Ihan asiaa Dynamolta tuossa yllä.
Mielestäni Jukurit ovat unohtaneet tällä kaudella yhden tärkeän asian. Se on se, että jääkiekkotuote on muutakin, kuin peli. Kokonaisvaltainen elämys muodostuu muustakin, kuin pelkästä 60 min pelistä. Osa katsojista tulee tietenkin katsomaan pelkkää peliä, mutta silti elämykseen tarvitaan muutakin.
ZigiZagit, tarinan jatkuminen, itsensä likoon heittäminen.... Nuo kuulostavat joistakin höpöhassulta humpuukilta. Osalle ne taas olivat tärkeä osa kokemusta, sitä kokonaisvaltaista elämystä, jota viihdetuotteelta odotetaan. Törven töräyttäminen pukukopissa voiton saavutuksen johdosta... No, onhan sekin jotain, mutta miten siihen voi yhteisö lähteä mukaan? Vapputorvet taskuun?
Eilisessä ottelussa oli outo tunnelma, reilu 2000 katsojaa. Heti IkiOmalle tullessa ensimmäinen vastaantulija kommentoi "Onpa täällä vähän porukkaa." Pelin alkuun oli vielä kolmisen varttia ja mietin mitähän on tapahtunut. Peli meni miten meni. En osaa itse katso pelillisiä hienouksia, joista moni täällä kirjoittaa, luen niistä kyllä mielelläni, mutta tunne puuttui eilisestä pelistä. Ei ollut hallille tullessa kutinaa, tunnetta rinnassa, vatsakin toimi normaalisti ei ollut löysä. Hetkittäin säväytti Hyssyn heittäytyminen kiekon eteen ja maalien jälkeen fanipäädyn ZigiZagi. Muuten tuote oli ontto, elämys jäi vajaaksi. Ei odotuksia, ei ei jännityksiä. Tai no olihan hauska väliepisodi popparikoneen käryämisen johdosta. Dj:lle kiitoksen popparimusiikista.
Markkinointi on tänä vuonna ollut lasten kengissä. Koko kesän olen odotellut milloin se alkaa, ei alkanut. Sitten mietin, että ehkä joukkue tulee esiin, kun Liiga alkaa, ei tullut. No ehkä tämä on toimistolta tietoinen valinta, kerrotaan miten paljon on aitioita myyty ja unohdetaan tavallinen "rahvas". Nämä on varmaan niitä tietoisia valintoja joita "korjausliikkeellä" oli tarkoitus saada aikaan. Elämystuote on vaikea, vaikea kehittää, myydä ja ylläpitää. Pelkästään toimistolla istumalla ja toivomalla, että meneehän se, kun viime vuonnakin meni, ei tapahdu oikeita asioita. Pelaajat harjoittelee ja tekee töitä päivittäin tuotteen eteen, pitäisikö toimistonkin väen olla edes tekevinään töitä. Tehkää meille elämystuote kuntoon.
Jotain tarttis tehdä. Monesti kirjoitetaan, että alkukaudesta "heikommat " joukkueet saavat pisteitä helpommin ja kauden edetessä tilanne sitten tasaantuu. Eikö pienillä tulisi olla myös katsojia alkukaudesta. Heti alkuun sitoutetut katsojat, jotka saavat kokonaisvaltaisia elämyksiä, lähtevät luuultavimmin mukaan myös marraskuun pimeillä. Nyt viimeistään on aika näyttää, että Jukurit osaa tuotteistamisen ja jos ei osata, niin nyt olisi viimeistään korkea aika myöntää se ja löytää tuotteen kehittämiseen oikea(t) henkilö(t).
Etteenpäin sano mummo lumessa. Perus palvelukonsepti on kunnossa, mutta tuotteelta puuttuu tarina. Nyt hyllystä se pölyyntynyt Jensenin Dream Society kouraan ja tuotteen kimppuun.