Kiitokset @ZayWest ketjun nostamisesta. Mieleni on tehnyt kirjoittaa juuri tuosta samasta asiasta läpi kevään.
Tuo Euroopan some-kuninkuus on kyllä karannut aivan mahdottomaksi. Sanotaanko että JYPiltä vaatisi töitä ihan jo Liigan kärkisijatkin sosiaalisen median osalta. Kaiken huipuksi mielestäni JYPin some-touhut ovat ottaneet viimeisen vuoden-kahden aikana suorastaan takapakkia. Aika heikko esitys, ensin otetaan utopistinen tavoite, sen jälkeen otetaan askelia taaksepäin kehityksessä.
Ehkä suurin taka-askel tuli kun kaikessa hiljaisuudessa HurrikaaniTV:n jaksot loppuivat viime talven mittaan. Pakko kylläkin myöntää etteivät nuo jaksot aivan järisyttävän hyviä olleet. Arvosanana ehkä 2,5/5. Ihan hyviä perusasiallisia ja hyvin tuotettuja videoita, mutta valitettavan tylsiä. Pelaajia haastatellaan aika kliseisillä kysymyksillä, haastateltavat seisovat selkä suorassa hyvin valaistussa studiossa ja tunnelma on hilpeä kuin työhaastattelussa. Kyllähän niitä katsoi, en sano sillä, mutta en nyt varsinaisesti jäänyt kaipaamaan. Vähän ehkä hassua, mutta ei enää videoita oikein kuvata noin. Nykyaikaa ovat vapaaalla kädellä liikkuvat kamerat, kännykkäkamerat ja goprot. Katsokaapa nykyajan tubettajia, ei niistä yksikään kuvaa noin "virallisia ja säntillisiä" videoita. Niissä löhötään jossain sohvan nurkassa, valaistukset ja kuvakulmat saattavat olla mitä sattuu. Paljon kuvataan myös ihan vapaalla kädellä. Se pääpointti on siinä videon sanomassa, eikä siinä yleisessä laadussa. Veikkaan että monen tubettajan suosio perustuu juuri siihen että videoita katsellessa tuntuu kuin olisi itse mukana sillä kävelyreissulla tai istumassa tubettajan yksiössä. Jos haluaa käyttää lätkätermejä, niin heittäisin että tubettajien tyyli kuvata videoita on kuin olisi lätkähallissa paikan päällä aistimassa tunnelmaa. Tuollaiset "viralliset pönötys-videot" taas antavat saman fiiliksen kun katsoisi peliä telkkarista. Kyllähän siinä jotain tapahtuu, mutta samaa fiilistä ei saa.
Jaksojen pituus oli mielestäni vähän haastava. Mielipideasioitahan nämä, mutta itse katson mieluummin kerran viikossa max 5 videon kuin että kerran kuukaudessa 15 minuutin jakso. Lisäksi tuollainen "jakso aina kuukauden alussa" tuo suotta paineita videoiden tekemiseen. Jakso pitää ikään kuin tuottaa "pakosti" aina kuukauden välein. Sitten sinne keksitään väkisin jotain sisältöä jotta saadaan lupaus lunastettua. Itse suosisin JYPinä sellaista mallia, että tuotetaan videoita aina kun siltä tuntuu. Välillä voi tulla viikossa useampikin video, joskus menee viikkoja ilman. Siinä ei mielestäni ole mitään mieltä että aletaan "väkisin" tuottamaan jotain videoita.
Yritin katsoa JYPin some-vastaavaa, mutta sellaista en netin perusteella löytänyt. Toki rosteri on vielä päivittämättä, mm. Jäsä puuttui sieltä kokonaan (eiks some-kuninkaalla pitäisi sivut olla myös kesällä ajan tasalla?). Pääpointti kuitenkin se, että JYPiltä puuttuu se sosiaalisesta vastaava kaveri. Mielestäni JYPillä pitäisi olla yksi kaveri joka antaa kasvot some-tiimille. Tällä hetkellähän näin on periaatteessa Jiri Halttusen kanssa, vaikka mies ei virallisesti mikään some-vastaava ole. Käsittääkseni pelkästään valokuvaaja, jolta JYP ostaa palvelunsa. Hyviä kuvia Jiri kuvaa ja on varmaan tällä hetkellä JYPin somen tärkein henkilö, mutta mielestäni some-puoli tarvitsee oman henkilönsä Jirin rinnalle. Ihan kuten JYPin huollolla on kasvot, toimiston markkinointitiimillä tai lehdistötilaisuuden vetäjällä on omat kasvot.
JYPin someja seuratessa joukkue jää mielestäni turhan etäiseksi. Mitä muiden Liiga-seurojen sosiaalisia medioita olen seurannut, niin siellä videoita katsellessa pääsee ikään kuin joukkueeseen sisälle. Ainakin Jukurit ja KooKoo on joskus kuvanneet videoita missä juhlitaan voittoa välittömästi pelin jälkeen tai haetaan latausta peliin lähdettäessä. Toki livenä näitä ei kannata näyttää, kysykää vaikka Jesper Piitulaiselta. Kuitenkin, niitä videoita katsomalla fani tuntee ikään kuin olevansa osa joukkuetta. Mukana koppielämässä jakamassa ilot ja surut. JYPillä taas koppielämästä jaetaan joku kuva missä Virppa-Virpiö asettelee kamoja valmiiksi. Sinänsä ihan jees, mutta pidemmän päälle aika tylsää.
Jaan varmaan sadannen kerran näitä Sportin Kotkan matkassa videoita, mutta siellä esimerkki sellaisesta sisällöstä mitä itse katsoisin erittäin mielelläni myös JYPistä. Sport ei tee ollenkaan sellaisia puhki kaluttuja haastatteluja kaikkine kliseineen "mitä odotat tulevalta kaudelta", vaan Sportin tuottamissa videoissa kamera lyödään pelaajalle käteen ja sanotaan että kuvaa arkeasi. Juuri sellaista tubettamista mitä yllä toivoin. Alla linkatussa esimerkkivideossa voit kirjaimellisesti hypätä Tuomas Vänttisen Audin kyytiin, ja näet miten Sport lähtee vieraspelireissulle. Videota katsellessa tuntuu aivan siltä kuin olisit itsekin vaasalaisten bussin kyydissä.
Kotkan matkassa 2015-2016 - osa 3 (AlluCam vierasreissulla) || Aleksi Laakso - YouTube
Toivoisin jälleen kerran JYPiltä jonkinlaista listausta pelaajien some-käyttäjänimistä. Jos haluaisin vaikkapa Instagramissa laittaa kaikki joukkueen pelaajat seurantaan, niin mistä löytäisin käyttäjänimet? En mistään. Joihinkin kuviin Jiri on tägäillyt pelaajia, muttei suinkaan kaikkiin. Siinä olisikin JYPille hyvä keino pitää itsestään melua näin kesän hiljaisuuksien aikaan. Uutista vain kehiin otsikolla "Kiinnostaako seurata pelaajien kesäkuulumisia? Täältä näet kaikkien pelaajien some-nickit!". Minulla ei tule näin lennosta mieleen yhdenkään jyppiläisen nimimerkkejä. Jonne "Monsterimonni" Virtanen tai Ari "Zwangi55" Wallin taas tulee mieleen heti. Jonnen tai Arin kuviin tai videoihin törmää jatkuvasti. Äijät on jatkuvasti "online" ja samalla toimivat ikään kuin mainoksena seuralle ja lajille. Samaa toivoisin JYPiltä ja sen pelaajilta.
Tuo Euroopan some-kuninkuus on kyllä karannut aivan mahdottomaksi. Sanotaanko että JYPiltä vaatisi töitä ihan jo Liigan kärkisijatkin sosiaalisen median osalta. Kaiken huipuksi mielestäni JYPin some-touhut ovat ottaneet viimeisen vuoden-kahden aikana suorastaan takapakkia. Aika heikko esitys, ensin otetaan utopistinen tavoite, sen jälkeen otetaan askelia taaksepäin kehityksessä.
Ehkä suurin taka-askel tuli kun kaikessa hiljaisuudessa HurrikaaniTV:n jaksot loppuivat viime talven mittaan. Pakko kylläkin myöntää etteivät nuo jaksot aivan järisyttävän hyviä olleet. Arvosanana ehkä 2,5/5. Ihan hyviä perusasiallisia ja hyvin tuotettuja videoita, mutta valitettavan tylsiä. Pelaajia haastatellaan aika kliseisillä kysymyksillä, haastateltavat seisovat selkä suorassa hyvin valaistussa studiossa ja tunnelma on hilpeä kuin työhaastattelussa. Kyllähän niitä katsoi, en sano sillä, mutta en nyt varsinaisesti jäänyt kaipaamaan. Vähän ehkä hassua, mutta ei enää videoita oikein kuvata noin. Nykyaikaa ovat vapaaalla kädellä liikkuvat kamerat, kännykkäkamerat ja goprot. Katsokaapa nykyajan tubettajia, ei niistä yksikään kuvaa noin "virallisia ja säntillisiä" videoita. Niissä löhötään jossain sohvan nurkassa, valaistukset ja kuvakulmat saattavat olla mitä sattuu. Paljon kuvataan myös ihan vapaalla kädellä. Se pääpointti on siinä videon sanomassa, eikä siinä yleisessä laadussa. Veikkaan että monen tubettajan suosio perustuu juuri siihen että videoita katsellessa tuntuu kuin olisi itse mukana sillä kävelyreissulla tai istumassa tubettajan yksiössä. Jos haluaa käyttää lätkätermejä, niin heittäisin että tubettajien tyyli kuvata videoita on kuin olisi lätkähallissa paikan päällä aistimassa tunnelmaa. Tuollaiset "viralliset pönötys-videot" taas antavat saman fiiliksen kun katsoisi peliä telkkarista. Kyllähän siinä jotain tapahtuu, mutta samaa fiilistä ei saa.
Jaksojen pituus oli mielestäni vähän haastava. Mielipideasioitahan nämä, mutta itse katson mieluummin kerran viikossa max 5 videon kuin että kerran kuukaudessa 15 minuutin jakso. Lisäksi tuollainen "jakso aina kuukauden alussa" tuo suotta paineita videoiden tekemiseen. Jakso pitää ikään kuin tuottaa "pakosti" aina kuukauden välein. Sitten sinne keksitään väkisin jotain sisältöä jotta saadaan lupaus lunastettua. Itse suosisin JYPinä sellaista mallia, että tuotetaan videoita aina kun siltä tuntuu. Välillä voi tulla viikossa useampikin video, joskus menee viikkoja ilman. Siinä ei mielestäni ole mitään mieltä että aletaan "väkisin" tuottamaan jotain videoita.
Yritin katsoa JYPin some-vastaavaa, mutta sellaista en netin perusteella löytänyt. Toki rosteri on vielä päivittämättä, mm. Jäsä puuttui sieltä kokonaan (eiks some-kuninkaalla pitäisi sivut olla myös kesällä ajan tasalla?). Pääpointti kuitenkin se, että JYPiltä puuttuu se sosiaalisesta vastaava kaveri. Mielestäni JYPillä pitäisi olla yksi kaveri joka antaa kasvot some-tiimille. Tällä hetkellähän näin on periaatteessa Jiri Halttusen kanssa, vaikka mies ei virallisesti mikään some-vastaava ole. Käsittääkseni pelkästään valokuvaaja, jolta JYP ostaa palvelunsa. Hyviä kuvia Jiri kuvaa ja on varmaan tällä hetkellä JYPin somen tärkein henkilö, mutta mielestäni some-puoli tarvitsee oman henkilönsä Jirin rinnalle. Ihan kuten JYPin huollolla on kasvot, toimiston markkinointitiimillä tai lehdistötilaisuuden vetäjällä on omat kasvot.
JYPin someja seuratessa joukkue jää mielestäni turhan etäiseksi. Mitä muiden Liiga-seurojen sosiaalisia medioita olen seurannut, niin siellä videoita katsellessa pääsee ikään kuin joukkueeseen sisälle. Ainakin Jukurit ja KooKoo on joskus kuvanneet videoita missä juhlitaan voittoa välittömästi pelin jälkeen tai haetaan latausta peliin lähdettäessä. Toki livenä näitä ei kannata näyttää, kysykää vaikka Jesper Piitulaiselta. Kuitenkin, niitä videoita katsomalla fani tuntee ikään kuin olevansa osa joukkuetta. Mukana koppielämässä jakamassa ilot ja surut. JYPillä taas koppielämästä jaetaan joku kuva missä Virppa-Virpiö asettelee kamoja valmiiksi. Sinänsä ihan jees, mutta pidemmän päälle aika tylsää.
Jaan varmaan sadannen kerran näitä Sportin Kotkan matkassa videoita, mutta siellä esimerkki sellaisesta sisällöstä mitä itse katsoisin erittäin mielelläni myös JYPistä. Sport ei tee ollenkaan sellaisia puhki kaluttuja haastatteluja kaikkine kliseineen "mitä odotat tulevalta kaudelta", vaan Sportin tuottamissa videoissa kamera lyödään pelaajalle käteen ja sanotaan että kuvaa arkeasi. Juuri sellaista tubettamista mitä yllä toivoin. Alla linkatussa esimerkkivideossa voit kirjaimellisesti hypätä Tuomas Vänttisen Audin kyytiin, ja näet miten Sport lähtee vieraspelireissulle. Videota katsellessa tuntuu aivan siltä kuin olisit itsekin vaasalaisten bussin kyydissä.
Kotkan matkassa 2015-2016 - osa 3 (AlluCam vierasreissulla) || Aleksi Laakso - YouTube
Toivoisin jälleen kerran JYPiltä jonkinlaista listausta pelaajien some-käyttäjänimistä. Jos haluaisin vaikkapa Instagramissa laittaa kaikki joukkueen pelaajat seurantaan, niin mistä löytäisin käyttäjänimet? En mistään. Joihinkin kuviin Jiri on tägäillyt pelaajia, muttei suinkaan kaikkiin. Siinä olisikin JYPille hyvä keino pitää itsestään melua näin kesän hiljaisuuksien aikaan. Uutista vain kehiin otsikolla "Kiinnostaako seurata pelaajien kesäkuulumisia? Täältä näet kaikkien pelaajien some-nickit!". Minulla ei tule näin lennosta mieleen yhdenkään jyppiläisen nimimerkkejä. Jonne "Monsterimonni" Virtanen tai Ari "Zwangi55" Wallin taas tulee mieleen heti. Jonnen tai Arin kuviin tai videoihin törmää jatkuvasti. Äijät on jatkuvasti "online" ja samalla toimivat ikään kuin mainoksena seuralle ja lajille. Samaa toivoisin JYPiltä ja sen pelaajilta.