Mainos

JYP sosiaalisessa mediassa – matkalla Euroopan huipulle!

  • 70 400
  • 300

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Helkkarin hauska tuo kyllä, kun osataan nauraa itselleen. Varsinkin kun Tyni vielä megafonilla hokee tuota Myrskylle. Peukku!
Vanhan vitsin kierrätystä, mutta mikäs siinä jos toimii. Itse ainakin naurahdin tuolle.

"Ai miten niin Tyntsä on palannut takaisin?"
 

ZerDzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Risto Dufva
Mielestäni erittäin onnistunut mainos kun vielä Kari itse megafonin varressa, ei tarvita edes klassisia gsm-yhteyksiä. Nyt painetaan hommia kuin silloin aikanaan ja JYP on tosissaan uudella tiellä!
 

Taksari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KPC.
Tää oli kyllä hauska blast from the past-tyyppinen mainos :D
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
JYPin pelaajat ovat kaapanneet seuran Instagram-tilin seuraavien viikkojen ajaksi, mikä on helvetin hyvä juttu!

...mutta samaan aikaan Ossi Ikonen vetelee kivasti puolivaloilla noissa IG-päivityksissä. Ei ole ehkä nuorisoidolilta parasta sisältöä faneille, kun ajellaan autoa ilman turvavöitä ja samaan aikaan päivitellään vielä sosiaalista mediaa ratin takana.
 

Jyväsjemmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, D Team
...mutta samaan aikaan Ossi Ikonen vetelee kivasti puolivaloilla noissa IG-päivityksissä. Ei ole ehkä nuorisoidolilta parasta sisältöä faneille, kun ajellaan autoa ilman turvavöitä ja samaan aikaan päivitellään vielä sosiaalista mediaa ratin takana.

Häh? En minä ainakaan JYPin tililtä tai Ossi Ikosen omalta tililtä mitään tuollaista löytänyt. Vissiin on sitten poistettu sellaiset päivitykset?
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Häh? En minä ainakaan JYPin tililtä tai Ossi Ikosen omalta tililtä mitään tuollaista löytänyt. Vissiin on sitten poistettu sellaiset päivitykset?
Vielähän nuo tuolla näkyi JYPin virallisella tilillä. Ikonen kertoo ajavansa mökille vene auton perässä.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Häh? En minä ainakaan JYPin tililtä tai Ossi Ikosen omalta tililtä mitään tuollaista löytänyt. Vissiin on sitten poistettu sellaiset päivitykset?
Vieläkin tosiaan näkyvissä, löytyy JYPin viralliselta instatililtä ja sieltä osiosta tarinat.
 

tjj67

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Liverpool
...mutta samaan aikaan Ossi Ikonen vetelee kivasti puolivaloilla noissa IG-päivityksissä. Ei ole ehkä nuorisoidolilta parasta sisältöä faneille, kun ajellaan autoa ilman turvavöitä ja samaan aikaan päivitellään vielä sosiaalista mediaa ratin takana.

Näissä videoissahan palaajat ovat roolimallina monelle nuorelle eli tuollaiset turvallisuusasiat pitäisi olla jopa korostettuja näissä päivityksissä. Ei nyt mitään turvallisuusvideoita, mutta tilanteissa toimien oikein kuitenkin .
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Näissä videoissahan palaajat ovat roolimallina monelle nuorelle eli tuollaiset turvallisuusasiat pitäisi olla jopa korostettuja näissä päivityksissä. Ei nyt mitään turvallisuusvideoita, mutta tilanteissa toimien oikein kuitenkin .
Juuri näin. Instagram on JYPin käyttämistä someista vieläpä se, jota käyttävät kaikista nuorimmat. Korostuu entisestään tämä esimerkkiys.

Vähän hassua kyllä että näinkin yksinkertaisiin asioihin tarvitsee puuttua. Luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän miten käyttäydytään tuossa tilanteessa.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Vähän hassua kyllä että näinkin yksinkertaisiin asioihin tarvitsee puuttua. Luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän miten käyttäydytään tuossa tilanteessa.
Ei jääkiekkoilijoita turhaan sanota vähän typeriksi yms, monella on ihan perusasioissa tai yleisivistyksessä puutetta. Toki yksittäistapauksia kumpaankin suuntaan on olemassa.

Moni jääkiekkoilija on pelannut elämänsä jääkiekkoa ja muut asiat ovat toissijaisia asioita. Urheilussa usein käy niin että kaikki muu vähän kuin unohtuu.
Juuri tätä tarkoitin.
 
Viimeksi muokattu:

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Moni jääkiekkoilija on pelannut elämänsä jääkiekkoa ja muut asiat ovat toissijaisia asioita. Urheilussa usein käy niin että kaikki muu vähän kuin unohtuu.
 

Lin44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koko liiga
Hieno idea on kyllä tämä, että pelaajat päivittelee instagramia. Pääsee vähän sisälle, millaista arkea kukin pelaaja näin kesäisin viettää. Tosin tämän viikon päivittelijän eli Miska Siikosen päivitykset ovat enimmäkseen kohdistuneet treeneihin, mutta mukava idea silti.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Täytyy toivoa että JYP ottaa nyt viimeinkin somen määrätietoisesti haltuun ja tajuaa sen potentiaalin sekä arvon. Urheilullisessa mielessä joukkue ei kirkkaimpaan kärkeen kuulu ja sen vuoksi olisi suotavaa tehdä joukkueesta ja organisaatiosta niin kiinnostava kuin mahdollista. Tuossa on muutenkin koittamassa hiljalleen uusi aikakausi ja vanhojen pierujen "mitä hyötyä tästä hömpästä on" -asenteilla tulisi pyyhkiä persettä.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Kiikun kaakun kukkaset, meneekö tää mediaketjun vai some-ketjun puolelle, kun vähän perinteisemmästä mediasta kyse eli sähköpostista.

(Tässävaiheessa joku kysyy että mistä, eikö nykyään kaikki viestintä hoideta Twitterissä, Whatsapissa tai Snapchatissa?)

Krhmn, eniveis. Tässä nyt pitemmän aikaa oon kiinnittänyt huomiota JYPin kautta tuleviin viesteihin mitä seura laittaa sähköpostitse... Ja olen pistänyt huomiolle sellaisen pienen seikan että joka sähköpostiviestissä tuntuu olevan jonkinasteisia erheitä, oli ne sitten luokkaa kirjoitusvirhe tai tiedon puuttuminen. Etenkin oikeiden päivämäärien suhteen tuntuu olevan haasteita.

Muutama esimerkki lähiajalta.
- Cmore-koodeja ollut jaossa useempaan peliin kausikorttilaisille, erään viestin lopussa luki "tilaathan koodin viimeistään 13.1. klo 11 mennessä." (viesti tuli sähköpostiin 18.1.2021). Aikarajoitukset noiden koodien tilaamiselle ja ylipäänsä viesteihin reagoimiseen tuntuu olevan aivan minimissä, max 24h jos sitäkään, jonkun pelin kohdalla taisi viesti tulla klo 18 iltapäivästä ja aikaraja koodin tilaamiseen oli seuraavana päivänä klo 12.
- Ylipäänsä tuon cmoren kanssa tuntuu aina olevan jotain erheitä/väärinymmärryksiä, esim. ohjeet on luokkaa "aktivoi koodi heti" vaikka cmoren päädyssä lukee että katselukoodi voimassa vain 24h / 1vrk.
- Hurrikaanin lätkäbuffassa kausikorttilaisille ei oo mitään mainintaa hinnasta.

...ja niin poispäin.

Jotenkin hymyilyttää vaan kahta kauheemmin ne todella vanhat puheet miten JYPin tavoitteena oli olla Euroopan kärkipäätä somesisällön tuottamisen suhteen, kun samaan aikaan joka toisessa sähköposti-informaatiossa on jotain erheellistä. Vähän tulee hätäisen tekemisen ja puuhastelun maku suuhun.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Jotenkin hymyilyttää vaan kahta kauheemmin ne todella vanhat puheet miten JYPin tavoitteena oli olla Euroopan kärkipäätä somesisällön tuottamisen suhteen, kun samaan aikaan joka toisessa sähköposti-informaatiossa on jotain erheellistä. Vähän tulee hätäisen tekemisen ja puuhastelun maku suuhun.

Taisi olla tuo Euroopan kärkeä somesisällössä ihan Walleniuksen missio, ja se poistui samalla ovenavauksella kuin Aku poistui puistokadulta. Paljon oli muitakin puheita mikä sitten loppujen lopuksi jäi puheen asteelle.

Toisaalta JYPllä on paljon suuremmat ongelmat ratkottavana kuin somepäivitykset. Kunhan nyt saisi muut tärkeämmät asiat kuntoon ja sen jälkeen voisivat keskittyä sometuotantoon.
 

Hexa

Jäsen
Olihan siinä: ”veloituksetta”. Se tarkoittaa hintaa, vaikka onkin vähän vaikea sana some-sukupolvelle.
Täytetäänköhän nuo paikat sitten varausjärjestyksessä. Paikkoja siellä Hurrikaanissa voisi olla ehkä pyöreästi 150, koronaetäisyydet huomioiden tuokin kuulostaisi paljolta. Kausikorttilaisia on kuitenkin ehkä joku 1500 vähintään. Nopeimmat siis vievät paikat.
 

Hexa

Jäsen
Taisi olla tuo Euroopan kärkeä somesisällössä ihan Walleniuksen missio, ja se poistui samalla ovenavauksella kuin Aku poistui puistokadulta. Paljon oli muitakin puheita mikä sitten loppujen lopuksi jäi puheen asteelle.
Samalla ovenavauksella taisivat poistua ne Akun noin seitsemän kaveria, mitkä oli ilmeisesti palkattu juuri tuota tehtävää varten.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tämä ketju on kyllä klassikko ja piristää aina kun nousee pinnalle. Olen tännekin kirjoittanut ettei kukaan varmasti odottanut JYPin olevan euroopan someykkönen.

Sen sijaan odotusarvo oli että JYP on visioinut miten lisätä näkyvyyttä, tuoda joukkuetta&yhteisöä lähemmäksi faneja tehdä kiinnostavaa sisältöä.

Tuokin olisi ollut hyvä, mutta JYP veti ässän hihasta ja ajoi alas suunnilleen kaiken olemassaolleen sisällön eikä tuonut tilalle mitään.

Valleniuksen pikkutakki ansaitsee kyllä paikkansa hallin katossa. Tällaiset klassikot eivät syleile ihan joka päivä.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Nostellaan tätä klassikkoketjua, koska aiheesta juteltiin tulevan kauden kausiketjussa jo sen verran lahjakkaasti.

Vaikka ketju on vuodelta 2016, ei muistella JYPin osalta vanhoja, vaan katsellaan mitä muut jengit tekevät vuonna 2022. Ilves on ollut jo vuosikausia kotimaisen Liigan parhaimmistoa some-sisältöjensä osalta, ja eilinen Konna-show tukee tuota havaintoa. Minä sain eilen ensimmäisenä tiedon Ilveksen semifinaalipaikasta Ilveksen FB-sivun videosta, joka tunki uutisvirtaani lähes heti julkaisun jälkeen. Huomioitavaa on se, että en seuraa Ilvestä Facebookissa, eikä kukaan kaverini ollut tykännyt tai kommentoinut (vielä silloin) videota. Algoritmit vain tiesivät, että olen kiinnostunut jääkiekosta, joten JYP#44:n feediin kannattaa tuutata nyt Ilveksen videoita.





Yläpuolen videossa huomionarvoista on sekin, että noin 15 minuuttia sen jälkeen kun Konna painoi Ipan jatkoon, oli tuo ratkaisumaali jo julki Ilveksen omilla Facebook-sivuilla. Siinä välissä tietenkin kaksi muuta kuvapäivitystä aiheesta, eli sinne someen syljetään ihan huolella useita päivityksiä pitkin iltaa. Puhumattakaan sitten niistä muista päivityksistä, mitä pelipäivän aikana tulee. Se on helposti kymmeniä päivityksiä per some-alusta, mitä ottelutapahtumasta tuotetaan.

Lisäksi maininnan ansaitsee sekin, että etenkin Twitterissä Ilves jakaa useita "yleisön reaktiovideoita" jatkoajan voittomaalista, useista eri kameroista kuvattuna. Siellä on ilmeisesti seuran asentaman GoPron tyyppistä näkökulmaa, samoin kuin fanien itse kuvaamia videoita. Niin tai näin, todella hyviä videoita ja se ratkaisun tunnelma välittyy hyvin naapurijengin faneille asti.













Miettikääpä miten hyvin Ilves on asiansa hoitanut. Sen tuottama somesisältö tavoittaa jääkiekkofaneja, vaikka he eivät olisi Ilves-faneja tai seuraisi joukkuetta sosiaalisessa mediassa. Tavoittamisella on erikoisia seurauksia, sillä mietin tässä nyt kuumeisesti Nokia Areenalle menemistä vielä tämä kevään aikana. Ilveksen somejengi sai herätettyä kiinnostukseni.

Jos palataan JYPiin, niin JYPin ongelma on sisällön "virkamiesmäisyys". Sisältö on ihan hyvää ja asiallista, mutta siihen se sitten jääkin. JYPin some-kanavia pyöritetään varovaisella strategialla, minkä vuoksi sisältöä jaetaan nuukasti ja hitaalla temmolla. Paras esimerkki oli se lokakuun supernousu viimeisellä minuutilla KalPaa vastaan, josta saatiin video someen... viisi päivää ottelun jälkeen. Kyllä, se minkä Ilves tekee vartissa, ottaa JYPiltä viisi päivää. Jos tilanne tapahtuu lauantaina, niin makeimmat hehkutukset saadaan someen torstaina. Virkamiesmäistä, lauantain ottelutapahtumat käydään läpi maanantaina viikkopalaverissa, jonka jälkeen editoidaan seuraava päivä videota ja seuraavana päivänä mietitään voitaisiinko se julkaista, kunnes se julkaistaan seuraavana päivänä.





Ensi kauden kausiketjussa vängättiin siitä, että mitä järkeä JYPin on panostaa someen, sillä se raha on aina pois pelaajahankinnoista. Mitä nyt tuota Ilveksen toimintaa seuraa, niin ei se raha ole todellakaan pois mistään. Some-osasto pitää joukkueen imagoa yllä ja saa aikaan näkyvyyttä, mikä taas heijastuu seuran myyntiin ja näkyy myöhemmin kassassa olevina euroina. Samalla verukkeella voitaisiin sanoa, että huoltajat, toimitusjohtajat, myynti, lääkärit ovat aina pois joukkueen pelaajista.

Ei minulla varsinaisesti ole mitään ratkaisuja tarjota JYPille tähän hätään. Ilveksen tilanne on loistava, koska takana on tuore halli, mikä lisää kiinnostusta, ja sinne on helppo myydä "loputtomasti" ottelulippuja. Uusi halli mahdollistaa varmasti myös näyttävän materiaalin. JYPin osalta homma on huhujen mukaan vähän jäissä juuri halliprojektin vuoksi, koska pieneen ja vanhentuneeseen halliin on vaikea myydä mitään. Panostuksiakaan ei viitsi tehdä, koska uuden hallin myötä moni asia jäisi lyhytikäiseksi.

Siitäkin huolimatta JYPin kannattaisi seurata tarkasti Ilveksen some-preesensiä, sillä siellä tehdään nyt asioita todella hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

rosswell

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Hokki, Liverpool, Real Madrid, Vfb Stuttgart
JYPin some-kanavia pyöritetään varovaisella strategialla, minkä vuoksi sisältöä jaetaan nuukasti ja hitaalla temmolla. Paras esimerkki oli se lokakuun supernousu viimeisellä minuutilla KalPaa vastaan, josta saatiin video someen... viisi päivää ottelun jälkeen. Kyllä, se minkä Ilves tekee vartissa, ottaa JYPiltä viisi päivää.
Jätin tuon lyhyen pätkän tuohon, mutta koko viesti oli kyllä asiaa alusta loppuun.

Mutta todellakin, some ja internet ajaa (ajoi) ohi sanomalehdistä nimenomaan nopeutensa ansiosta. Jos somea tehdään päivien viiveellä, on sen merkitys hyvin hyvin vähäinen, lähellä nollaa.

Itse en ole Ilveksen somea seuraillut, joten siihen en osaa ottaa kantaa, mutta itselle tutumpi esimerkki löytyy jalkapallon puolelta ja Liverpoolista. Esimerkiksi tiistain mestarienliigan pelipäivänä Liverpoolilta tuli Instagramiin 20 postausta. Kokoonpano, videoita stadionille saapumisesta, kuva lämmittelystä, video lämmittelystä, kuva kentälle saapumisesta, reaaliaikaiset hehkutukset maaleista, hetken päästä kuva maalituuletuksista perään. Taukotulos, kuvakavalkaadi ensimmäisestä puoliajasta, lopputulos, useita kuvakavalkaadeja ottelusta ja yksi video. Ja tuon 20 postauksen lisäksi, seuraavana päivänä tuli vielä 6 lisää, mukana jakoja pelaajien omista fiideistä.

JYP pelasi viimeisen pelinsä 22.3. tuona päivänä JYPiltä instagramiin 6 postausta. Siinä on somepreesensissä melkoinen ero tuleeko pelipäivänä 6 vai 20 postausta. Ja vielä merkityksellisempää olisi se, että sitä somepreesenssiä olisi muulloinkin kuin pelipäivinä. Ja eipä siinä, se 6-10 postausta pelipäivänä voi riittää oikein hyvin, mutta jotain säpinää pitäisi olla jotakuinkin joka päivä! Vaikka JYPin pelit tältä kaudelta on ohi, sen verran monet playoffit ollaan pelattu, että aika monena päivänä voisi ladata jonkun muistelupätkän "tänä päivänä, vuonna 20xx" pelatusta ottelusta tai edes yhdestä maalista... vaikka pelit on loppu, sometiimin pitäisin rullata koko ajan!
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Youtuben käyttö on ihan mallillaan, kun tulee otteluennakot ja muuta pätkää, mutta muilta osin on aika hiljaista. Eihän se välttämättä vaadi kuin yhden aktiivisen tekijän somen puolelle, niin homma on kunnossa, mutta toisaalta ihan yhden ihmisen varassakaan tuo ei saisi olla.

Joiltain osin on kyllä menty eteenpäin, mutta nyt olisi lopulta aika helppoa ottaa vaikka Ilveksestä mallia ja katsoa, että miten ne somehommat pitäisi hoitaa. Ei tämä mitään ydinfysiikkaa ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös