Haluaisin myös kuulla Viitasen sopimuksen vastustajien kommentteja miehen pelaamisesta. Tiedetään keitä olette mutta en viitsi osoitella. Olin väärässä Ahon suhteen ja myönsin sen,olisiko Viitas-retriitin aika?
Minä en totta puhuen ihan muista, mitä tarkalleen ottaen kirjoitin enkä jaksa alkaa tarkistelemaan, mutta en nyt varsinaisesti tainnut ollut hipheijaata huutelemassa. Viitanen on pystynyt vähentämään jäähymääräänsä ainakin sellaisten rikkeiden osalta, jotka ovat johtuneet hänen omien virheidensä paikkaamisesta lähinnä puolustuspäässä. Se on ollut silmiinpistävä seikka minusta - tai no, nimenomaan ei ole pistänyt silmään, ja siksi pienen miettimisen jälkeen tullut mieleen. Lisäksi on ollut yllättävän hyvä ja varma peruspuolustaja, ja sellaisia tarvittiin sittenkin juuri tämän kauden JYPin pakkikalustoon. JYPiltä löytyy jo kolme enemmän kiekollista pakkia, Vatanen, Näkyvä ja Lada, joten kolmea peruspakkia tarvittiin rinnalle.
Skrbekin loukkaantumista tosin oli aika vaikea haistella, joten Skrbekin ollessa kunnossa Viitanen tuskin pelaisi. Mutta tällä hetkellä olisin tosin sitä mieltä, että se olisi Koskinen, jonka tulisi luovuttaa paikkansa Viitaselle, ei Malmivaaran (ainakaan!) eikä Skrbekin. Tuotahan tosin ei olisi kuitenkaan tullut tapahtumaan (Koskisella lähes sementoitu paikka kuusikossa), joten siinä mielessä Viitaselle ei olisi ollut sijaa. Toki tuossa oli tietysti sekin, ettei tiedetty silloin syksyllä vielä, millainen pelaaja Skrbek on, joten siinä mielessä ainakin tiedettiin mitä saatiin kun Viitanen palkattiin stuntiksi.
Mutta näin jälkikäteenhän sitä on helppo sanoa, ei meistä kukaan kristalliballeroita omista.
Toisaalta taas, näissä tapauksissa ilomielin aina tunnustan olleeni väärässä, jos JYP-pelaaja osoittaa epäilyni aiheettomiksi. Saa Koskinenkin näpäyttää minua ihan urakalla pelaamalla niin maan perkeleen hyvin. Nojoo, eikä se Koskinen nyt ihan niiiiiiin huonosti ole pelannut, mutta välillä jänskättää katsoa kun Koskista kierretään. Joitakin komeitakin paikkauksia teki runkosarjan lopussa (mm. esti kahdessa eri pelissä kaks-ykkösen heittäytymällä maahan ja huitaisemalla kiekon huitkalkuttaan - ei maalitilannettakaan vastustajalle), joten kyllä se pelimies edelleen on, vähän hidastuneempi versio vain.