Tulin kirjoittamaan tänne tästä pitkään mieleni päällä olleesta JYPin traktoriudesta ja kas vain, joku oli heittänyt jo aiheen peliin. Sponsoristahan se tietenkin tulee, mutta voisi kuvitella että Valtran suunnalla ollaan tyytyväisiä JYPin kanssa tehtävään yhteistyöhön, ainakin niin kauan kun traktori puksuttaa tasaisesti mestaruudesta mestaruuteen. Mutta on kyllä uskomattoman hyvin yhdistynyt tuo joukkueen "olemus" ja pääsponsori toisiinsa, tai laitetaan niin päin, että uskomattoman hyvin ovat sekä lajin seuraajat että media ottaneet tuon "brändin" omakseen. Kaikki nämä traktorin keulimiset sun muut, on kyllä Valtralle mieluisaa mainospuhetta. Millä muulla joukkueella imago ja pääsponsori ovat onnistuneet pääsemään näin hyviin naimakauppoihin? Kärpät ja Oulun Energia? Tavallaan potentiaalia olisi, mutta harva taitaa edes tietää tuosta yhteistyöstä, saati että se jotenkin leimaisi joukkuetta millään tavalla. HIFK ja Hartwallin virvoitusjuomat? No tämä tiedetään ja joskus leikkisästi alkoholi ja lähinnä HIFKin kannattajat yhdistetään toisiinsa, mutta siinä tuskin on Hartwallin näkökulmasta mitään hauskaa ja loppujen lopuksi aika harvoin tuo kombinaatio tulee esiin, varsinkaan median suusta. Brändien luominen on yritysmaailmassa kova haaste ja JYP toimii Valtran kanssa todella hyvin. Onko sillä liiketaloudellisessa mielessä mitään merkitystä, tuleeko Valtran asiakaskunta kotimaisten jääkiekkokannattajien joukosta? No joo, näitä voi aina esittää kriittisinä vastakysymyksinä, mutta niin tai näin, Valtra on kuitenkin aikanaan lähtenyt JYPin päätukijaksi ja on kyllä kokonaiskuvan kannalta onnistunut mainontatyössään paremmin kuin on osattu toivoa. Taas puksuttaa traktori kohti mestaruutta (okei myönnän, vähän Valtra keulii täällä).