Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että JYP:n kakkosjoukkue pelaa mestiksessä, mutta ihan samaa olen ihmetellyt, että mitä tekemistä akatemialla ja JYP:n kakkosjoukkueella on keskenään. Pitääkö JYP-akatemian pelaajien opiskella korkeakoulussa vai mistä oikein on kyse? Pelaajista suurin osa ei kai käsittääkseni yleensä opiskele korkeakoulussa, joten jos halutaan viitata siihen, että JYP:n kakkosjoukkueen pelaajat ovat opiskelijoita, niin nimi olisi voinut alla sitten, JYP-opiskelijat tai JYP-amis. Tuntuu todella typerältä nimeltä tuo JYP-akatemia ja hiukan kyllä näillä nimen lanseerajilla on ollut nimen keksimisessä mielikuvituksen puutetta.
Niin ymmärtääkseni D Teamissa oli jo ajatuksena, että jokainen
opiskelisi jotakin samaan aikaan kun pelaa Mestistä. (Linkki vie D Teamin kotisivuille)
Tuosta oli jossakin vaiheessa aika pitkät sepitykset D Teamia perustettaessakin, joten ei se Akatemia ihan niin kaukaa ole haettu kuin voisi luulla. Lisäksi, aika moni JYPin A-junnu on käynyt myös Voionmaan urheilulukiota, joten nämä amis-jutut eivät osu ihan kohteeseensa (vaikka hauskalta nuo viittaukset ovat selvästikin teistä tuntuneet). Mutta olivatpa nuo pelaajat käyneet sitten amista / lukiota / ammattikorkeakoulua / yliopistoa, ehkä se tärkein viittaus tuolla nimellä on suhteessa JYPiin. Kyse on jääkiekkoakatemiasta.
Joka viestiin lupasin laittaa, että myös minun mielestäni nimi on paska jääkiekkojoukkueelle, mutta ymmärrän kyllä, mitä tässä on haettu JYPin johdon taholta.
Itseäni on akatemia nimi ärsyttää lähinnä siitä syystä, että akatemia nimet huippu-urheilun parissa viittaavat yleensä futikseen ja tämän vuoksi nimi on huono, jopa surkea. Mielestäni oltaisiin voitu lähteä vahvasti retrolinjalle nimen suhteen ja antaa nimeksi vaikka JYP-77, JYP HT tai Jyppi. Kaikki nimet olisivat toimineet hyvin brändäyksessä sulauttaneet seuran orginisaatioon.
Muuten hyvä, mutta JYP-77 on vielä vahvemmin liitoksissa jalkapalloon, se kun sattumoisin oli JJK:n aiempi nimi. Ei ollut siis paras esimerkki, enkä toisaalta näe mitä järkeä on antaa myöskään JYPin vanhaa nimeä Mestis-joukkueelle, synnyttäisi vain lähinnä epäselvyyttä.
Ja olen vähän samoilla linjoilla kamenskin kanssa, ihme nillitystä tästä nyt on loppujen lopuksi tullut, pelkästä nimenvaihdosta!? Enemmän sen nyt luulisi vaivaavan D Teamin faneja (tai vieläpä niitä Diskos-faneja, jotka ovat suostuneet kannattamaan D Teamia Mestiksessä). Ja eihän tuo muutos nyt paras mahdollinen ollut. Kovinkaan lähellä edes. Mutta loppujen lopuksi tätä allekirjoittanutta JYP-Akatemian kannattajaa kiinnostaa kuitenkin lähinnä se, kuinka JYP-Akatemia/D Team/D-Kiekko/Diskos/Lohi pärjää urheilullisesti. Eli pelaa jääkiekkoa ja kuinka sijoittuu Mestiksessä. Tai missä tahansa sarjassa.