Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 634 421
  • 13 571
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo on sentään ihan eri kaliiperin ilmiö kuin 1-2 viikoksi Turkkiin tai vastaavaan persehelvettiin lomalle lähtijän eväsleipien osto.
Siirretty asianmukaiseen ketjuun.

Tuossa siis viitataan joihinkin suomalaisiin, jotka lähtevät lomareissulle ulkomaille ja pakkaavat mukaan ruisleipää. Entäpä sitten sellainen keissi, että vietetään joulu Espanjassa ja pakataan matkalaukkuun joulukinkku. Tai itse asiassa kaksi joulukinkkua. Mikä "parasta", olivat vieläpä tanskalaisia kinkkuja. Suomalainen pariskunta lähtee jouluksi Espanjaan ja pakkaa mukaan kaksi tanskalaista joulukinkkua. Lähdin siis itse mukaan samalle joulumatkalle.

Parasta koko hommassa on se, että tuo junttipariskunta oli mutsini ja hänen miehensä. Matkalaukkujensa sisältö selvisi meikäläiselle vasta perillä, jolloin en kyennyt peittämään tyrmistystäni ja myötähäpeääni. Tapahtumasta on kymmenen vuotta aikaa ja edelleen karmii, kun ajattelen asiaa.
 

Ralph

Jäsen
Ylipäänsä ruuan pakkaaminen mukaan ulkomaanreissulle on junttia. Tai siis jonkun sämpylän voi toki syödä ennen lentokoneeseen pääsyä jne., mutta että aikoo perillä ulkomailla syödä jotain suomalaista mitä on pakannut mukaan.

"Pakkasin ruisleipää mukaan Kyproksen matkalle, en pärjää viikkoa ilman ruisleipää." No älä pelle sitten lähde sinne Kyprokselle.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Entäpä sitten sellainen keissi, että vietetään joulu Espanjassa ja pakataan matkalaukkuun joulukinkku. Tai itse asiassa kaksi joulukinkkua. Mikä "parasta", olivat vieläpä tanskalaisia kinkkuja. Suomalainen pariskunta lähtee jouluksi Espanjaan ja pakkaa mukaan kaksi tanskalaista joulukinkkua. Lähdin siis itse mukaan samalle joulumatkalle.
Riippuu vähän missä päin Espanjaa liikutaan, mutta noin keskimäärin ottaen sikäläinen kinkkuvalikoima on jossakin erinomaisen ja uskomattoman erinomaisen välimaastossa. Tosin Espanjasta voi olla vaikeaa löytää suolavedellä doupattua ja pikakelauksella kasvatettua harmaanpunertavaa possunpersettä. Tässä mielessä ymmärrän lähipiirisi suorittaman peliliikkeen, varsinkaan jos paremmat tuotteet eivät kelpaa.

Tarina olisi täydellisempi, jos matkalaiset olisivat kuskanneet Suomesta Espanjaan myös rosollia, sillipurkin, pari keissiä Pirkka-keskipökköä ja kuusenkarahkan apartmentoksen parvekkeelle pystytettäväksi. Buenos orgías!
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Riippuu vähän missä päin Espanjaa liikutaan, mutta noin keskimäärin ottaen sikäläinen kinkkuvalikoima on jossakin erinomaisen ja uskomattoman erinomaisen välimaastossa.

Täytyy tähän todeta, että No estoy de acuerdo. Minun makuaistiini ja erityisesti suutuntumaan, on suomalainen kunnollinen palvikinkku parempaa, kuin ne Jamon Serranot ja Jamon Ibericot. Sitkeätä yliarvostettua kamaa ovat nuo. Useimmiten siellä aamiaistarvikkeeksi onkin tullut hankittua Jamon York:ia, eli meikäläistä keittokinkkua vastaavaa leikkelettä.

Kiistelläänkö lisää makuaisoista?

t. hanu
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Minun makuaistiini ja erityisesti suutuntumaan, on suomalainen kunnollinen palvikinkku parempaa, kuin ne Jamon Serranot ja Jamon Ibericot. Sitkeätä yliarvostettua kamaa ovat nuo.

Suomalainen palvikinkku on aivan päällikkökamaa leivän päälle jne. Ilmakuivattua Seranoa pidän kuitenkin arvossaan vaikkapa juustojen ja tomaattien seurana. Aivan eri makumaailma kuin suomalaisten kinkkujen kanssa. Sitkeää kyllä mutta happaman makea maku houkuttaa myös. Harmi kun on niin hintavaa sillä maksaisin mieluusti vähemmän. Ilmakuivattu toimii myös maun antajana uunissa eri sapuskoille.

Ylikypsä palvikinkku on herkkua mutta totaalisesti eri makuista kuin ilmakuivattu tavara. Kuten todettua niin täysin eri tuotteista on kyse. Hieman sama kuin juustoissa tai sienissä.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Suomalainen palvikinkku on aivan päällikkökamaa leivän päälle jne. Ilmakuivattua Seranoa pidän kuitenkin arvossaan vaikkapa juustojen ja tomaattien seurana. Aivan eri makumaailma kuin suomalaisten kinkkujen kanssa. Sitkeää kyllä mutta happaman makea maku houkuttaa myös. Harmi kun on niin hintavaa sillä maksaisin mieluusti vähemmän. Ilmakuivattu toimii myös maun antajana uunissa eri sapuskoille.

Ehkä olen taaskin ihan oikeassa ketjussa.

Minä olen tuolle espanjalaiselle ilmakuivatulle kinkulle antanut useammankin mahdollisuuden. Ehkä sitten väärissä paikoissa. Tapana meloninsiivujen kanssa ei ole hintansa arvoista mulle, ei edes pikkukylien kuppiloissa, vaikka alkuasukkaat sitä lounaspunkkunsa kanssa hyvällä halulla syövätkin. Kyllä minä sitä syön, mutta mitään haltioituneita ylistyslauluja en kyllä ala tekemään.

Tuossa makumaailmassa suomalaisesta porosta löytyy mun suuhun parempia vaihtoehtoja.

Miten, amigo, sitä ruuanlaitossa käytät?

t. hanu
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ylipäänsä ruuan pakkaaminen mukaan ulkomaanreissulle on junttia. Tai siis jonkun sämpylän voi toki syödä ennen lentokoneeseen pääsyä jne., mutta että aikoo perillä ulkomailla syödä jotain suomalaista mitä on pakannut mukaan.

"Pakkasin ruisleipää mukaan Kyproksen matkalle, en pärjää viikkoa ilman ruisleipää." No älä pelle sitten lähde sinne Kyprokselle.

Tässäpä ilmoittautuu sitten yksi juntti!

Nimittäin tiettyihin maihin matkatessani minun on pakko pakata mukaan leipää jos meinaan sen pariviikkoisen reissun aikana syödä leipää missään muodossa kun kohdemaasta ei välttämättä löydy leipää jota autoimmuunisairauteni vuoksi voisin syödä, mutta et varmaankaan tarkoittanut tällaista tapausta juntteiluna vaikka niin ehdottomasti asian ilmaisitkin.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Täytyy tähän todeta, että No estoy de acuerdo. Minun makuaistiini ja erityisesti suutuntumaan, on suomalainen kunnollinen palvikinkku parempaa, kuin ne Jamon Serranot ja Jamon Ibericot. Sitkeätä yliarvostettua kamaa ovat nuo. Useimmiten siellä aamiaistarvikkeeksi onkin tullut hankittua Jamon York:ia, eli meikäläistä keittokinkkua vastaavaa leikkelettä.

Kiistelläänkö lisää makuaisoista?

t. hanu
Katselin juuri männä kesänä katalonialaisten kauppojen kinkkuvalikoimia. Ilmakuivattu on tietysti isossa roolissa, mutta sianpersusta löytyy useampaan lähtöön. Lähinnä vain ajattelin siihen malliin, että kelpo appeet pystyy helposti haalimaan kasaan noillakin tanhuvilta. Tietysti jos eteen pitää saada takuuvarmaa teeveestä tuttua, niin sitten ymmärrän. Sinäkään et varmaan kuskaisi tanskalaista tarjouskinkkua Espanjaan veskassasi, vai ehkä sittenkinkö?

Ilmakuivattu kinkku ja erityisesti niiden toisten kaatuilijoiden parmankinkku on mellevä herkku melonin kanssa, höystettynä laatuisalla öljyllä ja aavistuksella mustapippuria. Arvokasta tavaraa valitettavasti, mutta kelpoa. Ilmakuivattua kinkkua laitan joskus lisämausteeksi salaatteihin ja vaikka pataruokiin. Pizzan päälläkin toimii, kun valikoi muut täytteet taiten.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Miten, amigo, sitä ruuanlaitossa käytät?

Kuten tuossa kääpiökin kertoi niin salaateissa ja omatekoisten pizzojen täytteenä. Ilmakuivattua kinkkua, tomaattia ja parmesania höystettynä oliiviöljyllä/balsamicolla ja sormisuolalla. Tai sitten paahdettua leipää/patonkia, ilmakuivattua kinkkua, basillikaa, tomaattia ja öljyä. Tuohon kun lisää vaikkapa vuohenjuustoa tai fetaa niin toimii paremmin.

Suomalainen palvikinkku tai keittokinkku ei mielestäni toimi niin hyvin salaateissa jne. Enneminkin leivän päällä. Mutta makuasioitahan nämä. Pidän myöskin homejuustosta, jota moni vihaa kuollakseen.

Ilmakuivattu kinkku munakkaassa tai vaikkapa paistettuna lihan/maksan lisukkeena toimii myös ihan ok.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
... Sinäkään et varmaan kuskaisi tanskalaista tarjouskinkkua Espanjaan veskassasi, vai ehkä sittenkinkö? ...

En, Ausseihin tosin vein ruisleipää ja leipäjuustoa sekä mustaleimaemmentaliatuliaisiksi tuttavalle, joka oli niihin aikanaan täällä käydessä mieltynyt. Samaten pyynnöstä sikonlikalle Scotlantiin salmiakkikossua maistiaisiksi opiskelukavereilleen.

Thaikuissa käytiin emännän kanssa skandiraflassa jouluaterialla, minä kun en ole tulisiin ruokiin niin kauhean innostunut, niin menihän sekin. Hinta oli vaan vielä kinkkuakin suolaisempi, varsinkin paikalliseen silloiseen hintatasoon verratuna.

Kokeilen uusia makuja ja ruokia mielelläni, olen vaan tullut siihen tulokseen, että mun firman lounaskuppila hakkaa aika monet paikat maailmassa, siellä kun on onnistuttu yhdistämään kansainvälisiä makuja ja suomalaista perinneruokaa monipuoliseksi ruuaksi, vaikkei listalla päivässä montaa vaihtoehtoa ole.

Olkaa ylpeitä suomalaisesta arkiruuasta, ei se automaattisesti aina muualla parempaa ole. Vaikkei esim. vihannesten ja hedelmien hinta-laatu-suhde täällä ole läheskään kohdallaan.

t. Ylpeästi juntti hanu
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Olkaa ylpeitä suomalaisesta arkiruuasta, ei se automaattisesti aina muualla parempaa ole. Vaikkei esim. vihannesten ja hedelmien hinta-laatu-suhde täällä ole läheskään kohdallaan.

Tämä on taivaan tosi. Suomalainen ruoka on hyvää poislukien paskat ABC- liikenneravintolat jne. Vihannekset ja hedelmät ovat hintavia talvisin. Tämän ymmärtää kun ollaan lähes pelkästään tuonnin varassa. Kyllä meillä Suomessa kuitenkin hyvää ruokaa on tarjolla noin niinkuin yleisesti ja osaaminen keittiössäkin hyvällä tasolla. Lounaspaikkojen arkiruoka on hyvää ja laadukasta mielestäni.

Pottumuusi, lihamureke, ruskea katike ja salaatti. Tähän vielä leipä ja maito niin ollaan totuuden äärellä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Aina nää jutut lähtee lapasesta.

Rautalanka: jos lähdetään viikoksi etelään viettämään joulua, niin ei sinne saatana viedä mitään joulukinkkuja. Jos on pakko syödä sitä suomalaista/tanskalaista kinkkua, niin sitä syödään joko ennen tai jälkeen reissun.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Äärimmäisen junttia on leikkauttaa itselleen esimerkiksi tämän ja tämän kaltaisia hiuksia.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Pottumuusi, lihamureke, ruskea katike ja salaatti. Tähän vielä leipä ja maito niin ollaan totuuden äärellä.

Kuulostaa helvetin hyvälle, mutta eihän kukaan moderni ja urbaani veeti-oliver 10 v ainakaan moiseen koske tikullakaan. "Faija mä haluun bööger kingii tai ees mac'n cheesee himassa (vittu!) ..

Kieltämättä huolestuttaa ajatus siitä, että mitä "suomalainen kotiruoka" on esmes 15 vuoden kuluttua nykyhetkestä.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Kieltämättä huolestuttaa ajatus siitä, että mitä "suomalainen kotiruoka" on esmes 15 vuoden kuluttua nykyhetkestä.

Kieltämättä kyllä juu. Suomalainen kotiruoka on aina ollut sitä, mihin vaaditaan halvimmat raaka-aineet ja jonka makuun on totuttu aikoinaan omassa lapsuudessa. Sen takia Vilho 12v syö vuonna 2040 perunaa ja jauhelihaa, kun Sarasvuon lapset nauttivat jotain luxusta(ei BK:ta). Olen sitä mieltä, että ruokakulttuuriin kasvetaan eikä Burger Kingin Whopper tule horjuuttamaan "perinteikkäiden" ruokien asemaa suomalaisessa ruokapöydässä. Asiat eivät onneksi ole kuin Yhdysvalloissa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin vaan tulee sellainen olo, että onpas 22-vuotias teini liikkeellä, nyrkit pystyssä, kieli ulkona ja muutenkin uho melkoinen, kun Action Bronson kirjoittaa. Leijonavaakuna, maiharit, pilottirotsi. Aivan sairaan juntti nimimerkki.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuulostaa helvetin hyvälle, mutta eihän kukaan moderni ja urbaani veeti-oliver 10 v ainakaan moiseen koske tikullakaan. "Faija mä haluun bööger kingii tai ees mac'n cheesee himassa (vittu!) ..

Kieltämättä huolestuttaa ajatus siitä, että mitä "suomalainen kotiruoka" on esmes 15 vuoden kuluttua nykyhetkestä.

Mitähän he, joidenka mielestä suomalainen kotiruoka on junttimaista, sitten syövät kotonaan? Itse ainakin syön mielelläni suomalaista kotiruokaa aina Suomessa käydessäni.
 
Olen sitä mieltä, että ruokakulttuuriin kasvetaan eikä Burger Kingin Whopper tule horjuuttamaan "perinteikkäiden" ruokien asemaa suomalaisessa ruokapöydässä. Asiat eivät onneksi ole kuin Yhdysvalloissa.
On horjuttanut jo.

Ruokakulttuuri muuttuu; lipeäkalan on jo korvannut kassilohi ja sen uusi hengenheimolainen kassisiika, eikä graavi enää ole niissäkään ainoa variaatio. Lehdessäkin kerrottiin imelletyn perunasoseen ohjeen ohessa kuinka nuoren parin kotona syödään jouluna lasagnea ja katsotaan amerikkalaisia elokuvia. Kouluissa tilliliha ja kesäkeitto on korvattu sushilla ja hampurilaisilla.

Harvat äidit osaa enää kokata mitään suomalaista, vaan monille lapsille ja aikuisillekin suomalainen kotiruoka on vakuumipakattua eläimen x,y tai z rasvatonta osaa höystettynä raffinoidulla hiilarilähteellä ja babylonin ruokateollisuuden puolivalmisteella jolla tavoittellaan jotain ulkomaisia makuja mutta kuitenkin teollisen mittakaavan tuotannon asettamin rajoitusten puitteissa ja suomalaiseen makuun latistettuna. Hauskana kenttätestinä voi vaikka kokeilla antaa viidelle vapaavalintaiselle keskimääräisenä pitämälleen 25-35v naiselle silakka perattavaksi sormin pihviksi ja ihmetellä lopputulosta. Kaikki heistä eivät välttämättä selviydy puhtain paperein edes siitä perunamuusista tai tunnista puolukkaa metsästä. Mutta pesto ja avokado saattaa silti olla ihan arkisia juttuja.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
En nyt kyllä ymmärrä miten ruisleivän ottamien mukaan ulkomaanmatkalle voi olla niin äärimmäisen junttia. Itse vaihdossa ollessani kyllästyin viikossa pupeltamaan paikallista vehnästä tai muusta vastaavasta, ravintoarvoiltaan ala-arvoisesta saastasta tehtyä leipää, ts. pullaa. Eihän se edes maistu miltään, paahtaminenkaan ei pitkälle kantanut. Juntisti minulle sitten lähetettiin pyynnöstäni sitä ruisleipää, olisiko ollut jotain luomutuotetta oikein. Kyllä se vaan maistui, niille monien ihailemille fiinin eurooppalaisille kämppiksillekin. Täytynee tilata lisää.

Toki jos viikoksi menään Teneriffalle ja pakataan ruisleipää mukaan vain siksi notta soon suomalaista perkele, niin leivän syönti voi saada hieman juntin vivahteen. Muuten en ymmärrä keskustelua.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Mitähän he, joidenka mielestä suomalainen kotiruoka on junttimaista, sitten syövät kotonaan? Itse ainakin syön mielelläni suomalaista kotiruokaa aina Suomessa käydessäni.

Hmm, no ne joiden itse tiedän karsastavan ns kotiruokaa, olevan kykenemättömiä tekemään sitä tai jotain muuta käyvät aika usein jotain noutosettiä. Ei siis ihme, että joku tietää tismalleen, että onko ismailin vai özkanin keburulla parempaa tai mistä saa huokeinta kinukkia. Toki ehkä parempi tuokin, kuin ostaa kalapuikkoja tai kananugetteja kylmäaltaasta ja juoda fantaa päälle..
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En nyt kyllä ymmärrä miten ruisleivän ottamien mukaan ulkomaanmatkalle voi olla niin äärimmäisen junttia. Itse vaihdossa ollessani kyllästyin viikossa pupeltamaan paikallista vehnästä tai muusta vastaavasta, ravintoarvoiltaan ala-arvoisesta saastasta tehtyä leipää, ts. pullaa.

Missä päin olit silloin vaihdossa? Mikäli olit Jenkeissä, niin sitten ymmärrän tuskan, mutta mikäli olit jossain päin Keski-Eurooppaa, niin sitten en ymmärrä, sieltä löytyy paljon hyviä leipiä. Aasian maista sun muista en osaa sanoa.

Toki ehkä parempi tuokin, kuin ostaa kalapuikkoja tai kananugetteja kylmäaltaasta ja juoda fantaa päälle..

Tästä tulikin mieleen, että jos porukka ei osaa kokata, vaan mieltävät kotitekoisen lihapullat ja muusin juuri niin, että ostavat Atrian valmiit lihapullat ja muusijauhetta, niin ei ihme jos kotiruuan suosia laskee. Kaikki ruoka on paskaa, jos ne tehään väärin.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Missä päin olit silloin vaihdossa? Mikäli olit Jenkeissä, niin sitten ymmärrän tuskan, mutta mikäli olit jossain päin Keski-Eurooppaa, niin sitten en ymmärrä, sieltä löytyy paljon hyviä leipiä. Aasian maista sun muista en osaa sanoa.

Kreikassa. Useampaakin laatua alakerran leipomosta tullut kokeiltua, pitkälti samaa vehnäleipää ne valitettavasti tuppaavat olemaan. Jos müller on enemmän tutustunut täkäläiseen leipäkulttuuriin ja osaa antaa vinkkiä, otan ilolla vastaan ja syön sanani ja luultavasti myös sen leivän. Toistaiseksi kuitenkaan ei ole löytynyt kunnon ruisleivän voittanutta, ehei.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kreikassa. Useampaakin laatua alakerran leipomosta tullut kokeiltua, pitkälti samaa vehnäleipää ne valitettavasti tuppaavat olemaan. Jos müller on enemmän tutustunut täkäläiseen leipäkulttuuriin ja osaa antaa vinkkiä, otan ilolla vastaan ja syön sanani ja luultavasti myös sen leivän. Toistaiseksi kuitenkaan ei ole löytynyt kunnon ruisleivän voittanutta, ehei.

Sori, en tiedä kreikkalaisesta leipomokulttuurista yhtään mitään. Syökö ne siellä edes muuta kuin oliiveja ja lammasta? Mutta juu, tuo viikon Gibraltarin matkalle omaiden eväiden mukaan ottaminen on junttimaista. Samoin ovat juntteja nämä matkaajat, jotka vaativat täyttä rahojen palautusta heti, kun ilmenee jokin pieni vastoinkäyminen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
En nyt kyllä ymmärrä miten ruisleivän ottamien mukaan ulkomaanmatkalle voi olla niin äärimmäisen junttia. Toki jos viikoksi menään Teneriffalle ja pakataan ruisleipää mukaan vain siksi notta soon suomalaista perkele, niin leivän syönti voi saada hieman juntin vivahteen. Muuten en ymmärrä keskustelua.
Tää on juurikin tätä vitun Jatkoaikaa nykyisellään. Luetaan, muttei ymmärretä.

Kyse on nimenomaan näistä viikon tai kahden reissuista. Jos sitä aikaa ei pärjää ilman ruisleipää tms., niin ei kannata lähteä matkalle lainkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös