Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 634 402
  • 13 571

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Minä esimerkiksi määrittelen juntin olevan yleensä maalta kotoisin, muodista/muoti-ilmiöistä tietämätön ihminen tai tulee näissä sen muutaman vuoden jäljessä. Perus suomi-juntti ulkomailla kävelee vyölaukulla ja tennissukat sandaaleissa. Minulle ei siis mene kaaliin miten joidenkin villityksien seuraaminen tekee ihmisestä junttia.

Näin mietin myös. Tämä suorastaan korostuu, kun on ulkomailta lähdössä takaisin Suomeen. Lentokentän portin läheisyydessä kokoonnumme me Suomi-juntit. On ostettu turistikaupoista kaupunkien tuotteita, niitä esitellään kaikille. Lisäksi on joko todella palanut iho, tai sitten tallella se suomalaisen valkoinen hipiä. Tosin okei, tuo tuliaisten määrä näkyy myös Kaukoidän turisteilla, jotka ovat Suomesta lähdössä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
En pidä tatuointeja junttimaisina, ennen pidin. Riippuu ihan tatuoinnista.

Niin, eihän noita tatuointeja voi oikeen yleistää millään, kun joku tatuointi voi hyvinkin täyttää kaikki juntti-kriteerit, kun taas joku toinen ei pahalla tahdollakaan sitä tee.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ihmiset, jotka näkevät tatuoinnit pelkästään trendi-ilmiöinä ovat sanoinkuvaamattoman juntteja mummoja, urpoja, uskovaisia tai maalaisia. Skene on ollut olemassa käytännössä aina ja toivon, että se palaa pienen piirin paheksuttavaksi jutuksi vielä joskus.

Kun otin ekan kuvan 1988, oli tatuoinnit vielä jokseenkin paheksuttavia. Vähän niinku "ooksä ollu merillä tai linnassa"? Isällä oli leimaa myös ja otettu 70-luvulla. Seilasi silloin Etelä-Amerikkaan ja Japaniin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ei junttimaisuuteen tatuointia tarvita. Facebookiin ladattu kuva Helsinki–Vantaa The Oak Barrel -baarissa ja etenkin paikkamerkinnällä riittää vallan mainiosti.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei junttimaisuuteen tatuointia tarvita. Facebookiin ladattu kuva Helsinki–Vantaa The Oak Barrel -baarissa ja etenkin paikkamerkinnällä riittää vallan mainiosti.

Kyseinen pubi on niin legendaarinen, että siinä ei ole mitään junttia, jos sieltä laittaa naureskellen kuvan. Tänä kesänä ei muuten olekaan vielä yhtään tullut, vaikka muita reissujuttuja toki on. On kyllä tämän vuoden puolella sentään kai jokunen ollut.

Tatuoinnit ovat typeriä, mutta eipä minua haittaa, jos jollain niitä on. Tai no se haittaisi, jos vaikka tyttöystävällä olisi, mutta eihän sellaisen kanssa toisaalta koskaan seurusteltaisi. Vähän sama kuin seurustelisi jonkun kanssa millä ei ole hiuksia päässä.
 
Kyseinen pubi on niin legendaarinen, että siinä ei ole mitään junttia, jos sieltä laittaa naureskellen kuvan. Tänä kesänä ei muuten olekaan vielä yhtään tullut, vaikka muita reissujuttuja toki on. On kyllä tämän vuoden puolella sentään kai jokunen ollut.

Tatuoinnit ovat typeriä, mutta eipä minua haittaa, jos jollain niitä on. Tai no se haittaisi, jos vaikka tyttöystävällä olisi, mutta eihän sellaisen kanssa toisaalta koskaan seurusteltaisi. Vähän sama kuin seurustelisi jonkun kanssa millä ei ole hiuksia päässä.
Mun mielestä Oak Barrel on junttia koska silloin lentää turistissa tai muusta syystä ei ole lounge accessia.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
...mikä tekee siitä junttimaista, että joku lataa matkafiiliksessään kuvan muiden nähtäväksi?

En tiedä, mutta vahva veikkaukseni on, että matkafiiliksistään raportoiminen sosiaalisessa mediassa dumataan helposti ylimieliseksi keulimiseksi ja tämä taas on helppo tulkita junttimaisuudeksi, kuten oikeastaan mikä tahansa asia. Vähän sama, kuin jos suomalainen lähtee helmikuun pakkasia karkuun vaikkapa Thaimaahan ja päivittää twitteriinsä, että "hajotkaa pakkaseen".

Parempi, kun ulkomailla kävijät eivät puhua pukahtaisi reissuistaan missään sosiaalisen median nurkassa, mieluummin sopisi pitää asiasta turpa ummessa ihan live-elämässäänkin. Näin ei ketään tule kateelliseksi saati katkeraksi ja tällä vältettäisiin myös liian kevyin perustein jaetut "ylimielinen kusipää"-leimat.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En ole ikinä paikassa istunut mutta mikä tekee siitä junttimaista, että joku lataa matkafiiliksessään kuvan muiden nähtäväksi?

Niin. Laittaisivat vaikka kuvan lähtöportista tai odottaisivat olutkuvaa kohteeseen. Ensi kuussa minäkin lennän Seutulasta ulkomaille. En aio pistäytyä Oak Barrelissa, mutta tietenkin ilmoitan Facebookissa kaikille, että olen ulkomailla, koska se kuuluu Facebook-etikettiin.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Juuri kirosin, kun olin niukalla aikataululla ehtinyt terminaaliin. Jäi Oak Barrel -päivitys laittamatta. No, ehdin portilla sitten laittaa lähtöpäivityksen.

FB tekee junttiudelle kaikkea. Kierrätetään etsintäkuulutuksia, kilpailuun osallistumisia sun muita, vaikka ovat ratkenneet aikoja sitten. Eihän sitä koko ketjua pysty lukemaan ja varmistamaan, missä mennään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja kuinkakohan paljon tämä legendaarisuus perustuu junttimaiseen kuvien lataamiseen hetki ennen lomamatkaa.

Kuvittelet, että siellä ei istuttu jo paljon ennen kuin Facebook edes perustettiin?

Matkailu on tosiaan hämmentävän tunteita herättävä asia, vaikka se on niin tavallista nykyään. Myöskään sitä kateusaspektia en ymmärrä, koska se on muutenkin helposti halvempaa lähteä jonnekin kuin matkustaa Suomessa. Siksi toisekseen nämä mitkä pitävät sitä yläluokan juppiharrastuksena kuitenkin ajelevat taksilla kotikaupungissaan, maksavat yökerhoihin lipun + narikan ja ostelevat sen jälkeen kymmenen euron drinkkejä.

Tai jos on liian vanha notkumaan kaupungilla, niin sitten vähintään kotoa löytyy helvetinmoiset vehkeet ja vempeleet vähän joka asiaan mitkä eivät olleet ilmaisia tai edes halpoja.
 
K

kiwipilot

Hyvin useasti junttimaisuudeksi mielletään se mihin itse suhtaudutaan kateellisella ylemmyydentunnolla. Siis sellaista perussuomalaista kusipääkateutta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mulla tulee tästä ensimmäisenä mieleen että eikö ole ahdistavaa elää tuollaisten teennäisten sosiaalisten koodien vankina? Voihan se olla niinkin, että olen itse niin juntti etten ymmärrä mitä junttia on hehkuttaa lomafiilistään harmittomalla kuvalla lähtöoluilta. Kun viimein on sinne lomalle päästy, miksi ei lähtiessä kävisi jossain ottamassa yhden ja nauttimassa loman alkamisesta?

Maininta koodista oli vitsi. Ihmetyttää muutenkin, miten tässä ketjussa otetaan kaikki niin tosissaan, vaikka tämä on osa kierrätyskeskusta. Jos minusta tuntuu, että lomamatkaa hehkutetaan kuvalla lähtöaseman baarissa on junttia, niin mitä sitten. Ei se tarkoita, että oluessa tai sen juomisessa olisi jotain junttia.
 

julle-jr

Jäsen
Viime kesänä kun Finnairin Lounge oli remontissa ja suljettu, tuli istuttua muutaman kerran Oak Barrelissa. Ja kyllä siinä mestassa mielestäni oli jonkinasteinen junttitunnelma. Ja en tiedä johtuiko juuri siitä, mutta mä ainakin viihdyin siellä hyvin. Osasyy oli varmaan se, että useimmat siellä olutta särpineet ihmiset olivat menossa lomalle, joten tuli itsellekin hyvä fiilis. Loungessa ei ole niin paljon junttimaisuutta, mutta siellä useimpia vituttaa kun ovat työreissulla. Ylipäätään en ymmärrä miksi junttimaisuus nähdään esimerkiksi tässä ketjussa niin negatiivisenä asiana. Sehän on vain junttimaisuutta, ei paljon sen kummempaa kuin vaikkapa tummaihoisuus, vaaleahiuksisuus tai ranskankielisyys. Minusta tuntuu, että yleensä avarakatseisetkin ihmiset muuttuvat junttimaisuuden suhteen kummallisen suvaitsemattomiksi.

Päivityksiä en Oak Barrelista laittanut, kun ei siinä ainakaan silloin tapahtunut mitään päivittelyn arvoista.
 
Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Tv:ssä nähtynä suomalainen festariyleisö, johon olen itsekin usein kuulunut. Lievästi tekopirteetä keikuttelua usein paskan musan tahdissa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Vieläköhän jollain radiokanavalla pyörii ohjelmia, johon soitetaan biisitoiveita? Jos niitä vielä on, niin sellaisen soiton suorittaja täyttää kyllä (nykyajassa) melkoisen kevyesti junttiuden kriteerit!
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Vieläköhän jollain radiokanavalla pyörii ohjelmia, johon soitetaan biisitoiveita? Jos niitä vielä on, niin sellaisen soiton suorittaja täyttää kyllä (nykyajassa) melkoisen kevyesti junttiuden kriteerit!

Kyllä! Ja ne toiveet ovat yleensä biisejä joita kyseisellä kanavalla soitetaan muutenkin noin 5 kertaa vuorokaudessa. Kuuntelija soittaa Radio Novan lähetykseen: "voisitteks te soittaa hei sen Popedan Kuuman kesän?"
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Vieläköhän jollain radiokanavalla pyörii ohjelmia, johon soitetaan biisitoiveita? Jos niitä vielä on, niin sellaisen soiton suorittaja täyttää kyllä (nykyajassa) melkoisen kevyesti junttiuden kriteerit!

Justhan se Teukka soitteli ja pyysi Juha Tapion puubiisiä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä! Ja ne toiveet ovat yleensä biisejä joita kyseisellä kanavalla soitetaan muutenkin noin 5 kertaa vuorokaudessa. Kuuntelija soittaa Radio Novan lähetykseen: "voisitteks te soittaa hei sen Popedan Kuuman kesän?"
Eilen tuli kuunneltua YleX:ltä Kesätoiveet tms ohjelmaa, ja siellä oli vieraana Redrama joka sai tietysti valita itsekin toivebiisin. Valinta oli Pharrel Williamsin Freedom. Fantastinen valinta kertakaikkiaan, kas kun ei Happy.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Radiolähetyksiin soittaminen on yleensäkin teko joka täyttää tämän ketjun kriteerit. Etenkin kun suurin osa soittajista on kännissä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Radiolähetyksiin soittaminen on yleensäkin teko joka täyttää tämän palstan kriteerit. Etenkin kun suurin osa soittajista on kännissä.

Jos nyt tähän lähdetään, niin radion kuuntelu on junttia. Ne ohjelmat mitä olen joskus kuullut ovat todella juntteja, jotkut aamushowt ja nämä. Joskus on toki tarve kuunnella liveurheilua radiosta.
 
Voihan se olla niinkin, että olen itse niin juntti etten ymmärrä mitä junttia on hehkuttaa lomafiilistään harmittomalla kuvalla lähtöoluilta. Kun viimein on sinne lomalle päästy, miksi ei lähtiessä kävisi jossain ottamassa yhden ja nauttimassa loman alkamisesta?

Mulla on tästä teoria. Periferiassa asuville metsäläisille (kuten minulle) ulkomaille pääseminen on niin harvainaista herkkua, että kun ulkomaanreissun aika koittaa, sitä on ihan täpinöissään. Siksi WhatsAppiin saatetaan laittaa kuva jo lentokentältä.

Sen sijaan maailmaa nähneille urbaaneille kosmopoliiteille ulkomailla reissaaminen on niin arkipäivää, että ei heillä ole mitään tarvetta lähetellä sosiaaliseen mediaan kuvia jostain Pirkkalasta tai Vantaalta. Heillä on ihan täysi oikeus tuntea syvää halveksuntaa niitä kuvia katsellessaan ja kertoa vielä sen jälkeen netissä, että kaiken maailman maalaistolloja sitä feisbuukissa pyöriikin

Kyllä! Ja ne toiveet ovat yleensä biisejä joita kyseisellä kanavalla soitetaan muutenkin noin 5 kertaa vuorokaudessa. Kuuntelija soittaa Radio Novan lähetykseen: "voisitteks te soittaa hei sen Popedan Kuuman kesän?"

Miksi sinä kuuntelet radiokanavia, joilla sama biisi soi viisi kertaa päivässä? Mä en henkilökohtasesti koe mitään tarvetta kuunnella jotain YleX:ää tai Radio Novaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Miksi sinä kuuntelet radiokanavia, joilla sama biisi soi viisi kertaa päivässä? Mä en henkilökohtasesti koe mitään tarvetta kuunnella jotain YleX:ää tai Radio Novaa.

Koska joudun toisinaan olemaan paikoissa joissa en voi vaikuttaa päällä olevaan radiokanavaan. Novan kohdalla olen tosin paljolti kuulopuheiden varassa. Joskus tulee kyllä myös liikuttua alueilla joilla kanavapitoisuus on suppea. Esim. jokin aika sitten kun ajoimme autolla Savon, Kainuun ja eteläisen Lapin halki Luostolle, oli matkalla taipaleita joilla ainoat kuuluvat kanavat olivat Ylen kanavia ja Novaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös