JYPin mediaketju

  • 1 799 728
  • 7 863

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
LaTe_Show kirjoitti:
Ihan mielenkiinnon vuoksi kysyisin: olisiko sinulla antaa jotain esimerkkejä sellaisista lehtikirjoituksista, jotka ovat - sinun mielestäsi - vaikuttaneet/saattavat vaikuttaa konkreettisesti pelaajan suorituksiin negatiivisella tavalla?
Voisi ollakin, mutta ensinnäkin koska mielipiteeni on hypoteesi - jota on hyvin vaikea todistaa kun en voi (uskoakseni) suoraan nojata mihinkään tutkimukseen tai auktoriteettiin - en siihen nyt tässä ryhdy. Pohjaan näkemykseni tietämykseeni psykologiasta ja sosio(bio)logiasta. Jos jaksaisin, voisin tarvittaessa kaivaa sinulle linkkejä tutkimuksiin, sekä aihetta käsitteleviin asiantuntijoiden kirjoituksiin ja jatkaa rupattelua aiheesta vaikka yksityisviesteillä, ettei ajauduta aivan sivuraiteille ketjun aiheesta.

En myöskään tunne JYPin pelaajia henkilökohtaisesti, jotta voisin tällaista arviota - että miten keneenkin tällainen voisi vaikuttaa ja missä määrin - alkaa täällä kenestäkään tekemään.

Ja toiseksi, puhuisin mieluummin siitä kokonaisuudesta, eli JYPin liigajoukkueesta. Kyllä nyt vaikka esim. Toni Niemisen (yksilöurheilija) koko ura huipulla mäkihyppääjänä loppui kuin seinään käsittääkseni, juuri suorituspaineiden tuoman korvienväliongelman seurauksena.
Yksilöurheilun puolelta löytyy muutenkin paljon esimerkkejä tällaisesta, siis siitä että suoritustaso laskee isoissa kisoissa, vaikka harjoituksissa kulkee hienosti. Ja huipullahan tuulee kaikista kovimmin.

Niin, ja sitä kuinka konkreettisesti mikäkin Ksml:n lehtikirjoitus vaikuttaa koko joukkueen suorituksiin, en tietenkään lähde tässä arvailemaan. Se olisi ihan pöhköä.
 
Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
kummitus kirjoitti:
Voisi ollakin, mutta ensinnäkin koska mielipiteeni on hypoteesi...

OK, no tämä itse asiassa riittääkin minulle, sillä minä luulin että sinulla oli joku tietty artikkeli/muu kirjoitus mielessä.

Tokihan sitä voi ottaa suorituspaineita vaikka siitä kasvaako Morogoron futiskentälle nurmi tänä vuonna tai saako naapurin kissa pentuja huomenna - ihmisiähän me olemme. Olen jopa kuullut, että joillekin on merkitystä kumman luistimen laittaa ensiksi jalkaan...

Mutta oletusarvo on kuitenkin se, että SM-tason jääkiekkoilija tulisi ymmärtää harjoittavansa ns julkista ammattia, jossa hänen suorituksiaan analysoidaan ja ruoditaan julkisesti mm täällä Jatkoaika.com:ssa. Mutta on toki niitä, joiden on pakko kuivattaa kyyneleet...

Koska olemme näin "JYPin mediaketjussa", niin voin sanoa minun mielestä Keskisuomalainen (tai muu JYPsta kirjoittava media) ei ole tänä vuonna kirjoittanut liian kärkkäästi, tylysti tai provosoivasti - tosin näin tamperelaisena perustan mielipiteeni ennenkaikkea mm. KSMLn nettikirjoituksiin.

Suomen media on itse asiassa paljon armollisempi kirjoituksissaan verrattuna todellisiin "hockey towneihin" (esim Montreal Gazzette), jossa joskus se "palaute" on rajua niin lehdistöltä kuin faneilta (esimerkkinä vaikka Vancouverin paikallisradion CKNWn Dan Russell post-game show).

Nyt kun tarkemmin tätä media-asiaa miettii, niin tuolla suuressa maailmassa ovat valmentajat ja pelaajat joskus jopa käyttäneet mediaa hyväkseen joukkueensa sytyttämiseksi: Tamba Bay valmentaja heittää tasaisin väliajoin kunnon tantrumit median edessä, missä hän ruotii tiettyjä pelaajia ja ehkä kaikkein kuuluisin esimerkki on Messierin "The Promise". Ja olihan Gretzkyn "Mickey Mouse team" kommentilla omat seurauksensa... mutta tiedostan toki sen, että sinä kirjoitit että "on vaikutusta myös negatiivisesti".

Mutta ei tästä sen enempää... jännätään nyt loppuilta minkälaisella rosterilla JYP jatkaa loppukauden.
 
Viimeksi muokattu:

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Veli Veli

Uudehkossa miehille suunnatussa Veli -aikakausilehdessä (4/06) on juttu jääkiekkoilijoiden kumppaneista. Ei siinä mitään, mutta kun yllätyksekseni kyseessä olivat JYPin pelaajien naiset, niin ilmoitan sen tässä muun keskustelun lomaan. Lukekaa ja sivistykää.

edit: Samaisessa lehdykässä on loistava juttu jääkiekkokannattajan olemuksesta. Aika ehdotonta kamaa sivistyneille jääkiekon kannattajille.
 
Viimeksi muokattu:

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kulmalan kolumni. Kenelle kiukutella?

Kun olen täällä arvostellut Ksml:n urheilutoimittajia mielestäni monin paikoin liian raflaavasta - halvasta, ilkeästä - journalismista JYPiä kohtaan, joka näkemykseni mukaan voi tässä tilanteessa olla haavoittavaa eikä rakentavaa kuten toivoisin, niin laitetaanpa sitten vastapainoksi oikein näkemyksellinen ja mielestäni järkevän pohdiskeleva kolumni, jonka pitäisi auttaa meitä ymmärtämään tätä ikävää tilannettamme.

Kulmala on minusta asian ytimessä tässä.
Syyttävällä sormella ei ole reilua osoittaa suoraan ketään tai mitään yksittäistä tekijää.
Syy JYPin tilanteeseen on seurausta liian monen tekijän keskinäisestä vaikutuksesta toisiinsa ja niiden summasta, joka tekee koko asian hyvin vaikeaksi käsitellä monisyisyydessään.
Syyt ovat huomattavasti syvemmällä, eikä JYP ole ainoa joukkue joka painii samassa suossa saman kaltaisten ongelmien kanssa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Outoa höpinää!

..eli jos tässä nyt sitten mennään Kummituksen mielen mukaan, ketään ei saa syyllistää eikä kritisoida erikseen. Tää kiekkobisnes kun on niin hiivatin monien asioiden summa. Voi herranjestas!

Onneksi asiat ei ole näin, vaan maksavat asiakkaat voivat edelleen vaatia rahoilleen vastinetta ja ensi kaudella korkojen kanssa.

Sinänsä Kulmalalta ihan "kiva" kolumni eikä enää lyönyt enempää lyötyä mutta säälihän on sairautta ja pelko veren heikkoutta ainakin kaukalon puolella.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
opelix kirjoitti:
..eli jos tässä nyt sitten mennään Kummituksen mielen mukaan, ketään ei saa syyllistää eikä kritisoida erikseen. Tää kiekkobisnes kun on niin hiivatin monien asioiden summa. Voi herranjestas!

Onneksi asiat ei ole näin, vaan maksavat asiakkaat voivat edelleen vaatia rahoilleen vastinetta ja ensi kaudella korkojen kanssa.
Olin täysin varma että kaikki eivät tule ymmärtämään lukemaansa (viittaan tuohon viestisi otsikkoon), se on huomattu ja tietysti aivan ymmärrettävää.
No surprises.
En minä kritiikkiä voi, enkä halua keneltäkään kieltää, harrastan sitä itsekin.
Juttu on mielestäni hyvä ja sillä siisti. Sinä taidat olla käärmeissäsi kun turhautumisesi purkamiskanavia on arvosteltu.
Koetko että Kulmalan juttu kohdistui jotenkin sinua tai toimintaasi vastaan? Mistä Kulmalan jutun kohdista olet eri mieltä ja miksi?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
No kun nyt Kummitus haluaa tietää niin olen eri mieltä siitä, ettei ketään yksittäistä henkilöä voi syyllistää.

1.Syyllistän Jukka Seppäsen huonoista pelaajahankinnoista ja valmentajavalinnoista.

2 Mattia syyllistän epäonnistumisista pelinjohdossa ja valmennuksessa.

3.Johannes Alasta syyllistän huonosta hinta/laatusuhteesta kuten myös Capoa ja Piispasta.

4.Syyllistän vielä lisäksi Tommi Kovasta rintamakarkuruudesta

5.Syyllistän faneja(myös itseäni) liian kovista odotuksista materiaaliin nähden( palaa kohtaan 1)

..ja siinä tuli tärkeysjärjestyskin samalla. Eli kyllä syyllisiä löytyy tilanteeseen vaikka kolumnina olikin osittain osuva vertauksineen. Yhtä tekijää ei tietenkään tilanteeseen löydy mutta pomohan se muissakin firmoissa vastuun kantaa( palaa kohtaan 1)
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
opelix kirjoitti:
Yhtä tekijää ei tietenkään tilanteeseen löydy...
Sinähän löysit niitä useamman(?). Siinäkö ne olivat muuten mielestäsi kaikki?
Tuollainen viiden kohdan lista nyt on vain liian, suorastaan naurettavan, helppo tehdä.
Uskotko tosissasi että homma on noin yksinkertainen ja syylliset siihen että nyt mennään missä mennään, ovat kaikki tuossa listassa? Jos näin on, niin saat kyllä pitää tunkkisi.
 
Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Damage control...

... siis tuo Kulmalan kolumnihan käsittelee vain tätä tämän hetkistä tilannetta, kun on jo ns "housuissa". Hänhän ei käynyt läpi miksi Jyväskylän Rollarit tekivät tämän mahalaskun tänä vuonna.

Tosiasia on kuitenkin se, että pelkkä "shit happens" toteamus ei ole riittävä analyysi tästä kaudesta.

EDIT: Vai mitä nimimerkki kummitus tarkoitti "JYPin tilanteesta"?

a) tätä koko kautta
b) vai näitä ratkaisuja mitä tehtiin eilen (mitä tämä Kulmala analysoi)?
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
LaTe_Show kirjoitti:
... siis tuo Kulmalan kolumnihan käsittelee vain tätä tämän hetkistä tilannetta, kun on jo ns "housuissa". Hänhän ei käynyt läpi miksi Jyväskylän Rollarit tekivät tämän mahalaskun tänä vuonna.

Tosiasia on kuitenkin se, että pelkkä "shit happens" toteamus ei ole riittävä analyysi tästä kaudesta.

EDIT: Vai mitä nimimerkki kummitus tarkoitti "JYPin tilanteesta"?

a) tätä koko kautta
b) vai näitä ratkaisuja mitä tehtiin eilen (mitä tämä Kulmala analysoi)?
Shit really happens you know. Totta että Kulmala puhuu jutussaan lähinnä eilisistä tapahtumista, mutta eiliset tapahtumat ovat seurausta pitemmältä, eikö?

ksml kirjoitti:
...En ihmettele, jos JYP:n kausikorttilaisella on tänään viheliäinen fiilis. Hän on maksanut tuolistaan satoja euroja ja nähnyt 23 kotiottelua, joista noin joka kolmas on ollut aidosti viihdyttävä. Nyt kun kauden pitäisi olla huipennuksessaan, kaikki onkin ohi. ...
Esmes tuosta kohdasta voi ehkä havaita, että Ilkka kyllä ymmärtää kokonaisuuden, joka pitää sisällään koko kauden. (ja itse asiassa vielä paljon enemmän.)
 
Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
1) Kieltäytyminen 2) Viha 3) Diilaus 4) Masennus 5) Hyväksyntä...

kummitus kirjoitti:
Shit really happens you know. Totta että Kulmala puhuu jutussaan lähinnä eilisistä tapahtumista, mutta eiliset tapahtumat ovat seurausta pitemmältä, eikö?

Olen samaa mieltä, tämä katastrofi ei tapahtunut eilen, vaan tämä on seuraus vääristä ratkaisuista jo pitemmältä ajalta. Jotta shit does not happen again, niin olisi syytä tarkastella missä se vika oli.

kummitus kirjoitti:
Esmes tuosta kohdasta voi ehkä havaita, että Ilkka kyllä ymmärtää kokonaisuuden, joka pitää sisällään koko kauden. (ja itse asiassa vielä paljon enemmän.)

Hmm, minusta tuo mainitsemasi kohta ei ole mitenkään maata järistyttävä, sillä onhan tuo selvä asia, että kannattajia vituttaa tämä tilanne jossa pelaajia myydään ja joukkue pelaa merkityksettömiä pelejä... ja tarkoititko tuolla "ymmärtää kokonaisuuden, joka pitää sisällään koko kauden", että Kulmala ymmärtää miten tämä kausi on mennyt päin helvettiä (tavoitteisiin nähden)?

Tosiasia on kuitenkin se, että tämä kausi on ollut enemmän tai vähemmän (PR-)katastrofi JYP:lle. Jo uskottavuuden takia, olisi tärkeintä näiden johtohenkilöiden tulla esille ja myöntää tämän tilanteen. Vasta tämän jälkeen pystytään fiksuun, analyyttiseen tarkasteluun siitä missä mentiin vikaan ja mitä voisi tehdä paremmin ensi vuonna.

Shit does happen - tiedän toki, mutta joskus on se "onni" itse ansaittava.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kummitukselle!

Jospa sitten tyydyn syyttämään vain yhtä henkilöä eli sylttytehdas on:

Jukka Seppänen: Huonoa sponsorieurojen keräämistä ja vähät rahat väärille pelaajille ja valmentajille.

Kelpaako nyt ?

Meni jo OT:ksi ja lopetan tältä osin tähän.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
LaTe_Show kirjoitti:
Shit does happen - tiedän toki, mutta joskus on se "onni" itse ansaittava.
Ihan aina siihen ei vain ole edellytyksiä, ainakaan tasapuolisesti kaikilla osanottajilla.
opelix kirjoitti:
Kelpaako nyt ?
Kysy mieluummin itseltäsi.
Jos ja kun minulta kerran kysytään, niin minun puolestani saat syyttää vaikka gambialaista pikkupoikaa aliravitsemuksestaan jos niin haluat, mutta se ei olisi kai sinustakaan kovin korrektia. Tästä analogiasta varmaan monen parta pärähtää, mutta en aio vastailla palstalla niihin banaanin pelossa.

Muistutan vain että JYP on selkeästi liigan köyhimpiä joukkueita, eikä Seppäsen lynkkaaminen asiaa paranna tippaakaan.
En myöskään näe että Seppänen olisi syyllinen JYPin ahdinkoon, vaan lähinnä epäonnistunut kunnianhimoisten tavoitteiden täyttämisessä aikataulussaan.
 
Viimeksi muokattu:

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Tositarinoita kiekko-Suomesta

Jatkoajan päätoimittaja asian ytimessä. Sinällään asiallista kirjoitusta on erittäin harmittavaa lukea, kun parannusta ei ole horisontissa näkyvissä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Missio kummittelee!

Onkoha ne lanketit niin perkeleen kalliit muuttaa kun aina vaan ottelumainoksessa irvistelee tuo Missio 2007. Voi elämän kevät. Tai sitten Jukka onkin huumorimiehiä.

Ja oli kyllä naseva kolumni tuo, totuus ei pala tulessakaan!
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
opelix kirjoitti:
Ja oli kyllä naseva kolumni tuo, totuus ei pala tulessakaan!
Ihan hyvä kolumni asiasisällöltään, mutta kolikolla on aina kääntöpuolensa, josta saa tehtyä ihan eri näköisen jutun. Tässä tilanteessa harva vain haluaa lukea mitään juttuja JYPistä toisesta näkökulmasta kirjoitettuna...odotellaan siis kirkkaampia auringon säteitä Hippoksen tunkiolle.

Ehkä olette oikeassa ja tässä kohtaa kuuluu kastaa terä etikassa, työntää puukko kahvaa myöten sisään ja kääntää.

Ja nyt on kiire hallille, saas nähdä...
 

softdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
kummitus kirjoitti:
mutta kolikolla on aina kääntöpuolensa, josta saa tehtyä ihan eri näköisen jutun.
Olet varmasti oikeassa. Silti kiinnostaisi tietää ilman mitään ilkeitä piikittelyjä, mistä jaksat ammentaa optimismisi ja kuinka osaat kääntää asiat aurinkoisiksi riippumatta mitä tapahtuu? Olet valtavirtaa vastaan luottanut, että tämän kauden rostereilla missio on hyvin haarukassa, ellei jopa todennäköinen. Nyt kun se on viimeisiä toiveita myöden kuopattu, silittelet seurajohdon päätä; parempi tuuri ensi kerralla ja epäonnistumisen syy on ilkeissä faneissa ja mediassa jne, tiedät varmaan mitä tarkoitan.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
softdog kirjoitti:
Silti kiinnostaisi tietää ilman mitään ilkeitä piikittelyjä, mistä jaksat ammentaa optimismisi ja kuinka osaat kääntää asiat aurinkoisiksi riippumatta mitä tapahtuu?
Kummituksen kanssa keskustelu ei ole kovin hedelmällistä. Varsinkaan sen jälkeen kun hän teki luonnehdintansa meistä muista, joita kohtaan hän tuntee myötähäpeää.
kummitus kirjoitti:
Saa nähdä ketä kohtaan, mutta en tarkoittanut pelaajia, vaan mahdollisia kova-äänisiä tuohtuneita satunnaisia keskikaljantuoksuisia keskivertoja keskisuomalaisia kiekkoniiloja tai jopa heidän jonkinlaista laumoittumista, yhteishurmosta, lynkkausmeininkiä, ehkä peräti rikollisia ylilyöntejä. Tarkoitan siis niitä keskinkertaisuudesta ponnistavia punaniskaisimpia ja raavaimpia äijiä, joita ei isossakaan joukossa hävetä sanoa suoraan (l. huutaa) asioita niinkuin ne ovat - siis tietenkin heidän subjektiivisuudestaan tarkasteltuna.
Yhdistyneet saman henkiset alfa-urokset (ja -naaraat) voivat uhmakkaalla käytöksellään voittaa koko lauman suosion puolelleen.

Ennakoin siis vain mitä tapahtuu laumassa, jossa on paljon matalaotsaisia tonyhalmeita ja juhamietoja samassa ahtaassa (mielen)tilassa tärpäteissään, sekä voimakas ärsyke/kiihotin (Tommi Kovanen), joka vetoaa samaan osaan kaikkien luolamiesaivojen tunnekeskuksissa.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siniviiva kirjoitti:
Kummituksen kanssa keskustelu ei ole kovin hedelmällistä. Varsinkaan sen jälkeen kun hän teki luonnehdintansa meistä muista, joita kohtaan hän tuntee myötähäpeää.
Meinasin sanoa etten oikein ymmärrä mitä tämä viestisi tekee tässä ketjussa, mutta ymmärränhän minä.

Haluatko kertoa vaikka yksityisviestillä, mikä noista lainaamistasi luonnehdinnoistani osui lähimmäksi juuri sinua?
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
softdog kirjoitti:
Olet valtavirtaa vastaan luottanut, että tämän kauden rostereilla missio on hyvin haarukassa, ellei jopa todennäköinen. Nyt kun se on viimeisiä toiveita myöden kuopattu...
Minä en ole kuopannut vielä yhtään mitään. JYPille on 30 pistettä vielä jaossa.

Loppuihin persoonaani koskeviin kysymyksiin vastailen jatkossa yyveellä, jos viitsin.

Muutenkin toivon että te, joita kiinnostaa enemmän minuun liittyvä pumina, kuin jääkiekkokeskustelu, laittaisitte ennemmin yksityisviestejä tai oikeasti avaatte sinne vapaan keskustelun puolelle tätä varten ketjun.
Moni lukija varmaan arvostaisi sitä, että keskustelu pysyy aiheen mukaisena, koska ihan kaikkia ei taida kiinnostaa näiden otsikoiden alla käytävä kummitus-keskustelu. Uskoisin kokemusteni perusteella myös moderaattorin olevan ainakin tästä kanssani yhtä mieltä.
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
kummitus kirjoitti:
Meinasin sanoa etten oikein ymmärrä mitä tämä viestisi tekee tässä ketjussa, mutta ymmärränhän minä.

Haluatko kertoa vaikka yksityisviestillä, mikä noista lainaamistasi luonnehdinnoistani osui lähimmäksi juuri sinua?

Tämän tärkein anti oli, ettei kanssasi voi keskustella.
Minua kiinnostaa enemmän keskustelu kuin kummituksen kanssa vääntäminen.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Groove Armada kirjoitti:
Tämän tärkein anti oli, ettei kanssasi voi keskustella.
Minua kiinnostaa enemmän keskustelu kuin kummituksen kanssa vääntäminen.
Ihanko totta? Eikös tämä ole ihan suoraa valehtelua? Sinähän juuri tällä viestilläsi näytät että sinua kiinnostaa enemmän nimenomaan kummitusjutut. Tämähän oli osoitettu minulle. Omituista logiikkaa, taisin mennä provoon? Trollit pois palstalta, hus.

Olitko pelissä? Se oli viihdyttävä. http://www.ksml.fi/kiekko/uutiset/kiitos__niille__jotka__tulivat_4914306.html
 
Muistutetaan nyt taas, ties monennenko kerran, että henkilökohtaiset väännöt ja muut off-topic nokittelut hoidettakoon yksityisviestein eikä palstalla.

Moderaattorit
 

Handyy

Jäsen
Moderaattorit kirjoitti:
Muistutetaan nyt taas, ties monennenko kerran, että henkilökohtaiset väännöt ja muut off-topic nokittelut hoidettakoon yksityisviestein eikä palstalla.

Moderaattorit
Henk.koht. toivoisin että kohta tipahtaisi pelikieltoja, monta ketjua on nyt mennyt jo JYPin palstalla sellaiseksi jauhannaksi ettei edes viitsi lukea kun asiassa ei pysytä yhtään vaikka itse ketjun aihe kiinnostaisi huomattavasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös