Suomelan lähtö on paha isku JYPin sentterikalustolle, vaikka Immosta ja Hytöstä meillä edelleen löytyy. Immonen on edelleen taattua laatua, mutta jalka on selvästikin hidastunut entisestään, joten puolustusvelvoitteisiin Immosta ei voi suunnata oikeastaan yhtään - vrt. Perrin. Immonen on iäntulon myötä todella hyvä 2. sentteri. Hytösen rooli tulee olemaan 3. sena, mutta kieltämättä tämä kausi oli suht hyvistä pisteistä huolimatta vähän pettymys J-P:n osalta. En ole kuitenkaan luovuttamassa JYP-ikonin suhteen, mutta roolia pitää muuttaa puolustavammaksi, ja Hytösen sekä seuran pitää ehdottomasti suunnata keskittymistä puolustavaan rooliin ja alivoimiin. Kaikki panokset tähän rooliin, ja meillä on erinomainen puolustava sentteri - ja niitä tarvitaan kovassa joukkueessa.
Mutta, se ykkössentteri. Immosella voi lähteä, muttamutta. Hytösen roolin muuttamisen jälkeen (mielestäni aika välttämätön) kaikkia tulospaineita ei voi pistää Immosen niskaan. Käytännössä tämä tarkoittanee, että Holtarin pitää löytää jostakin lupaava mutta ei-vielä-valmis kaveri. Tai sitten annetaan Kanniselle/Stråkalle/tai muulle JYPin junioripolun käyneelle todellinen mahdollisuus - mutta löytyykö sieltä? (Aito kysymys, en ole voinut seurata oikein JYPin junnuja enää hetkeen.)
Jotkut ovat olleet enemmän tai vähemmän pettyneitä Kanniseen, mutta minun mielestäni oli tällä kaudella hyvä. Ei huikea, mutta plussamerkkinen kausi, ja jotenkin näen Kannisessa paljon enemmän vielä potentiaalia - enkä haluaisi siis Kannisesta luopua. Vähän hankinnoista riippuen, olisiko se sitten Kanninen, jolle alettaisiin petaamaan sitä 1.-2. ketjun sentterin roolia?
Rambolle nelosketju, ei se väärin olisi. Myös Stråka on ollut ihan hyvä pelaamissaan otteluissa, pelirohkealta vaikuttaa, vaikka vielä oli pelivauhtiin totuttelemista.
Puolustus taitaa olla aika valmis jo nyt. Ennen tätä kautta manasin etenkin Jokista, mutta kehittyi huimasti tällä kaudella, ja minun silmissäni sopii täysin puolustavaan rooliin myös ensi kaudella kolmospariin. Yonkmanille kiitos ja hei, oli valitettavan huono mitä pidemmälle kausi eteni. Hidas, ja menetti kiekkoja - ei enää riittänyt edes siihen helppoon nopeaan avaukseen. Pelkällä preesensillä ei minun silmissäni paikkaa avaudu. Ikosesta avattiinkin jo ketju, läpimurron partaalla - mun mielestä teki jo sen jotakuinkin. Varma valinta Jokisen kanssa ainakin kolmospariin, ellei jopa 2. pariin. Mäenpää... Noh, olipa odotuksiin nähden juuri niin huono kuin vähän pelkäsinkin sitten sen edellisen lyhyen stintin. En muista Mäenpään sopimustilannetta, mutta melkein ennemmin Newtonin tuohon rooliin ottaisin. Tosin näin punaista tuossa vikassa matsissa, kun Newton hiihteli alaspäin siinä HIFKin alivoimamaalissa, selkä suorana saatana sieltä surffailee vähänniinkö yrittäisi mutta ei kumminkaan. Se oli aika anteeksiantamatonta. Mutta väläytteli silti siniviivaosaamistaan, joten vähän siinä ja siinä. En tiedä tosin onko menossa jo jonnekin, mutta varauksin, ihan ok jos jää ja ihan ok jos lähtee. Vainio ja Kalteva, annan peukun. Kyllä, myös Kaltevalle. Honka on up-and-coming, ja ehkäpä meidän ässä hihasta. En vielä ensi kaudellekaan itse asiassa odota läpimurtoa, mutta enemmän peliaikaa voisi antaa. Kaikki on Anttonin kohdalla siis plussaa, kova luotto on siihen, että pystyy yllättämään meidät erittäin positiivisesti.
Laitureista vain lyhyesti, Roobaa on moitittu, mutta kuten
@Nelfor hyvin huomautti, se oikea rooli pitää löytää ja tehdä selväksi. Minä lähtisin sillä 3.-4. ketjun voimahyökkääjällä, maalintekoon ei sitten ehkä kuitenkaan löydy rahkeita. Puustiselta pelkään vähän "toisen kauden kirousta", joten olen maltillisin mielin vaikka ei 30 börsää ensi kaudella nakuttelisikaan - mutta 20 maalin tienoille jos pääsee, en ole laskemassa bustiksi. Suomelan lähtö iskee myös Turkulaiseen, mutta pystynee myös itse pörräyksellään jatkamaan samaa rataa. Muista ei nyt sanottavaa.
Pahoittelut jälleen kerran sekavista listauksista, mutta tällaista tällä kertaa joka tapauksessa.