Tää on oikeastaan osa taannoista toista keskustelua, jota en nyt ehdi kaivaa ajatusten vaihdon pohjaksi, mutta ihan nopealla: JYP on tuottanut lähihistoriassa useamman liigatason veskarin, JYP on tuottanut myös useamman mitat täyttävän pakkipään pelurin, vaan hyökkääjissä ei suurta onnistumista, tai edes pientä näy. Tähän liittyen, joku tuolla aiemmin tiesi kertoa, että niin pakeille, kuin veskareille on olemassa ekstra valmennusta seuralta tai seuran järkkäämänä, vaan ei rahan puutteessa hyökkääjille. Näin ainakin ymmärsin kommentoinnin, joten, väärässä paikassa säästelyä mun mielestä ja jos kerran totta, niin korjaamisen paikka ilman muuta.
Mä en pääse sisään maailmaan jossa lähihistoriassa ollaan tuotettu useampi liigatasoinen veskari, muttei yhtään hyökkääjää. Siinä maailmassa jossa ite elän, JYPin jollain tavalla tuottamia kassareita voidaan katsoa olevan pelipaikkoihin suhteutettuna enemmän, mutta laatu menee keskimäärin hyökkääjille. Siksen näe kokonaisuuksissa oleellista eroa.
Mitä tulee vielä junnuikäisiin niin toivottavasti seuraava rauhoittaa mieltä. Tulevan Pohjola-leirin mahdollisesti jopa kaksi kovinta hyökkääjää, Joakim Kemell ja Jere Lassila, ovat kummatkin Jyväskylästä. Tossa perjantainahan oli hieno hetki kun vuoden JyP-juniorina palkittu Lassila kätteli aloituskiekon pudottaessaan Jarkko Immosen. Ei voinut estää ajatusta siitä että siinä seuran keskikaistan menneisyys kohtasi seuran keskikaistan tulevaisuuden. Lisäksi C:ssä syksyllä debytoinut, kaksikkoa vuotta nuorempi Valtteri Lehtosaari on myös ollut ainakin tähän asti aivan ikäluokkansa kärkeä tässä maassa. Ja lahjakkaita nuoria hyökkäyspelaajia löytyy muitakin. En siis suosittele ottamaan junnuputken hyökkääjien talenttitasosta stressiä. Siitäkään huolimatta että mä loppuviestissä suhtaudun skeptisesti siihen onko sieltä tulossa aitoja läpimurtajia liigarinkiin just nyt.
Itsellä tulee mieleen ainakin Aleksi Rutanen. Esiintyi mielestäni ennakkoluulottomasti ja lupauksia herättävästi siinä yhdessä liigapelissä Lukkoa vastaan, minkä on päässyt tällä kaudella Liigan puolella kokeilemaan. Riippuu tietysti paljon miten ensi kesän harjoittelujakso onnistuu.
Aa joo, mietin tossa junnuissa tällä kaudella esiintyneitä. Rutasen potentiaalin määrä sekä se missä kohtaa kehityskaartaan mies painelee on mulle vieläkin mysteeri. Sen mä muistan että joku tutolainen tai jotain kävi esittämässä epäilynsä Rutasen liigamahdollisuuksista, mutta mitään omaa näkemystä ei ole muodostunut nähtyjen matsien vähäisyyden vuoksi. Kesätreenien varaan laskeminen voi olla liian optimistista ikänsä huomioiden.
Stråkasta en osaa tämän kauden osalta sanoa mitään, kun en ole KeuPan pelejä nähnyt, mutta aiemmin oli ainakin omalla listallani yksi potentiaalinen ehdokas.
En mäkään ole Stråkaa KeuPassa nähnyt. Tilastoskouttaus ei todellakaan mairittele. A:ssakin numerorivinsä on kehno eikä pienehkö otanta peliesityksistäkään aiheuttanut riemunhuutoja. Siihen pohjalle aikaisemmat näköhavainnot Stråkasta ja hitaanlainen kehitys edelliskausien välillä, enkä näe millään miksi lastata Antonin harteille odotuksia tosta mainitusta kolmesta ekasta ketjusta ensi kauden kontekstissa.
Ajatus nelossentterin tontista on jo realistisemman oloinen. Lienee jokseenkin fifty-sixty olisiko Stråka ensi kaudella Lahtea laadukkaampi nelosketjun keskellä, mutta ainakin se ajaisi nuorennusleikkausta pienen askeleen eteenpäin.
EDIT: yksi alkujaan lainaamani kirjoittaja näemmä poisteli postauksiaan, joten editoidaas kohteliaisuussyistä hänen tekstejään koskeneet osuudet tästä viestistä veks.