Iso määrä kiinalaisia - tai pienempikin määrä usein riittää - missä tahansa synnyttää mielenkiintoisia tilanteita. Ne ei tunnu käsittävän ollenkaan, mitä jono tarkoittaa tai että yleensäkin silloin, kun paikalla on paljon ihmisiä, ei voi hortoilla miten sattuu. Minulla oli kerran kunnia olla Turku-Tukholma-laivalla buffetissa syömässä samaan aikaan noin 40000 kiinalaisen kanssa. Jonota siinä sitten tiskille. Hetken aikaa touhua katsottuani päädyin itseni kannalta helpoimpaan ratkaisuun, eli kävelin tyynen rauhallisesti siitä lauman läpi ottamaan juuri sitä ruokaa, jota halusin. En huomannut, että kukaan olisi edes pahastunut, eli ilmeiseti toimin heidän mielestään täysin normaalisti.
Jäyhä jonotus, se sopii meille suomalaisille.
Olin juuri itsekin viime viikonloppuna Helsinki-Tukholma-Helsinki risteilyllä, ja pääsin todistamaan tuota samaista käyttäytymistä saman etnisen ryhmän henkilöiltä. Erittäin törkeää ja sikamaista jonottelua, kiilataan suoraan jonon keskelle, ei kunnioiteta muita matkustajia/ruokailijoita jne. Onneksi olin loppuristeilyn kevyessä tuubassa, niin ei tarvinnut keskittyä näihin kiinalaisiin sen enempää.
Toinen tapaus oli kesällä 2017 ollessani avovaimoni kanssa Kroatian Splitissä, ja jonotimme aamupalaa paikallisessa kahvilassa. Siinä oli aivan selkeä jono meidän takana, johon kaikki muut osasivat mennä, paitsi nämä aasialaiset. Siinä joutui ihan pikkukinkkaria koputtamaan olkapäähän ja käskemään jono perälle, kun oli tulossa suoraan siihen jonon kärkeen. Onneksi totteli ja meni jonon päähän.
Kai tämä kaikki johtunee heidän kulttuuristaan ja äärettömästä ihmismäärästä, jossa jatkuva kilpailu on aiheuttanut tämän tunkeilemisen ja kiilaamisen.
Sitten toinen junttimainen asia. Heilutella rahaa tai pankkikorttia, kun jonotat juotavaa baarissa. Tämä toiminto oli ainakin erittäin yleistä Slovakiassa ja Tšekeissä, kun siellä matkustelin ollessani vaihto-oppilaana 2015. Suomessa lentäisi pihalle anniskeluravintolasta, jos menet baaritiskille heiluttelemaan sitä seteliä tai pankkikorttia. Pirun juntit.