JYP kaudella 2023–2024: prosessikausi 2/3

  • 778 378
  • 6 482

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin eikös tämä Hämäläinen itse sanonut, että piti olla päävalmentaja. Ei täällä ole sitä kukaan ensimmäisenä ollut huhuamassa.
Mielestäni tuo oli kyllä ihan Keskisuomalaisen toimituksen omaa tuotantoa.

Ainakin minä luin asian täältä jostain viestistä niin, että olisiko ollut Tuomas Heikkilä, joka näin olisi lausunut tai kirjoittanut.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Om tämä kyllä nyt sellainen helvetin savotta, että tästä ei enää millään pelitapaeduista haaveilemalla nousta. Sen pienen oravan käpykin sulaa pakkasella nopeammin kuin tämän organisaation syväjää saunomalla.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarkemmin en muista miten meni, mutta joku muukin tämän nosti esiin, että ois itse höpissy. No, ainakaan täältä se huhu ei ole, vaan muualta oleva "tieto"
Jep jep. Pysyn omassa oletuksessa siihen asti kunnes joku osoittaa sen vääräksi. Toki jos löytyy juttu missä Hämäläinen näin lausuu, sitten olen korjattu.

Viime aikoina viestejä on tulvinut myös tänne JYP- osioon sitä tahtia, että ei sinänsä ihme jos joku on tulkinnut jotain väärin tai luullut mitä tahansa viestiä tiedoksi.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep jep. Pysyn omassa oletuksessa siihen asti kunnes joku osoittaa sen vääräksi. Toki jos löytyy juttu missä Hämäläinen näin lausuu, sitten olen korjattu.

Viime aikoina viestejä on tulvinut myös tänne JYP- osioon sitä tahtia, että ei sinänsä ihme jos joku on tulkinnut jotain väärin tai luullut mitä tahansa viestiä tiedoksi.
Tällasen löysin. En tiedä onko kuunneltavissa jossain.
Juuri päättyi radio Keskisuomalaisen JYP-lähetys.
Mielenkiintoista, että Tommi Hämäläisellä olisi jo ollut sopimus päävalmentajan pestistä, ennen Rautakorven tuloa!
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tällasen löysin. En tiedä onko kuunneltavissa jossain.
Nopeasti katsottuna en löytänyt ainakaan podcastia Keskisuomalaisesta 20.12.23 päivältä.

Mun muisti koittaa väittää, että Tuomas Heikkilä olisi sanonut tai kirjoittanut. Tai sitten joku muu Keskisuomalaisen toimittaja. Sitten joku kirjoitt sen tännekin.
 
Viimeksi muokattu:

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ja ei minun ymmärtääkseni. Tuota pelitapaansa jenkkipojat on luoneet ihan toisen tasoisissa ryhmissä ja onnistuneet siinä kehittymään tuohon tasoon. En minä näe mitään estettä sille, etteikö Jyväskylän poika osaavasti ohjattuna voi yltää tasolle jolla toteuttaa liigassa pätevästi omalta osaltaan.

Koko pelitapa edun ideahan on, että sitä osaavat kykenevät gäpin rikkaiden ja tasokkaampien pelaajien joukkueisiin kuromaan, niin sen ainakin minä käsitän ja jos siinä onnistuu, voi niistä kärkikahinoista jopa viireistä kattoon uskottavasti tapella.

En oikeastaan kykene näkemään yhtään järjellistä syytä, miksi ei JYP tuohon iskisi all in periaatteella, sääleihin rimpuilemista voi toki harjoittaa prosenttikiekolla ja halvemmalla nipulla, mutta kuka tuota nyt oikeasti tavoittelee.
Jää nähtäväksi miten toteutuu, itse olen skeptinen sillä puhunut esimerkkinä junnuista missä tuo puolustuspelaaminen on täysin erilaista. Mutta kuten sanottua minä en noista sen paremmin ymmärrä.

Seppänenhän tästä kaudesta ei ole oikeastaan sanonut mitään miten pitäisi pelata. Korosti tuossa kolmosen haastattelussa, että pelipaikattomuutta on tarkoitus pelata jollakin variaatioilla 3-5 vuoden päästä, ei tällä kaudella. Ihan tulevaisuutta mietin.
 

makeyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On siellä Seppäsellä pointtikin kun sanoi että alkukaudesta saatiin vähän turhan paljon pisteitä juurikin ylivoiman, Turkulaisen, Nikun ja Veinin ansiosta. Rautakorven viimeiset 12 peliä taisi tuottaa 13 pistettä, joten kyllä tämä muutos on alkanut jo kauan sitten.

Joku viikko sitten täällä sanoin siitä, että JYPi on voittanut viimeks kahdella maalilla lokakuussa SaiPan, niin siihenkin tais olla jollain nimimerkillä kommentoivaa että mieluiten sitä voittaa maalilla kuin häviää (daa), mutta kyllä ne tulokset kertoi siitä pelin laadusta jo silloin marraskuussa

Mä uskon että tämä tästä vielä kääntyy parempaan kun saadaan täys rosteri käyttöön ja sitä kautta päästään vielä taistelee sijoista 9-10. Sitä korkeammat sijoitukset on tainnut jo karata.
 

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos vaan aikaa riittää, niin pitääpä tosiaan koittaa kaivella näitä pelitapaan liittyviä sitaatteja. Minusta tosiaan se mitä tänään on lausuttu on jo lähempänä realismia. Sama kyllä kävi mielessä kuin @Hieroja :lla; ei taida pelaaja-aines olla ihan sitä Jyvässeudulla, mitä USA:ssa.

Mutta en minä nyt heti lähtisi palsasisaruksia valehtelijoiksi sanomaan, jos tänne tuovat tietonsa esim. tiedotusvälineistä. Tietty jos kaikki on valemediaa, niin sittenhän sitä voi niin ajatellakin.

Mutta koitan tosiaan palata tuohon. Ihan varmaan opettavaista itsellekin, että löytyykö näille pelitapa-asioille niitä lennokkaampiakin ulostuloja, vai onko sitä itsekin hurahtanut massahysteriaan.
Kaveri tuossa joskus vuosi sitten jutteli, että ruotsalaiset pelaavat ainakin jollain asteella pelipaikatonta kiekkoa ja se näyttää meidän höntsäporukan peliltä välillä. Samaa pakki-pakkia vastustajan maalin takana kuin meillä *hymiö

Ihan tosissaan itseä alkoi tuo nyt enemmänkin kiinnostaa, kun Seppäbem tuota vähän avasi enemmän siten, että minäkin jotain ymmärsin. Ja varsinkin, kun ei nyt tosiaan taida olla ihan sellainen tapa pelata mitä junnuissa - varmaan jollain tavalla ymmärtää realiteetit. Kuitenkin 25 vuotta ja 1600 JYPin peliä nähnyt, en tosin ymmärrä miten se JYPin pelien katselu on auttanut siihen, että on tajunnut pelipaikattoman olevan avain pelitavalliseen ylivertaisuuteen. En vain tosiaan jaksa uskoa, että suurella tunteella elävä jääkiekkoa seuraava henkilö voisi keksiä pyörän uudestaan. Itse epäilen, että autokauppiasta on vähän koijattu asiakkaan puolelta..
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En oikeastaan kykene näkemään yhtään järjellistä syytä, miksi ei JYP tuohon iskisi all in periaatteella, sääleihin rimpuilemista voi toki harjoittaa prosenttikiekolla ja halvemmalla nipulla, mutta kuka tuota nyt oikeasti tavoittelee.
Tämä puhetapa edustaa itselleni suhteellisen vierasta näkemystä jääkiekosta. En halua siis millään muotoa estää erilaisia näkemyksiä kuulumasta, mutta tällaisessa esimerkin avulla kuvaamisessa on jääkiekossa ilman valmennuskokemusta hirveän vaikea vakuuttaa ketään. Tai jonkun voi varmasti vakuuttaa, mutta itseäni ei.

Menestyminen ja voittaminen ovat organisaatiosta riippumatta valtavan ponnistuksen takana. Siinä pitää onnistua monella eri osa-alueella samaan aikaan: pitää haalia organisaatioon puhkeamatonta potentiaalia muilta, pitää kasvattaa itsenäisesti pelaajia laadukkaasti ja onnistua myös hankkimaan markkinoilta kokemusta ja osaamista. Läheskään jokainen organisaatio ei onnistu tässä kaikessa eikä oikeastaan kuulukaan.

On kaunis ajatus, että juuri pelitavasta tai peli-identiteetistä on tällainen visio ja siitä löytyy vielä esimerkkejä jonkun toisen toteuttamana. Peli-identiteetti ja pelitapa ovat kuitenkin sellaisia asioita, joihin organisaation yksilöt kasvavat hitaasti ja varmasti - samoin kuin voittamiseen. Ammattivalmentaja kuitenkin vastaa aina urheilullisesta tuloksesta. Valmentajalla on vastuu nimenomaan tuoda valmentamalleen joukkueelle voittoja - jopa Kärppien tasoisessa organisaatiossa on joskus vedetty huonolla menestyksellä sellaisien ajatuksien kanssa, ettei voitoilla tässä hetkessä ole mitään väliä, vaan se, mitä nyt tehdään tuottaa hedelmää joskus kaukaisuudessa.

Sinun ajatusvirheesi minun näkökulmastani on se, että prosenttikiekolla ja nykyistä halvemmalla nipulla voi rimpuilla säälijoukkueeksi. Ei voi. Viime vuosina Liigassa prosenttikiekkoa halvoilla joukkueilla ovat esittäneet lähinnä SaiPa & Sport ja TPS, joista ainoastaan TPS on jossakin määrin pystynyt menestymään, vaikka sekin on ollut taloudellinen katastrofi. Halvalla nipulla ja prosenttikiekolla ei Liigassa pelata mistään - ei edes sarjapaikasta. Se on tosiasia.

Rautakorpi peluutti JYPissä painavista syistä juuri sellaista jääkiekkoa, jota tituleeraat prosenttikiekoksi. Viime kaudella ja tällä kaudella on nähty tausta ja syyt siihen, miksi Rautakorpi peluutti juuri sitä kiekkoa. Ensinnäkin JYPillä ei ole vieläkään yhtään kykenevää sentteriä joukkueessa, jonka vuoksi nopea pelaaminen kumpaankin suuntaan on lähes mahdotonta. Tämän lisäksi - toisin kuin Seppänen sanoo - JYPissä ei ole ollut edes tilastollisesti tarjolla hyvää maalivahtipeliä. Ja JYPin pelistä se ainoa asia, joka edes toi pisteitä, oli aikaisemmin se ylivoima. Nyt edes ylivoima ei enää toimi, jonka vuoksi Heiskasen JYP ei väitetystä parantuneesta ilmapiiristä huolimatta voita yhtään joukkuetta tässä sarjassa.

Seppänen voi visioida JYPin hienointa kiekkoa vaikka vuodelle 2028, mutta vuonna 2024 hän ei edelleenkään voi odottaa, että nykyinen joukkue esittää lähellekään sitä. Rautakorpi on valmentanut 1,5 kautta, jonka aikana hän on saanut palautettua JYPiin jonkinlaisen urheilullisen pohjan paremmalle pelille. Sen sijaan tulos määrittelee Rautakorpea, kuten kaikkia valmentajia, ja sitä hän ei ole pystynyt muuttamaan riittävästi. Pelottavinta tässä saagassa on se, että uusi päävalmentaja Heiskanen on JYPin oman sekoilun vuoksi vailla tulosvastuuta. Hän saa valmentaa surkeaa kiekkoa & ajaa joukkuen pelin karille ja tämän takana Viitanen & Seppänen seisovat ainoastaan sen vuoksi, ettei heillä ole enää pokeria tehdä oikeita ratkaisuja.

Heiskanen ei tule valmentamaan JYPiä mestariksi eikä hän tule myöskään valmentamaan joukkueesta mitään playoffien vakiokävijää. Hänellä ei ole taustallaan minkäänlaisia meriittejä valmentaja ja hän on samanlainen untuvikko hommassaan kuin Merikivi oli aikanaan. Merikivi lähti harjoittelemaan ja hyvin on harjoitellutkin. Heiskanen puolestaan tuntuu elävän jo jonkinlaista palkintopestiä, jonka on määrä jatkua määräämättömän pitkän ajan. Valmentajavalinta ei lisää JYPin uskottavuutta omassa prosessissaan pätkääkään.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuohon pelitapa-asiaan muuten taisi tulla tässä "Välitila loppuu nyt" -tiedotustilaisuudessa keväällä 2022 ensimmäiset kannanotot. Viitanen avaa asiaa noin 19 minuutin kohdalla. Referoin hieman:

Yhteistyöhön juniorien kanssa tullaan panostamaan ja lähdetään luomaan yhteistä valmennustieteisiin perustuvaa valmennuslinjaa juniorien kanssa. Pitää uskaltaa tehdä jotain toisin ja sitä kautta on mahdollista saada kilpailuetua. Junioreissa on hyvä linjaus olemassa. Muutamat joukkueet ovat ottaneet stepit uudelle vuosikymmenelle ja tulokset ovat sen mukaiset.

Tuosta voi sitten päätellä itse kukin, onko se ollut niin suuri synti ihmetellä pelitapahaihattelua tuon jälkeen.
Jos referaatti ei kelpaa, niin videolta tuo löytyy kokonaisuudessaan.
 
Viimeksi muokattu:

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tällasen löysin. En tiedä onko kuunneltavissa jossain.
Löysin. Tässä podcastissa Tuomas Heikkilä kertoo, että on kuullut talvella 2022, että Hämäläinen on JYPin uusi päävalmentaja. Mainittakoon, että itse en ole uskonut missään vaiheessa tähän huhuun. Apuvalmentaja ehkä, mutta ei varmastikkaan päävalmentaja.

 

-MMH-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan tosissaan itseä alkoi tuo nyt enemmänkin kiinnostaa, kun Seppäbem tuota vähän avasi enemmän siten, että minäkin jotain ymmärsin. Ja varsinkin, kun ei nyt tosiaan taida olla ihan sellainen tapa pelata mitä junnuissa - varmaan jollain tavalla ymmärtää realiteetit. Kuitenkin 25 vuotta ja 1600 JYPin peliä nähnyt, en tosin ymmärrä miten se JYPin pelien katselu on auttanut siihen, että on tajunnut pelipaikattoman olevan avain pelitavalliseen ylivertaisuuteen. En vain tosiaan jaksa uskoa, että suurella tunteella elävä jääkiekkoa seuraava henkilö voisi keksiä pyörän uudestaan.
Ei Seppänen itse ole mitään uutta pelitapaa keksinyt. Ensinnäkin JYP strategiaa johon pelitapakin kuuluu on ollut luomassa koko JYP yhteisö työntekijöineen, JYPin hallitus ja muutama ulkopuolinen henkilö. Esimerkkinä Seppänen käytti USAn nuorisomaajoukkueiden pelitapaa. Joskin hän sanoi sen olevan laaja ja monimutkainen kokonaisuus. Harjoitteiden avulla pyritään luomaan pelaajalle omaa kykyä tehdä erilaisia ratkaisuja eikä vain toteuttaa valmentajan sanelemaa tapaa. Tässä kannattaa huomata myös se että Seppänen korosti että näin valmennettu pelaaja voi paremmin toteuttaa minkälaista taktiikkaa vain hänelle annetaan. Pelaajat myös pelaavat omilla paikoillaan mutta pelin sisällä paikat voivat myös vaihtua. Tätä näkee jo nyt liigassa joka pelissä eikä se ole se oleellinen juttu tässä. Turha pelätä että Jerry laitetaan pakiksi.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Löysin. Tässä podcastissa Tuomas Heikkilä kertoo, että on kuullut talvella 2022, että Hämäläinen on JYPin uusi päävalmentaja. Mainittakoon, että itse en ole uskonut missään vaiheessa tähän huhuun. Apuvalmentaja ehkä, mutta ei varmastikkaan päävalmentaja.

Hienoa salapoliisityötä! Eli huhuosastoa tämä. Liekö joku kertonut jollekin, että on uusi valmentaja ja toinen ymmärtänyt, että olisi päävalmentaja.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hienoa salapoliisityötä! Eli huhuosastoa tämä. Liekö joku kertonut jollekin, ettö on uusi valmentaja ja toinen ymmärtänyt, että olisi päävalmentaja.
Ei olisi mikään ihme. Varmaan täällä jatkoajassakin jotain viestejä voidaan muistaa tai ymmärtää väärin ja sitten asia lähtee kulkemaan kieroon. On meinaan aikamoinen viestitulva ollut tällä osastolla viime viikot.

Vaikka Heikkilä vetoaa luotettavaan lähteeseen, ne lähteetkin erehtyy joskus. Ja kun ei tiedä lähdettä, jää myös auki mikä oli mahdollinen vaikutin kertoa asiasta.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Löysin. Tässä podcastissa Tuomas Heikkilä kertoo, että on kuullut talvella 2022, että Hämäläinen on JYPin uusi päävalmentaja.
Miksei tämä tietysti voisi pitää paikkaansa? Heikkilä saanut vihiä, että Hämäläinen olisi tarjolla vahvimmin sillä kyseisellä hetkellä JYPin päävalmentajaksi. Tämä ei sitten tunnetuin seurauksin toteutunutkaan, koska JYPin hallitus halusi kokenutta osastoa Rautakorven ja Niemisen muodossa. Tämä huhu sitten kumottiin, ettei mitään sopimusta koskaan allekirjoitettu. Se saattoi olla vaihtoehto, joka ei koskaan realisoitunut. Näinhän Hämäläinen itsekin sanoi, että ei tiennyt varmaksi alussa, että minkälaiseen tehtävään on tulossa.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksei tämä tietysti voisi pitää paikkaansa? Heikkilä saanut vihiä, että Hämäläinen olisi tarjolla vahvimmin sillä kyseisellä hetkellä JYPin päävalmentajaksi. Tämä ei sitten tunnetuin seurauksin toteutunutkaan, koska JYPin hallitus halusi kokenutta osastoa Rautakorven ja Niemisen muodossa. Tämä huhu sitten kumottiin, ettei mitään sopimusta koskaan allekirjoitettu. Se saattoi olla vaihtoehto, joka ei koskaan realisoitunut. Näinhän Hämäläinen itsekin sanoi, että ei tiennyt varmaksi alussa, että minkälaiseen tehtävään on tulossa.
En jaksa enää jossitella asialla. Ollut ja mennyt. Paras tieto jonka asiasta olen saanut, on se mitä Seppänen on asiasta tänään lausunut. Se riittää minulle, menen eteenpäin ja odotan tietoa ensi kauden valmentajista.
 

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei Seppänen itse ole mitään uutta pelitapaa keksinyt. Ensinnäkin JYP strategiaa johon pelitapakin kuuluu on ollut luomassa koko JYP yhteisö työntekijöineen, JYPin hallitus ja muutama ulkopuolinen henkilö. Esimerkkinä Seppänen käytti USAn nuorisomaajoukkueiden pelitapaa. Joskin hän sanoi sen olevan laaja ja monimutkainen kokonaisuus. Harjoitteiden avulla pyritään luomaan pelaajalle omaa kykyä tehdä erilaisia ratkaisuja eikä vain toteuttaa valmentajan sanelemaa tapaa. Tässä kannattaa huomata myös se että Seppänen korosti että näin valmennettu pelaaja voi paremmin toteuttaa minkälaista taktiikkaa vain hänelle annetaan. Pelaajat myös pelaavat omilla paikoillaan mutta pelin sisällä paikat voivat myös vaihtua. Tätä näkee jo nyt liigassa joka pelissä eikä se ole se oleellinen juttu tässä. Turha pelätä että Jerry laitetaan pakiksi.
En tarkoittanut Seppäsen tätä keksineen, vaan saaneen päähänsä tuon olevan the juttu.

Näinhän hän sanoi haastattelussa mitä tuohon kirjoitit. En välttämättä älynnyt kuulemaani, ehkä ymmärrän luetun. Ei tarvitse välttämättä alkaa vittuilemaan, että kuvittelen Seppäsen kehittävän tätä pelitapaa itsekseen. Olenko näin jossain maininnut? En edes usko Seppäsen konkreettisesti tekevän mitään opettamiseen, tuskin vetää hokkareita jalkaan tai tulee minkään joukkueen treeneihin ohjaamaan.

Kaunis ajatus, vaatii vähän vaan peliälyä. Jotta pystytään sopeutumaan erilaisiin pelitapoihin tuo voi olla jopa joillekin helpompaa opetella Seppäsen siunaamalla tavalla, jotka omaavat tiettynlaisia hahmotushäiriöitä, mutta ovat muuten peliälykkäitä. Tiedän jotain pelureita, jotka eivät hahmota fläpille piirrettynä yhtään mitään, mutta jäällä tajuavat heti homman juonen. Toki näistä pelinomaisista harjoitteista mulla ei tietenkään ole hajua millaisia ne voivat olla, saati millaiset siellä voivat olla tavoitteet.


Kaipaisin esimerkkiä joukkueesta kellä ei ole materiaalietua muihin nähden nimenomaan tuosta pelitavasta, joka olisi oikeasti voittavaa.

Ja tuota pelitapaa on nähty höntsäkiekkosaa sekä junnujen peleissä jo viime vuosituhannella missä pelaajat vaihtavat paikkoja. En ymmärrä mitä mullistavaa tuossa muka keksittäisiin. Olen nyt siinä käsityksessä, että Seppäsen mainittua tuo yhden termin tää koko homma lähti laukalle ja koska minäkin olen pihalla kuin lumi-ukko takerruin tuohon yhteen yhdyssanaan.
 

klongku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tarkoittanut Seppäsen tätä keksineen, vaan saaneen päähänsä tuon olevan the juttu.

Näinhän hän sanoi haastattelussa mitä tuohon kirjoitit. En välttämättä älynnyt kuulemaani, ehkä ymmärrän luetun. Ei tarvitse välttämättä alkaa vittuilemaan, että kuvittelen Seppäsen kehittävän tätä pelitapaa itsekseen. Olenko näin jossain maininnut? En edes usko Seppäsen konkreettisesti tekevän mitään opettamiseen, tuskin vetää hokkareita jalkaan tai tulee minkään joukkueen treeneihin ohjaamaan.

Kaunis ajatus, vaatii vähän vaan peliälyä. Jotta pystytään sopeutumaan erilaisiin pelitapoihin tuo voi olla jopa joillekin helpompaa opetella Seppäsen siunaamalla tavalla, jotka omaavat tiettynlaisia hahmotushäiriöitä, mutta ovat muuten peliälykkäitä. Tiedän jotain pelureita, jotka eivät hahmota fläpille piirrettynä yhtään mitään, mutta jäällä tajuavat heti homman juonen. Toki näistä pelinomaisista harjoitteista mulla ei tietenkään ole hajua millaisia ne voivat olla, saati millaiset siellä voivat olla tavoitteet.


Kaipaisin esimerkkiä joukkueesta kellä ei ole materiaalietua muihin nähden nimenomaan tuosta pelitavasta, joka olisi oikeasti voittavaa.

Ja tuota pelitapaa on nähty höntsäkiekkosaa sekä junnujen peleissä jo viime vuosituhannella missä pelaajat vaihtavat paikkoja. En ymmärrä mitä mullistavaa tuossa muka keksittäisiin. Olen nyt siinä käsityksessä, että Seppäsen mainittua tuo yhden termin tää koko homma lähti laukalle ja koska minäkin olen pihalla kuin lumi-ukko takerruin tuohon yhteen yhdyssanaan.
KalPa. KalPa pelaa todella kauniisti tätä kiekkoa, mistä Seppänen puhuu. Siellä kiekko ja mies liikkuu hyökkäysalueella.
 

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
KalPa. KalPa pelaa todella kauniisti tätä kiekkoa, mistä Seppänen puhuu. Siellä kiekko ja mies liikkuu hyökkäysalueella.
Aivan, taisin tuolla junnujen ketjussa mainita Pekka Virran palauttelut.
Käykää nyt joku pelitapa-guru kattomassa joku A-junnujen peli ja kertokaa olenko ihan väärässä. Ja tosiaan oon nyt vähän kääntänyt kelkkani, tuskin liigassa ihan samantyyliin on tarkoitus pelata. Kolmen vuoden aikaikkunan Seppänen antoi milloin siten aletaan pelaamaan, niin eiköhän tuota ole tarkoitus vaiheittain kokeilla liigassa eri tavoilla seuraavien vuosien aikana..
 

klongku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aivan, taisin tuolla junnujen ketjussa mainita Pekka Virran palauttelut.
Käykää nyt joku pelitapa-guru kattomassa joku A-junnujen peli ja kertokaa olenko ihan väärässä. Ja tosiaan oon nyt vähän kääntänyt kelkkani, tuskin liigassa ihan samantyyliin on tarkoitus pelata. Kolmen vuoden aikaikkunan Seppänen antoi milloin siten aletaan pelaamaan, niin eiköhän tuota ole tarkoitus vaiheittain kokeilla liigassa eri tavoilla seuraavien vuosien aikana..
Joo ja tokihan Pekka Virta on se kuka ton pelityylin Kalpaan toi, eikä miettinen, mutta miettinen kyllä sai iskettyä kalpaan sen omasta mielestä tosi hyvin, ”heikommalla” joukkueella.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En vastaa @Hieroja enkä nyt varsinaisesti kommentoi tässä JYPin prosessia, mutta näin yleisenä huomiona organisaatioista voisi sanoa sen, että Suomessa yleisesti on ihan kollektiivinen pelitavasta puhumisen kulttuuri. Jos karkeasti asettelee tätä ääripäästä toiseen niin Suomessa huomio keskittyy julkisesti huomattavan paljon itse peliin, pelin johtajiin sekä pelin ympärillä pyöriviin henkilöihin. Vastaavasti Jenkeissä - ja täten myös NHL:ssä - on voimakas yksilöä korostava kulttuuri, joka puolestaan näkyy siinä, miten heillä puhutaan supertähdistä ja yksilöistä.

Suomen vahvuus on tässä 2000-luvulla - ja jopa ennen sitä - lähes aina syntynyt maajoukkueessa enemmän ja vähemmän yhteistyöstä. Meillä ei pienenä maana ole ollut juurikaan niitä huippuyksilöitä, koska se on matematiikkaa suhteessa muihin. Euroopan muilla noteerattavilla sarjoilla on erilainen määrä pelaajia, joista ammentaa ja erilainen potentiaali tässäkin suhteessa puhumattakaan taloudellisista asioista.

Koska Suomessa on tämä kulttuuri niin yksittäisen organisaation syyttäminen on aina hieman lyhytnäköistä. Samanlaista keskustelua pelitavan ympärillä käydään jokaisen joukkueen faniryhmissä ja muissa sidosryhmissä. Se, mikä tai kuka on oikeasti yksilökeskeinen valmentaja, joka saa pelaajat pelaamaan parasta mahdollista jääkiekkoa, on aina enemmän ja vähemmän subjektiivisen kokemuksen asia. Valmentajatkin puhuvat mielellään yksilöllisistä linjoista ja yksilöiden kehittämisestä, mutta arjessa tämä on aika kaukana siitä leipätyöstä, jota tehdään. Valmentaja on kuitenkin lopulta aika samanlainen kuin kuka tahansa johtaja: hän johtaa ja ohjaa omalla persoonallaan. Joissakin yhteisöissä toimii toisenlainen persoona, joissakin toisenlainen. Myös tilanteet tuovat vaihtelua: joissakin tilanteissa joku on parempi ja joku toinen huonompi.

Jos kuitenkin katsotaan tästä näkövinkkelistä ns. tasonsa vakiintuneita organisaatioita Suomessa niin voidaan tehdä erilaisia jakoja.

Tappara & Ilves ovat viimeiset vuodet olleet Liigan supertähdet. Kummallakin tamperelaisella on kuitenkin ylivoimainen etu, joka on täysin valmentajista riippumaton. Pirkanmaa on jättimäinen talousalue, jolla on vielä muuttovoittoa vuodesta toiseen. Sen lisäksi on saatu luotua olosuhteet, jotka kiinnostavat pelaajia kansainvälisestikin. Tamperelaisilla on siis täysin epäreilu etu suhteessa kaikkiin muihin, jonka seurauksena täällä onnistuu moni asia, joista muut voivat vain haaveilla.

HIFK ja Kärpät ovat samanlaisessa tilanteessa kuin Tampere, sillä niillä on suhteessa alueeseensa ylivoimainen kilpailuetu sekä taloudellinen puskuri takanaan. Kärpät käytännössä kerää junioritoiminnan yhden katon alle melkein Pohjois-Ruotsia myöden. Siinä on monopoli, jollaista ei voi muualla edes haaveilla.

Lukko ja JYP ovat pitkään kuuluneet haastajien sarjaan, joskin eri syistä. Lukolla on aina taustallaan rahoitus, mutta sillä on haittanaan pieni kaupunki ja talousalue. Heidän on vaikea houkutella pelaajia rahalla, kun kaupunki ei vedä. Lukko on pitänyt tasonsa, vaikkakin sen taso voi heittelehtiä. JYPillä puolestaan on taustanaan vahva talousalue, mutta sillä ei ole puolellaan rahaa eikä se ole viime vuosina onnistunut enää olemaan JYP siinä, että se keräisi luokseen merkittäviä pelaajavirtoja muualta. Holtari haukuttiin aikanaan JYPissä, mutta niin hän vain onnistui keräämään JYPiin toistuvasti parhaita pelaajia muilta kehittymään.

KalPa ja Jukurit ovat viime vuosina onnistuneet tekemään suhteellisen tasaista työtä melko vaatimattomilla resursseilla. KalPa on luottanut omaan identiteettiinsä vuosien ajan; se ei ole kovassakaan paineessa juuri antanut potkuja valmentajilleen ja se on ajanut härkäpäisesti omaa peliään eteenpäin. Kuopiossa on Itä-Suomen ainoat taloudelliset varat, mutta suhteessa muihin ne rahat ovat kuitenkin aika vähäiset. KalPa on onnistunut erityisesti hankkimaan pelaajia, jotka eivät mahtuneet pelaamaan isossa roolissa sellaisissa joukkueissa kuten Tappara & Ilves, mutta Savon sydämessä ovat kovaakin kovempia. Jukurit taas maksoi jonkinlaista kunniavelkaansa pois Risto Dufvalle, mutta todelliset teot alkoivat siitä, kun Olli Jokinen alkoi valmentamaan Jukureita. Jokinen ei ole mikään perinteinen pelitavan nero, mutta hän on selvästi ja oikeasti yksilölähtöinen valmentaja. Nuoret pelaajat samaistuvat Jokiseen ja pelaavat tälle, koska hänellä on niin mittava pelaajaura takanaan.

Tässä on nyt mainittuna kahdeksan joukkuetta, mutta menestymistä tai tasaista suorittamista näissä kaikissa on jossakin määrin ohjannut luottamus prosessiin ja tehtyihin valintoihin. JYP on edelleen mukana listalla vanhoilla näytöillä, mutta JYP on tuntunut etsivän jo pitkään jonkinlaista hokkuspokkus-temppua, jolla se pääsisi nopeasti takaisin aikaisemmalle tasolleen. Yksi huomattava seikka JYPissä suhteessa kaikkiin muihin listalla on se, että JYP on vaihtanut valmentajia kuin housujaan. Jos lähdetään Virtasen ajasta eteenpäin:

Merikivi -> potkut.
Dufva tilalle -> ei jatkosopimusta.
Tirkkonen -> potkut.
Ahvenjärvi tilalle ja Ahvenjärvelle yhden kauden jälkeen potkut (sopimusta ei jatkettu, mutta ei kyllä annettu koronasekoilun aikaan oikein mahdollisuutta näyttääkään Jukalle).
Rautakorpi tilalle -> potkut.

Tässä on käytännössä ollut neljän vuoden aikana JYPissä valmentajia 5. Se on auttamatta aivan liian iso määrä tällaiselle organisaatiolle. Jokaisen potkukierroksen jälkeen seuraavan valmentajan on ollut entistä vaikeampaa operoida JYPissä.

Pitkäjänteisyys JYPiltä näyttää puuttuvan. Ilman pitkäjänteisyyttä ei voi keskikokoinen organisaatio vuolla Liigassa yhtään mitään. Valmennusfilosofiaa on näissäkin valmentajissa jokaiseen lähtöön ja persooniakin on jokaiseen tilanteeseen. Jos ei ole malttia niin kaikki esimerkit Liigassa alleviivaavat, ettei mikään kaunis visio tule siinä auttamaan.
 

Jágrmeister

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Hurjaa on meno ja toivottavasti tämän päivän jälkeen alkaa jo vähän rauhoittumaan. Aktiivisesti olen tätä potkujen jälkeistä aikaa kerennyt tässä seurailemaan, eikä varmaan ole mitään uutta välttämättä tarjota mitä ei olisi tavalla tai toisella jo sanottu, mutta pakko se on päästä purkamaan omia ajatuksia.

Aloitetaan vaikka siitä, että ensimmäistä kertaa on aidosti joutunut miettimään sitä kiinnostaako jyppiä enää edes kannattaa.
Pitkäjänteisyyttä ei riitä mihinkään, arvomaailmasta ei ota mitään selkoa, tiedottaminen on jotain aivan karseaa ja kyllä jyp kovasti tekee nyt töitä sen eteen, että siitä ei edes halua seurana pitää.
Ja uskon vahvasti yhteistyökumppanien miettivän samoja asioita, monet yritykset nykypäivänä ovat kuitenkin tarkkoja siitä minkälaiseen toimintaan heidät yhdistetään. Seuraavaksi päästään pelaajiin, voisin kuvitella siellä useamman pelaajan jolla on vahva "jyppisydän" nyt miettivän mielessään, että kuinka vahva se onkaan ja tällekkö nyt haluan kaikkeni kentällä antaa.

Kun Rautakorpi palkattiin olin sitä mieltä, että nyt luultavasti saatiin ihminen taloon jolla on rohkeutta ja tietämystä korjata laajemminkin asioita jypin sisällä kuin vain pelillisesti. Mestaruuteen en välttämättä Rautakorven johdolla uskonut, mutta perustan hän olisi sille voinut rakentaa.Viime kausi oli tuloksellisesti pettymys, mutta itselle oli muodostunut muutamalta edelliseltä vuodelta sellainen kuva seuran tilanteesta, että korjattavaa riittää ja mitään pikavoittoa ei välttämättä ole luvassa.

Olen itse sitä mieltä, että tulokset tällä kaudella oli ihan riittäviä kokoonpanon tasoon nähden. Kova hyökkäyksen kärki , paperilla erinomainen puolustus ja hyvä maalivahti, niitä ei käy kiistäminen. Sitten päästään niihin ongelmiin, Veken joukkueelle tyypillinen epätasapaino, sentteriosaston riittämättömyys ja siellä pohjalla se kuitenkin jo häviämään tottunut runko. Häviämään tottumisesta oltiin jo itseasiassa hieman pääsemässä pois, jyp onnistui kuitenkin huonollakin pelillä voittamaan pelejä ja joskus sitä muistaakseni pidettiin jopa hyvän joukkueen merkkinä.
Nyt jos tämän hetkisiä tuloksia katsoo niin voisi melkein jopa kysyä, että ottiko Rautakorpi kuitenkin koonpanosta irti miltei sen mitä irti oli saatavissa.

En väitä Jukan tehneen täydellistä työtä, mutta hänellä sentään oli takanaan jonkinlaista historiaa siitä, että hän jotain osaa myös tehdä oikein.
Tällä hetkellä vaikuttaa enemmän siltä, että nyt on paljon ideoita, mutta itsellä ei ole kauheata luottoa siihen, että organisaatiossa on ihmisiä jotka osaisivat niitä toteuttaa. Itse ottaisin mielummin kannattamani joukkueeni lempinimeksi jonkun täällä lanseeraamaan mini-tapparan kun ison budjetin saipan.

Tämä oli omalta osalta tällainen pelin avaus, pahoittelen mikäli jutut vähän rönsyili näin alkuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös