Ymmärrän kirjoitustesi perusteella, että vaikutat ravintola-alalla pääkaupunkiseudulla. Kerro ihmeessä, missä ravintoloissa (ehkä jopa olut-sellaisissa) niin tiedän takuuvarmasti pysyä kaukana. Pidän monistakin erilaisista oluista ja tilaan vähän tilanteen mukaan mikä nyt tuntuisi mahdollisimman suunmyötäinen olevan, mutta tällainen asennevammaisuus ei ansaitse euron euroa palkakseen. Asiakaspalvelijan tehtävä on opastaa asiakas oikeille vesille eikä vittuilla, jos suusta ei tulekaan protokollan täyttävää täydellistä tilausta.
Melko typerää lähteä vetämään jotain johtopäätöksiä mun ammattitaidosta tai asenteesta jonkun kärjistetyn viestin perusteella. Se on vähän vitun eri asia mitä mä tänne kirjoitan, kuin mitä mä asiakkaalle sanon. Ja mistähän kohtaa sä sait mieleesi että mä asiakkaalle vittuilisin jos se ei osaa oikein tilata?
Näitä olut, bisse tai tuoppi tokaisuja tulee tietysti kokoajan, ja niihin reagoidaan tilanteen mukaisesti. Joskus olutravintolassakin töissä olleena toki yrittää lähteä edes vähän kaivamaan että mitähän se asiakas oikeasti haluaisi, mutta monessa tapauksessahan se menee hukkaan. Vastauksena kun tulee jotain tyyliin "no se tavallinen", "halvin" tai "kolmonen". Jotkut ottavat myös tuollaisen "turhan" kyselyn vittuiluna. Suomalaiset on totutettu vuosien mittaan niin tiiviisti siihen halvimman kuran juomiseen, ettei sitä yksi kyyppari pyyhi yhdessä illassa pois. Onneksi tilanne on paranemaan päin ainakin pääkaupunkiseudulla varsinkin nuoremman polven parissa. Ehkä joskus tulee se päivä ettei pirkka-olut ole Suomen suosituin janonsammuttaja.
Jossain normibaarissa tai ruokaravintolan baarin puolella en paljon jaksa kysellä, hanassa on ehkä kaksi tuotetta, ja jos asiakas tilaa bissen tai tuopin, lätkäisen sen eteen. Kuitenkaan mulla ei ole mitään suurta valikoimaa sille tarjota, niin kaikki pääsee helpommalla kun antaa sen tuotteen mihin se asiakas kuitenkin on tyytyväinen. Toki noissakin tulee haisteltua tilannetta, että josko onkin sen oloinen asiakas, että tekisikin ehkä jotain muuta mieli ja yrittää sitten ehdottaa jotain muuta.
Ruokaravintolassa vaikutan tällä hetkellä, ja safkan kylkeen yritän parhaani mukaan myydä sitä ruoalle sopivaa olutta, jos siis asiakas olutta haluaa. Parille annokselle yritän myydä myös olutta, vaikka asiakas haluaisikin viiniä, se kun nyt vaan paremmin sopii siihen. Pari kotimaista pienpanimotuotetta löytyy hyllystä, jotka varsinkin turisteille toimii loistavasti ja sitten muutama hyvä ulkomainen tuote ruoan kumppaniksi.
Noin vielä sivuhuomautuksena, edellisessä duunipaikassa mun keskimyynti per asiakas oli raflan kovin, ihan sen takia että pyrin opastamaan asiakasta varsinkin ruokajuomien kanssa, mutta myös jälkkärien sun muiden kanssa. Nykyään teroitan alaisilleni myös sitä asiakkaan ohjaamisen tärkeyttä. Syömässä käyminen ei nykypäivänä saa enää olla pelkkä ruokailu, vaan sen täytyy olla kokemus kaikella tapaa, ruoka, juoma, palvelu ja tunnelma. Hyvällä juomasuosituksella täytetään jo juoma ja palvelu kohdat heittämällä.