Vastaveto
kummitus kirjoitti:
Pitäisi myös tutkia muiden joukkueiden tilanne menetettyjen tehojen osalta ja suorittaa vertailu niihin. Lisäksi joukkueen miehitys ei vielä liene lopullinen paperillakaan. Harjoitusotteluiden tuloksista ei pidä huolestua, tämä onkin jo tullut toisteltua useampaankin kertaan.
Jypin osalta pelaajien vaihtuvuus on ollut melko vähäistä moniin muihin joukkueisiin verrattuna, ja tulleetkin enemmin tai vähemmin tuttuja. Eli runko on tuttu ja hyvin yhteen nivoutunut. Lisäksi Jypin pelaajarunko on nuori, ja meillä on rosterissa monta nuorta pelaajaa, joiden kehityskäppyrä sojottaa ylöspäin.
Tarkastelin tilannetta vain ja ainoastaan JYPin rosterin osalta, en hipaissutkaan saati maininnut muiden joukkueiden suhteen. Totta kai itse pelit pelataan muita vastaan, mutta yksi tapa arvioida joukkueen hyvyyttä on verrata sitä edellisen kauden ukkoihin, vaikkakaan se ei anna koko kuvaa tulevaisuuden todellisuudesta.
JYPin joukkue ei toivottavasti ole vielä valmis, analyysi oli vain tämänhetken porukasta ja siksi toivon batman83 -nimimerkin huhuilun Immoseen liittyvässä ketjussa pitävän paikkaansa, että hyväkin pelaaja JYPiin vielä tulisi.
Kirjoitat, että JYPin vaihtuvuus on ollut vähäistä. Minun mielestäni vaihtuvuus on ollut harvinaisen suurta ja se on kohdistunut moneen usean kauden JYPissä vaikuttaneisiin pelureihin. Hauhtonen, Korhonen, Uhlbäck ja Filppula ovat pelanneet JYPissä hetken aikaa, vai? Milloin viimeksi lähti noin monta runkopelaajaa? Verrattuna muihin joukkueisiin, eli toisten joukkueiden vaihtuvuuteen, - ei sekään ole kovin yksiselitteistä, vaan iso yleistys, jonka todenperäisyyttä on syytä epäillä.
Rungon tuttuudesta en itse lähde sanomaan, mutta olettaisin, että lähes jokainen Sm-liigajoukkue sanoo runkonsa pysyneen ja joukkueen olevan tuttu toisilleen.
Lopuksi lainaamastani pätkästä toteat JYPin joukkueen olevan nuori. Nooh, verrattuna niihin muihin joukkueisiin JYPin joukkue ei näytä olevan erityisen nuori. (Jokainen voi tarkistaa tämän tosiasian Jatkoajan tarjoamasta joukkuekohtaisesta pelaajarosterista, josta näkyvät pituuden, painon ja iän keskiarvot.) Mutta se on kyllä harvinaisen totta, että JYPin pelaajistossa on monta kaveria, joiden potentiaali, eli "kehityskäppyrä" on, tai sen pitäisi olla nousussa. Se on eri asia sitten, jota toisaallakin on epäilty, että onko näitä kehityskelpoisia liikaa, jolloin kehitystä ei tapahdu kenenkään osalta. Itse toivon kehitystä tapahtuvan erityisesti Louhivaaran, Tenkasen, Marttisen ja Grunnin osalta eikä se Mikkonenkaan vielä kovin vanha ole.
Tämän tekstin tarkoitus ei ole provosoida eikä aiheuttaa isoa tekstivääntöä. Tarkoitukseni oli vain hieman oikaista, koska mielestäni laajensit näkökulmaani yleisempään pelkän JYPin rostereiden tarkastelusta, mitä en ollut tehnyt. En lisäksi kuulu kumpaankaan JYP-Jatkoaikakontekstissa esitettyihin pessimisti-optimistikannattajiin, vaan tarkastelen mieluummin asioita kummaltakin kannalta.