Koska en lainkaan pidä "katko lainaus ja vastaa joka kohtaan erikseen" -keskustelusta, koitan vetää yhteen kantani tästä debatista tällä tavoin.
Tuo tunteisiin vetoaminen argumentointivirheenähän tarkoitaa sitä, että väite hyväksytään siksi, kun se aiheuttaa tunteita (viha, pelko...), jolloin relevantti taustatieto sivuutetaan merkittäviltä osin.
Mitä Halla-ahon blogi on, jos ei juuri tuota? Sehän on nimeltäänkin "Scripta - kirjoituksia uppoavasta Lännestä". Onko jotain relevanttia dataa siitä, että Länsi olisi johonkin uppoamassa?
Entäs mikä on esimerkiksi Halla-ahon sivuilta löytyvän "Islamin aikapommi" -jutun funktio, jossa on kuvia silvotuista ihmisistä? Mihin sillä pyritään? Pyritäänkö sillä herättämään tunteita vai analysoimaan islamia objektiivisesti? Ja miten tavallinen lukija suhtautuu siihen? Pyritäänkö siinä olevilla kuvilla ja videoilla viemään random-lukijan huomio pois relevantista taustadatasta ja pyritäänkö niillä herättämään vahvoja tunteita lukijan kriittisyyden hämärtämiseksi?
Kun keskustelua pyritään herättämään tarkoituksellisesti virheellisin argumentointimenetelmin, ei rakentavaa debattia yksinkertaisesti saada aikaiseksi.
Meillä on sananvapaus, enkä minä missään tapauksessa halua sitä rajoittaa. Halla-aho on kuitenkin tällä hetkellä maahanmuuttokriittisen keskustelun primus motor Suomessa, joten peräisin häneltä vastuullisempaa argumentointia, jotta maahanmuuttoon liittyvistä ongelmista voitaisiin keskustella rakentavasti.
Kuten aiemmin kirjoitin, olen sitä mieltä, että Halla-aho syyllistyy monella muullakin tapaa virheelliseen argumentointiin. Oleellisin pointti on kuitenkin tämä "argumentum ad metum", pelottelu.
Olen monessa mielessä Suomen maahanmuuttopolitiikan kriitikko itsekin - ennen kaikkea olen maahanmuuttajien nykyisten kotouttamistoimenpiteiden kriitikko. Tämän koko debatin vajavaisuuden huomaan joka ikinen kerta, kun maahanmuutosta alan ihmisten kasnsa keskustelemaan: hyvin nopeasti keskustelu ajautuu sivuraiteille siksi, että ihmisillä eivät pysty pitämään kiihkoaan erossa keskustelusta.
Näin ei ole ollut, kun olen keskustellut samasta asiasta parissa muussa Euroopan maassa, joissa olen asunut ja joissa maahanmuuttajia on huomattavasti enemmän.
Suomalaisten kiihko johtuu nähdäkseni siitä, että meidän maahanmuuttokeskustelumme primus motor Halla-aho lietsoo tätä. Näissä muissakin maissa halla-ahoja on, mutta niissä on myös muita, maltillisempia tahoja, jotka ylläpitävät julkisuudessa asiallista debattia aiheesta.