- Liigassa liikaa pelejä. Runkosarjassa JYPillä 60 ottelua ja tähän päälle ne seuratut kierrokset kun JYP ei pelaa. Niin ja poffit. Tämän päälle sitten muut lätkämatsit, kuten EHT-, U20-, MM- ja NHL-pelit. Itse saatan seurata tv/radio/paikanpäältä lähemmäs 100 ottelua vuodessa jo ilman Akatemiaa. Täytyy kuitenkin muistaa että on olemassa muitakin urheilulajeja ja harrastuksia kuin lätkä.
- Kalliit liput. Kurkkasin juuri äsken että opiskelijalippu Akatemian peleihin on peräti 8 euroa. Jos olet ajoissa liikkeellä, pääset isoveljen peliin vitosella. Jokainen voi miettiä että maksanko 8e Mestiksen häntäpäässä rämpimisestä, vai femman Liigan kärkikamppailusta Kärppiä vastaan. Akatemian peleissä pääsee joo istumaan, mutta en minä sille istumapaikalle nyt kovin paljoa arvoa anna. Jos haluaisin niin varmaan Liiga-peleissäkin aina jostain löytyisi joku tyhjä jakkara jonne voisi pummilla mennä seisomakatsojana istumaan.
Edelliseen kohtaan vielä ihmetyksenä että miksei JYPin kausareihin voi kuulua Akatemian pelit? Siinähän olisi enemmän vastinetta JYPin kausarin hinnalle mikäli korttiin kuuluisi toiset mokomat Akatemian pelejä. Meille ei-kausikorttilaisille tarjoaisin itse porkkanaa siten, että JYPin ottelulipulla pääsee sisään myös seuraavaan Akatemian peliin. Luulisi että sinne ainakin joku vaivautuisi paikalle kun ilmaista olisi, jonottaahan jotkut ämpäreitäkin. Eikä se ettei maksa lipusta tarkoita ettei tämä katsoja toisi yhtään rahaa seuralle. Itse ostan lähes aina vähintään makkaran, joskus useampikin makkara limsalla. Ja saisi Akatemia tästä myös hyvää mainosta itselleen. Ilman tätä Jatkiksen JYP-keskustelua tuskin edes tietäisin Akatemian sijoitusta sarjataulukossa. Mulla ja kavereilla on aika usein iltaisin vapaata aikaa, muttei mitään tekemistä. Sitten mennään johonkin baariin istuskelemaan. Ihan yhtä hyvin sitä voisi juoda ne tuopit hallilla, samalla katsoen sivusilmällä Mestistä. Tämä edellyttäisi kyllä selvästi halvempia tai jopa ilmaisia lippuja peliin.
- Akatemia ei kiinnosta ketään. Äskeisessä kappaleessa hieman sivusin aihetta, eli kukaan ei tiedä mitään Akatemiasta. Nappaappa Kompassilta 20 satunnaista ihmistä ja kysy heiltä JYPin kapteenia ja maalivahtia. Luultavasti noin puolet tietävät. Kysypä Akatemian kapteenia ja maalivahtia, en usko että kovin moni tietää. Saati sijoitusta runkosarjassa. Akatemia jää niin pahasti JYPin varjoon etenkin tuolla uudella nimellään. D teamin nyt mielti vielä eri seuraksi, mutta Akatemia on kyllä niin köyhän miehen JYP kuin vaan voi olla. Kaikki käyttävät kuitenkin rajallisen aikansa ja rahansa ennemmin siihen isoveli-JYPiin kuin pikkuveli-Akatemiaan.
Minä toivoisin melkein enemmän ilmaislippuja Akatemian peleihin. Akatemian ottelutapahtumasta pitäisi tehdä mielestäni selvästi halvempi vaihtoehto JYPin pelille. Tuohon markkinointiinkin voitaisiin panostaa. Monesti kuulee että Akatemiassa pääsisi seuraamaan tulevaisuuden tähtiä. Miksei näitä tähtiä mainosteta enempää? Jos Akatemiasta ottaa JYPissä paljon pelejä pelanneet Pullit, Saloset, Nikut pois, niin ketä sinne Akatemian peleihin kannattaisi tulla jonkun Pertti Peruskatsojan tulla katsomaan? Esimerkiksi viime kaudella Veini Vehviläistä olisi voinut käyttää Akatemian markkinoinnissa noiden loistavien U18-kisojen jälkeen. Kai siellä Akatemiassakin joku oma karityni ajattelee että tuote myy itse itsensä, kuka tahansa voi skoutata Eliteprospectista ne Akatemian tulevaisuuden tähdet joita tullaan katsomaan.