Niin, kyllä mielestäni tuon tarjoilijan olisi pitänyt ottaa tilanne haltuun ja ehdottaa tilattuihin ruokiin sopivia olutvaihtoehtoja, kertoa niistä hiukan ja muutenkin myydä asiakkaalle jotain uutta, eikä vaan olettaa että asiakas tietäisi itse mitä tilaa. Itse ainakin tykkään siitä, että tarjoilija osaa tarjota minulle uusia tuotteita ja vaihtoehtoja. Uskoisin, että ko. paikasta kuitenkin asiantuntemusta pitäisi löytyä.
Löytyy, ja löytyy mielestäni varsin hyvinkin. Joskin joskus tuolla näyttää olevan myös vähän nuorempia harjoittelijoita tms. tarjoilemassa. Mainittakoon niin, että ruokalistassa on kerrottu jokaiselle ruokalajille sekä olut- että viinisuositus, jonkun kohdalla taisi olla siiderisuosituskin. Olen sitä mieltä, että tarjoilijan olisi tuossa tilanteessa ollut turha ruveta kuitenkaan hirvittävän paljon suosittelemaan mitään erilaisia juomia, koska kyseinen herra vaikutti juurikin tältä "on vain kahdenlaista kaljaa, vaaleaa ja tummaa" -tyypiltä.
Toki jos menee vain "olutta" tilaamaan niin siinä tapauksessa tämä olisi junttia ja huonoa huumoria, mutta Sistiksen kertomassa tapauksessa seurue oli tullut ravintolaan syömään. Kai siellä voi käydä syömässä vaikkei olisi olutharrastaja?
Mainitaan vielä, että tuohon ravintolaan ei pelkän ruoan perässä kannata tulla. Ruoka siellä on aika lailla keskitasoista. Tai no, hyvää ja paikoin vähän eksoottistakin pubiruokaa. Mutta monista ruokaravintoloista saa parempaa syötävää. Ja niissä ei ole sitä ongelmaa, että joutuisi kyselemään olutsuosituksia.
Tämä on todella junttimaista, ellei kyseessä ole oikea emäntä. Nainen ei ole automaattisesti emäntä.
Maaseudulla, josta olen kotoisin, emäntä-termiä käytetään nimenomaan positiivisessa valossa naisystävästä/avovaimosta/vaimosta, vähän kuten jossain päin Pohjanmaan lakeuksia käytetään akka-termiä. Myönnän toki, että "emäntä" on junttimainen termi, eikä yli kymmenen vuotta kaupunkilaiselämää ole saanut minusta kitkettyä tuota pahaa tapaa pois. Ongelma on myös siinä, että avovaimo on minusta jotenkin ikävän kömpelö termi. Tyttöystävä- tai naisystävä-termi ovat myös ihan OK, mutta jotekin pidän niitä enemmän termeinä, joilla tarkoitetaan kumppania, jonka kanssa ei vielä asuta samassa osoitteessa. Vaimo-nimitystä en taas voi käyttää, koska emme ole naimisissa. Emme myöskään ole kihloissa, joten "morsian" ei myöskään oikein sovi. Pitää siis olla juntti tai mennä naimisiin.