Olen luonnollisesti erimieltä JypFabun kanssa. Olen yrittänyt seurata molempia ja siinä missä Sund on jopa hieman erottunut, on Virtanen hävinnyt kuvasta.
Tästä kuulisin mielelläni vähän syväluotaavampaa huomiointia. On toki selvä, että herrojen vertailuun on ensinnäkin liigatasolla erittäin pieni otanta, jotta kovin pitkälle meneviä päätelmiä suuntaan tai toiseen voisi rakentaa, jos myös herrat on aivan eri pelaajatyypin edustajia ominaisuuksiltaan, eli onko ainakaan luontevaa toisiinsa verrata, joten vertaan siinä suhteessa, kumpaa pelaajaa joukkue enemmän tarvitsisi tällä hetkellä.
Näillä eväin perustan siihen, mitä olen pelaajien nähnyt silmilläni jäällä esittävän, tuolla yllä avasin jo kuinka näen Virtasen tekemisen tässä pienessä otannassa. Sundin tilastot tukevat näkemääni ja siitä saamaani käsitystä lähes yksi yhteen: 6 peliä 0+0 -2 15 laukausta, laukaus% 0,0, 5 aloitusta, voittoprosentti 40, peliaika 11:06, tässä siis statsit. Näiden takaa olen nähnyt hätäisiä ratkaisuja, heikkoa kiekollista peliä ja muutaman jäätävän hasardin. Moni (näin ainakin olen rivien välistä ymmärtänyt) tuntuu pitävän Sundia jonain nelosketjun jyränä, jollainen hänestä varmaan tuleekin, mikäli nyt liigassa jatkaa, mutta minä näen kaverissa toisenlaistakin potentiaalia, olla esim. ylempienkin kenttien voimahyökkääjä ihan tehojen kanssa, mutta juuri nyt ei vielä ihan kypsä tälle tasolle, varsinkaan, kun tätä ei rosterikaan tällä hetkellä ole vailla. Uskon, että täyspainoinen kausi ja harjoitteet akatemiassa tämän kauden, tuo ensi kaudella laatikkoon ihan toisen näköisen pelimiehen ja valmiimman kokonaispaketin.
Mitä tulee Virtaseen, sama vertailu on tässä: 8 peliä 2+1=3 +1, 10 laukausta, laukaisuprosentti 20%, 6 aloitusta, voittoprosentti 33,3, peliaika 10:05. Eli aika samat on statsit, mutta onhan tuossa selvä ero tuloksenteossa ja samaa on tukenut näköhavaintokin. On minusta ollut yllättävänkin fiksu kiekon kanssa, hyvä pelisilmä, enkä edes täällä väitetyn fyysisyyden puutteen ole nähnyt mitenkään suuremmin haittaavan suoritusta, häneltäkin nähnyt muutaman jäätävän hasardin, mutta varsin valmiilta liigavauhtiin tuo on omaan silmään näyttänyt ja noihin tulleisiin tehoihin näen vaikuttaneen hänen kykynsä reagoida nopeasti ja älykkäästi tilanteisiin vrt. esim alustus Nättisen maaliin Ässiä vastaan.
Juurikaan tämän syväluotaavampaa näistä herroista on turha yrittää kaivaa, kun otanta on suppea, mutta jos mietin asian sitä kautta, että kummasta joukkueelle tällä hetkellä on enemmän hyötyä, mun vaaka kyllä väkisin kallistuu Virtaseen, sekä nähdyn, että tilastofaktan perusteella, mielenkiintoista on sitten lukea perusteet niiltä, jotka toiseen johtopäätökseen ovat tulleet ja millä perustein.
Sundin kohdalta vielä, että minun näkemykseni mukaan hänelle itselleen pelaajana olisi paras mahdollinen paikka kehittää potentiaaliaan nimen omaan akatemia, ei liiga tällä kaudella, oikein toimimalla JYP saa vielä kovan pelurin hänestä rosteriinsa tulevina vuosina.