Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 638 950
  • 13 571

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Markkukerho on aika juntti juttu!

Eikös tämä Markkuklubi ole ihan ensimmäisiä, jollei ensimmäinen näitä etunimikerhoja? Onhan olemassa joku Seppo-kerho jne. Muistaakseni Markut pitävät vuosittain kokoontumisen Noormarkussa tai Söörmarkussa. Ja aina joku valitaan SirMarkuksi. Ei mun mielestä paha hauskuuttelu. Oishan se kiva tälläkin nimellä, meitä vaan on niin vähän.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen olin emännän kanssa illallistamassa vuoden olutravintolaksikin jokunen vuosi sitten valitussa Gastropub Tuulensuussa Tampereella. Jotenkin koin lievää myötähäpeää kun tahtomattani kuulin viereisen seurueen pöytäkeskusteluja. Niille, joille paikka ei sano mitään, kerrottakoon, että paikalla on melko suppea, mutta ihan OK-tasoinen ranskalaistyyppinen ruokalista, minkä lisäksi sieltä löytyy todella kattava valikoima oluita painottuen etenkin Belgia-Ranska -akselille. Juomalistalta löytyy valehtelematta satoja juomia. Myös viinilista on ymmärtääkseni suhteellisen hyvä ja kattava.

Noh, viereinen seurue (kaksi arviolta noin 40-vuotiasta, siististi pukeutunutta pariskuntaa) tilasi ruoat ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Sitten juomatilauksissa kuultiin tällaisia sananvaihtoja:

"Mitäs juomaksi?"
"Olut"
"Ööö... minkäs tyyppinen?"
"No... vaalea"
"No pidättekö esimerkiksi voimakkaan makuisesta vai miedommasta?"
"No sellaisesta tavallisesta"
"No kävisikö saksalainen lager"
"No, tuo sellainen, niin kokeillaan"

"Entäpä teille?"
"Onko teillä jotain halpaa talon punaviiniä?"
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Minun korvaan tuo oluen tilaus ei kuulostanut ollenkaan juntilta. Kaikki eivät ole kiinnostuneita tietämään oluista sen enempää kuin maidoistakaan. Riittää, että maistuu hyvältä ja täyttää ravinnollisen tarkoituksensa.

Sen sijaan viinitiedoillaan brassailu muun ruokailuseurueen vaikuttamiseksi menisi Juppimaisinta mitä tiedät-ketjuun. Ei minulla ole mitään viiniharrastusta vastaan, ihan on harrastus siinä missä muutkin ja toki on hyvä tietää jotain perustietoja kuten mikä käy kalan kanssa ja mikä pihvin, mutta kun ruvetaan hifistelemään viinin rakenteen ja värin kanssa niin ne jutut voi jättää sinne viinikerhon kokouksiin.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Kaikki eivät ole kiinnostuneita tietämään oluista sen enempää kuin maidoistakaan.

Eika mielestani pidakaan. Siella tiskin toisella puolella on henkilo juuri sita varten mikali asiakas ei tieda mita haluaa. Ei neuvota, mutta ohjataan. Normaalille ihmiselle maailmassa on kaksi olutta: Tumma ja Vaalea. Onhan se vahan monimutkaisempaa loppujenlopuksi.. Tassa kuva eri oluttyypeista. Ei "oluen" tilaaminen ko. sanalla kovin junttimaista ole, mutta eraanlaisen haasteen tiskin takana toimivalle veijarille kieltamatta tuo.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minun korvaan tuo oluen tilaus ei kuulostanut ollenkaan juntilta. Kaikki eivät ole kiinnostuneita tietämään oluista sen enempää kuin maidoistakaan. Riittää, että maistuu hyvältä ja täyttää ravinnollisen tarkoituksensa.

Sen sijaan viinitiedoillaan brassailu muun ruokailuseurueen vaikuttamiseksi menisi Juppimaisinta mitä tiedät-ketjuun. Ei minulla ole mitään viiniharrastusta vastaan, ihan on harrastus siinä missä muutkin ja toki on hyvä tietää jotain perustietoja kuten mikä käy kalan kanssa ja mikä pihvin, mutta kun ruvetaan hifistelemään viinin rakenteen ja värin kanssa niin ne jutut voi jättää sinne viinikerhon kokouksiin.

Juntti.

Olutravintolassa "oluen" tilaaminen on junttia, et sä mene kirjakauppaankaan ja tilaa kirjaa.

Ja jos sä tiedät viineistä jotain, niin tottakai sitä tietoutta tulee käytettyä tilatessa, ei missään brassailumielessä vaan ihan sen takia että saat haluamaasi juomaa. Noin yleisesti pidän myös "halvan talonviinin" tilaamista junttina.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Juntti.

Olutravintolassa "oluen" tilaaminen on junttia, et sä mene kirjakauppaankaan ja tilaa kirjaa.

Toki jos menee vain "olutta" tilaamaan niin siinä tapauksessa tämä olisi junttia ja huonoa huumoria, mutta Sistiksen kertomassa tapauksessa seurue oli tullut ravintolaan syömään. Kai siellä voi käydä syömässä vaikkei olisi olutharrastaja?

Entä jos "sä" tarttet uuden tietokoneen, mutta et tiedä Intel i5 ja i7:n eroavaisuuksia. Pitääkö jättää menemättä asiantuntevaan atk-kauppaan juntiksi leimautumisen pelossa ja nöyrästi tilata summamutikassa joku Acerin loota Hobby Hallista? Tähän pulmaan on toki kaikkien espoolaisten onneksi Steve Jobs kehittänyt iMacit ;)
 
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
Linkissä siis Juho Rahkosen kirjoitus: Perussuomalaisten ruumiinavaus Onko työväen protestipuolueen kannatus saavuttanut vielä ylärajaansa? Julkaistu: YHTEISKUNTAPOLITIIKKA 76 (2011):4.
Menee saivarteluksi, mutta on kummallista, että kokoomuksen kansanedustajan Eero Lehden omistaman Taloustutkimus Oy:n (joka tuottaa gallupit mm. YLE:lle) tutkimuspäällikkö Rahkonen on kirjannut tekstinsä yläotsikon muotoon "Perussuomalaisten ruumiinavaus". Tämä sanamuoto hämmästytti itseäni jo viime vuoden puolella, kun luin tekstin ao. lehdestä; luulisi tohtorismiehen ymmärtävän, että otsikko voi olla raflaava ilman täysin turhaa ja jopa vastenmielistä provokaatiota. Mistä asti hyvinvoiville ja vitaaleille entiteeteille on nimittäin tehty ruumiinavauksia? Vai oliko tämä kannanottoni sittenkin Juho Rahkosen ruuminavaus?
 

IceBlacks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uusi-Seelanti, Islanti, Espanja, Viro, Tanska, JYP
Lentokoneen käytävällä reppu selässä pyöriminen. Eikö sitä voi ottaa jo putkessa pois? Muutenkin ahdasta ja sitten joku Seppo alkaa pälyillä ympäriinsä reppu selässä (vyölaukkuineen) huudellen "Missähän tämä paikka 12 D on?" yrittäen osua kaikkiin ympärillä oleviin ihmisiin.

Sitten revitään se reppu selästä mahdollisimman laajoilla liikeradoilla ja etsitään toista minuuttia hattuhyllyltä tonttia mihin se mahtuisi.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Urpojen matkustaminen lentokoneella pitäisi kyllä lailla kieltää. Ei ole ihan yks eikä kaks kertaa kun lentokoneessa oman paikan löytyminen, sille meneminen, sillä asioiminen ja toiminta ylipäätään näyttää olevan huomattavan vaikeaa ensin itselle ja sitä kautta myös välittömille kanssamatkustajille. Erityinen suosikkini on sen oman käsimatkatavaran ropaaminen 3 minuutin välein milloin mistäkin syystä. Ikkunapaikalta.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Eika mielestani pidakaan. Siella tiskin toisella puolella on henkilo juuri sita varten mikali asiakas ei tieda mita haluaa. Ei neuvota, mutta ohjataan. Normaalille ihmiselle maailmassa on kaksi olutta: Tumma ja Vaalea. Onhan se vahan monimutkaisempaa loppujenlopuksi.. Tassa kuva eri oluttyypeista. Ei "oluen" tilaaminen ko. sanalla kovin junttimaista ole, mutta eraanlaisen haasteen tiskin takana toimivalle veijarille kieltamatta tuo.
Niin, kyllä mielestäni tuon tarjoilijan olisi pitänyt ottaa tilanne haltuun ja ehdottaa tilattuihin ruokiin sopivia olutvaihtoehtoja, kertoa niistä hiukan ja muutenkin myydä asiakkaalle jotain uutta, eikä vaan olettaa että asiakas tietäisi itse mitä tilaa. Itse ainakin tykkään siitä, että tarjoilija osaa tarjota minulle uusia tuotteita ja vaihtoehtoja. Uskoisin, että ko. paikasta kuitenkin asiantuntemusta pitäisi löytyä.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Juntti.

Olutravintolassa "oluen" tilaaminen on junttia, et sä mene kirjakauppaankaan ja tilaa kirjaa.

Ja jos sä tiedät viineistä jotain, niin tottakai sitä tietoutta tulee käytettyä tilatessa, ei missään brassailumielessä vaan ihan sen takia että saat haluamaasi juomaa. Noin yleisesti pidän myös "halvan talonviinin" tilaamista junttina.

Ymmärrän kirjoitustesi perusteella, että vaikutat ravintola-alalla pääkaupunkiseudulla. Kerro ihmeessä, missä ravintoloissa (ehkä jopa olut-sellaisissa) niin tiedän takuuvarmasti pysyä kaukana. Pidän monistakin erilaisista oluista ja tilaan vähän tilanteen mukaan mikä nyt tuntuisi mahdollisimman suunmyötäinen olevan, mutta tällainen asennevammaisuus ei ansaitse euron euroa palkakseen. Asiakaspalvelijan tehtävä on opastaa asiakas oikeille vesille eikä vittuilla, jos suusta ei tulekaan protokollan täyttävää täydellistä tilausta.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Urpojen matkustaminen lentokoneella pitäisi kyllä lailla kieltää. Ei ole ihan yks eikä kaks kertaa kun lentokoneessa oman paikan löytyminen, sille meneminen, sillä asioiminen ja toiminta ylipäätään näyttää olevan huomattavan vaikeaa ensin itselle ja sitä kautta myös välittömille kanssamatkustajille. Erityinen suosikkini on sen oman käsimatkatavaran ropaaminen 3 minuutin välein milloin mistäkin syystä. Ikkunapaikalta.

Tähän erittäin vahva sama. Yleensä se spedeily alkaa siinä vaiheessa, kun konetta täytetään. Miten voi olla niin vaikeaa tajuta, että jos konetta ryhdytään täyttämään takaosasta käsin eli esimerkiksi rivit 20-40 ensin, niin etupuolen matkustajat eivät ole kuin tiellä tässä vaiheessa. Ja sitten se koneesta poistuminen; lentokoneesta poistutaan rivi kerrallaan siten, että jos uloskäynti on koneen etuosasta, ensimmäisenä menevät ulos, yllätys yllätys, koneen etuosassa istuvat. Pari kertaa on pitänyt antaa voimakastakin verbaalista palautetta, kun sen kaksi valkoviinilasia lennon aikana nauttinut naisihminen on lähtenyt ryntäämään sieltä takaosasta, tönien koneen etuosan matkustajia tieltään. Ja sitten se Samsonite-jengi; lähes oman ketjunsa arvoinen heimo.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, kyllä mielestäni tuon tarjoilijan olisi pitänyt ottaa tilanne haltuun ja ehdottaa tilattuihin ruokiin sopivia olutvaihtoehtoja, kertoa niistä hiukan ja muutenkin myydä asiakkaalle jotain uutta, eikä vaan olettaa että asiakas tietäisi itse mitä tilaa. Itse ainakin tykkään siitä, että tarjoilija osaa tarjota minulle uusia tuotteita ja vaihtoehtoja. Uskoisin, että ko. paikasta kuitenkin asiantuntemusta pitäisi löytyä.

Löytyy, ja löytyy mielestäni varsin hyvinkin. Joskin joskus tuolla näyttää olevan myös vähän nuorempia harjoittelijoita tms. tarjoilemassa. Mainittakoon niin, että ruokalistassa on kerrottu jokaiselle ruokalajille sekä olut- että viinisuositus, jonkun kohdalla taisi olla siiderisuosituskin. Olen sitä mieltä, että tarjoilijan olisi tuossa tilanteessa ollut turha ruveta kuitenkaan hirvittävän paljon suosittelemaan mitään erilaisia juomia, koska kyseinen herra vaikutti juurikin tältä "on vain kahdenlaista kaljaa, vaaleaa ja tummaa" -tyypiltä.

Toki jos menee vain "olutta" tilaamaan niin siinä tapauksessa tämä olisi junttia ja huonoa huumoria, mutta Sistiksen kertomassa tapauksessa seurue oli tullut ravintolaan syömään. Kai siellä voi käydä syömässä vaikkei olisi olutharrastaja?

Mainitaan vielä, että tuohon ravintolaan ei pelkän ruoan perässä kannata tulla. Ruoka siellä on aika lailla keskitasoista. Tai no, hyvää ja paikoin vähän eksoottistakin pubiruokaa. Mutta monista ruokaravintoloista saa parempaa syötävää. Ja niissä ei ole sitä ongelmaa, että joutuisi kyselemään olutsuosituksia.


Tämä on todella junttimaista, ellei kyseessä ole oikea emäntä. Nainen ei ole automaattisesti emäntä.

Maaseudulla, josta olen kotoisin, emäntä-termiä käytetään nimenomaan positiivisessa valossa naisystävästä/avovaimosta/vaimosta, vähän kuten jossain päin Pohjanmaan lakeuksia käytetään akka-termiä. Myönnän toki, että "emäntä" on junttimainen termi, eikä yli kymmenen vuotta kaupunkilaiselämää ole saanut minusta kitkettyä tuota pahaa tapaa pois. Ongelma on myös siinä, että avovaimo on minusta jotenkin ikävän kömpelö termi. Tyttöystävä- tai naisystävä-termi ovat myös ihan OK, mutta jotekin pidän niitä enemmän termeinä, joilla tarkoitetaan kumppania, jonka kanssa ei vielä asuta samassa osoitteessa. Vaimo-nimitystä en taas voi käyttää, koska emme ole naimisissa. Emme myöskään ole kihloissa, joten "morsian" ei myöskään oikein sovi. Pitää siis olla juntti tai mennä naimisiin.
 
Viimeksi muokattu:

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, kyllä mielestäni tuon tarjoilijan olisi pitänyt ottaa tilanne haltuun ja ehdottaa tilattuihin ruokiin sopivia olutvaihtoehtoja, kertoa niistä hiukan ja muutenkin myydä asiakkaalle jotain uutta, eikä vaan olettaa että asiakas tietäisi itse mitä tilaa. Itse ainakin tykkään siitä, että tarjoilija osaa tarjota minulle uusia tuotteita ja vaihtoehtoja. Uskoisin, että ko. paikasta kuitenkin asiantuntemusta pitäisi löytyä.

Tästä olen samaa mieltä. En ole viinintuntija, mutta erittäin suuri viininystävä olen. Ruokavaihtoehdoista tiedän yleensä mitä haluan, mutta en ole jaksanut perehtyä viineihin niin syvällisesti, että olisin opetellut mikä sopii minkäkin kanssa. Annan viinien suosittelemisen tarjoilijalle, kun hän tietää kyseisen paikan viinivalikoiman parhaiten tunee ja toivottavasti on saanut aiheeseen perehdytystäkin. Hyvin ovat maut kohdanneet ja täydentäneet toisiaan, enkä normaalia typerämmäksi ole itseäni kokenut.

-duud-
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja sitten se Samsonite-jengi; lähes oman ketjunsa arvoinen heimo.
Kertoisitko hieman lisää tästä heimosta? Toki, jos puhut salkuista, niin en väitä vastaan. Mutta jos pidät kestävää matkalaukkua junttina, niin ihmettelen hiukan. En matkusta edes erityisen paljon, mutta arvostan silti matkalaukkuja, jotka tulevat ehjänä perille.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maaseudulla, josta olen kotoisin, emäntä-termiä käytetään nimenomaan positiivisessa valossa naisystävästä/avovaimosta/vaimosta, vähän kuten jossain päin Pohjanmaan lakeuksia käytetään akka-termiä. Myönnän toki, että "emäntä" on junttimainen termi, eikä yli kymmenen vuotta kaupunkilaiselämää ole saanut minusta kitkettyä tuota pahaa tapaa pois. Ongelma on myös siinä, että avovaimo on minusta jotenkin ikävän kömpelö termi. Tyttöystävä- tai naisystävä-termi ovat myös ihan OK, mutta jotekin pidän niitä enemmän termeinä, joilla tarkoitetaan kumppania, jonka kanssa ei vielä asuta samassa osoitteessa. Vaimo-nimitystä en taas voi käyttää, koska emme ole naimisissa. Emme myöskään ole kihloissa, joten "morsian" ei myöskään oikein sovi. Pitää siis olla juntti tai mennä naimisiin.

Emännästä tulee mieleen lähinnä Niskavuoren vanha emäntä, mutta jos oman puolisonsa haluaa nähdä tulevaisuuden matriarkkana, jonka pelloilla huhkii vetreä Tauno Palo, niin mikäs siinä. Itsellehän voi sitten pistää päälle vaikka Isäntä-paidan, niin kaikki ymmärtävät yskän.

Avovaimo on minusta ihan hyvä termi, samoin puoliso, kumppani tai vaikkapa siippa.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Avovaimo on minusta ihan hyvä termi, samoin puoliso, kumppani tai vaikkapa siippa.

Sehän riippuu, mitä termiä on kuullut käytettävän. Täällä päin Suomea kuulee paljon termejä: ämmä, akka, muija tai emäntä. Emäntä näistä on mielestäni käyttökelpoisin termi. Koko tämä ketju on mennyt ihan väärille raiteille mielestäni, koska junttihan tarkoittaa maaseudulla asuvaa, hieman sivistymätöntä yleensä mieshenkilöä, eli olen myös juntti. Veikkaisin, että koko juntti-sanan on keksinyt joku hesalainen ja se, jos mikä on junttia:)
 
Aika monta Samsonitea on ollut joka kerta hihnalla kun olen reissannut. Mikä merkki ei olisi junttia?

Matkalaukun kanssa reissaaminen ylipäätään on junttia. Matkailukoodiston hallitseva menee rinkka selässä päräyttäviin ug-spotteihin, jotka eivät ole mitään Samsonite-länkkärien massavaelluksen pilaamia turistirysiä.
 

Rabbinaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Mikkel Bødker, Justin Azevedo
Matkalaukun kanssa reissaaminen ylipäätään on junttia. Matkailukoodiston hallitseva menee rinkka selässä päräyttäviin ug-spotteihin, jotka eivät ole mitään Samsonite-länkkärien massavaelluksen pilaamia turistirysiä.

No nyt meni kyllä vähän yli. Onhan se hienoa käydä rinkkamatkalla syrjemmissä ja vähän tuntemattomammissa paikoissa tai esimerkiksi interraililla. Mutta silloin tällöin tekee mieli mennä johonkin rentouttavaan all in clousive-paikkaan vain ja ainoastaan rentoutumaan, ja sinne on turha ottaa mitään rinkkoja. Tässä mielestäni ei ole mitään junttia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös