Näkemystä ulkomaalaisten epäonnistumisesta on vaikea ostaa sellaisenaan, minkä vuoksi haastan sinua perustelemaan väitettäsi. Hyvin argumentoiduista perusteluista voin itsekin oppia jotain uutta pelistä tai saada uuden näkökulman asiaan. Summa summarum, erilaiset näkemykset eivät ole minulle ongelma. Sen sijaan yleisenä totuutena esitetyt perustelemattomat väitteet saavat kulmakarvani kohoamaan.
Sori, vastaus hiukan kesti, tää joulun alustan tonttuilu vie aikaa.
Tuo on kiintoisaa, että pyydät lisä perusteluja, kun minä omasta mielestäni aika selväsanaisesti olen kyseisten herrojen tilannetta omasta mielestäni avannut. Toki asiana liittynyt useampaankin eri topikkiin, eli saattanut sananen mennä sinulta ohikin, mikä on ihan ymmärrettävää.
Ihan ensimmäinen hankaluus lyödä tiukkaa rajaan lyöntiä löytyy tuosta ensimmäisestä lainatusta lauseesta. Kyse ei välttämättä ole heidän epäonnistumisestaan, vaan riittämättömästä tasosta alun perinkin. En hetkeäkään usko, että noista herroista ainoatakaan palkattiin roolilla rivimies junnupitoiseen joukkueeseen, jos oli näin, jossain on joku minuakin pahemmin sekaisin.
Syystä, että koen aina vähän huteraksi yksilökeskeisyyden joukkueurheilussa, myös arvostelun, olen varsinkin tätä hyökkääjäosastoa kohdellut kokonaisuutena, kun ovat paljolti samassa yksikössä kauden esiintyneet. Se ei ole ollut panokseltaan riittävä suhteutettuna siihen millaista ruutua heille on annettu. Liikaa miinuksia, liian vähän tehoja ja ennen kaikkea kyvyttömyys olla pelillisesti johtavia ja kannattelevia junnujoukkueessa, jossa ei paljoa enempää kannattelijaa löydy. Kalaputaat ja pari kokenutta ukkoa av ja rivimies vastuulla siinä se.
Sitten, jos mennään yksilötasolle, tätä oletan sinun hakevan, niin tuonne ulkkariketjuun laitoin arvionani näin: Gardiner varauksin sopparin jatko, mikäli ympärille löytyy palikat, jotka pelaavat hänelle paikkoja, on tuhoisa, mutta jos ei, tulos on satunnainen. On kenttäpelissä näkymätön muualla, kuin hyökkäysalueella, mikä oikeastaan tukee hyvin, sitä käsitystäni, että hänen aikaisempi roolinsa näissä tasollisesti hiukan heikommissa sarjoissa on ollut nimenomaan ratkaisija, jolloin ne miinukset on samantekeviä, koska palkka ja duunipaikka määräytyy kihausten mukaan. Tällä en missään nimessä halveeraa pelaajaa, vaan tietenkin tekee sitä mitä odotetaan ja mistä maksetaan. Liigassa kuitenkin mennään niin paljon isommalla viisikkovastuulla ja fyysisellä vaateella, että hankalaa on ollut ja menee siellä taitojensa ylärajoilla selvitäkseen. Voi olla, että kausi opettelua ja harjoituskausi palikoitten kohdalleen laittoa tekisi ensi kaudeksi ihan toisen näköisen ja tasoisen puutarhurin. Hinta tietty määrittää tässä asiassa.
Christoffer on minusta niin selkeästi alempien kenttien raataja ja toimisi jossain kolmosessa hyvänä ja raastavana vääntäjänä. Ratkaisukenttien pelinrakentaja, paikan luoja, ratkaisija hän ei ole. Ongelma siis tässäkään ei ole pelaaja itse avuineen, vaan väärään rooliin istutettu ja tulos siinä roolissa ei liigassa riitä minun mielestäni. Mikäli hinta on kohtuullinen (tätä epäilen) alakenttien rooliin ja tulevan kauden joukkueeseen hänen omin roolinsa löytyisi, mikä ettei jatkoa, mutta tähän nykyiseen ei.
Brodecki on sitten vähän omalaatuinen tapaus. Omaa selkeästi taitoa olla kärkikenttien ukko, mutta on kovin vaisu ja ailahteleva tekemisessään, välillä vääntää omissa kuin Jääskeläinen konsanaan ja seuraavassa tilanteessa liukuu selkä suorana ja katselee kun omaa veskaa alistetaan. Hän selvästi näkee kentään hyvin ja omaa pelisilmää, mutta mistä kaivaa tasaisuus tekemiseen? Tämän vuoksi suhtaannun hiukka skeptisesti ja skitsofreenisesti mahdolliseen jatkoon. Taidot on, hinta ok(?), onko motiivi kohdillaan.
Sitten näistä pakeista. Kummallekin näen jatkopahvin paikan ensi kauteenkin.
O'Brien on hyvä rivipakki liigatasolle, omaa kiekollista osaamista, mutta pelinluku ei riitä kärkipakiksi liigan tasolla. Pakiston formu kuitenkin JYPillä on ihan hyvä omien kasvatusten kauttakin ja uskallan melkein lyödä vetoa, että Ottavainen menee ensi kaudella liigan kärkipakin tasolla, niin paljon on kuitenkin kehittynyt jo tälle kaudelle tekeminen, vaikka täällä runtua saakin, että loukkaantuminen saattaa ainoastaan tuoda takapakkia. Rosterissa on siis selkeä paikka O'Brienille ja jos pelaajan hinta ja oma tahto jatkaa JYPissä kohtaa, niin minusta ok.
Scotka on selvästi joukkueen iso haku henkiseksi liideriksi ja vaikka ei ole pelillisesti sitä lunastanut, niin en osaa kuvitella ettei jatkaisi. Maajoukkue status tietty voi kohelokortin nostaa, mutta muussa tapauksessa selvempää jatkajaa JYP sapluunassa ei löydy, JYPin puolelta ajateltuna.
Niinpä kai yhteenvetomaisesti paikallaan sanoa, että pelaajat eivät ole epäonnistuneet tasoonsa suhteutettuna, mutta en millään kykene uskomaan, että tämä anti on ollut mielessä heitä palkatessa, varsinkaan, kun siihen tason pitämiseen eivät ole kyenneet, vaan sukeltaneet junnujen mukana, eli voisiko hiukka huumorilla paaluttaa, että sekunda pelastusrenkaita Viitanen sortui ostamaan.
Nämä näkemykset on siis sillä oletuksella, että JYP on pyrkinyt hankkimaan tiettyä osaamista joukkueeseen, joka ei ihan ole toteutunut. Toisin kriteerein voi jokainen tietty päätyä toisenlaisiin tulemiin, toisille merkkaa pisteet, toisille miinukset ja joku vetää niistä kokonaisnäkemyksen kentällä esitettyyn ja nähtyyn pohjaten.
Se vielä edittiä, että pelaajien yrityksen puutetta en ole arvostellut missään yhteydessä, jos joku tämmöisiä on saanut teksteistäni pääteltyä, taito roolin lunastamiseen on ollut ja on minun kaskeni heidän suhteensa