... Miten joku
kuvittelee tämän muuttuvan sillä, että Riksmanin sopimus puretaan ja "hankitaan jostain maalivahti"?
...
Minä olen vahvasti sitä mieltä, että uusi maalivahti pitää hankkia viimeistään kauden jälkeen, sillä tämän hetken tandemi on liigan heikoimpia, ehkä jopa heikoin.
En itse asiassa ole ihan varma, milloin Ässillä olisi ollut yhtä heikko tilanne, mennäänkö takaisin aina sinne Kaltiaisen aikoihin asti?
Ässien menestys - jos sellaista on ollut tullakseen - on käytännössä kymmenien vuosien ajan pohjautunut hyvään maalivahtipeliin.
Minä en väitä, että Ässien suurimmat ongelmat liittyisivät alun alkaen maalivahteihin, sillä puolustuspeli on ollut surkeaa, tästähän olemme kaikki yhtä mieltä.
Sen sijaan maalivahtien peli on ollut niin epätasaista, kuin olla ja voi: voi tulla hyvä peli ja pari gameseiveriä, tai sitten pettää päivän kunto totaalisesti ja helppoa kutia toisensa perään menee sisään.
...Silti hyvä veskari olisi ottanut 1-2 noista Juusolle tehdyistä maaleista.
...Missään nimessä maalivahtipeliin ei eilen silti kaaduttu. Ongelmat ovat paljon suurempia, ne eivät ole yhden tai kahden veskarin takana.
Riksmanilla oli alla ihan mallikas esitys Hifkiä vastaan. Eilen Juuso aloitti ihan ok ekassa erässä, muutama varma liimaus ja ei antanut ripareita. Maaleille ei voinut oikein mitään.
Sitten taso romahti kesken pelin tokassa erässä, Pelicansin viimeistellessä 2/3 maalipaikoistaan. Tuo kolmas paikka, eli Latvalan laukaus, osui tolppaan hanskakäden puolelle, ilman maskia. Eli siinäkin tilanteessa Juuso oli jo lyöty.
Ässien tapaisella joukkueella ei ole varaa tällaiseen maalivahtipeliin, vaan homman pitää olla tasaisesti kunnossa.
Jos kerta siirtomarkkinoilla vielä ollaan liikkeellä, niin laittaisin kaikki massit pätevään veskariin ja jättäisin hyökkääjän hankkimatta.
Pahoin pelkään, että tässä on syntynyt ikävä kierre huonon puolustuspelin ja ailahtelevan maalivahtipelin välille, eli ruokkivat toinen toisensa epävarmuutta.