katsotaan kuutiolta...noniin Happonen onkin pohjoisen poikia...ja syöttäjää ei merkitty? Jaa tältä paikalta nyt ei oikein näy vaikka joku sinne merkattiin..." oikein toimi.
 

Baldrick

Jäsen
Jaa mikähän tuossa on, kun ei nettiradio halua kuulua.. Tulee "Lataa liitännäinnen", joka sattuu olemaan windows media player, joka on jo aseteltuna. Onko samaan ongelmaan törmänneitä?

Ja sitten, ettei ihan ohi aiheen mene, niin Lieveilmiö on best evöö ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös