Pelikiellon uhallakin sanon, että noihin kummituksen trollauksiin ei kannata lähteä mukaan. Vaikka JYPille kävisi samanlainen lento-onnettomuus kuin Jaroslaville, tälle palstalle kirjoitetut "RIP"-viestitkin olisivat hänen mielestään turhaa narisemista ja pelkkää Tynin mustamaalaamista.
Totta on, että Nelosen tv-paketti sekä heikentynyt taloustilanne ovat syynä yleisömäärien pudotuksiin, mutta miksi sitten viimeiseiseksi jääneitä Pelicansia ja Sportia lukuunottamatta jokainen Liiga-seura keräsi JYPiä ennemmän katsojia? Esimerkiksi SaiPa, Ässät, KalPa, HPK; kaikki pelaavat Jyväskylää pienemmissä kaupungeissa ja sijoittuivat runkosarjassa JYPin taakse, saati sitten jos vielä lasketaan pelkästään kotiotteluiden tulokset. Miksei tv-paketti ja taloustilanne vaikuttanut näiden joukkueiden yleisömääriin? Miksi heillä oli runkosarjan kotiotteluissa paremmat yleisökeskiarvot? Entäpä sitten pudotuspelit, miksi ennakkoon tasaisimmaksi ennustetussa parissa toisen kotiotteluissa on selvästi pienemmät yleisömäärät? Miksi parjatuissa säälipleijareissa Ilveksellä oli yhdessä pelissä yli 5000 katsojaa, vaikka joukkue oli sarjassa tappiolla? (ja kyllä, Tampeereella on enemmän asukkaita, mutta myös toinen Liiga-joukkue).
Toisekseen, niinkuin tuli jo mainittuakin, taistelu parantunutta tv-tuotetta vastaan on rankkaa, sitä ei ole kukaan täällä kiistänyt. Mutta onhan lähtökohtaisesti Kärpät JYPiä kovempi joukkue, vähänkin tilastoja ja lukuja katsomalla finaalipaikan matkaaminen Ouluun pitäisi olla lähes itsestäänselvyys. Jos pelaajat reagoisivat tähän tilanteeseen samalla tavalla kuin Tyni ja Lindström yleisökatoon, miten kävisi? Kehitys loppuu tyytyväisyyteen, vaikeudet on tehty voitettaviksi, itseluottamus on kaikki kaikessa, jne. sanontoja ja opettavaisia tarinoita kyllä löytyy, mutta JYPin toimistolla ei tunnuta edes yrittävän...
...onneksi kuitenkin tähän asti. Nämä paitakampanjat ym. viimeaikaiset jutut ovat olleet todella positiivinen yllätys, kaikin puolin mainiota toimintaa. Toivotaan hartaasti, että toimistolla tajutaan, että moista markkinointia voi tehdä myös runkosarjan aikana. Tai että ylipäänsä runkosarjan otteluita voi markkinoida...