Tämänpäiväisen pelin loppuhetket olivat jälleen kyllä aivan järkyttävää kuraa Lievemaalta. Peliä siis vain muutama minuutti jäljellä ja Blues hakee tasoitusta ilman maalivahtia, Lievemaa: "Kaksi sekuntia jäljellä, Rajamäki saa kiekon JA EI VOI OLLA TOTTA"
Hätäisenä kerkesin tuosta jo tekemään johtopäätöksen jotta Blues tasoitti pelin ja kirosin jo ääneen. Mutta sitten, ainakin kymmenen minuutin kuluttua herra Lievemaa katsoo sopivaksi ilmoittaa että Tuokkola olikin torjunut laukauksen.
Tuossa tilanteessa olin itsekin saada sydänkohtauksen ja ei näillä veriarvoilla kaukana ole se hetki, että Lievemaa tehtävässä vielä onnistuukin. Tässä on saatu kuunnella 106 runkosarja- ja 15 pudotuspeliottelua Lievemaan selostamana sen jälkeen, kun mies palasi selostamaan JYPin otteluja syksyllä 2008. Veikkaisin karkeasti, että olen kuunnellut noista otteluista noin 40 suorana kokonaan tai lähes kokonaan. Lisäksi olen kuunnellut ehkä noin 30 ottelusta maalitilanteet ja joitain muita mielenkiintoisia tilanteita, joita olen ollut esimerkiksi näkemässä ensin paikan päällä. Juuri nyt en muista, olenko kommentoinut Lievemaata näissä keskusteluissa vuoden 2008 jälkeen, mutta nyt taitaa olla jo aika tehdä se.
Olen nimittäin hyvin pettynyt siihen, että Lievemaa ei ole kehittynyt puolessatoista vuodessa juuri lainkaan huolimatta siitä, että hänellä oli jo aikaisempaa kokemusta melko paljon. Selostus laahaa ikävästi perässä huomioiden sen, että selostus välittyy ottelua ainoastaan hänen välityksellään seuraaville. Radioselostajan kerta kaikkiaan pitää kyetä näkemään tilanteita ennakolta siten, että kuuntelija todella saa otteen pelitilanteesta niin sanotussa reaaliajassa. Kari Tynillä oli omat puutteensa, mutta hänen tapansa selostaa olennaiset pelitapahtumat oli erittäin hyvä. "Joksi" Jaakkola Radio Jannen (Iskelmä Janne tai jotain sellaista nykyään) taajuuksilla on taas esimerkki todella surkeasta selostustyylistä, jossa ottelutapahtumia ei selosteta lainkaan, kun päivän eväiden koostumusta kuvaillessa ei ehdi näkemään kaikkia pelitapahtumia. Lievemaa sijoittuu näiden kahden ääripään väliin.
Ongelmana noissa selostuksissa on mielestäni se, että Lievemaa yrittää mahduttaa selostukseensa liikaa radioselostuksen kannalta epäolennaisia asioita. Ajoittain ylianalysointi karkaa myös yli äyräiden ja samalla myös pelin säännöt saattavat unohtua. Esimerkiksi tänään ottelun Blues-JYP ensimmäisessä erässä JYPin pelaajan lauottua pitkän kiekon aloitus tapahtui JYPin alueelta ja Lievemaa ihmetteli sitä, että Riskan ja Lahden lisäksi hyökkääjänä oli Tuomas Vänttinen. Tämän vuoksi Lievemaa myös ounasteli, että vasen laitahyökkääjä Sipiläinen olisi mahdollisesti loukkaantunut. Kun voitetun aloituksen jälkeen Vänttinen luisteli suoraan vaihtoon ja tilalle tuli Sipiläinen, Lievemaa arvioi, että Vänttisen myötä Aho halusi kentälle vara-aloittajaksi Vänttisen. Meille JYPin otteiden lisäksi jääkiekon sääntökehitystä liikaa seuraaville oli tietysti selvää, että pitkän kiekon jälkeen JYP ei saanut vaihtaa pelaajia, ja aikaisemmin pelin ollessa käynnissä hyökkäysketjua ei ollut ehditty vaihtaa kokonaisuudessaan, minkä vuoksi Vänttinen joutui jäämään seuraavaan aloitukseen jäälle. Eihän tämä virhe tietenkään ole suuren suuri, kun epähuomiossa unohtaa, että pitkä kiekkohan siinä syntyi eikä vaihtoa saatu suorittaa loppuun, mutta tällä esimerkkitilanteella yritänkin kuvata sitä, että Lievemaa takertuu liikaa joihinkin arviointeihinsa, jotka saattavat viedä tarkkuutta myös muusta selostuksesta. Edes perusasiat pitäisi saada kuntoon. Jos pelaaja on esimerkiksi läpiajossa se pitää kunnolla selvitä perusjorinan seasta ennen kuin lopputulos tilanteesta (maali, torjunta, ohilaukaus) on ratkennut. Jos taas pelaaja ei todella ole yksin maalivahtia vastaan, kyseessä ei ole läpiajo, jos puolustaja voi jotenkin mystisesti vielä hyökkääjän etenemisen peittää.
Radioselostaminen on vaativaa. Se on jopa itseäni kiinnostanut ja olen sitä joskus salaa harjoitellut, mutta kiitos erittäin typerän ääneni en ole ollut tosissani. Kuten Anssi Ritari aikanaan minulle sanoi, keskisuomalaista kuulijakuntaa on siunattu erittäin hyvällä selostuksella Suomessa alan pioneerina toimineen Kari Tynin johdolla (toki tässä samalla Anssi sai itseäänkin kehuttua, mutta siihen en reagoinut). En halua siis lytätä Lievemaata. Joka tapauksessa siltä vaikuttaa, ettei mies ei edes halua muuttaa tyyliään, ja se on sääli.
Kuuntelua silti jatketaan noin kerran viikossa. Vaikka hammasta purren.