Jihlavan jyrä
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät
Ahon porukalle paljon onnea.. Ei muuta, kuin ottakee kultamitskut ja juhlat pystyyn.
Viimeksi muokattu:
Onhan se hienoa, että traktorin taka-akselissa oli ytyä kammeta varma mestari alas lauteilta. Tästä on hyvä jatkaa kohti finaalia. Kaikille Kypärät Päähän!
KIITOS JYP!!
...
- Koskinen on muuten paska!
...
Kiitos JYP!
Kyllä oli hieno peli! Yksi parhaista missä olen hetkeen ollut.
...
-Koskinen aivan yössä.
...
Kiitos JYP!
Ihmetyttää kyllä itseänikin tämä jatkuva Koskisen haukkuminen. Tai ei sinänsä ihmetytä, koska niin monet katsovat vahvoilla värilaseilla pelejä eivätkä edes ymmärrä kunnolla näkemäänsä.Vilkaiskaapa muuten huviksenne JYP-pelaajien pudotuspelien plus-miinus-taulukkoa. Kärkipaikalla ei ole yllättävä nimi. Mutta seuraavat saattavat jo yllättää. Huom. pakkien +/- top 3 järjestyksessä: Näkyvä(!), Koskinen(!), Viitanen(!).
Tuo tilasto on vain yksi syy, miksi seuraavanlaiset avautumiset esimerkiksi Koskis-Kallea kohtaan kummastuttaa.
Ihmetyttää kyllä itseänikin tämä jatkuva Koskisen haukkuminen. Tai ei sinänsä ihmetytä, koska niin monet katsovat vahvoilla värilaseilla pelejä eivätkä edes ymmärrä kunnolla näkemäänsä.
Minä olen Kallea kritisoinut ja suurin syy miksi olen niin tehnyt on Kallen epävarmuus. Aina saa jännittää kun Kalle on kaukalossa. Pysyykö viiva kiinni? Meneekö Kallen laukaus maalille asti vai osuuko ensimmäiseen vastustajan pelaajaan? Pääseekö Kallen pelaaja karkuun? Meneekö se sokkosyöttö omille vai vastustajalle?Koskinen saa kiittää Heleniusta ainakin parista pelastuksesta (tosin kukapa ei). Kalle on ollut jokusen kertaa ottavana osapuolena, kun vastustajia on päässyt läpiajoon ja uskon, että tämä on se asia mistä ihmiset napisevat.
Mielestäsi siis Vatasen ja Auvitun roolina ykkösparissa on auttaa Koskista pelaamaan ja paikkailla hänen virheitään. Enpä oikein niele tuollaista.Kallella on ollut vielä se etuna, että on pelannut paljon Vatasen kanssa joka nuoresta iästä huolimatta on paikkaillut paljon Koskisen virheitä. Nyt Kalle pelaa nuoren ranskalaisen parina ja samanlaista apua ei ole ihan tullut. Toki Auvitu on hyvä luistelemaan, mutta hänen pelinlukunsa ei ole Vatasen tasolla.
Oletko sattunut koskaan pohtimaan miksi Koskinen pelaa vuodesta toiseen ykköspakkiparissa?Luulisi että JYP:llä olisi varaa hommata tuohon rooliin joku muukin pelaaja, jos kerta Koskinen on todella niin huono mitä sanot. Toisaalta tässähän voi olla kyse palokkalaisten salaliitosta, jossa Aho peluuttaa Koskista, samasta paikasta kun kerran tulevat.Minä olen Kallea kritisoinut ja suurin syy miksi olen niin tehnyt on Kallen epävarmuus. Aina saa jännittää kun Kalle on kaukalossa. Pysyykö viiva kiinni? Meneekö Kallen laukaus maalille asti vai osuuko ensimmäiseen vastustajan pelaajaan? Pääseekö Kallen pelaaja karkuun? Meneekö se sokkosyöttö omille vai vastustajalle?
En väitä että se olisi heidän rooli vaan joutuvat niin tekemään, koska Kallelle tulee näitä aivopieruja välillä.Mielestäsi siis Vatasen ja Auvitun roolina ykkösparissa on auttaa Koskista pelaamaan ja paikkailla hänen virheitään. Enpä oikein niele tuollaista.
Ei tässä mitään salaliittoa ole. Koskinen pelasi ykkösparissa siksi, koska oli Vatasen parina. Alunperin Koskinen oli Vatasen mentorina ja jopa paikkaili Vatasen ensimmäisenä kautena monia Samin junnuvirheitä. Vatasen toisella kaudella asia kääntyi toisinpäin, kun Vatanen kehittyi harppauksin ja Kallen ikä alkoi näkyä nopeuden puutteena. Samaan aikaan muut parit rakennettiin tasapainoisiksi eikä niitä kannata rikkoa.Oletko sattunut koskaan pohtimaan miksi Koskinen pelaa vuodesta toiseen ykköspakkiparissa?Luulisi että JYP:llä olisi varaa hommata tuohon rooliin joku muukin pelaaja, jos kerta Koskinen on todella niin huono mitä sanot. Toisaalta tässähän voi olla kyse palokkalaisten salaliitosta, jossa Aho peluuttaa Koskista, samasta paikasta kun kerran tulevat.
Voi olla, että sinä et vain näe peliä samalla tavalla kuin osa meistä.Seuraatteko te oikeasti saman joukkueen pelejä kuin minä?
Tässä on näkemysero 1. Siinä missä sinä näet Kallen viivapelaamisen noin, minä näen sen siten että Kallelle tulee niitä lapsuksia syötön vastaanottamisessa. Helppo syöttö Kallelle -> Kalle onnistuu riplaamaan kiekon keskialueen puolelle. Onneksi näitä ei tule usein, mutta silti liikaa. Lisäksi Kalle liian usein laukoo heti ensimmäistä vastustajaa päin. Ja tosiaan, jos Kallen rooli on tuossa olla varmistava, niin miksi hitossa se Pulkkinen pääsi yksin läpi edellisessä ottelussa? Tuossa tilanteessa toki Viitanen teki sen ensimmäisen pienen virheen laukomalla ensimmäistä vastustajaa päin (kyllä, näitä virheitä tekevät myös muut pelaajaat, mutta mielestäni Kallea harvemmin), mutta kerkesi itse vielä häiritsemään Pulkkista. Mitä teki Kalle? Oli juurtuneena siniviivalle ja oli vasta puolessa kentässä kun Viitanen jo halaili Pulkkista B-pisteiden välissä. Toki tuo oli yksittäinen tilanne, mutta mielestäni Kalle on tällä kaudella alkanut osoittaa sellaista reaktion hidastamista jolloin tuo oli yksi räikeä esimerkki.Kalle on se, joka paikkaa Auvitun, Vatasen ja myös ylivoimaviisikon muiden jäsenten virheet. Koska Kallelle ei ole suotu 40-vuotiaana Selänteen jalkoja, hän joutuu pelaamaan alempana ehtiäkseen ajoissa alas. Tästä syystä Kalle ei voi yv:llä viimeiseen asti viivaa pitää vaan on pakitettava aiemmin kuin nopeajalkaisen pakin. Hänen tarkoituksena ei ole olla ensimmäisenä ja ainoana oman sinisen alla ottamassa vastustajan ylivoimahyökkäystä vastaan, vaan hänen tarkoitus on hidastaa vastustajan hyökkäykseen lähtöä tai ohjata se laitoihin, jotta muut JYP-pelurit ehtivät apuun. Näyttäähän se epävarmalta, koska jokainen tilanne on erilainen - joskus muu nelikko on niin syvällä tai niin vähän kiinnostunut alas tulemaan, että Kalle joutuu sinne omalle siniselle yksin. Joskus taas uskaltaa pitää sen viivan, koska Tuppurainen on peruuttanut viereen. Tämä ylivoimasta.
Kyllä Kallekin niitä "glory"-syöttöjä yrittää, mutta ne tuppaa menemään sen kaksi metriä kohteesta sivulle ja siitä tulee silloin pitkä. Vatasen onnistumisprosentti on mielestäni enemmänkin luokkaaa 25 - 45 %:n välillä. Perussyöttö omille onnistuu JYPin kaikilta pakeilta. Kalle välillä kokeilee näitä sokkosyöttöjäkin ja ne on ihan tuurissaan meneekö ne omille, tyhjään paikkaan vai vastustajalle. Kallen olisi todellakin hyvä keskittyä vain siihen lyhyeen perussyöttöön. Ja mitä tulee taklausten vastaanottamiseen, olet mielestäni oikeassa. Kalle todellakin osaa ottaa taklaukset vastaan. Erinomainen esimerkki oli tuossa Ruudun tappotaklauksessa. Kalle suojasi hyvin päätään ja siten vältti loukkaantumisen.Mutta se, missä Koskinen on Laatikaisen jälkeen JYPin paras pakki (Vatanen mukaanluettuna): lyhyt syöttö omille. Toki ne Vatasen pitkät, hienot avaukset on upeita ja niistä saadaan ylivoimahyökkäyksiä, mutta niiden onnistumisprosentti lienee kuitenkin 10 - 20 %:n välillä. Ja niitä voidaan antaa vain se pari erässä, muun aikaa joudutaan omalta puolustusalueelta nostamaan jalalla. Näitä Kalle ei anna, ei kuulu syöttövalikoimaan.
Nähdään toki. Suomalaiseen mentaliteettiin valitettavasti kuuluu se, että virheet muistetaan helposti. Perussuoritukset taas vajoaa massaan eikä niitä jaksella muistella ja taas puolestaan näyttäviä suorituksia jaksetaan hehkuttaa pitkäänkin. Itse olen pyrkinyt antamaan kritiikkiä jos sille on aihetta ja kehumaan jos joku sen on tekemisellään ansainnut. Nyt kuitenkin pelataan finaaleita, jolloin omat virheet saattavat olla todella ratkaisevassa asemassa. Mielestäni siksi niistä pitäisi puhua, jotta niitä voitaisiin mahdollisimman paljon korjata. Enkä minä nyt kuvittele, ettei niistä joukkueen sisällä puhuttaisi mutta onhan täytyyhän niistä saada keskusteltua täällä palstallakin. Eri mieltäkin saa olla, sillä onhan tässäkin tapauksessa ilmiselvästi myös näkemyseroja. Siitä syntyy sitten kivasti keskusteluakin.Nähkää hyvät ihmiset ne onnistuneetkin suoritukset, eikä niitä virheitä.
Tässä on näkemysero 1. Siinä missä sinä näet Kallen viivapelaamisen noin, minä näen sen siten että Kallelle tulee niitä lapsuksia syötön vastaanottamisessa. Helppo syöttö Kallelle -> Kalle onnistuu riplaamaan kiekon keskialueen puolelle. Onneksi näitä ei tule usein, mutta silti liikaa. Lisäksi Kalle liian usein laukoo heti ensimmäistä vastustajaa päin. Ja tosiaan, jos Kallen rooli on tuossa olla varmistava, niin miksi hitossa se Pulkkinen pääsi yksin läpi edellisessä ottelussa? Tuossa tilanteessa toki Viitanen teki sen ensimmäisen pienen virheen laukomalla ensimmäistä vastustajaa päin (kyllä, näitä virheitä tekevät myös muut pelaajaat, mutta mielestäni Kallea harvemmin), mutta kerkesi itse vielä häiritsemään Pulkkista. Mitä teki Kalle? Oli juurtuneena siniviivalle ja oli vasta puolessa kentässä kun Viitanen jo halaili Pulkkista B-pisteiden välissä. Toki tuo oli yksittäinen tilanne, mutta mielestäni Kalle on tällä kaudella alkanut osoittaa sellaista reaktion hidastamista jolloin tuo oli yksi räikeä esimerkki.
Voi olla, että sinä et vain näe peliä samalla tavalla kuin osa meistä.
Ja tosiaan, jos Kallen rooli on tuossa olla varmistava, niin miksi hitossa se Pulkkinen pääsi yksin läpi edellisessä ottelussa? Tuossa tilanteessa toki Viitanen teki sen ensimmäisen pienen virheen laukomalla ensimmäistä vastustajaa päin (kyllä, näitä virheitä tekevät myös muut pelaajaat, mutta mielestäni Kallea harvemmin), mutta kerkesi itse vielä häiritsemään Pulkkista. Mitä teki Kalle? Oli juurtuneena siniviivalle ja oli vasta puolessa kentässä kun Viitanen jo halaili Pulkkista B-pisteiden välissä. Toki tuo oli yksittäinen tilanne, mutta mielestäni Kalle on tällä kaudella alkanut osoittaa sellaista reaktion hidastamista jolloin tuo oli yksi räikeä esimerkki.
Puhuin viivapelaamisesta ylipäätään, eli tasakentällisin ja ylivoimalla.Tässä on aika iso näkemysero. Minä en muista nähneeni koskaan Kallea ja Viitasta yhtäaikaa ylivoimalla, josta tässä puhuttiin. Vai puhuitko pelistä tasakentällisin, vaikka vastasit ylivoimakohtaan?
Huomasin sen kyllä, että Jokerit vaihtoi aktiivisempaan alivoimaan, jossa painetta annettiin juuri viivapelaajille. Tässä oli tarkoitus minulla lähinnä kyseenalaistaa sitä, että miksi pitää laukoa jos vastustaja on niin lähellä? Miksei voi pelata syvemmälle sitä kiekkoa vaikka kaukalon laidan kautta ja rakentaa peliä siten? Laukoa voi sitten kun vastustaja ei syystä tai toisesta oli metrin tai kahden päässä.Kallelle ylivoimassa miinusta tosiaan siitä, että laukaukset kopsuvat kärkikarvaajaan liian usein. Kuten ehkä huomasit, Jokerit oli muuttanut viimeiseen peliin alivoimakuviotaan ja tilaa pakeilla viivassa oli todella vähän. Tämä korostui erityisesti Näkyvä - Laatikaisen syötellessä, joutuivat pelaamaan parin metrin päässä toisistaan ettei karvaaja pääsisi väliin, eikä tuosta saatu yhtään vaarallista laukausta koko pelissä. Kallenkin kentällä ollessa karvaaja tuli lähemmäs ja laukaukset peitettiin. Se oli Jokereiden hyvyyttä, ei Kallen/Näkyvän/Ladan huonoutta.
Kyllä, tuossa tilanteessa oli vaihto kesken. Viitasen puolella oli kiekko (jos nyt kuvitteellisesti jaetaan kenttä vasempaan ja oikeaan puoleen) ja tällöin mielestäni Koskisen olisi pitänyt jo aikaisemmin valua hieman alaspäin varmistaakseen tilannetta. Siksi mielestäni Viitanen oli tuossa oikein sijoittunut, mutta laukoi tosiaan päin vastustajaa. Se oli virhe Viitaselta, jonka mies itse paikkasi. Sekin tilanne olisi kuitenkin voitu välttää jos A) Viitanen ei olisi laukonut päin ensimmäistä vastustajaa tai B) Koskinen olisi ollut oikeasti varmistamassa kuten hänen olisi näkemykseni mukaan pitänyt olla. Ja kuten tuossa edellisessä viestissäni kirjoitin, tuo oli todellakin räikeä esimerkki.Jos Kalle ja Mikko ovat yhtäaikaa kentällä, silloin on kaksi kolossia yhtäaikaa kentällä. Kummankin pitäisi pelata alempana, koska jalkoja ei ole kummallakaan. Tämmöisiä tilanteita on (onneksi) tosi harvoin ja tuntuu, että kokemuksesta huolimatta Kalle sopeutuu näihin vaihtuviin pakkipareihin ehkä hitaiten joukkueesta. Voi johtua siitä, että Vatasen/Auvitun kanssa pelaaminen on niin erilaista kuin ns. normaalipuolustajan, mutta tässä on toki Kallella selkeä heikkous.
Siis ymmärsinkö nyt oikein, että mielestäsi itse itsensä johtavaksi nimittänyt analyytikko ymmärtäisi näkemästään enemmän kuin moni muu? Mielestäni kyseinen analyytikko hyväksyy vain yhden pelitavan ja muut ovat karrikoiduksi sanottuna väärää tapaa pelata jääkiekkoa.Monet näkevät pelin eri tavoille; toiset ymmärtävät vähän enemmän näkemästään kuin toiset (esim "johtava analyytikko").
Hei, Viitanen ei laukonut päin eka blokkaajaa vaan maalin edessä ollut pakki käänsi nopeasti pelin vastahyökkäykseen. Mielestäni Kalle pelasi tilanteen täysin oikein; nyt vaan jokeripuolustus käänsi pelin niin käsittämättömän hyvin tuossa tilanteessa. Sitä paitsi Kalle piti oman miehensä (Lahden) pelin ulkopuolella tuonkin tilanteen aikana.Kyllä, tuossa tilanteessa oli vaihto kesken. Viitasen puolella oli kiekko (jos nyt kuvitteellisesti jaetaan kenttä vasempaan ja oikeaan puoleen) ja tällöin mielestäni Koskisen olisi pitänyt jo aikaisemmin valua hieman alaspäin varmistaakseen tilannetta. Siksi mielestäni Viitanen oli tuossa oikein sijoittunut, mutta laukoi tosiaan päin vastustajaa. Se oli virhe Viitaselta, jonka mies itse paikkasi. Sekin tilanne olisi kuitenkin voitu välttää jos A) Viitanen ei olisi laukonut päin ensimmäistä vastustajaa tai B) Koskinen olisi ollut oikeasti varmistamassa kuten hänen olisi näkemykseni mukaan pitänyt olla. Ja kuten tuossa edellisessä viestissäni kirjoitin, tuo oli todellakin räikeä esimerkki.
Sitä en kyllä ymmärrä mitä Koskinen tekee ylivoimalla?
Koskisella on mielestäni kaksi vahvuutta ylivoimapelissä..
Toki koko ketjulta (Perrinit) olisi Jokerit-sarjassa toivonut parempaa ylivoimapelaamista, mutta olisiko ideaa nyt kuitenkin palauttaa Näkyvä tuohon viivamieheksi?
Toisaalta Laatikainen & Näkyvä esittivät niin vahvaa viivapelaamista Hytösen ketjun takana ylivoimissa, että tuskinpa Aho lähtee muutoksia tekemään.
Todella mielenkiintoista lukea erilaisia taktisia juttuja täällä Jatkoajassa. Itse olen aina niin tunteella peleissä mukana että arviot jää suurinpiirtein siihen tuomareille huutamiseen. Mutta se on totta että Ercin pitää nostaa tasoaan reilusti, samalla nousee muut mukana.Jossakin toisessa ketjussa kirjoitinkin, että absoluuttisesti paras yv-kentällinen tehtäisiin sijoittamalla Koskisen tilalle Laatikainen ja kakkos-yv:ssä pelaisivat sitten Koskinen ja Näkyvä.