Nostellaan tätä klassikkoketjua, koska aiheesta juteltiin tulevan kauden kausiketjussa jo sen verran lahjakkaasti.
Vaikka ketju on vuodelta 2016, ei muistella JYPin osalta vanhoja, vaan katsellaan mitä muut jengit tekevät vuonna 2022. Ilves on ollut jo vuosikausia kotimaisen Liigan parhaimmistoa some-sisältöjensä osalta, ja eilinen Konna-show tukee tuota havaintoa. Minä sain eilen ensimmäisenä tiedon Ilveksen semifinaalipaikasta Ilveksen FB-sivun videosta, joka tunki uutisvirtaani lähes heti julkaisun jälkeen. Huomioitavaa on se, että en seuraa Ilvestä Facebookissa, eikä kukaan kaverini ollut tykännyt tai kommentoinut (vielä silloin) videota. Algoritmit vain tiesivät, että olen kiinnostunut jääkiekosta, joten JYP#44:n feediin kannattaa tuutata nyt Ilveksen videoita.
Yläpuolen videossa huomionarvoista on sekin, että noin 15 minuuttia sen jälkeen kun Konna painoi Ipan jatkoon, oli tuo ratkaisumaali jo julki Ilveksen omilla Facebook-sivuilla. Siinä välissä tietenkin kaksi muuta kuvapäivitystä aiheesta, eli sinne someen syljetään ihan huolella useita päivityksiä pitkin iltaa. Puhumattakaan sitten niistä muista päivityksistä, mitä pelipäivän aikana tulee. Se on helposti kymmeniä päivityksiä per some-alusta, mitä ottelutapahtumasta tuotetaan.
Lisäksi maininnan ansaitsee sekin, että etenkin Twitterissä Ilves jakaa useita "yleisön reaktiovideoita" jatkoajan voittomaalista, useista eri kameroista kuvattuna. Siellä on ilmeisesti seuran asentaman GoPron tyyppistä näkökulmaa, samoin kuin fanien itse kuvaamia videoita. Niin tai näin, todella hyviä videoita ja se ratkaisun tunnelma välittyy hyvin naapurijengin faneille asti.
Miettikääpä miten hyvin Ilves on asiansa hoitanut. Sen tuottama somesisältö tavoittaa jääkiekkofaneja, vaikka he eivät olisi Ilves-faneja tai seuraisi joukkuetta sosiaalisessa mediassa. Tavoittamisella on erikoisia seurauksia, sillä mietin tässä nyt kuumeisesti Nokia Areenalle menemistä vielä tämä kevään aikana. Ilveksen somejengi sai herätettyä kiinnostukseni.
Jos palataan JYPiin, niin JYPin ongelma on sisällön "virkamiesmäisyys". Sisältö on ihan hyvää ja asiallista, mutta siihen se sitten jääkin. JYPin some-kanavia pyöritetään varovaisella strategialla, minkä vuoksi sisältöä jaetaan nuukasti ja hitaalla temmolla. Paras esimerkki oli se lokakuun supernousu viimeisellä minuutilla KalPaa vastaan, josta saatiin video someen... viisi päivää ottelun jälkeen. Kyllä, se minkä Ilves tekee vartissa, ottaa JYPiltä viisi päivää. Jos tilanne tapahtuu lauantaina, niin makeimmat hehkutukset saadaan someen torstaina. Virkamiesmäistä, lauantain ottelutapahtumat käydään läpi maanantaina viikkopalaverissa, jonka jälkeen editoidaan seuraava päivä videota ja seuraavana päivänä mietitään voitaisiinko se julkaista, kunnes se julkaistaan seuraavana päivänä.
Ensi kauden kausiketjussa vängättiin siitä, että mitä järkeä JYPin on panostaa someen, sillä se raha on aina pois pelaajahankinnoista. Mitä nyt tuota Ilveksen toimintaa seuraa, niin ei se raha ole todellakaan pois mistään. Some-osasto pitää joukkueen imagoa yllä ja saa aikaan näkyvyyttä, mikä taas heijastuu seuran myyntiin ja näkyy myöhemmin kassassa olevina euroina. Samalla verukkeella voitaisiin sanoa, että huoltajat, toimitusjohtajat, myynti, lääkärit ovat aina pois joukkueen pelaajista.
Ei minulla varsinaisesti ole mitään ratkaisuja tarjota JYPille tähän hätään. Ilveksen tilanne on loistava, koska takana on tuore halli, mikä lisää kiinnostusta, ja sinne on helppo myydä "loputtomasti" ottelulippuja. Uusi halli mahdollistaa varmasti myös näyttävän materiaalin. JYPin osalta homma on huhujen mukaan vähän jäissä juuri halliprojektin vuoksi, koska pieneen ja vanhentuneeseen halliin on vaikea myydä mitään. Panostuksiakaan ei viitsi tehdä, koska uuden hallin myötä moni asia jäisi lyhytikäiseksi.
Siitäkin huolimatta JYPin kannattaisi seurata tarkasti Ilveksen some-preesensiä, sillä siellä tehdään nyt asioita todella hyvin.