Sen verran voin paljastaa, että olin aikoinaan näitä sivuja suunnittelemassa (neljä-viisi vuotta sitten) ja siinähän budjetti oli todella rajallinen ja jouduttiin menemään useasta kohtaa siitä mistä aita on matalin. Tavoitteena oli päästä vain pois siitä kämäsestä Liiga-pohjasta, jota muutamat käyttivät sivuillaan ja saada ns. kontrolli laajemmin takaisin itselleen.
Intohimoahan olisi riittänyt tehdä vaikka millaiset, mutta kun aika ja raha on rajallinen niin ei ihmeitä voi tehdä, ellei sitten mene ihan pro bono -hommiksi. Toki myös neljässä vuodessa nykyaikana alkaa verkkosivun elinkaari tulemaan väistämättä loppuun niin visuaalisesti, mutta varsinkin teknillisisestikin, joten uudistustahan nuo ehdottomasti kaipaisi. Sivuston integraatioiden yms. päivittäminen ns. legacykoodiin oon sellaista, jota ei oikein kukaan halua tehdä. Se on sama kuin söisi keittoa haarukalla.
Olen harrastuspohjalta ja hieman myös töiden kautta ollut tekemisissä nettisivujen luomisen ja hallinnoimisen kanssa. Suurin henkilökohtainen mielenkiinto on tässä kohdistunut aina ulkoasuun ja käytettävyyteen, joiden tulisi kulkea käsi kädessä.
Mielestäni JYPin sivuissa ei ole mitään sellaista pielessä, joka olisi ollut korjattavissa vain suuremmalla budjetilla ja lisäpanostuksella, vaan pohjalla oleva design on huono. Designissa on yritetty keskittyä näyttävyyteen, mutta se on tehty liian paljon käytettävyyden ehdoilla. Tämä on mielestäni yleinen virhe ollut jo useamman vuoden ajan, kun uusia sivuja tehdään, niin yritetään tehdä niistä visuaalisesti näyttäviä, mutta unohdetaan käytettävyys.
Mitä nyt vähän katsellut muiden joukkueiden sivuja, niin esimerkiksi KooKoon sivut ovat ihan mukavat, vaikka toki parantamisen varaa olisi niissäkin. Uskallan kuitenkin väittää, että KooKoo ei ole sivuistaan maksanut kovin suuria summia.
Ei liigajoukkueen sivujen tarvitse olla teknisesti kovinkaan erikoiset, mutta niiden pitää olla käytettävyydeltään ja ulkoasultaan perushyvää tasoa, sekä tietysti sisältöä täytyy tuottaa tasaisesti, että niitä sivuja halutaan käyttää.