Jussi Halla-aho

  • 752 932
  • 6 265

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onkohan Halla-aho ymmärtänyt, että nyt ei haeta Grand Wizardiksi vaan Suomen presidentiksi. Suomen presidenttinä ei voi pitää huppua päässä…
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jännäksi nyt menee tämä vaalijärjestelmä. En ole ikinä Perussuomalaisia äänestänyt (vielä), mutta ennustaisin, että heittämällä menee Halla-Aho toiselle kierrokselle. Eli tässä voi nyt olla Haavisto-HA mittelö... omaan silmään Haavisto tulee valituksi, mutta mistä näistä tietää.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Halla-ahon voitto presidentinvaaleissa ei tunnu lainkaan todennäköiseltä, mutta on riemastuttavaa leikkiä pelkällä ajatuksella siitä, mikä ulina sen jälkeen alkaisi.
 

Analyzer

Jäsen

Hieno kunnianosoitus Halla-aholle.

Yritin googletella, mutta en löytänyt että onko muille suomalaisille myönnetty vastaavia tai korkeampia kunnianosoituksia Ukrainalta? Marin?

Vähän hienompi pinssi kuin Heinäluoman ystävyyden kunniamerkki itänaapurissamme.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell

Hieno kunnianosoitus Halla-aholle.

Yritin googletella, mutta en löytänyt että onko muille suomalaisille myönnetty vastaavia tai korkeampia kunnianosoituksia Ukrainalta? Marin?

Vähän hienompi pinssi kuin Heinäluoman ystävyyden kunniamerkki itänaapurissamme.

Siinä määrin ansaittua, että näki jo vuosia etukäteen mitä itänaapuri on ja puhui siitä, ei vaan ajatellut. Myös linjakas lausunnoissa sodan alkamisesta lähtien. Ei tämä presidentiksi kanna, mutta olen ollut positiivisesti yllättynyt tästä puolesta Hallista, ei pelkkää maahanmuuttoa.
 

Analyzer

Jäsen
Kunnianosoituksen taustat ovat varmastikin siinä, että on ollut töissä Ukrainassa, osaa kielen ja pystynyt seuraamaan koko kriittisen 2010-luvun paikallista mediaa silloinkin, kun tänne ei ole uutistoimistot kääntäneet kaikkia nyansseja.

Toisin sanoen venäjätietoisuus ollut näin jälkeenpäin katseltuna huomattavasti edellä muita poliitikkoja ja on ne myös sanonut ääneen niinäkin aikoina, kun se ei ole ollut poliittisesti seksikästä.

Itse toki sanoisin että tietoisuus muistakin trendeistä on ollut aina aikaansa edellä.

Luulen myös, että on paljon kulissien takaisia olevia asioita, joita Halla-aho on ensin ulkoasianvaliokunnan sekä myöhemmin eduskunnan puhemiehen roolissa Ukrainan eteen tehnyt.

Sekä toki ihan kaikille näkyvät kannanotot ja lausunnot.

Hieno juttu joka tapauksessa niin Halla-aholle kuin ihan Suomellekin. Ukrainan vankkumaton tuki on se puoli historiaa, johon meidän tulee kuulua.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Menee ihan mahdottomaksi. Kyseessä on täysin laillinen pinssi. Sitä paitsi kyseisen valtiomieslegendan pinssi on KORKEIN kunniamerkki, jonka ulkomaalainen voi Venäjältä saada.
Heinäluomahan on ilmoittanut heittäneensä kunniamerkkinsä jäteastiaan Venäjän hyökättyä Ukrainaan.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Heinäluomahan on ilmoittanut heittäneensä kunniamerkkinsä jäteastiaan Venäjän hyökättyä Ukrainaan.

Josta sen varmasti kaivaa nopeasti takaisin, jos jonain päivänä Venäjän ystäville olisi tarjolla hyviä virkoja tai politiikan kärkipaikkoja.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

Analyzer

Jäsen
Halla-ahon kielitaitoa voi todellakin arvostaa. Puheen pitäminen ukrainaksi Kiovassa on hieno teko.

Linkki IS:n uutiseen:


Onhan se tyylikästä kun puheen osaa pitää ukrainassa ukrainaksi.

Arvokkaampaa on silti se, että hän käy toistuvasti Ukrainassa osoittamassa tukea. Myös tämä holodomorin tunnustaminen kansanmurhaksi on Halla-ahon aloitteesta lähtenyt.
Hienoa toki, että koko eduskunta sen pystyi allekirjoittamaan yhtenäisenä.

 

redpecka

Jäsen
Milloin ja miksi Halla-Aho on opetellut ukrainaa? Olipa yllättävä juttu minulle kun en yleensä tällaisia seuraile. Tietty tärkeintä on mitä sanoo, mutta ip-lehden sivulla kirjoitettiin että ihan normaaleja asioita Venäjä vs. Ukraina ja Suomi joskus.

– Venäjän provosoimaton tunkeutuminen maahan 24.2.2022 ja kaupunkien pommitukset herättivät meissä tuskallisia muistoja omasta historiallisesta kokemuksestamme itänaapurimme kanssa, Halla-aho totesi eduskunnan viestinnän julkaiseman tiedotteen mukaan.

Ahaa, jutussa sanottiin myös, että puhuu ylipäätään monia kieliä. Hieno juttu.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
@redpecka Eikös Jussi Halla-aho ole yliopistossa tutkinut slaavilaisia kieliä ja sen vuoksi opiskellut ja opetellut myös Ukrainan kieltä?
 
Milloin ja miksi Halla-Aho on opetellut ukrainaa? Olipa yllättävä juttu minulle kun en yleensä tällaisia seuraile. Tietty tärkeintä on mitä sanoo, mutta ip-lehden sivulla kirjoitettiin että ihan normaaleja asioita Venäjä vs. Ukraina ja Suomi joskus.

– Venäjän provosoimaton tunkeutuminen maahan 24.2.2022 ja kaupunkien pommitukset herättivät meissä tuskallisia muistoja omasta historiallisesta kokemuksestamme itänaapurimme kanssa, Halla-aho totesi eduskunnan viestinnän julkaiseman tiedotteen mukaan.

Ahaa, jutussa sanottiin myös, että puhuu ylipäätään monia kieliä. Hieno juttu.
Legendaarisesta "rotutohtori" nimityksestä on virallisesti totta vain noin puolet, eli H-a on tosisaan väitellyt filosofian tohtoriksi muinaiskirkkoslaavista. Pitipä hänen myös kirjoittaa Suomi-Ukraina sanakirja, mutta tyytyi vain apurahaan ja jätti kirjan tekemättä.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Jussihan on ollut muistaakseni töissä Kiovan suurlähetystössä. Sai myös apurahan (35000) Ukraina-Suomi -sanakirjan tekoon, mutta se jäi tekemättä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jussi osaa nähdä tulevaisuuteen ja näki Google kääntäjän ja ymmärsi työnsä merkityksettömyyden.

Sopii hyvin myös varsinaiseen opiskeluaiheeseen, kirkkoslaaviin. Kirkkoslaavi on kehitetty ortodoksisen kirkon käyttöön, tavalliset ihmiset eivät sitä puhu. Siinä missä latina oli katolisessa maailmassa myös tieteen kieli, ortodoksinen kirkko sulkeutui kirkkoslaavin avulla ulkopuolisilta, mm. tiedemiehiltä.
 

Horna

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Boston Bruins, Vimpelin Veto
Löytyyköhän tuosta puheesta jostakin englannin- tai suomenkielistä käännöstä? Olisi ihan mielenkiintoista tietää, mitä Halla-aho tuolla jutusteli.
Tässä on tuo puhe englanninkielisellä käännöksellä. Saattaa toki olla, että kun tunteja on jo kulunut niin olet tämän itse jo bongannut.



Edit. Pitäisi kai suht oikeakin käännös olla, sillä Halla-Aho itse twiittasi tämän videon ja kiitti englanninkielisen käännöksen lisäämisestä.
 
Viimeksi muokattu:

Alejandro

Jäsen
Tässä on tuo puhe englanninkielisellä käännöksellä. Saattaa toki olla, että kun tunteja on jo kulunut niin olet tämän itse jo bongannut.



Edit. Pitäisi kai suht oikeakin käännös olla, sillä Halla-Aho itse twiittasi tämän videon ja kiitti englanninkielisen käännöksen lisäämisestä.

Pakko kehua, kun paikka tulee. Olisipa tämä Halla-aho enemmän otsikoissa sen rasittavan öyhöahon sijaan. Kova temppu tuo puhe, hattu päästä. Kotimainen media on ollut melko maltillinen tämän puheen uutisoinnin suhteen ja hieman olkiukkomaisesti tässä pohdinkin, että mitä jos Marin olisi vetänyt vastaavanlaisen kanin hatusta. Olisi melkoiset tsembalot käynnissä, veikkaan ma.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kotimainen media on ollut melko maltillinen tämän puheen uutisoinnin suhteen ja hieman olkiukkomaisesti tässä pohdinkin, että mitä jos Marin olisi vetänyt vastaavanlaisen kanin hatusta. Olisi melkoiset tsembalot käynnissä, veikkaan ma.
Ehkä media on oppinut keväästä ja ei enää uutisoi ehdokkaiden reissuista Ukrainaan? Muistaakseni oli jotain parranpärinää siitä kun Marin kävi Ukrainassa vaalien lähestyessä että hän käy siellä vain hakemassa kannatusta itselleen vaaleihin.
 

rpeez

Jäsen
Tässä on tuo puhe englanninkielisellä käännöksellä. Saattaa toki olla, että kun tunteja on jo kulunut niin olet tämän itse jo bongannut.



Edit. Pitäisi kai suht oikeakin käännös olla, sillä Halla-Aho itse twiittasi tämän videon ja kiitti englanninkielisen käännöksen lisäämisestä.

Jep, vaikken ukrainaa ymmärrä, tuo englanninkilinen käännös on niin selkeä ja looginen, että hyvin todennäköisesti oikein.

Upposi ukrainalaisiin kybällä, sai jopa monet seisomaannousu suosionosoitukset kesken puheen. Itselläkin silmä kostui.

Itse puheen laatu oikeastaan ei yllätä, kyllähän Halla-aho jos joku tuollaisen osaa tehdä.
Jonkinlainen plussa pressavaaleihin, mutten kyllä pidä erinomaista puhetta silti varsinaisena kokonaisvaltaisena presidenttimeriittinä niinkuin jotkut taitaa tehdä.

Edit. Ja kannattaa katsoa jos joku vielä empii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös